Verstappen vzal rychle Mercedesu vítr z plachet
VC Štýrska – kvalifikace
Verstappen se nenechal vyvést z rovnováhy náporem Mercedesu ve třetím tréninku a s převahou ho převálcoval v kvalifikaci na Velkou cenu Štýrska. V boji o pole position nepomohly Hamiltonovi ani tři pokusy v jejím závěrečném díle. Skvělý výsledek zaznamenal oproti všem očekáváním Norris.
Oteplilo se na 25 stupňů, asfalt se dokonce rozpálil na 55 stupňů.
Prakticky jedinými uchazeči o první místo se stali Verstappen a Hamilton. Prvně jmenovaný jasně dominoval v pátek, druhý získal ztracenou půdu zpět v závěrečném tréninku. Výkonnostní rozdíl mezi měkkou a střední směsí pneumatik se ukázal být menším, než se předpokládalo, asi jen půl vteřiny na kolo. Dalo se tudíž očekávat, že někdo ve druhé fázi na střední pneumatiky vsadí.
Po poměrně dlouhém otálení jsme se dočkali úvodních časů, ovšem zatím jen od pilotů Haasu a Williamsu. Z nich si nejlépe vedl Russell (1:05,75). Potom už to šlo ráz na ráz. Po Cunodovi a Norrisovi se na postu lídra uvelebil Verstappen (1:04,48). Vyjeli už všichni s výjimkou Mercedesu a Alpine.
Verstappen si prvenství udržel i po nástupu černých šípů. Bottasovi na něj chyběly čtyři, Hamiltonovi devatenáct setin. Na chvostu se ocitlo kvinteto Giovinazzi, Russell, Räikkönen, Schumacher a Mazepin. Chyběl v něm kupodivu v tu chvíli devátý(!) Latifi. Po blamáži ve třetím tréninku se znovu stahovaly mraky nad McLarenem. Ricciardo trčel na patnácté příčce s minimálním náskokem na šestnáctého Giovinazziho.
Ricciardův debakl naštěstí pro McLaren skvělým výkonem napravil Lando Norris. Foto: McLaren
Záchranářské práce se nedařily Räikkönenovi, který se ve čtvrté zatáčce projel kačírkem. Nakonec také vypadl, stejně jako Latifi, jemuž se výjimečné kolo už podruhé nezdařilo. Nevedlo se ani Oconovi, Schumacherovi a Mazepinovi. Alpine utrpěla nečekanou ztrátu, McLaren se jí vyhnul s notnou dávkou štěstí, protože Ricciarda spasily tři setiny vteřiny. Do budoucna to ale nevěstilo nic dobrého.
Do prostřední části se na středních gumách odvážili Hamilton, Bottas, Verstappen a Giovinazzi. I na nich zaznamenal Bottas 1:04,72. Vzápětí ho s 1:04,54 předstihl Verstappen. Pérez zůstal na měkkých pneumatikách, přesto na týmového kolegu nabral čtyři setiny. Hamilton zachyboval ve třetí zatáčce a bylo jasné, že za vodou zatím není.
George Russell tluče na brány finálové desítky - tentokrát mu do ní chybělo osm tisícín vteřiny! Foto: Williams
Verstappena v čele vystřídal Gasly (1:04,42 na měkké směsi). Hamiltonovi se reparát podařil a figuroval na čtvrté příčce za Gaslym, Verstappenem a Pérezem. Nad propastí znovu balancoval Ricciardo a s ním Russell, Giovinazzi, Vettel a Leclerc, mající na desáté pozici dvousetinové manko na parťáka Sainze.
Na kolo jistoty si už všichni vzali měkkou variantu obutí, s výjimkou nebojsy Hamiltona. Na nejvyšší příčky se natlačili Pérez (1:04,19) a Norris, zajímavější věci se ale děly na opačném konci. Leclerc se pochlapil, jenže zároveň potopil Sainze. Nedosti na tom, Španěl prohrál i s jedenáctým Russellem! Dál nepostoupili ani Ricciardo, Vettel a Giovinazzi.
Třikrát se pokusil Lewis Hamilton obrat Verstappena o pole position, třikrát si na něm vylámal zuby. Foto: Mercedes
Pérez, Norris, Gasly, Verstappen, Hamilton, Alonso, Cunoda, Leclerc a Stroll si to rozdali o pole position. Bottas jim kvůli penalizaci dělal pouze stafáž – v nejlepším případě mohl zítra odstartovat ze druhé řady.
Mercedes zvolil zajímavou taktiku, když se Hamilton objevil na dráze nejdříve ze všech. U jeho jména se objevila hodnota 1:04,20,. pro Red Bull patrně ne nepřekonatelná. Skutečně, Verstappen z auta vymáčkl 1:03,84. Třetí se senzačně držel Norris před Bottasem, Pérezem a Gaslym.
Hamilton si s Verstappenem neporadil ani napodruhé. Posun na 1:04,06 nemohl rozhodně stačit. Obhájce titulu byl ovšem odhodlán zkusit to ještě jednou.
Bottase nesmírně rozčílilo Cunodovo počínání ve čtvrté zatáčce. Z jeho vypípané promluvy šlo identifikovat pouze slova Cunoda a idiot. Přesto se Fin vybičoval na 1:04,03. Ze včerejška pošramocenou čest sice nabyl zpět, Verstappenovu triumfu nicméně zabránit nedokázal. V první řadě však Nizozemci bude dělat i přes nezdar ve finálním pokusu společnost Hamilton, za tuto dvojici se postaví Norris a Pérez.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:04,489 | 1:04,433 | 1:03,841 | 19 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:04,537 | 1:04,443 | 1:04,035 | 22 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:04,672 | 1:04,512 | 1:04,067 | 24 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:04,584 | 1:04,298 | 1:04,120 | 17 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:04,638 | 1:04,197 | 1:04,168 | 21 |
6. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:04,765 | 1:04,429 | 1:04,236 | 18 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:04,745 | 1:04,646 | 1:04,472 | 21 |
8. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:04,608 | 1:04,631 | 1:04,514 | 21 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:04,971 | 1:04,582 | 1:04,574 | 18 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:04,821 | 1:04,663 | 1:04,708 | 18 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:05,033 | 1:04,671 | 14 | |
12. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:04,859 | 1:04,800 | 15 | |
13. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:05,142 | 1:04,808 | 14 | |
14. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:05,051 | 1:04,875 | 15 | |
15. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,092 | 1:04,913 | 17 | |
16. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:05,175 | 9 | ||
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:05,217 | 6 | ||
18. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 1:05,429 | 8 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:06,041 | 8 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:06,192 | 9 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull.