Na Belle Isle bez vítěze Indy500 Castronevese
Chevrolet Detroit Grand Prix – před závodem
Dvěma závody na městském okruhu v Detroitu pokračuje šampionát IndyCar Series. Ale na ostrově Belle Isle, kde je městský okruh vytyčen, nebude největší hvězda posledních dní – čerstvě čtyřnásobný vítěz pětistovky v Indianapolisu Hélio Castroneves. Ten měl totiž odjet pro tým Michaela Shanka a Jima Meyera jen šest závodů – Indy500 a pět podniků na konci sezóny. A jedním z důvodů je i to, že Castroneves má úvazek v novém šampionátu Superstar Racing Experience, kde se skupina veteránů různých sérií proti sobě postaví v identických vozech na krátkých oválech.
Šampionát založil Tony Stewart a kromě něj a Castronevese najdeme v poli také Marca Andrettiho, Paula Tracyho, Tonyho Kanaana či hvězdy TransAm Ernieho Francise Jr. a Willyho T. Ribbse a hvězdy NASCAR Billyho Elliotta, Michaela Waltripa či Bobbyho Labonteho. Pro Castronevese to ale znamená, že příštích šest sobot má obsazených.
Belle Isle je přitom okruh, kde se zrodila tradice, jíž je Castroneves proslulý – oslava vítězství formou šplhu na ochranný plot. Castroneves tak slavil svůj první triumf v IndyCar, který přišel v roce 2000. V následujícím roce svůj triumf zopakoval. Další přidal až v roce 2014. Tři vítězství v Detroitu má na kontě také Scott Dixon a dělí se tak s Castronevesem o pozici nejúspěšnějšího pilota na Belle Isle.
Spiderman vyšplhal na Belle Isle na plot naposledy v roce 2014, letos další triumf nepřidá. Foto: IndyCar
Podobně jako další městský okruh v kalendáři IndyCar – kalifornské Long Beach, minulost závodů v Detroitu je spojená s Formulí 1. Na městském okruhu v centru města F1 pořádala závody mezi roku 1982 až 1988. Trať vedla kolem komplexu sedmi mrakodrapů Renaissance Center, kde sídlila automobilka General Motors. USA byly v roce 1982 první zemí, ve které měla Formule 1 tři závody – Long Beach, Las Vegas a Detroit.
Závod mezi jezdci nebyl příliš oblíbený. Hrbolatá a úzká trať bez únikových zón neodpouštěla chyby. Do toho se přidávaly vysoké teploty a vlhkost. Problém měla F1 také s absencí pořádného zázemí, kdy boxy byly jen dočasné. Závod se měl v roce 1989 přesunout na ostrov Belle Isle, který je městským parkem podobně jako tomu je v Montrealu. Dohodu se ale nepodařilo včas uzavřít a závod byl zrušen. Jediný zbývající podnik F1 v USA se přesunul do Phoenixu a v Detroitu nahradila F1 série IndyCar.
Pro sérii to byl debut ve městě automobilů. V Michiganu totiž dlouhé roky závodila na oválu u městečka Brooklyn. První tři závody jela jen na mírně upravené trati okolo Renaissance Center. Od roku 1992 byl závod přeložen na Belle Isle. Závodilo se zde až do roku 2001. V roce 2007 se formule do Detroitu vrátily, už to ale bylo zásluhou IndyCar pod hlavičkou IRL. Závod ale vydržel jen dva roky, pak byl zrušen kvůli ekonomické krizi a jejím dopadům na město a automobilový průmysl.
Na Belle Isle se dvakrát měnila konfigurace dráhy. Tato "jednodušší" nabízí více příležitostí k předjíždění. Foto: IndyCar
Další návrat se povedl v roce 2012. Od následujícího roku pak během jednoho víkendu pořádá IndyCar v Detroitu dva plnohodnotné závody. Výjimkou byl minulý rok, to byl podnik kvůli covidu zrušený. Letos se ale série vrací do města v plné parádě. Původně měli organizátoři mít možnost zaplnit tribuny jen z 20 %, stát Michigan ale od 1. 6. limity pro venkovní sportovní akce zrušil. Pořadatelé přesto plánují určité omezení zachovat.
Novinkou bude upravený formát kvalifikace, který plánuje IndyCar využít už jen v srpnovém závodě v Indianapolisu. Doposud se na městských okruzích, kde se jely dva závody během víkendu, piloti kvalifikovali tak, že se pole rozdělilo na dvě poloviny, jezdci dostali na dráze určitý čas a pak celkově nejrychlejší jezdec obsadil pole position, jezdci z jeho skupiny lichá místa na roštu, jezdci ze druhé skupiny pak místa sudá. Kdežto na ostatních okruzích byla kvalifikace třísegmentová vyřazovací.
Nový formát je variací na druhou možnost. Pole se rozdělí do dvou polovin, každá skupina bude mít trať k dispozici na 10 minut, šest nejrychlejších pilotů z obou skupin postoupí do finále. Jezdci nepostupující z první skupiny obsadí lichá místa na roštu počínaje 13. pozici, jezdci z 2. skupiny pak místa sudá. O pole position si to pak rozdá 12 jezdců.
Santino Ferrucci se vrací na okruh, kde debutoval. Foto: IndyCar
Zatímco Castroneves mezi jezdci, kteří v Detroitu nastoupí, nebude, u týmu Bobbyho Rahala bude pokračovat Santino Ferrucci. Ten v Indy500 dojel na šesté příčce. Ferrucci v roce 2018 V Detroitu v IndyCar debutoval. A do kokpitů se vrací piloti, kteří nestartují na oválech – Grosjean a Johnson.
Letošní ročník má zatím našlápnuto, aby vyrovnal či překonal ty, ve kterých se na stupních vítězů vystřídalo nejvíce jezdců, tedy sezony 2000, 2001 v CART a 2014 v IndyCar, kdy triumfovalo jedenáct různých pilotů. V roce 2000 v CART triumfovalo v prvních sedmi závodech sedm různých pilotů. Letos zatím v šesti závodech slavilo šest různých pilotů. Mezi vítězi ale zatím chybí někteří favorité – třeba piloti týmu Penske či Rossi.
Do Detroitu přijíždí jako lídr šampionátu Álex Palou. V prvním závodě to ale bude mít složitější. Musí si odpykat penalizaci za neoprávněnou výměnu motoru v Indianapolisu, což pro něj znamená odsun o šest pozic na roštu sobotního závodu.
Belle Isle Street Circuit
Délka okruhu: 2,35 míle (3,78 km), 14 zatáček
Délka závodů: 70 kol (164,5 míle)
První závod: 1989
Rekord okruhu: Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing) – 1:13.6732 v roce 2017
Poslední pole position (2019): 1. závod: Alexander Rossi (Andretti Autosport) – 1:14.1989, 2. závod: Josef Newgarden (Team Penske) – 1:14.8607
Poslední vítěz závodu (2019): 1. závod – Josef Newgarden (Team Penske), 2. závod – Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 11. června
23:00 – 0:15 - Trénink
Sobota 12. června
17:00 – 17:45 – Kvalifikace na 1. závod
20:05 – Start 1. závodu
Neděle 13. června
15:15 – 16:00 – Kvalifikace na 2. závod
18:50 – Start 2. závodu
Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar