Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nové informace ohledně situace kolem pneumatik

Nové informace ohledně situace kolem pneumatik

Týmy moc možností nemají navzdory spoustě návrhů.

Rozhodnutí o tom, zda sedm týmů na michelinkách nastoupí do Grand Prix USA nebude podle šéfa McLarenu Rona Dennise známo dříve než dvě hodiny před závodem. Dennis však vyzval ke zklidnění situace a Toyotu obvinil z toho, že situaci dělá akorát horší.

Hned dva jezdci Toyoty měli problém s pneumatikami v pátečním tréninku, při jednom z nich havaroval Ralf Schumacher, který se závodu nezúčastní. Podle všeho toyoty jezdily s příliš nízkým tlakem v pneumatikcáh - právě navýšení tlaku bylo jedním z protiopatření.

"Čekáme na informace, nyní rozhodnutí dát nemůžeme," řekl Ron Dennis. "Problémové pneumatiky jezdily s nízkým tlakem. Týmy, podle toho, co vím, jezdily s tlakem mimo doporučený rozsah."

Podle něj by bylo řešení snadné, stačilo by držet tlak pneumatik v požadovaných mezích. Problémem zůstává, jak se pneumatika zachová během celého závodu a nebo v době, kdy na trať vyjede safety car, tehdy tlak v pneumatikách nebezpečně klesá. Z toho důvodu by se v USA po zajetí safety caru do boxů jely tři kola pod žlutou vlajkou, aby jezdci dokázali vrátit teplotu i tlak na požadovanou úroveň.

Právě vyšší hodnoty tlaku by mohly nejen ovlivnit výkon vozu, ale i opotřebení pneumatik. Michelin a jeho týmy usilují o povolení vyměnit pneumatiky za nové, které byly už jednou použity v Barceloně. Jsou shodné konstrukčně, směs je ovšem jiná:

"To by mělo vliv na výkon, ale ne na bezpečnost," argumentuje Dennis. "Otázkou jen zůstává, zda bychom za jejich použití měli být penalizováni."

Spekuluje se nad tím, že by si jezdci na michelinkách zachovali dané pořadí, ale startovali by za týmy na bridgestonech. S tím ale japonský výrobce souhlasit nebude, protože zvolil konzervativnější přístup k vývoji, za což zaplatil ne zcela konkurenceschopnými výkony, zato nemá takové problémy jako Michelin.

Nejvíc pravděpodobné je, že týmy do závodu nastoupí po úpravách nastavení svých vozů a že by pro Grand Prix USA mohlo být dočasně upraveno pravidlo použití safety caru. I to ovšem vyžaduje souhlas Ferrari, Jordanu a Minardi. Navíc ne všechny týmy na michelinkách mají problémy a některé by dokonce novou pneumatiku nejspíš ani nepoužily, kdyby mohly. Mezi nimi jsou Williams či BAR.

Tak jak tak týmy moc možností nemají, navrhovaná řešení jsou buď neprůchodná nebo velmi obtížná zavést. Desetivteřinová stop&go penalizace, změna pořadí na startovním roštu, to vše stále nezajišťuje, že by nové pneumatiky závod na Indianapolis vydržely. Sedm týmů na michelinkách dokonce navrhlo postavit šikanu před poslední zatáčkou na rychlostním oválu, na kterém se (v obráceném směru), jezdí 500 mil Indianapolis. To by ale ve výsledku mohlo být ještě nebezpečnější, navíc delegáti FIA nejsou schopni ověřit splnění bezpečnostních požadavků tratě pouhých pár hodin před startem.

Dalším návrhem byla "permanentní žlutá fáze v zatáčce č.13", což by znamenalo, že by jezdci v ní dobrovolně snížili rychlost, ale i toto řešení je velmi málo pravděpodobné a otázkou zůstává jeho efektivita. Navíc v boji o pozici je málo pravděpodobné jeho respektování.

Pokud některý z týmů do závodu nenastoupí, nebude se určitě jednat o všechny týmy na michelinkách.