Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ericsson se v závěru ubránil mclarenům a vyhrál Indy500

Ericsson se v závěru ubránil mclarenům a vyhrál Indy500

106th Indianapolis 500 – závod

Marcus Ericsson potvrdil, že tým Chipa Ganassiho přijel do Indianapolisu skvěle připraven. Ačkoliv zpočátku závodu dominovala dvojice Palou – Dixon, nakonec to byl jejich stájový kolega a expilot Formule 1, kdo měl v závěru slavného závodu v ruce nejlepší karty. Ustál i přerušení kvůli nehodě dalšího Ganassiho pilota Johnsona a závěrečný rozstřel.

Dixon po startu z pole position udržel vedení, ale ve třetí zatáčce se na první příčku dostal Palou. Na začátku druhého kola pak Dixona předjel i VeeKay, Dixon se ale postupně vrátil před Nizozemce. Se stájovým kolegou Palouem si pak přehazovali vedení a snažili se tak šetřit palivo. Za nimi byli Ericsson a Carpenter. Dopředu v úvodu postupovali Rossi a Newgarden, kteří získali pět pozic. Naopak potíže měl Power, který si stěžoval na přetáčivost vozu.

Hildebrand ve 29. kole zamířil jako první k mechanikům. Dixon následoval o dvě kola později. Hned v dalším kole stavěl Palou, pak i VeeKay. Jako poslední pak v 38. kole Castroneves a Montoya. Hned po pit stopech skončil slibně rozjetý závod pro VeeKaye. Na výjezdu ze druhé zatáčky ztratil kontrolu nad vozem a skončil ve zdi.

Restart přišel ve 46. kole. Palou vedl před Dixonem, Ericssonem, O´Wardem a Carpenterem. O´Ward ale záhy zaútočil a dostal se před Ericssona. Dramatickou chvíli prožil v 54. kole Herta, který se dostal až příliš na krajnici a pak tak tak vybral, když mu monopost začal ujíždět směrem ke zdi.

Hildebrand opět odstartoval další kolo zastávek v boxech, tentokrát v 66. kole. Dixon o tři kola později zamířil k mechanikům, když krátce na to měl Ilott nehodu jak přes kopírák s tou, která ze závodu vyřadila VeeKaye.

To bylo zničující pro Paloua. Španěl už najížděl na pit lane a chyběly mu desítky metrů k tomu, aby byl ve chvíli, kdy zavlály žluté vlajky, už uvnitř. Takhle musel jen projet bez toho, aby mohl dotankovat a vyměnit pneumatiky. A co hůř, hrozilo mu, že mu na trati dojde palivo, a tak nejprve musel pro dávku nutnou k tomu, aby vydržel, než se boxy otevřou, a až pak si mohl při třetím výletu na pit lane odbýt regulérní pit stop. Znamenalo to pád na úplný chvost pole.

To vedl Dixon, na druhou příčku se ale vyšvihl Daly, následovali O´Ward, Ericsson, Kanaan, Ferrucci, Carpenter, Rosenqvist, Newgarden a Sató. Restart přišel v 78. kole. Dixon s Dalym odskočili O´Wardovi. V 81. kole se domácí miláček Daly dostal za jásotu narvaných tribun na první místo. Byl to ale převážně taktický manévr. S Dixonem si přehazovali vedení jako předtím Dixon a Palou, aby šetřili palivo.

Daly ve 106. kole zamířil do boxů. A podobně jako předtím, když během jeho pit stopu boural Ilott, znovu zavlály žluté vlajky. Tentokrát to byl Grosjean, kdo, opět ve 2. zatáčce, skončil ve zdi. Dixon měl tentokrát štěstí, když IndyCar otevřela boxy akorát ve chvíli, kdy už tam nutně potřeboval. Na trati tak pokračoval na druhém místě za Dalym. Za nimi byli O´Ward, Ferrucci, Rosenqvist, Carpenter, Kanaan, Ericsson, Sató a Pagenaud.

Restart ve 112. kole byl poměrně divoký. O´Ward se dokázal protáhnout na první místo. Daly se propadl z čela až na čtvrté, když jej překonali ještě Dixon a Ferrucci, ale záhy se dokázal vrátit alespoň před druhého jmenovaného. Na konci kola Dixon předjel O´Warda a vrátil se do vedení.

V tom vydržel po prakticky celý stint, díky tomu se v historických tabulkách posunul na první místo v počtu kol v čele pětistovek v Indianapolisu, odkud sesadil Ala Unsera staršího. Za ním se na druhém místě střídali O´Ward a Daly. Na páté místo se posunul Rosenqvist.

Dixon zamířil znovu k mechanikům ve 141. kole. Díky tomu, že zastavil o dvě kola později, se na krátko před Dixona dostal Rosenqvist, ale Novozélanďan jej záhy předjel. Pit stop ale ještě čekal na O´Warda. Ten se vrátil s výraznějším náskokem na Dixona a udržel se před ním.

Vedl i ve chvíli, kdy se závod překlopil do poslední čtvrtiny. To měl k dobru celou sekundu. Ale záhy byl veškerý náskok smazaný. Ve třetí zatáčce narazil do zdi McLaughlin. V tu chvíli byl na tom nejlépe z celého týmu Penske, kterému se ale vůbec v Indianapolisu letos nedařilo.

Dixon využil restartu 43 kol před koncem a ujal se vedení. Za druhým O´Wardem byli Rosenqvist, Daly, Ferrucci a Ericsson. Do první desítky se propracovali oba piloti týmu Meyer Shank Racing, Pagenaud a Castroneves. Obhájce vítězství Castroneves přitom měl utrženou hadici, která má vést chladný vzduch pod helmu jezdce.

Do konce zbývala ještě jedna zastávka v boxech a ta rozhodla, že Dixon ke svému jedinému vítězství druhý triumf nepřidá. Před pit stopy přenechal vedení O´Wardovi. Jeho stájový kolega Rosenqvist stavěl ve 173. kole jako první z čela. Dixon následoval o dvě kola později, ale při nájezdu do boxů pořádně probrzdil. Jak se ukázalo, na pit lane vjel příliš rychle, což znamenalo penalizaci.

O´Ward o Dixonově prohřešku věděl. Po pit stopu ale skončil za svým stájovým kolegou. Dostat před něj se podařilo také Ericssonovi, který následně předjel i svého krajana a vybudoval si třívteřinový náskok na O´Warda, který se posunul před Rosenqvista na druhou příčku

Z náskoku ale záhy nic nebylo, když šest kol před koncem v druhé zatáčce boural Johnson. IndyCar následně vyvěsila červené vlajky.

Vozy se na trať vrátily tak, aby piloti stihli závodit v posledních dvou kolech. Ericsson divokými manévry udržel za zády O´Warda a nedal mu šanci ani v první zatáčce, kde se Mexičan pokusil zaútočit po vnějšku.

Ve 2. zatáčce navíc v posledním kole narazil Karam, což znamenalo další žlutou fázi a to, že Ericssona už nikdo nemohl ohrozit. Po loňských triumfech v Detroitu a v Nashvillu tak Ericsson získal své třetí vítězství v IndyCar, první na oválu a hned na tom nejslavnějším. Stal se po Kenny Bräckovi druhým Švédem, kterému se v Indianapolisu podařilo zvítězit. Bräck triumfoval v roce 1999.

O´Ward nakonec dojel na druhé příčce před nejstarším pilotem v poli – Kanaanem. Rosenqvist skončil čtvrtý a první pětku uzavírá Rossi. Loňský vítěz Castroneves obsadil sedmou příčku. Palou nakonec dojel devátý a Dixon, který velké části závodu dominoval, dokončil jako 21.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol
1. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 2:51:00,643 200
2. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 1,7929 200
3. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda + 3,5173 200
4. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 4,1267 200
5. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 4,9804 200
6. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 5,0799 200
7. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda + 6,5614 200
8. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda + 7,0937 200
9. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 8,2446 200
10. Santino Ferrucci Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet + 9,8329 200
11. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet + 10,7647 200
12. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 11,6554 200
13. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 11,8276 200
14. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 12,4253 200
15. Will Power Team Penske Chevrolet + 13,3036 200
16. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 13,6283 200
17. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 14,5864 200
18. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet + 15,5602 200
19. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda + 15,8218 200
20. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 16,3308 200
21. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 18,1238 200
22. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 25,2002 200
23. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet - 1 kolo 199
24. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 199
25. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 199
26. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 198
27. Stefan Wilson DragonSpeed/Cusick Motorsports Chevrolet - 2 kola 198
28. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda Havárie 193
29. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet Havárie 150
30. Colton Herta Andretti Autosport Honda Porucha 129
31. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda Havárie 105
32. Callum Ilott Juncos Hollinger Racing Chevrolet Havárie 68
33. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet Havárie 38

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment