Mercedes se probírá z letargie
VC Štýrska – 3. trénink
Verstappenovi se dostalo vážného varování. Zdánlivě již neškodný Mercedes ukázal drápy a před kvalifikací se rozpohyboval do úctyhodného tempa. Hamilton předstihl jedničku Red Bullu o dvě desetiny a to je na Red Bull Ringu více než dost.
Sluníčko sice svítilo, ale vzduch dokázalo ohřát jen na 21, asfalt pak na 46 stupňů. Drobnější srážky jsou předpovídány až na odpolední hodiny.
Velká cena, která se původně měla jet v Montréalu, potom v Istanbulu a nakonec zakotvila v lůně Alp, vstoupila do svého druhého dne. Během něho se dozvíme, kdo do zítřejšího závodu vyrazí z nejvýhodnější pozice. Tato otázka už ovšem nemusí příliš znepokojovat Bottase, protože v čele startu nebude v žádném případě. Pokus o inovaci v podobě odjezdu ze stání se zařazeným druhým rychlostním stupněm skončil incidentem, který sportovní komisaři vyhodnotili jako nebezpečný. Fina potrestali posunem o tři místa na roštu zpět a navíc mu přidělili dva trestné body.
Úvodní čas 1:11,78 snad ani nestál za zaznamenání. Dosáhl ho na tvrdých pneumatikách Schumacher, který se s kolegou Mazepinem vydal na trať jako první. Vyjel také Gasly, dohánějící páteční manko. Francouz kvůli nutné výměně pohonné jednotky totiž vynechal druhý trénink. Zásah se obešel bez penalizace, jednotka MGU-K, pravděpodobný zdroj všech nesnází, už míří k Hondě na analýzu.
Kromě této trojice se nikomu na dráhu moc nechtělo. Týmy si své odpracovaly už včera, kdy je ke zvýšené aktivitě přiměla nakonec planá hrozba silných bouřek.
Po deseti minutách potom ustal veškerý provoz. Mazepin za krátkou chvíli dokázal v zatáčkách devět a deset přijít kvůli porušení pravidel o vícero časů. Na upozornění zareagoval lakonicky: „Vím o tom, děkuji.“
Navzdory Leclerkovu sedmému místu bude hrát Ferrari na Red Bull Ringu asi jen druhé housle. Foto: Ferrari
Polední siestu narušili až Alonso a Ocon na střední směsi. Exmistr světa se také posunul s 1:07,03 do vedení. Räikkönen vsadil na měkké pneumatiky, předstihl Alonsa, jenže i jemu byl Red Bull Ring příliš úzký. Alonsa přeskočil teprve Ocon (1:06,83). Španěl kontroval s 1:06,68, na hlavní favority jsme však stále čekali. Tak se mohlo stát, že se na špici na okamžik objevil dokonce Russell (1:06,45).
Teprve potom šlo do tuhého. Bottas začal hned na měkkých gumách a zajel na nich 1:06,21. Na druhé a třetí příčce se usadila ferrari Sainze a Leclerka. Hamilton se prozatím držel v pozadí na šesté pozici,
Verstappen jako jediný pořád stál v garáži. Nikam nespěchal, jakmile však vyjel na okruh, bylo všechno jinak. Stopky se u něj zastavily na 1:05,57 (s měkkými gumami). Zlepšil se také Hamilton, oba soky ale rozdělil výborně disponovaný Cunoda (1:05,81) na středních pneumatikách.
Po půlhodině si ošidný výjezd z postartovní zatáčky vybral svoji první oběť. Smýkající se Mazepin ale udržel motor v chodu a mohl pokračovat.
Hamiltona zajímalo, proč prohrává s Verstappenem, jenž mezitím udělal další krok vpřed až na 1:04,97. „Asi to bude v maximální rychlosti na rovinkách,“ zněla odpověď, která nepotěšila. Hamilton na lídra průběžné klasifikace ztrácel bezmála čtyři desetiny, Gasly a Bottas dokonce sedm.
Jak se Verstappen vypořádá s Hamiltonem hozenou rukavicí? Foto: Red Bull
Na prvních šesti příčkách se nacházeli výhradně piloti Mercedesu a rodiny Red Bullu, tedy Red Bull Racingu a Scuderie AlphaTauri. Naopak McLaren tentokrát propadl do spodních pater (15. Ricciardo, 18. Norris).
Krátkou pauzu využili účastníci k přezutí na čerstvé sady pneumatik. Hamilton z nich vytáhl 1:04,36 a Bottas 1:04,83. Tyto výkony byly mimo momentální dosah téměř všech konkurentů. A dokonce i Verstappen zaznamenal „jen“ 1:04,57.
Räikkönen si všiml, že se mu cosi, patrně odtrhávací fólie z hledí přilby, zachytilo za zadní křídlo. Vettel přestál nežádoucí kontakt s obrubníkem ve třetí zatáčce. Uzavíral elitní desítku, ovšem pátý Cunoda měl na něj k dobru pouhé tři desetiny vteřiny. Zejména střed pole se srovnal, i kvůli krátké trati, do hodně sevřeného šiku.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:04,369 | 19 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:04,573 | + 0.204 | 16 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:04,832 | + 0.463 | 25 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:05,026 | + 0.657 | 21 |
5. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:05,150 | + 0.781 | 23 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:05,298 | + 0.929 | 22 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:05,340 | + 0.971 | 21 |
8. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:05,400 | + 1.031 | 24 |
9. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:05,445 | + 1.076 | 18 |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:05,492 | + 1.123 | 20 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,556 | + 1.187 | 24 |
12. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:05,676 | + 1.307 | 22 |
13. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:05,698 | + 1.329 | 22 |
14. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:05,863 | + 1.494 | 23 |
15. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,942 | + 1.573 | 25 |
16. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:05,992 | + 1.623 | 24 |
17. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:06,116 | + 1.747 | 20 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:06,119 | + 1.750 | 22 |
19. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:06,654 | + 2.285 | 19 |
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:06,692 | + 2.323 | 22 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes