Ericsson se v závěru ubránil mclarenům a vyhrál Indy500
106th Indianapolis 500 – závod
Marcus Ericsson potvrdil, že tým Chipa Ganassiho přijel do Indianapolisu skvěle připraven. Ačkoliv zpočátku závodu dominovala dvojice Palou – Dixon, nakonec to byl jejich stájový kolega a expilot Formule 1, kdo měl v závěru slavného závodu v ruce nejlepší karty. Ustál i přerušení kvůli nehodě dalšího Ganassiho pilota Johnsona a závěrečný rozstřel.
Dixon po startu z pole position udržel vedení, ale ve třetí zatáčce se na první příčku dostal Palou. Na začátku druhého kola pak Dixona předjel i VeeKay, Dixon se ale postupně vrátil před Nizozemce. Se stájovým kolegou Palouem si pak přehazovali vedení a snažili se tak šetřit palivo. Za nimi byli Ericsson a Carpenter. Dopředu v úvodu postupovali Rossi a Newgarden, kteří získali pět pozic. Naopak potíže měl Power, který si stěžoval na přetáčivost vozu.
Hildebrand ve 29. kole zamířil jako první k mechanikům. Dixon následoval o dvě kola později. Hned v dalším kole stavěl Palou, pak i VeeKay. Jako poslední pak v 38. kole Castroneves a Montoya. Hned po pit stopech skončil slibně rozjetý závod pro VeeKaye. Na výjezdu ze druhé zatáčky ztratil kontrolu nad vozem a skončil ve zdi.
Restart přišel ve 46. kole. Palou vedl před Dixonem, Ericssonem, O´Wardem a Carpenterem. O´Ward ale záhy zaútočil a dostal se před Ericssona. Dramatickou chvíli prožil v 54. kole Herta, který se dostal až příliš na krajnici a pak tak tak vybral, když mu monopost začal ujíždět směrem ke zdi.
Hildebrand opět odstartoval další kolo zastávek v boxech, tentokrát v 66. kole. Dixon o tři kola později zamířil k mechanikům, když krátce na to měl Ilott nehodu jak přes kopírák s tou, která ze závodu vyřadila VeeKaye.
To bylo zničující pro Paloua. Španěl už najížděl na pit lane a chyběly mu desítky metrů k tomu, aby byl ve chvíli, kdy zavlály žluté vlajky, už uvnitř. Takhle musel jen projet bez toho, aby mohl dotankovat a vyměnit pneumatiky. A co hůř, hrozilo mu, že mu na trati dojde palivo, a tak nejprve musel pro dávku nutnou k tomu, aby vydržel, než se boxy otevřou, a až pak si mohl při třetím výletu na pit lane odbýt regulérní pit stop. Znamenalo to pád na úplný chvost pole.
To vedl Dixon, na druhou příčku se ale vyšvihl Daly, následovali O´Ward, Ericsson, Kanaan, Ferrucci, Carpenter, Rosenqvist, Newgarden a Sató. Restart přišel v 78. kole. Dixon s Dalym odskočili O´Wardovi. V 81. kole se domácí miláček Daly dostal za jásotu narvaných tribun na první místo. Byl to ale převážně taktický manévr. S Dixonem si přehazovali vedení jako předtím Dixon a Palou, aby šetřili palivo.
Daly ve 106. kole zamířil do boxů. A podobně jako předtím, když během jeho pit stopu boural Ilott, znovu zavlály žluté vlajky. Tentokrát to byl Grosjean, kdo, opět ve 2. zatáčce, skončil ve zdi. Dixon měl tentokrát štěstí, když IndyCar otevřela boxy akorát ve chvíli, kdy už tam nutně potřeboval. Na trati tak pokračoval na druhém místě za Dalym. Za nimi byli O´Ward, Ferrucci, Rosenqvist, Carpenter, Kanaan, Ericsson, Sató a Pagenaud.
Restart ve 112. kole byl poměrně divoký. O´Ward se dokázal protáhnout na první místo. Daly se propadl z čela až na čtvrté, když jej překonali ještě Dixon a Ferrucci, ale záhy se dokázal vrátit alespoň před druhého jmenovaného. Na konci kola Dixon předjel O´Warda a vrátil se do vedení.
V tom vydržel po prakticky celý stint, díky tomu se v historických tabulkách posunul na první místo v počtu kol v čele pětistovek v Indianapolisu, odkud sesadil Ala Unsera staršího. Za ním se na druhém místě střídali O´Ward a Daly. Na páté místo se posunul Rosenqvist.
Dixon zamířil znovu k mechanikům ve 141. kole. Díky tomu, že zastavil o dvě kola později, se na krátko před Dixona dostal Rosenqvist, ale Novozélanďan jej záhy předjel. Pit stop ale ještě čekal na O´Warda. Ten se vrátil s výraznějším náskokem na Dixona a udržel se před ním.
Vedl i ve chvíli, kdy se závod překlopil do poslední čtvrtiny. To měl k dobru celou sekundu. Ale záhy byl veškerý náskok smazaný. Ve třetí zatáčce narazil do zdi McLaughlin. V tu chvíli byl na tom nejlépe z celého týmu Penske, kterému se ale vůbec v Indianapolisu letos nedařilo.
Dixon využil restartu 43 kol před koncem a ujal se vedení. Za druhým O´Wardem byli Rosenqvist, Daly, Ferrucci a Ericsson. Do první desítky se propracovali oba piloti týmu Meyer Shank Racing, Pagenaud a Castroneves. Obhájce vítězství Castroneves přitom měl utrženou hadici, která má vést chladný vzduch pod helmu jezdce.
Do konce zbývala ještě jedna zastávka v boxech a ta rozhodla, že Dixon ke svému jedinému vítězství druhý triumf nepřidá. Před pit stopy přenechal vedení O´Wardovi. Jeho stájový kolega Rosenqvist stavěl ve 173. kole jako první z čela. Dixon následoval o dvě kola později, ale při nájezdu do boxů pořádně probrzdil. Jak se ukázalo, na pit lane vjel příliš rychle, což znamenalo penalizaci.
O´Ward o Dixonově prohřešku věděl. Po pit stopu ale skončil za svým stájovým kolegou. Dostat před něj se podařilo také Ericssonovi, který následně předjel i svého krajana a vybudoval si třívteřinový náskok na O´Warda, který se posunul před Rosenqvista na druhou příčku
Z náskoku ale záhy nic nebylo, když šest kol před koncem v druhé zatáčce boural Johnson. IndyCar následně vyvěsila červené vlajky.
Vozy se na trať vrátily tak, aby piloti stihli závodit v posledních dvou kolech. Ericsson divokými manévry udržel za zády O´Warda a nedal mu šanci ani v první zatáčce, kde se Mexičan pokusil zaútočit po vnějšku.
Ve 2. zatáčce navíc v posledním kole narazil Karam, což znamenalo další žlutou fázi a to, že Ericssona už nikdo nemohl ohrozit. Po loňských triumfech v Detroitu a v Nashvillu tak Ericsson získal své třetí vítězství v IndyCar, první na oválu a hned na tom nejslavnějším. Stal se po Kenny Bräckovi druhým Švédem, kterému se v Indianapolisu podařilo zvítězit. Bräck triumfoval v roce 1999.
O´Ward nakonec dojel na druhé příčce před nejstarším pilotem v poli – Kanaanem. Rosenqvist skončil čtvrtý a první pětku uzavírá Rossi. Loňský vítěz Castroneves obsadil sedmou příčku. Palou nakonec dojel devátý a Dixon, který velké části závodu dominoval, dokončil jako 21.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 2:51:00,643 | 200 |
2. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 1,7929 | 200 |
3. | Tony Kanaan | Chip Ganassi Racing | Honda | + 3,5173 | 200 |
4. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 4,1267 | 200 |
5. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 4,9804 | 200 |
6. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 5,0799 | 200 |
7. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 6,5614 | 200 |
8. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 7,0937 | 200 |
9. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,2446 | 200 |
10. | Santino Ferrucci | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | + 9,8329 | 200 |
11. | Juan Pablo Montoya | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 10,7647 | 200 |
12. | JR Hildebrand | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 11,6554 | 200 |
13. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 11,8276 | 200 |
14. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 12,4253 | 200 |
15. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 13,3036 | 200 |
16. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 13,6283 | 200 |
17. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 14,5864 | 200 |
18. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 15,5602 | 200 |
19. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | + 15,8218 | 200 |
20. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 16,3308 | 200 |
21. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 18,1238 | 200 |
22. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 25,2002 | 200 |
23. | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 199 |
24. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 199 |
25. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 199 |
26. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 198 |
27. | Stefan Wilson | DragonSpeed/Cusick Motorsports | Chevrolet | - 2 kola | 198 |
28. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | Havárie | 193 |
29. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 150 |
30. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | Porucha | 129 |
31. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | Havárie | 105 |
32. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | Havárie | 68 |
33. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | Havárie | 38 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment