První závod sezony ovládl Smoljar
FIA F3 v Barceloně – 1. závod
Podobně jako ve formuli 2 platí od letošní sezony i ve formuli 3 nový formát závodního víkendu. Ten namísto dosavadních dvou zahrnuje hned tři závody. Do prvního jezdci vyrážejí podle výsledků kvalifikace. Dochází ale k otočení první dvanáctky. O pořadí na startovním roštu druhého závodu rozhodují výsledky úvodní jízdy. Nejlepších dvanáct ale znovu startuje obráceně. Do závěrečného třetího závodu se už startuje čistě podle výsledků kvalifikace bez jakéhokoli míchání pořadím.
Do prvního víkendového závodu v Barceloně tak vyrazil z prvního místa Edgar, který zajel v kvalifikaci dvanáctý nejrychlejší čas. Následovali druhý Smoljar, třetí Collet, čtvrtý Schumacher, pátý Sargeant, šestý Novalak, sedmý Caldwell, osmý Vesti, devátý Nannini a desátý Martins.
Hauger, který vyhrál kvalifikaci a získal čtyři bonusové body, začínal jako dvanáctý. Českému jezdci Staňkovi patřila čtrnáctá příčka. Před ním stál na třináctém místě Correa. Američan se letos vrací k závodění poté, co v roce 2019 utrpěl při nehodě v závodě formule 2 ve Spa-Francorchampsu četná zranění.
První drama nastalo již na konci zaváděcího kola. V poslední zatáčce totiž zůstal stát Cohen, který měl původně startovat z 26. pozice. Pilot Carlinu se nedokázal znovu rozjet a jezdci tak museli obkroužit ještě jednoho zaváděcí kolo, než došlo k odklizení Izraelcova vozu. Závod byl v důsledku toho zkrácen z původních 22 kol na 21.
Po startu udržel vedení Edgar. Smoljar musel bránit druhou příčku před Colletem, nakonec ji ale udržel. Collet se navíc musel zanedlouho mít na pozoru před Novalakem, který povyskočil ze čtvrtého místa na šesté.
Po prvním kole vedl Edgar o sedm desetin před Smoljarem. Třetí byl Collet. Staněk se během prvního kola propadl na 16. pozici.
Mezitím se podařilo vyřešit potíže na Cohenově voze. Izraelec se tak dokázal zapojit zpět do závodu. Beznadějně ale jel na posledním třicátém místě.
Edgar sice držel vedení, Smoljar ale byl těsně za ním. V první zatáčce čtvrtého kola se Rus odhodlal k útoku a stal se novým vedoucím mužem závodu. Edgar se ale nevzdával a o kolo později se v první zatáčce pokusil odvážným manévrem před Smoljara vrátit. To se mu však nakonec nepodařilo a zůstával i nadále na druhé příčce. Ze souboje Smoljara a Edgara těžil třetí Collet, který se přiblížil. Daleko nebyli ani čtvrtý Novalak a pátý Sargeant. Smoljarovi se ale v dalších kolech podařilo ujet. V sedmém kole už byl jeho náskok na druhého Edgara větší než jedna sekunda.
Edgarovi se nejenže vzdalovalo první místo, ale musel si začít hlídat i to druhé. Těsně za ním totiž stále jel junior Alpine Collet. V desátém kole se Collet poprvé pokusil zaútočit. Bitva mezi ním a Edgarem probíhala kolo na kolo až do třetí zatáčky. Edgar ale druhé místo nakonec udržel. Collet navíc vyjel z trati a toho využil Novalak, který mu sebral třetí místo. Těsně za Colletem byl pátý Sargeant.
Bitva o druhé místo pokračovala mezi touto čtveřicí i v dalších kolech. Edgar ale stále odolával dotírajícímu Novalakovi a zůstával na druhé příčce. Smoljarův náskok už byl větší než dvě sekundy.
V první zatáčce 14. kola se Novalak po dlouhém snažení konečně dostal na druhou příčku před Edgara. V boxech se objevil Leclerc. Bratr pilota Ferrari ve formuli 1 si přivodil defekt pneumatiky.
Kolo poté, co ztratil Edgar druhou příčku, byl vystrnaděn ze stupňů vítězů kompletně. Předjel ho Collet. Edgar se navíc musel mít na pozoru i před pátým Sargeantem, který se v první zatáčce šestnáctého kola skutečně pokusil o útok. Úspěšný ale nebyl. Ani Sargeant ale neměl na růžích ustláno. Přibližoval se k němu šestý Caldwell.
V sedmnáctém kole už ale Sargeant figuroval na čtvrté příčce. Poradil si totiž s Edgarem, na kterého ihned začal tlačit i Caldwell. V první zatáčce osmnáctého kola na Edgara skutečně zaútočil, ten se ale udržel před ním. Ve třetí zatáčce navíc Caldwell vycestoval ven z dráhy a to Edgarovi umožnilo poodjet. Těsně za Caldwellem naopak byli Vesti a Hauger.
Dvě kola před koncem skončil závod pro Rasmussena. Dán vylétl z trati v poslední zatáčce. Na trať se vydal zpomalovací vůz. Ten zůstal na trati až do konce.
Pro vítězství si tak dojel Smoljar, který kromě patnácti bodů za vítězství získal také dva bonusové body za nejrychlejší kolo. Na pódium s ním vystoupili druhý Novalak a třetí Collet.
Spokojen mohl být mimo jiné i Fittipaldi. Ten sice za 12. místo žádné body nezískal, v odpoledním závodě ale díky tomuto výsledku odstartuje z prvního místa před druhým Schumacherem a třetím Nanninim. Pro Correu skončil první závod od návratu 15. místem. Staněk dojel šestnáctý.
Druhý závod se jede dnes v 16:45 hodin.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Alexander Smoljar | ART Grand Prix | Mecachrome | 36:23,523 | 21 | 15+2 |
2. | Clément Novalak | Trident | Mecachrome | 36:25,114 | 21 | 12 |
3. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | 36:25,474 | 21 | 10 |
4. | Logan Sargeant | Charouz Racing System | Mecachrome | 36:25,653 | 21 | 8 |
5. | Jonny Edgar | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 36:26,017 | 21 | 6 |
6. | Oliver Caldwell | Prema Racing | Mecachrome | 36:26,380 | 21 | 5 |
7. | Frederik Vesti | ART Grand Prix | Mecachrome | 36:27,004 | 21 | 4 |
8. | Dennis Hauger | Prema Racing | Mecachrome | 36:27,342 | 21 | 3+4 |
9. | Victor Martins | MP Motorsport | Mecachrome | 36:27,643 | 21 | 2 |
10. | Matteo Nannini | HWA Racelab | Mecachrome | 36:28,066 | 21 | 1 |
11. | David Schumacher | Trident | Mecachrome | 36:28,496 | 21 | 0 |
12. | Enzo Fittipaldi | Charouz Racing System | Mecachrome | 36:28,843 | 21 | 0 |
13. | Jak Crawford | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 36:29,239 | 21 | 0 |
14. | Ajumu Iwasa | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 36:29,755 | 21 | 0 |
15. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | 36:30,733 | 21 | 0 |
16. | Roman Staněk | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 36:31,277 | 21 | 0 |
17. | Jack Doohan | Trident | Mecachrome | 36:33,618 | 21 | 0 |
18. | Calan Williams | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 36:33,872 | 21 | 0 |
19. | Rafael Villagómez | HWA Racelab | Mecachrome | 36:34,793 | 21 | 0 |
20. | Reshad de Gerus | Charouz Racing System | Mecachrome | 36:35,387 | 21 | 0 |
21. | Tijmen van der Helm | MP Motorsport | Mecachrome | 36:36,967 | 21 | 0 |
22. | Kaylen Frederick | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 36:37,448 | 21 | 0 |
23. | Lorenzo Colombo | Campos Racing | Mecachrome | 36:37,694 | 21 | 0 |
24. | Pierre-Louis Chovet | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 36:41,606 | 21 | 0 |
25. | Filip Ugran | Jenzer Motorsport | Mecachrome | 36:41,907 | 21 | 0 |
26. | Amaury Cordeel | Campos Racing | Mecachrome | 36:44,029 | 21 | 0 |
27. | László Tóth | Campos Racing | Mecachrome | 36:44,554 | 21 | 0 |
28. | Arthur Leclerc | Prema Racing | Mecachrome | 36:44,975 | 21 | 0 |
29. | Ido Cohen | Carlin Buzz Racing | Mecachrome | 37:01,595 | 21 | 0 |
DNF | Oliver Rasmussen | HWA Racelab | Mecachrome | - | 17 | 0 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: SMP Racing