Ericsson sedmým vítězem v sedmém závodě sezony
Chevrolet Detroit Grand Prix – 1. závod
Neuvěřitelný vstup do letošní sezony IndyCar pokračuje. Marcus Ericsson se stal sedmým pilotem, kterému se v sedmém letošním závodě podařilo zvítězit. Napínavý závod poznamenaly dvě červené fáze. Tu první způsobil tvrdý náraz Ericssonova krajana Rosenqvista do bariéry. Švédský závodník po něm skončil v nemocnici, ale prvotní vyšetření žádná zranění neodhalilo. Druhé přerušení závodu způsobila nehoda Grosjeana šest kol před koncem. IndyCar zjevně nechtěla závod dokončit pod žlutou vlajkou a tak jej zastavila. Na to ale doplatil lídr závodu Power, jehož vůz se po stání v boxech nepodařilo nastartovat.
Newgarden na startu ztratil dvě pozice, když jej nejprve předjel Herta a v dalších zatáčkách také Power. O´Ward a Rossi začali soupeřům ujíždět. Jakmile ale piloti splnili povinnost odjet dvě kola pod zelenou vlajkou, aby se mohli zbavit měkké sady pneumatik, začali první jezdci mířit do boxů. Strategickou hru v Detroitu jako první odstartovali Hunter-Reay, Harvey a McLaughlin, kteří zastavili hned na konci druhého kola.
V dalším kole zamířil k mechanikům O´Ward. Newgarden a Herta zastavili v dalším kole. Newgarden se na trať vrátil před Hertou, spolu sváděli pěkný souboj, po kterém Newgarden lehce narazil do zdi. V dalších zatáčkách upadlo Newgardenovi levé zadní kolo, když dojel do boxů, tým mu jen nasadil nové a poslal jej zpátky na trať. Na té se objevil opět za Hertou, teď už ale se ztrátou celého kola. Ve čtvrté zatáčce, kde měl problémy Newgarden, se o zeď otřel také Hunter-Reay. Odnesl to ale poškozeným zavěšením. Rossi ve stejnou chvíli, kdy se pomalý Newgardenův vůz ploužil do boxů, zamířil k mechanikům. To samé udělal i Grosjean.
Vedení spadlo do klína Jonesovi, za ním ale byl vláček zjevně rychlejších pilotů. V 8. kole se před Jonese dostal ve 3. zatáčce Power, a následně se to povedlo také Satóovi a Dixonovi. Jedno kolo potřebovali k tomu, aby Jonesovi nadělili už tři vteřiny. O´Ward byl v tu chvíli na 14. místě se ztrátou necelých 8 vteřin na lídra.
V 10. kole Dixon zdolal Satóa. Oba byli na odlišné strategii – Dixon startoval na tvrdé sadě pneumatik, Sató na měkké sadě. Oba se snažili odjet závod na dva pit stopy, u Satóa se předpokládalo, že do boxů zamíří hned, jak se okno otevře. Dixon měl naopak stint natahovat, dokud to šlo. I Power startoval na měkké sadě pneumatik. Naopak Hinchcliffe vyrazil do závodu na tvrdé sadě.
Ve 12. kole předjel Rossi v souboji o 13. místo O´Warda. Ve stejném kole se Dixon dostal na první příčku. Rossi pak předváděl skvělou jízdu, kdy například během jednoho kola předjel Chiltona, Paloua, Rahala a Jonese.
Sató v 18. kole zajel k mechanikům. K těm zamířil také Rosenqvist. Dixon měl už v tu chvíli náskok zhruba 11 sekund, Rossi ztrácel na lídra 23 sekund. Power zastavil ve 20. kole, kdy měl již za zády Hinchcliffea. V boxech byl podruhé Grosjean a s prořízlou pneumatikou a poškozeným zavěšením také Chilton.
Děsivé chvíle přišly ve 24. kole. V šesté zatáčce tvrdě narazil do zdi Rosenqvist. Ve chvíli, kdy se chystal podřadit, začal vůz prudce akcelerovat, jako by se zasekl plynový pedál. S tím měl předtím problémy i Johnson, který vůz odstavil v boxech. Prozradil, že v jeho voze selhal senzor a plynový pedál pouštěl jen na 30 %. Rosenqvistův náraz byl tak prudký, že Švéd proboural bariéru z pneumatik, některé dokonce přehodil přes ochranný plot a také povalil betonovou bariéru, která je za pneumatikami.
IndyCar závod zastavila. Záchranáři dlouho pracovali na tom, aby Rosenqvista z vozu vyprostili. Podle šéflékaře IndyCar Geoffreyho Billowse byl ale Švéd celou dobu při vědomí a komunikoval. Sanitka jej převezla do střediska uvnitř okruhu, odkud jej následně přepravili k dalšímu vyšetření do detroitské nemocnice. Prvotní vyšetření ale žádné zranění neodhalilo.
Oprava svodidla zabrala přes 75 minut. Piloti mezitím mohli se závodními inženýry řešit strategii. Nejhůř bitý na tom byl Hinchcliffe, který neměl dost paliva, aby vyjel na dráhu a vydržel, než se otevřou boxy. Tým jej musel natankovat a přijmout penalizaci za práci na voze během zastaveného závodu. Také Dixon se chystal co nejdřív do boxů. Za nimi byl Ferrucci, který vydržel nejdéle z jezdců, kteří startovali na červené sadě. Do boxů ale mířili i někteří piloti, kteří už stavěli v úvodu závodu. Naopak Power byl nejvýše postavený jezdec z těch, kteří akorát před přerušením závodu stihli zastavit.
Když Dixon a další zamířili k mechanikům, vedl Power před Ericssonem, Satóem, Pagenaudem, VeeKayem, Jonesem, Harveym, Grosjeanem, Dalym a McLaughlinem. Hned za ním byl Dixon, který vyrazil od mechaniků s novou sadou měkkých pneumatik. Rahal, který také do závodu vyrazil na tvrdé sadě pneumatik, si vzal opět tvrdé pneumatiky a měkké si nechával na poslední stint. O´Ward a Rossi, kteří startovali z první řady, byli na 13. a 14. místě. Do stejného kola jako lídr závodu se vrátil Newgarden.
Restart přišel ve 32. kole. Dixon se během jediného kola probojoval z 11. na 8. místo. Divoké souboje sváděli O´Ward s McLaughlinem a Rossi s Hertou a Rahalem. Také Ericsson útočil na Powera. Dixon se ve 34. kole dostal na 7. místo, ze kterého záhy bylo 6., když s prořízlou pneumatikou musel k mechanikům Grosjean. Sató před sebe musel pustit VeeKaye, protože podle IndyCar si při předcházejícím souboji počínal nedovoleně.
Na čele sváděla bitvu o vedení trojice Power, Ericsson, VeeKay. Dixon ve 39. kole měl již značně sjeté pneumatiky. Potřeboval ale vydržet nejméně do 43. kola. To se mu i za cenu ztráty několika pozic podařilo a ve 43. kole společně s ním zastavili také Harvey, Herta, Palou a Hinchcliffe. Postupně v dalších kolech mířili k mechanikům ostatní piloti.
Power a Ericsson z čela zastavili ve 48. kole. Stint nejdéle natahovali Rahal a Ferrucci a to do 53. kola. Na čele opět bojovala trojice Power, Ericsson a VeeKay. Mladý Holanďan z ní ale postupně odpadal a 7 kol před koncem jej předjel Sató. Ten v tu chvíli na vedoucí dvojici ztrácel 6 vteřin. Jeho ztrátu ale záhy smazal Grosjean, který šest kol před koncem narazil u fontány do zdi. Pořadí v tu chvíli bylo Power, Ericsson, Sató, VeeKay, O´Ward, Pagenaud, Jones, Rahal, Ferrucci, Rossi, Newgarden a Dixon.
IndyCar se rozhodla vyvěsit červené vlajky a celé pole znovu zamířilo do boxů. Když nastal čas vrátit se na dráhu, nepodařilo se mechanikům týmu Penske nastartoval Powerův vůz. Na vině byla zřejmě elektronická řídící jednotka, která pravděpodobně nevydržela vysoké teploty.
Vedení tak spadlo do klína Ericssonovi. Restart přišel tři kola před cílem. VeeKay a O´Ward na cílové rovince předjeli Satóa. Další dramatické souboje probíhaly v hloubi pole, ale i o druhé místo, protože O´Ward tlačil na VeeKaye doslova do posledních metrů.
Ericsson si v závěru v klidu dojel pro své první vítězství v IndyCar a také pro první vítězství ve formulích od závodu GP2 na Nürburgringu v roce 2013. Ericsson je sedmým vítězem v sedmém závodě sezony a také čtvrtým pilotem, který letos slaví premiérový triumf. Takovýto vstup do sezony jsme v zámoří viděli naposledy v CART v roce 2000, kdy také sedm různých jezdců vyhrálo úvodních sedm závodů. Letošní ročník je na nejlepší cestě, aby minimálně vyrovnal tři rekordní, v nichž hned 11 pilotů dokázalo vyhrát alespoň jeden závod. Přiblížit se k tomu můžeme záhy, druhý závod v Detroitu totiž piloty IndyCar čeká v neděli v podvečer našeho času.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:45:33,1123 | 70 | 50+1 |
2. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1,7290 | 70 | 40 |
3. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 1,9105 | 70 | 35+2 |
4. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 8,1688 | 70 | 32 |
5. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,4645 | 70 | 30+1 |
6. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,5670 | 70 | 28 |
7. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 10,3406 | 70 | 26+1 |
8. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 10,8956 | 70 | 24+1 |
9. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 11,9428 | 70 | 22+1 |
10. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 12,5061 | 70 | 20 |
11. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 13,5792 | 70 | 19 |
12. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 13,8274 | 70 | 18 |
13. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 14,7925 | 70 | 17 |
14. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 16,0887 | 70 | 16 |
15. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 17,2534 | 70 | 15 |
16. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 18,2898 | 70 | 14 |
17. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | + 19,0114 | 70 | 13 |
18. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 69 | 12 |
19. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | - 3 kola | 67 | 11 |
20. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 3 kola | 67 | 10+3 |
21. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | - 5 kol | 65 | 9 |
22. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | - 5 kol | 65 | 8 |
23. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | Havárie | 63 | 7+1 |
24. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 49 | 6 |
25. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Havárie | 23 | 0 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar