Power zajistil Chevroletu na domácí půdě 100. triumf
Chevrolet Grand Prix of Detroit - závod
Strategickou bitvu v Detroitu nejlépe zvládl Will Power a po startu z 16. příčky slaví triumf. Pro Chevrolet je to 100. vítězství od návratu do série v roce 2012 a stylově jej dosáhl ve městě, kde automobilka sídlí. Druhou příčku v cíli získal Rossi a třetí dojel Dixon.
Už zkušenosti z minulých let dávaly tušit, že významným faktorem v nedělním závodě bude volba pneumatik. Na radaru tedy ještě strašil déšť, který mohl dynamiku celého závodu změnit, a ačkoliv spadlo pár kapek, nakonec se ale v Detroitu nerozpršelo.
Newgarden po startu z pole position udržel vedení. Naopak Sató se propadl ze druhého místa na čtvrté za oba piloty týmu Meyer Shank Racing Pagenauda a Castronevese. Skvělý úvod závodu měl za sebou Rossi, který v prvním kole předjel Dixona a McLaughlina a následně na začátku 2. kola i vítěze Indy500 Ericssona.
Záhy skončil závod pro Rahala, který se ve 2. zatáčce 2. kola nedokázal vypořádat s přetáčivostí vozu a zadkem narazil do zdi. Poškozený monopost sice dostal do boxů, ale tým s ním už nic nezmohl.
V těch byl brzy i Rossi, a to na konci 4. kola, v jeho případě šlo ale o plánovanou zastávku v rámci strategie tří pit stopů. Rossi se rychle zbavil měkké sady pneumatik, u které se očekávalo velmi brzké opotřebení. Ještě před tím stihl předjet stájového kolegu Hertu.
Newgarden po startu závod vedl, ale podobně jako vloni mu nevyšla strategie. Foto: Penske Entertainment
Power se na trati dostal před Dixona. Oba startovali na tvrdé sadě pneumatik. A teď před sebou měli řadu jezdců, kteří naopak začínali zápasit s odcházejícími červenými pneumatikami. A tak v 10. kole úž oba útočili na 4. O´Warda a to úspěšně. Za nimi postupovali také Palou a Kirkwood, oba taktéž startující na tvrdé sadě.
Ve 12. kole se už dostal Power před Pagenauda, na Newgardena ztrácel 5,5 vteřiny, což dokázal smazat za další dvě kola. Kolem vítěze kvalifikace se prohnali také Dixon a Palou a brzy i Kirkwood. V 16. kole předjel Newgardena i Rossi, který již měl na kontě jeden pit stop.
V 18. kole skončil v únikové zóně McLaughlin. S trochou obtíží se z ní ale dokázal dostat. Newgarden a O´Ward jako poslední jezdci startující na měkké sadě zamířili v tu chvíli do boxů. Kirkwood startující na tvrdé sadě vydržel na trati do 23. kola. Hned v dalším kole zastavil podruhé Rossi.
Power zajel k první zastávce ve 25. kole a přezul na novou tvrdou sadu pneumatik. V tu chvíli měl náskok na Dixona pět vteřin. V dalším kole si pit stop odbyli Dixon a Palou, oba ale pro prostřední úsek zvolili červené pneumatiky.
Rossi jel skvěle a vyšla mu strategie tří pit stopů, na Powera ale neměl. Foto: Penske Entertainment
Pořadí po pit stopech bylo Power, Dixon, Palou, Rossi, Kirkwood, Newgarden. Vítěz kvalifikace ztrácel přes 20 vteřin. Jen do prvních pit stopů vydržel na trati ze druhé řady startující Castroneves. Krátce po zastávce byl v boxech znovu, ale když se nad aeroscreenem objevil volant, bylo zjevné, že něco není v pořádku. V Castronevesově voze odešla elektronika. Výměna volantu nepomohla a pro Brazilce slibně rozjetý závod skončil.
V polovině závodu vedl Power o 8,5 vteřiny a protože oběma Ganassiho pilotům začala měkká sada odcházet, rychle náskok navyšoval. Rossi se v 39. kole ve 3. zatáčce dostal před Paloua. Dixon byl ale složitější soupeř a udržel za sebou Rossiho, který měl samozřejmě tvrdou sadu pneumatik, až do 43. kola. To už byl Power vepředu o 18 vteřin.
Palou se měkké sady zbavil ve 43. kole. Dixon o kolo později. Společně s ním stavěli i Newgarden a O´Ward. Protože se Rossi zasekl za pomalejšími jezdci, tým jej potřetí povolal do boxů. Kirkwood po svém posledním pit stopu zavadil o bariéru a poškodil zavěšení.
V 50. kole musel do boxů naposledy Power. K dobru na Rossiho měl 44 vteřin. Po návratu na trať to bylo 16 sekund. Rossi měl navíc za zády s dvouvteřinovým odstupem stejně rychlého Dixona. Ten se k němu ale přiblížit nedokázal. Kdo se ale přibližoval, tak byl zbytek pole k Powerovi.
Power je posledním, kdo si s týmem udělá vítězné selfie ve fontáně na Belle Isle. Foto: Penske Entertainment
Jeho náskok v posledních kolech mizel rychlostí přes vteřinu na kolo a v nájezdu do toho posledního to bylo dvě a půl vteřiny. To ale Powerovi stačilo, závod dojel s vteřinovým náskokem. V posledním kole navíc zavlály poprvé v Detroitu žluté vlajky. Do zdi narazil VeeKay.
Power tak získal první vítězství v letošní sezoně a po nepovedené Indy500 se vrátil do čela šampionátu před Ericssona a O´Warda. Za Rossim a Dixonem skončil na čtvrté příčce vítěz kvalifikace Newgarden. McLaughlin, který ovládl úvodní závod sezony v St. Pete po startu z pole position, tak zatím zůstává jediným, komu se něco takového v letošní sezoně povedlo.
Sezona pokračuje už následující víkend na oblíbeném historickém okruhu Road America ve Wisconsinu.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 01:32:08,8183 | 70 | 50+3 |
2. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 1,0027 | 70 | 40 |
3. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 7,1239 | 70 | 35+1 |
4. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 10,6716 | 70 | 32+2 |
5. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 11,2348 | 70 | 30 |
6. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,9056 | 70 | 28+1 |
7. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 40,8996 | 70 | 26 |
8. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 41,1286 | 70 | 24 |
9. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | + 41,2942 | 70 | 22 |
10. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 42,8774 | 70 | 20 |
11. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 45,8916 | 70 | 19 |
12. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 51,1769 | 70 | 18 |
13. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 1:12,7763 | 70 | 17 |
14. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1:28,2411 | 70 | 16 |
15. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 69 | 15 |
16. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 1 kolo | 69 | 14 |
17. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 69 | 13 |
18. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | - 1 kolo | 69 | 12 |
19. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 69 | 11 |
20. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 69 | 10 |
21. | Santino Ferrucci | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet | - 2 kola | 68 | 9 |
22. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 2 kola | 68 | 8 |
23. | Tatiana Calderonová | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 68 | 7 |
24. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 49 | 6 |
25. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | Porucha | 21 | 5 |
26. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Havárie | 2 | 5 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment