Martins předjel Staňka hned v úvodu a slaví druhý triumf
FIA F3 - hlavní závod
V hlavním závodě FIA F3 si dojel pro druhé letošní vítězství Martins. Pilot ART Grand Prix rozhodl o triumfu už v první zatáčce, kde předjel Staňka. Díky tomuto triumfu se Francouz vrací do čela šampionátu. Druhý skončil Staněk a třetí Hadjar. Na trať dvakrát vyjel zpomalovací vůz, a to kvůli haváriím Villagómeze a Benavidese.
Před startem hlavního závodu víkendu si mohli čeští fanoušci dělat naděje. Po vítězství v páteční kvalifikaci totiž stál na první příčce startovního roštu Staněk. Pilot Tridentu tak měl šanci stát se prvním pilotem, který letos vyhraje více než jeden závod. Vedle něj stál druhý Martins. Následovali Smoljar, Hadjar, Leclerc, Bearman, Collet, Frederick, Crawford, Correa, Vidales, Colapinto, Saucy, Rasmussen, Martí, Ušijima, Villagómez, O´Sullivan, Yeany, Alatalo, Zendeli, Maini, Azman, Cohen, Trulli, Malvestiti, Benavides, Pizzi a Tóth. Maloney opět startoval z boxů, což byl trest za to, že při kvalifikaci nezastavil na převážení.
Staněk se hned v úvodu propadl na druhou příčku. Martinsovi se ho totiž v první zatáčce podařilo po vnějšku objet a byl to tak Francouz, kdo se stal novým lídrem. Hadjar se dostal na třetí místo před Smoljara. Pátá pozice patřila po prvním kole Bearmanovi, šestá Crawfordovi, sedmá Frederickovi, osmá Colletovi, devátá Leclercovi a bodovanou desítku uzavíral sobotní vítěz Vidales. Ušijima vycestoval na výjezdu ze dvanácté zatáčky ven z dráhy. Do závodu se ale zvládl zapojit zpět.
Frederick se v úvodu druhého kola posunul na šestou pozici. Crawford tak spadl na sedmou příčku. Rozestup mezi Martinsem a Staňkem činil sedm desetin.
Ve čtvrtém kole skončil závod pro Villagómeze. Mexičan havaroval a skončil ve zdi. Stalo se tak ve dvanácté zatáčce po kontaktu s Mainim. Staněk se musel bránit Hadjarovi, který už byl těsně za ním. Zatím se mu to ale dařilo.
Ředitelství závodu vyslalo po Villagómezově havárii na dráhu zpomalovací vůz. Za ním kroužilo startovní pole v pořadí Martins, Staněk, Hadjar, Smoljar, Bearman, Frederick, Crawford, Collet, Leclerc, Vidales, Colapinto, Correa, Saucy, Martí, Rasmussen, O´Sullivan, Yeany, Alatalo, Zendeli, Maini, Azman, Cohen, Benavides, Trulli, Maloney, Pizzi, Malvestiti, Ušijima a Tóth. Maini byl za incident s Villagómezem vyšetřován.
Mezi Mainim a Villagómezem došlo ještě před zmíněným incidentem k souboji v první zatáčce. Při něm Maini vytlačil Villagómeze z trati. Sportovní komisaři ale usoudili, že v tomto případě nebudou udělovat penalizace.
V osmém kole došlo k restartu závodu. Staněk se sice na konci cílové rovinky přitáhl na Martinse, Francouz ale zůstal první. Dopředu ovšem šel Crawford, který se vrátil na šestou pozici před Fredericka. Američana navíc vzápětí zdolal i Collet a připravil ho tak o sedmé místo.
Staněk se byl po restartu schopen držet za Martinsem v rozestupu menším než jedna sekunda. Své naděje tak mohl upínat k době, kdy ředitelství závodu znovu povolí využívání systému DRS. Maini dostal za zavinění incidentu s Villagómezem deset sekund.
Ještě předtím, než bylo znovu povoleno používání DRS, se ale Martins dokázal od Staňka utrhnout a navýšil svůj náskok na více než jednu sekundu. Český pilot se navíc musel bránit Hadjarovi. Junior Red Bullu se pokusil zaútočit v první zatáčce, Staněk si ale pozici ubránil.
Brzy ale vyjel na dráhu další zpomalovací vůz. Ve druhé zatáčce totiž havaroval Benavides a i pro něj tak závod skončil. Pilot Carlinu si stěžoval, že se autu nechtělo zatáčet.
Za zpomalovacím vozem se kroužilo do konce 14. kola. Pak se znovu začalo závodit. Do cíle zbývalo devět kol.
I druhý restart si Martins pohlídal a zůstal první. Staněk zůstal druhý a Hadjar třetí. V problémech se ale ocitli Leclerc a Vidales. Ti po vzájemném souboji vycestovali v první zatáčce mimo trať. Oba spadli za bodovanou desítku. Zatímco Leclerc se propadl na 12. příčku, Vidales dokonce až na poslední 28. pozici. Sportovní komisaři začali incident vyšetřovat.
Krátce po Vidalesových potížích se tým Campos ocitl v dalších problémech. Mezi sebou totiž bojovali jeho zbylí dva jezdci Yeany a Martí. Druhý jmenovaný skončil při souboji mimo trať. Yeany si navíc při kontaktu poškodil přední křídlo a zajel k mechanikům. Tam zajel i Vidales, který zde ovšem odstoupil.
Martins už vedl před Staňkem o téměř sekundu a půl. Měl tak nakročeno k druhému vítězství v sezoně. Leclerc se po kontaktu s Vidalesem pokoušel vrátit na body. Zatímco nejprve zdolal Saucyho a posunul se na 11. místo, sedm kol před koncem už naháněl také desátého Correu. I kdyby ho ale předjel, neměl by to se ziskem bodů lehké. Komisaři se totiž rozhodli Monačana potrestat pěti sekundami za zavinění incidentu s Vidalesem.
Leclerc se čtyři kola před koncem před Correu dostal. Pilot ART Grand Prix ho ale při obraně pozice vyhnal všemi čtyřmi koly na trávu a pilot Premy měl co dělat, aby neztratil nad svým vozem kontrolu. Correa byl podle očekávání vyšetřován komisaři. Souboj této dvojice ovšem nekončil a Correa se před něj vrátil.
Staněk musel opět odolávat Hadjarovi. Ani tentokrát ale Francouz nenašel na pilota Tridentu recept. Saucy si brousil zuby na Leclercovu 11. příčku. Souboj sice trval několik zatáček, Leclerc ale nakonec pozici uhájil. Yeany dostal pět sekund za kolizi s Martím.
Hadjar stále zůstával nalepen na zádi Staňkova vozu. Sportovní komisaři oznámili, že souboj mezi Leclercem a Correou bude vyšetřován až po skončení závodu.
To už si ale Martins dojel pro druhé vítězství sezoně. Staněk skončil druhý a Hadjar třetí. Bodovali i Smoljar, Bearman, Crawford, Collet, Colapinto, Frederick a Correa. U posledního jmenovaného ale zatím zůstává jeden bod s otazníkem, neboť je vyšetřován za vytlačení Leclerca mimo trať. Martins si připsal také bonusový bod za nejrychlejší kolo.
Do cíle nakonec dojelo jen 26 jezdců. Mimo záběry kamer totiž odstoupil také O´Sullivan. V závěru závodu došlo ještě k souboji mezi Cohenem a Mainim na cílové rovince. Ind při svém snažení do Cohena narazil a přišel o přední křídlo.
Martins se díky dnešnímu vítězství opět ujal vedení.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:43.673 | 24 | 25+1 |
2. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 43:46.041 | 24 | 18 |
3. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 43:46.699 | 24 | 15 |
4. | Alexander Smoljar | MP Motorsport | Mecachrome | 43:47.297 | 24 | 12 |
5. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome |
43:48.021
|
24 | 10 |
6. | Jak Crawford | Prema | Mecachrome | 43:49.093 | 24 | 8 |
7. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | 43:50.306 | 24 | 6 |
8. | Franco Colapinto | Van Amersfoort | Mecachrome |
43:50.572
|
24 | 4 |
9. | Kaylen Frederick | Hitech | Mecachrome | 43:52.104 | 24 | 2 |
10. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:55.767 | 24 | 1 |
11. | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | 43:57.859 | 24 | 0 |
12. | William Alatalo | Jenzer | Mecachrome | 43:58.909 | 24 | 0 |
13. | Zane Maloney | Trident | Mecachrome | 44:01.183 | 24 | 0 |
14. | Oliver Rasmussen | Trident | Mecachrome | 44:02.420 | 24 | 0 |
15. | Lirim Zendeli | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:04.960 | 24 | 0 |
16. | Arthur Leclerc | Prema | Mecachrome | 44:07.071 | 24 | 0 |
17. | Francesco Pizzi | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:10.324 | 24 | 0 |
18. | Nazim Azman | Hitech | Mecachrome | 44:11.540 | 24 | 0 |
19. | Reece Ušijima | Van Amersfoort | Mecachrome | 44:11.954 | 24 | 0 |
20. | Pepe Martí | Campos | Mecachrome | 44:12.155 | 24 | 0 |
21. | Federico Malvestiti | Jenzer | Mecachrome | 44:13.386 | 24 | 0 |
22. | Ido Cohen | Jenzer | Mecachrome | 44:14.752 | 24 | 0 |
23. | László Tóth | Charouz Racing System | Mecachrome | 44:14.796 | 24 | 0 |
24. | Enzo Trulli | Carlin | Mecachrome | 44:18.579 | 24 | 0 |
25. | Kush Maini | MP Motorsport | Mecachrome | 44:38.477 | 24 | 0 |
26. | Hunter Yeany | Campos | Mecachrome | 45:09.159 | 24 | 0 |
27. | Zak O'Sullivan | Carlin | Mecachrome | - | 22 | 0 |
DNF | David Vidales | Campos | Mecachrome | - | 15 | 0 |
DNF | Brad Benavides | Carlin | Mecachrome | - | 10 | 0 |
DNF | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | - | 2 | 0 |
Aktualizace: Po závodě padly tři pětisekundové penalizace, ke všem ovšem došlo mimo bodované pozice. Za nevyzpytatelnou jízdu při souboji s Correou na cílové rovince byl porrestán Leclerc a spadl za 14. místa na 16. Cohen zase obdržel trest za to, že při obraně pozice před Mainim změnil směr více než jednou, kvůli čemuž do něj Maini zezadu ťuknul. Trest Cohena srazil ze 17. pozice na 22. příčku. Trulli se provinil tím, že v závěru, kdy měl problémy s brzdami, zavinil kolizi s Benavidesem. Z 23. pozice se propadl na 24. příčku.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Martins 62, 2. Staněk 56, 3.Crawford 50, 4. Hadjar 47, 5. Leclerc 43, 6. Smoljar 28, 7. Bearman 27, 8. Colapinto 26, 9. Correa 21, 10. Vidales 19, 11. Collet 18, 12. Frederick 16, 13. Saucy 15, 14. Maloney 15, 15. O´Sullivan 13, 16. Maini 10, 17. Rasmussen 4, 18. Alatalo 3, 19. Villagómez 2, 20. Ušijima 2, 21. Pizzi 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 120, 2. ART Grand Prix 98, 3. Trident 75, 4. Hitech 63, 5. MP Motorsport 56, 6. Van Amersfoort 30, 7. Campos 19, 8. Carlin 13, 9. Jenzer 3, 10. Charouz Racing System 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: FIA Formula 3