Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Power zajistil Chevroletu na domácí půdě 100. triumf

Power zajistil Chevroletu na domácí půdě 100. triumf

Chevrolet Grand Prix of Detroit - závod

Strategickou bitvu v Detroitu nejlépe zvládl Will Power a po startu z 16. příčky slaví triumf. Pro Chevrolet je to 100. vítězství od návratu do série v roce 2012 a stylově jej dosáhl ve městě, kde automobilka sídlí. Druhou příčku v cíli získal Rossi a třetí dojel Dixon.

Už zkušenosti z minulých let dávaly tušit, že významným faktorem v nedělním závodě bude volba pneumatik. Na radaru tedy ještě strašil déšť, který mohl dynamiku celého závodu změnit, a ačkoliv spadlo pár kapek, nakonec se ale v Detroitu nerozpršelo.

Newgarden po startu z pole position udržel vedení. Naopak Sató se propadl ze druhého místa na čtvrté za oba piloty týmu Meyer Shank Racing Pagenauda a Castronevese. Skvělý úvod závodu měl za sebou Rossi, který v prvním kole předjel Dixona a McLaughlina a následně na začátku 2. kola i vítěze Indy500 Ericssona.

Záhy skončil závod pro Rahala, který se ve 2. zatáčce 2. kola nedokázal vypořádat s přetáčivostí vozu a zadkem narazil do zdi. Poškozený monopost sice dostal do boxů, ale tým s ním už nic nezmohl.

V těch byl brzy i Rossi, a to na konci 4. kola, v jeho případě šlo ale o plánovanou zastávku v rámci strategie tří pit stopů. Rossi se rychle zbavil měkké sady pneumatik, u které se očekávalo velmi brzké opotřebení. Ještě před tím stihl předjet stájového kolegu Hertu.

Newgarden po startu závod vedl, ale podobně jako vloni mu nevyšla strategie. Foto: Penske Entertainment

Power se na trati dostal před Dixona. Oba startovali na tvrdé sadě pneumatik. A teď před sebou měli řadu jezdců, kteří naopak začínali zápasit s odcházejícími červenými pneumatikami. A tak v 10. kole úž oba útočili na 4. O´Warda a to úspěšně. Za nimi postupovali také Palou a Kirkwood, oba taktéž startující na tvrdé sadě.

Ve 12. kole se už dostal Power před Pagenauda, na Newgardena ztrácel 5,5 vteřiny, což dokázal smazat za další dvě kola. Kolem vítěze kvalifikace se prohnali také Dixon a Palou a brzy i Kirkwood. V 16. kole předjel Newgardena i Rossi, který již měl na kontě jeden pit stop.

V 18. kole skončil v únikové zóně McLaughlin. S trochou obtíží se z ní ale dokázal dostat. Newgarden a O´Ward jako poslední jezdci startující na měkké sadě zamířili v tu chvíli do boxů. Kirkwood startující na tvrdé sadě vydržel na trati do 23. kola. Hned v dalším kole zastavil podruhé Rossi.

Power zajel k první zastávce ve 25. kole a přezul na novou tvrdou sadu pneumatik. V tu chvíli měl náskok na Dixona pět vteřin. V dalším kole si pit stop odbyli Dixon a Palou, oba ale pro prostřední úsek zvolili červené pneumatiky.

Rossi jel skvěle a vyšla mu strategie tří pit stopů, na Powera ale neměl. Foto: Penske Entertainment

Pořadí po pit stopech bylo Power, Dixon, Palou, Rossi, Kirkwood, Newgarden. Vítěz kvalifikace ztrácel přes 20 vteřin. Jen do prvních pit stopů vydržel na trati ze druhé řady startující Castroneves. Krátce po zastávce byl v boxech znovu, ale když se nad aeroscreenem objevil volant, bylo zjevné, že něco není v pořádku. V Castronevesově voze odešla elektronika. Výměna volantu nepomohla a pro Brazilce slibně rozjetý závod skončil.

V polovině závodu vedl Power o 8,5 vteřiny a protože oběma Ganassiho pilotům začala měkká sada odcházet, rychle náskok navyšoval. Rossi se v 39. kole ve 3. zatáčce dostal před Paloua. Dixon byl ale složitější soupeř a udržel za sebou Rossiho, který měl samozřejmě tvrdou sadu pneumatik, až do 43. kola. To už byl Power vepředu o 18 vteřin.

Palou se měkké sady zbavil ve 43. kole. Dixon o kolo později. Společně s ním stavěli i Newgarden a O´Ward. Protože se Rossi zasekl za pomalejšími jezdci, tým jej potřetí povolal do boxů. Kirkwood po svém posledním pit stopu zavadil o bariéru a poškodil zavěšení.

V 50. kole musel do boxů naposledy Power. K dobru na Rossiho měl 44 vteřin. Po návratu na trať to bylo 16 sekund. Rossi měl navíc za zády s dvouvteřinovým odstupem stejně rychlého Dixona. Ten se k němu ale přiblížit nedokázal. Kdo se ale přibližoval, tak byl zbytek pole k Powerovi.

Power je posledním, kdo si s týmem udělá vítězné selfie ve fontáně na Belle Isle. Foto: Penske Entertainment

Jeho náskok v posledních kolech mizel rychlostí přes vteřinu na kolo a v nájezdu do toho posledního to bylo dvě a půl vteřiny. To ale Powerovi stačilo, závod dojel s vteřinovým náskokem. V posledním kole navíc zavlály poprvé v Detroitu žluté vlajky. Do zdi narazil VeeKay.

Power tak získal první vítězství v letošní sezoně a po nepovedené Indy500 se vrátil do čela šampionátu před Ericssona a O´Warda. Za Rossim a Dixonem skončil na čtvrté příčce vítěz kvalifikace Newgarden. McLaughlin, který ovládl úvodní závod sezony v St. Pete po startu z pole position, tak zatím zůstává jediným, komu se něco takového v letošní sezoně povedlo.

Sezona pokračuje už následující víkend na oblíbeném historickém okruhu Road America ve Wisconsinu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Will Power Team Penske Chevrolet 01:32:08,8183 70 50+3
2. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 1,0027 70 40
3. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 7,1239 70 35+1
4. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 10,6716 70 32+2
5. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet + 11,2348 70 30
6. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda + 14,9056 70 28+1
7. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda + 40,8996 70 26
8. Colton Herta Andretti Autosport Honda + 41,1286 70 24
9. Simon Pagenaud Meyer Shank Racing Honda + 41,2942 70 22
10. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet + 42,8774 70 20
11. David Malukas Dale Coyne Racing Honda + 45,8916 70 19
12. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet + 51,1769 70 18
13. Takuma Sató Dale Coyne Racing Honda + 1:12,7763 70 17
14. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda + 1:28,2411 70 16
15. Jack Harvey Rahal Letterman Lanigan Honda - 1 kolo 69 15
16. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 69 14
17. Romain Grosjean Andretti Autosport Honda - 1 kolo 69 13
18. Devlin DeFrancesco Andretti Steinbrenner Autosport Honda - 1 kolo 69 12
19. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet - 1 kolo 69 11
20. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 1 kolo 69 10
21. Santino Ferrucci Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet - 2 kola 68 9
22. Jimmie Johnson Chip Ganassi Racing Honda - 2 kola 68 8
23. Tatiana Calderonová A.J.Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 68 7
24. Kyle Kirkwood A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Havárie 49 6
25. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda Porucha 21 5
26. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda Havárie 2 5

Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment