Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Verstappenovo sólo s doprovodem v uctivé vzdálenosti

Verstappenovo sólo s doprovodem v uctivé vzdálenosti

VC Štýrska - závod

Kdo čekal velkolepou řežbu mezi Verstappenem a Hamiltonem, musel být zklamán. Jezdec Red Bull Racingu udělal z obhájce titulu pouhého statistu a suverénně kontroloval průběh velké ceny. Pérez zaváhání během zastávky v boxech nedohnal a umístil se jako čtvrtý za Bottasem. Nikdo další už neměl plný počet kol...

Dva piloti nestáli na roštu na místech, která jim přisoudila kvalifikace. Kromě Bottase, jenž si penalizaci přinesl již z pátečního tréninku, se o tři místa zpět, tedy z osmého na jedenácté, stěhoval rovněž Cunoda. Trest si vysloužil za blokování právě Bottase ve včerejší kvalifikaci. Tým AlphaTauri vzal vinu na sebe a přiznal, že svého závodníka o blížícím se soupeři neinformoval.

Podle Pirelli měla vést nejsnazší cesta k vítězství přes start na měkkých a pozdější přechod na střední pneumatiky. Dlužno ovšem podotknout, že dodavateli obutí předpovědi v poslední době moc nevycházejí. Navíc oba největší favorité, tedy Verstappen a Hamilton, vyráželi do boje na středních gumách.

Vzduch měl letních 26 stupňů, asfalt dokonce 53. Pravděpodobnost deště během dne neustále klesala až na 30 až 40 procent.

Verstappen se po zhasnutí startovních světel nenechal zaskočit a obhájil vedoucí pozici. Ani za ním nedošlo k dramatickým změnám. Druhý jel Hamilton před Norrisem, Pérezem a Bottasem. Výrazně ale poskočil vpřed šestý Stroll a do desítky se dokázal prosadit Ricciardo. 

Gaslyho ambice sahaly hodně vysoko. Během několika sekund byly rozmetány v prach. Foto: AlphaTauri

Leclerc si v tlačenici pošramotil přední křídlo a musel do boxů. Současně přezul na tvrdé pneumatiky s vidinou (nakonec nerealizovanou) dojetí na nich až do cíle. U mechaniků se objevil také Gasly s poškozenou levou zadní částí auta. Na pokračování v jízdě to moc nevypadalo, což se záhy potvrdilo. Hamilton údajně cosi trefil a strachoval se o levé přední kolo.

Verstappen dal nejrychlejší kolo a Hamiltonovi se vzdálil na 1,9 vteřiny. Pérez žádal o vyšší výkon, protože jinak nebude schopen předjet Norrise. Ricciarda dočasně zpomalil technický problém, za který zaplatil propadem o několik pozic. Russell se opevnil na skvělé osmé příčce a nehodlal ji dotírajícímu Cunodovi vydat.

V desátém kole se najednou Pérez přehnal s podporou DRS bez větší námahy kolem Norrise a ten vzápětí podlehl i Bottasovi. V čele si Verstappen vypracoval již bezmála třívteřinový náskok na Hamiltona. Naopak Latifi získal smutný primát borce nejdříve dojetého o celé kolo.

Oba protagonisté shodně konstatovali, že se jejich vozy nyní řídí obtížněji. Verstappenovi to patrně vadilo méně, protože ve čtvrtině distance už měl k dobru 4,3 sekundy. Russell si dokonce brousil zuby na Alonsa, ale z můstku Williamsu mu vzkázali, že se „přechází na plán B“. 

Leclerc nehodil po úvodním nezdaru flintu do žita a dočkal se slušné bodové odměny. Foto: Ferrari

Z nedostatku jiné zábavy vzali diváci určitě zavděk duelem Schumachera a Mazepina, sice ještě ne tak brilantním, zato vedeným s velikým nasazením. Rus útokům svého kolegy z Haasu zatím odolával.

Bottas byl pobízen k dostižení 2,7 vteřiny vzdáleného Péreze. Fin měl v dané chvíli výhodu odolnějších středních pneumatik.

Leclerc ve čtvrté zatáčce vnějškem krásně ošálil Ocona a už kroužil na třinácté pozici. Na stejném místě prodělal po chybě Hamilton další vteřinu.

Počínaje 27. kolem začalo hromadné přezouvání. Zastávka katastrofálně nevyšla Russellovi. Stoprocentně to neklaplo ani u Péreze, takže se propadl za Bottase. Verstappen a Hamilton zvládli manévr na jedničku. Kompletní špička přešla na tvrdou směs. „Zbývá 42 kol. Teď jde o to, kdo to na těchto gumách zvládne až do konce,“ definoval klíčovou otázku Mercedes v hlášení Hamiltonovi.

Mezi Bottasem a Pérezem už vznikla díra o velikosti 2,3 vteřiny. Räikkönen, jenž jako jediný odstartoval na tvrdých gumách, se díky odlišné strategii propracoval na sedmé místo. Šlo ovšem jen o chvilkovou radost.

Ve 36. kole zavelel Mercedes k útoku. Hamilton měl zlikvidovat ztrátu na Verstappena. Začátek byl slibný, hned ukrojil tři desetiny. Tím to ovšem zhaslo a trend se obrátil. 

Norris se se silnějšími nepral a sobě rovné si udržel od těla. Foto: McLaren

Ve stejném kole to definitivně zabalil hluboce zklamaný Russell. Williams příčinu odstoupení vágně definoval jako „poruchu pohonu“. To dosud nenápadný Sainz se měl čile k životu. Odložil zastávku na nejzazší možnou dobu a po ní si vyšlápl na šestého Strolla. Všímat si ho musel začít i pátý Norris, k němuž se nebezpečně přibližoval. Leclerc a Räikkönen se lehce pošťouchali, alfa finského veterána přitom přišla o pár komponent z předního křídla.

Nebylo rozumné, že jsme do toho předtím tak šli. Teď se mně přehřívají gumy,“ lamentoval Bottas, jemuž začínal dýchat na záda Pérez. Leclerc se po hororovém začátku probil přes Vettela na bodovanou desátou příčku.

Mercedes měl za to, že Hamilton nemusí znovu zastavit. Za Verstappenem nicméně zaostával již o 7,5 vteřiny. Toho podle všeho zlobil brzdový pedál, což Red Bull Racing vysvětloval přejezdy obrubníků.

Pérez si zajel pro sadu čerstvých měkkých pneumatik. Jednak mu šlo o bod za nejrychlejší kolo, jednak tak chtěl vyzrát na Bottase, na něhož se předtím nedotáhl. Během třinácti kol však potřeboval stáhnout šestnáct vteřin. Doslova letěl Leclerc. Nadvakrát se vypořádal s Cunodou, potom také s Alonsem. 

Bottas se dostal na stupně vítězů. Na víc pomýšlet nemohl. Foto: Mercedes

Hamilton zpozoroval na běhounu pneumatik vydřené plošky. Převratné rady se nedočkal, měl obutí co nejvíce šetřit. Ve vítězství už u Mercedesu moc nevěřili. Dobré zprávy nepřicházely, spíše naopak. Pršet nezačne a Hamiltonovi za opakované nedodržování limitů trati hrozí trest.

Leclerc si na seznam svých obětí připsal Strolla. Jel sedmý za svým parťákem Sainzem. Nakonec to pro Ferrari nebyla taková pohroma, jak to zpočátku vypadalo.

Vpředu už bylo dávno všechno jasné a postupně se také stávalo zřejmým, že Pérezova stíhačka nebude korunována úspěchem. Definitivním přiznáním porážky se stala Hamiltonova zastávka v předposledním kole. Teď už mu šlo jen o to, urvat bonusový bod. Pérez se vybičoval k maximálnímu výkonu, přesto mu ve finále na Bottase chybělo pět desetin vteřiny.

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Max Verstappen Red Bull Honda 1:22:18,925 71 25
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +35,743 71 19
3. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +46,907 71 15
4. Sergio Pérez Red Bull Honda +47,434 71 12
5. Lando Norris McLaren Mercedes -1 kolo 70 10
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari -1 kolo 70 8
7. Charles Leclerc Ferrari Ferrari -1 kolo 70 6
8. Lance Stroll Aston Martin Mercedes -1 kolo 70 4
9. Fernando Alonso Alpine Renault -1 kolo 70 2
10. Juki Cunoda AlphaTauri Honda -1 kolo 70 1
11. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari -1 kolo 70 0
12. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes -1 kolo 70 0
13. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes -1 kolo 70 0
14. Esteban Ocon Alpine Renault -1 kolo 70 0
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari -1 kolo 70 0
16. Mick Schumacher Haas Ferrari -2 kola 69 0
17. Nicholas Latifi Williams Mercedes -3 kola 68 0
18. Nikita Mazepin Haas Ferrari -3 kola 68 0
  George Russell Williams Mercedes DNF 36 0
  Pierre Gasly AlphaTauri Honda DNF 1 0

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021

p. Jezdec
1. Max Verstappen 156 18 25 18 19 25 - 26 25                              
2. Lewis Hamilton 138 25 19 25 25 7 - 18 19                              
3. Sergio Pérez 96 10 - 12 10 12 25 15 12                              
4. Lando Norris 86 12 15 10 4 15 10 10 10                              
5. Valtteri Bottas 74 16 - 16 15 - - 12 15                              
6. Charles Leclerc 58 8 12 8 12   12 - 6                              
7. Carlos Sainz 50 4 10 - 6 18 4 - 8                              
8. Pierre Gasly 37 - 6 1 1 8 15 6 -                              
9. Daniel Ricciardo 34 6 8 2 8 - 2 8 -                              
10. Sebastian Vettel 30 - - - - 10 18 2 -                              
11. Fernando Alonso 19 - 1 4 - - 8 4 2                              
12. Lance Stroll 14 1 4 - - 4 - 1 4                              
13. Esteban Ocon 12 - 2 6 2 2 - - -                              
14. Juki Cunoda 9 2 - - - - 6 - 1                              
15. Ant. Giovinazzi 1 - - - - 1 - - -                              
16. Kimi Räikkönen 1 - - - - - 1 - -                              
17. Mick Schumacher - - - - - - - - -                              
18. Nikita Mazepin - - - - - - - - -                              
19. George Russell - - - - - - - - -                              
20. Nicholas Latifi - - - - - - - - -                              

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021

p. Jezdec
1. Red Bull 252 28 25 30 29 37 25 41 37                              
2. Mercedes 212 41 19 41 40 7 - 30 34                              
3. McLaren 120 18 23 12 12 15 12 18 10                              
4. Ferrari 108 12 22 8 18 18 16 - 14                              
5. AlphaTauri 46 2 6 1 1 8 21 6 1                              
6. Aston Martin 44 1 4 - - 14 18 3 4                              
7. Alpine 31 - 3 10 2 2 8 4 2                              
8. Alfa Romeo 2 - - - - 1 1 -                                
9. Haas - - - - - - - -                                
10. Williams - - - - - - - -                                

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull