Hungaroring přinesl překvapivé vítězství Ocona
Velká cena Maďarska - závod
Velká cena Maďarska, která byla kvůli postartovní mele přerušena červenými vlajkami, přinesla překvapivě premiérový triumf Ocona. Na druhém místě dojel Vettel, který byl ale později diskvalifikován za nedostatečné množství paliva ve voze. Na stříbrnou příčku se tak posunul Hamilton, jehož vystoupení zkomplikovala špatná volba pneumatik pro restart závodu, a třetí skončil Sainz. Verstappen se připletl do postartovního incidentu, při kterém si poškodil vůz. V závodě sice byl schopen pokračovat a získal dva body za deváté místo, i tak ho ale v čele průběžného pořadí vystřídal Hamilton.
V kvalifikaci si pro start jedenáctého letošního závodu vyjel první místo Hamilton. Spolu s ním stál v první řadě jeho týmový kolega Bottas. Třetí byl na roštu Verstappen, čtvrtý Pérez, pátý Gasly, šestý Norris, sedmý Leclerc, osmý Ocon, devátý Alonso, desátý Vettel, jedenáctý Ricciardo, dvanáctý Stroll, třináctý Räikkönen, čtrnáctý Giovinazzi, patnáctý Sainz, který ve druhé části kvalifikace havaroval, šestnáctý Cunoda, sedmnáctý Russell, osmnáctý Latifi, devatenáctý Mazepin a dvacátý Schumacher, jenž do kvalifikace vůbec nezasáhl, neboť jeho vůz nebyl po havárii ve třetím tréninku včas opraven.
Na Verstappenově pohonné jednotce byl po kvalifikaci objeven problém a Honda se ji proto rozhodla vyměnit. Jelikož ale šlo o třetí pohonnou jednotku, kterou Nizozemec letos nasadil, obešla se výměna bez penalizace.„Při prohlídce po kvalifikaci jsme něco našli na Maxově pohonné jednotce. Tento problém se asi rozvinul během víkendu, pravděpodobně se jedná o následek nehody v Silverstone. Proto jsme se rozhodli pohonnou jednotku vyměnit a nasadit novou stejné specifikace,“ okomentovala Honda výměnu Verstappenova motoru.
Zhruba půl hodiny před startem se do Maďarska vrátil déšť, který ovlivnil již dopolední závod FIA F3. Všichni piloti se rozhodli pro start nazout pneumatiky do přechodných podmínek. Teplota vzduchu činila dvacet šest stupňů, trať měla třicet jedna.
Hamilton si po startu udržel první místo. Za ním ale došlo k incidentu. Bottas nedobrzdil do první zatáčky a sestřelil před sebou jedoucího Norrise, kterému se podařil start a posunul se na třetí místo. Norrisův mcLaren si to následně namířil do druhého Verstappena a Bottas do Péreze. Kromě Bottase nedobrzdil do první zatáčk ani Stroll a narazil do Leclerka. Následovala řetězová reakce a Leclerc poslal do hodin Ricciarda.
Bottas, Leclerc, Stroll a Pérez na následky incidentů odstoupili. Verstappen a Norris sice museli k mechanikům, byli ale schopni se do závodu vrátit. Z Verstappenova poškozeného vozu ale ihned při výjezdu z boxové uličky cosi odlétlo. Do boxů musel také Mazepin, kterého postihl v prvním kole defekt.
Po postartovní mele byl na trať vyslán zpomalovací vůz a později dokonce došlo k vyvěšení červených vlajek. Na prvním místě se nacházel Hamilton. Z výše popsaného chaosu hodně vytěžil Ocon, který se dostal z osmé pozice až na druhou. Třetí příčka patřila Vettelovi. Čtvrtý byl Sainz, pátý Cunoda, šestý Latifi, sedmý Alonso, osmý Russell, devátý Räikkönen a na bodech se nacházel i desátý Schumacher. Jedenácté místo patřilo Gaslymu, dvanácté Ricciardovi, třinácté Verstappenovi, čtrnácté Mazepinovi, patnácté Norrisovi a šestnácté Giovinazzimu.
Giovinazzi zajel na konci zaváděcího kola do boxů a přezul na střední směs suchých pneumatik. Zřejmě se ale nejednalo o správnou volbu. Po jednom kole se totiž Ital k mechanikům vrátil a znovu obul přechodné gumy.
Během přerušení závodu jsme mohli vidět mimo jiné i výměnu nosu na Räikkönenově voze. McLaren oznámil, že Norris se restartu závodu nezúčastní. Poškození na jeho voze byla příliš velká. Na Verstappenově monopostu se pracovalo.
Během doby, kdy byl závod přerušen, se na sociálních sítích vyjádřil ke svému odstoupení Leclerc: „Pěkný bowling. Je to hodně frustrující,“ uvedl stroze pilot Ferrari.
V 15:32 hodin byl závod restartován a jezdci se vydali z boxové uličky zpět na trať za zpomalovacím vozem. Už nepršelo a trať osychala. Piloti ale stále měli nazuté přechodné pneumatiky. Na konci zaváděcího kola ovšem všichni kromě Hamiltona zamířili do boxů pro suché gumy. Byli jsme tak svědky hodně neobvyklého momentu, kdy Brit odstartoval z roštu jako jediný. Z boxů vyjel jako druhý Russell, třetí byl Ocon, čtvrtý Vettel, pátý Latifi, šestý Cunoda, sedmý Sainz, osmý Räikkönen, devátý Alonso, desátý Ricciardo, jedenáctý Schumacher, dvanáctý Verstappen, třináctý Gasly a čtrnáctý Giovinazzi.
Už během prvního kola po restartu bylo jasné, že Hamiltonovo setrvání na přechodných pneumatikách nebylo správným krokem a po jednom kole zamířil do boxů i on. Smůla ale potkala i Russella, který zničehonic zpomalil. Později se mu sice podařilo své potíže vyřešit a rozjel se, propadl se ale až na sedmé místo.
Do vedení se posunul Ocon. Druhý jel Vettel a třetí Latifi. Čtvrtá příčka patřila Cunodovi, pátá Sainzovi, šestá Alonsovi, sedmá Russellovi, osmá Räikkönenovi, devátá Ricciardovi a bod za desáté místo stále měl ve svém držení Schumacher. Verstappen byl za ním na jedenácté příčce. Hamiltonovi patřilo poslední 14. místo.
Hromadné přezouvání na suché gumy před restartem závodu se neobešlo bez potíží. Alfa Romeo totiž vyslala Räikkönena do cesty Mazepinovi. Došlo ke kontaktu, při kterém si pilot Haasu ulomil kolo a stal se již šestým odstoupivším.
Hamilton sice stále zůstával poslední, měl ale svém držení nejrychlejší kolo závodu a byl těsně za třináctým Giovinazzim. Ocon vedl před Vettelem o zhruba sekundu a půl.
V desátém kole se Hamilton posunul na třinácté místo před Giovinazziho. Verstappen jel těsně za Schumacherem. Zatím se mu ale nedařilo najít na německého závodníka recept. Giovinazzi dostal penalizaci deseti sekund stop and go za to, že byl příliš rychlý v boxové uličce.
V první zatáčce čtrnáctého kola se Verstappen pokusil zaútočit na Schumacherovo desáté místo. Schumacher ho ovšem vyhnal z dráhy a udržel desátou pozici. V nájezdu do třetí zatáčky už ale Verstappen Schumachera zdolal. Jejich souboj se neobešel bez kontaktu. Za Schumacherem jel Gasly, kterého naháněl Hamilton. Pilot Mercedesu byl široký v páté zatáčce a na okamžik opustil dráhu.
Räikkönen dostal desetisekundovou penalizaci za to, že ho mechanici nebezpečně vypustili do cesty Mazepinovi. Schumacherův pád pokračoval. Poté, co ho předjel Verstappen, se před něj brzy posunuli i Gasly s Hamiltonem.
Poslední ale Schumacher nebyl. Giovinazzi s Räikkönenem si totiž odpykali své penalizace a zatímco první jmenovaný spadl na 13. příčku, Räikkönen byl na posledním 14. místě. Fin ihned po odpykání penalizace absolvoval také standardní zastávku. Ta ale nešla bez problémů a mistr světa z roku 2007 ztratil další čas. Propad jezdců Alfy Romeo znamenal pro Verstappena posun na deváté místo a pro Hamiltona posun na jedenáctou pozici.
Vettel se přitáhl k vedoucímu Oconovi na méně než jednu sekundu. Senzační třetí místo stále držel Latifi, který už za Oconem zaostával o téměř dvanáct sekund.
Ve dvacátém kole zamířil do boxů Hamilton. Brit nasadil nejtvrdší bíle značenou směs pneumatik a na trať se vrátil jako dvanáctý. Třináctý Räikkönen si připsal nejrychlejší kolo závodu. Kolo po Hamiltonovi navštívili mechaniky také Ricciardo s Verstappenem. Oba jezdci se po návratu na trať propadli za Hamiltona.
Na čele Vettel stále kroužil blízko Oconovi. Ke změnám v pořadí ale nedocházelo. Latifi zamířil do boxů. Nazul nejtvrdší směs pneumatik a vrátil se na sedmé místo. Kanaďan se propadl za Cunodu, který stavěl o pár kol dříve. Hamilton zajížděl nejrychlejší časy ze všech a už byl osmý. Verstappenovi patřila dvanáctá příčka a kamera ho zachytila, jak probrzdil v první zatáčce.
Hamilton se v úvodu 27. kola posunul před Latifiho a vydal se nahánět Cunodu. Japonský nováček sedminásobnému šampionovi několik kol vzdoroval, ve 32. kole se ale před něj Hamilton přeci jen dostal. Stalo se tak ve čtvrté zatáčce Tou dobou mu už patřilo páté místo. O několik kol dříve se totiž Cunodův týmový kolega Gasly odebral k mechanikům. Na trať se vrátil jako osmý za Latifiho.
Na první příčce se mezitím zvýšil rozestup mezi Oconem a Vettelem. Francouz vedl už o dvě a půl sekundy a už jen 36 kol mu chybělo k tomu, aby dosáhl na své první vítězství ve formuli 1. Dosud měl na kontě pouze jedno pódium. Na to dosáhl loni při Velké ceně as-Sachíru, kde obsadil druhé místo.
Na konci 36. kola stavěl Vettel. Po návratu se propadl na třetí příčku. Německého jezdce přeskočil Alonso a vozy stáje Alpine jely na prvních dvou místech. Ocon zajel do boxů o kolo později než Vettel a na první místo se tak dostal Alonso. Ocon se vrátil těsně před Vettelem, který byl při chuti a Francouz se tak musel jeho útokům bránit.
Ve 39. kole pátý Hamilton hlásil do vysílačky, že se na své sadě tvrdých pneumatik začíná trápit. Nepohodlně se cítil na střední směsi i Alonso a Alpine Španěla ihned povolal do boxů. Tam nazul tvrdou specifikaci a vrátil se na trať jako pátý. Do čela se dostal zpět Ocon. Druhý byl se ztrátou jedné sekundy Vettel. Třetí příčka patřila Sainzovi (+6,716) a čtvrtá Hamiltonovi (+8,102).
Vettel i nadále pokračoval ve svých snahách dostat se před Ocona. Ve 42. kole Němec probrzdil v první zatáčce a lídr závodu tak mohl trochu poodjet. Verstappen absolvoval další zastávku. Po trati kroužil na nebodovaném 12. místě a vše nasvědčovalo tomu, že mu Hamilton po závodě sebere průběžné vedení v šampionátu.
Po dvaceti šesti kolech na tvrdé směsi se Hamilton rozhodl ve 47. kole stavět. Ze čtvrtého místa se propadl na páté. Pro závěrečný úsek nazul střední specifikaci gum. Ocon stále vedl, Vettel mu ale i nadále nedával vydechnout. Třetí místo patřilo Sainzovi a čtvrté Alonsovi, který na svého krajana ztrácel zhruba dvě a půl sekundy a měl ve svém držení nejrychlejší kolo.
Brzy po přezutí na čerstvou sadu ovšem Alonsovi sebral nejrychlejší kolo Hamilton. Brit byl výrazně rychlejší než ostatní jezdci a stahoval svou ztrátu. Ze svého manka ale stále ukrajoval i Alonso, který už jezdil o méně než jednu sekundu za Sainzem.
Sainzovi se ale později podařilo poodjet a Alonso se už v 55. kole naopak musel bránit útokům Hamiltona. Španěl ale před sebe pilota Mercedesu zatím odmítl pustit. Verstappen kroužil po trati jako jedenáctý a pokukoval po posunu do elitní desítky. Dotahoval se na Ricciarda.
V 57. kole přišly další Hamiltonovy pokusy dostat se před Alonsa. Nejprve se Španěla pokusil objet po vnějšku ve druhé zatáčce a poté stejným způsobem ve čtvrté zatáčce. Alonso se ale i v tomto kole ubránil. Stále ale zbývalo třináct kol do konce.
V dalších kolech se sice Alonso zvládl od Hamiltona lehce odpoutat, deset kol před koncem už byl ale Hamilton opět blízko. Třetí místo stále držel Sainz, který měl na Alonsa náskok 1,3 desetin sekundy. První místo pořád patřilo Oconovi. Vettel se za ním stále držel o zhruba jednu sekundu. Verstappen se dostal na desáté místo před Ricciarda.
V 63. kole se Hamilton opět pokusil ve čtvrté zatáčce Alonsa po vnějšku předjet. Ani tentokrát mu to ale nevyšlo a mezi dvojicí došlo dokonce ke kontaktu. V první zatáčce 65. kola ale tento dlouhý souboj skončil. Alonso probrzdil v první zatáčce a Hamilton jeho zaváhání využil.
Bottas sice dojel ve Velké ceně Maďarska pouze do první zatáčky, ještě před cílem ale obdržel špatnou zprávu. Sportovní komisaři ho potrestali za zavinění postartovního incidentu a na startu srpnové Velké ceny Belgie přijde o pět míst.
Ocon stále směřoval za vítězstvím. Hamilton se tři kola před koncem dostal na stupně vítězů. V první zatáčce pokořil Sainze. Pilot Ferrari se sice v dalších zatáčkách pokoušel na útok odpovědět, ale marně. Brzy se musel začít koukat naopak do zpětných zrcátek, kde mohl vidět Alonsa.
Alonso se sice snažil, nakonec ale na Sainze nevyzrál a musel se spokojit s pátou příčkou. Sainz projel cílem jako čtvrtý. To už ale všechna pozornost patřila Oconovi, který si dojel pro své premiérové vítězství ve formuli 1. Současně se jedná o první vítězství týmu Alpine v jeho současné podobě. Druhou pozici obsadil Vettel a třetí Hamilton.
Za Sainzem a Alonsem dojel na šesté příčce Gasly, který v závěru přezul na nějměkčí gumy a vybojoval bod za nejrychlejší kolo. Za Gaslym dojel na sedmé příčce jeho týmový kolega Cunoda. Bodovali ale i oba jezdci Williamsu. Latifi skončil osmý a poprvé ve své kariéře pilota formule 1 dojel na bodované pozici. Devátý dojel Russell a bod za desáté místo sebral Verstappen. I přesto ale Nizozemec přišel o vedení v šampionátu, kde nyní na Hamiltona ztrácí šest bodů.
Aktualizace: Po závodě byl Vettel vyloučen, neboť v jeho voze nezbylo dostatečné množství paliva. Na druhé místo se tak posunul Hamilton a na třetí Sainz. Verstappen povyskočil na devátou příčku a poslední bodovanou desátou pozici zaujmul Räikkönen. Hamiltonův náskok na Verstappena v průběžném pořadí šampionátu se po změně výsledků zvýšil na osm bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 2:04:43.199 | 70 | 25 |
DSQ | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 2:04:45.058 | 70 | 0 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 2:04:45.935 | 70 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 2:04:58.217 | 70 | 15 |
4. | Fernando Alonso | Alpine | Renault |
2:04:58.850
|
70 | 12 |
5. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 2:05:46.813 | 70 | 10+1 |
6. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 2:05:59.002 | 70 | 8 |
7. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 2:06:01.109 | 70 | 6 |
8. | George Russell | Williams | Mercedes | 2:06:02.293 | 70 | 4 |
9. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 2:06:03.443 | 70 | 2 |
10. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | 2:05:00.261 | 69 | 1 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 2:05:12.032 | 69 | 0 |
12. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 2:05:21.793 | 69 | 0 |
13. |
Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 2:05:22.828 | 69 | 0 |
DNF | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | - | 3 | 0 |
DNF | Lando Norris | McLaren | Mercedes | - | 2 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | - | 0 | 0 |
DNF | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | - | 0 | 0 |
DNF | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | - | 0 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2021
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | 192 | 25 | 19 | 25 | 25 | 7 | - | 18 | 19 | 12 | 27 | 15 | ||||||||||||
2. | Max Verstappen | 186 | 18 | 25 | 18 | 19 | 25 | - | 26 | 25 | 26 | 3 | 1 | ||||||||||||
3. | Lando Norris | 113 | 12 | 15 | 10 | 4 | 15 | 10 | 10 | 10 | 15 | 12 | - | ||||||||||||
4. | Valtteri Bottas | 108 | 16 | - | 16 | 15 | - | - | 12 | 15 | 18 | 16 | - | ||||||||||||
5. | Sergio Pérez | 104 | 10 | - | 12 | 10 | 12 | 25 | 15 | 12 | 8 | - | - | ||||||||||||
6. | Charles Leclerc | 80 | 8 | 12 | 8 | 12 | 12 | - | 6 | 4 | 18 | - | |||||||||||||
7. | Carlos Sainz | 80 | 4 | 10 | - | 6 | 18 | 4 | - | 8 | 10 | 8 | 12 | ||||||||||||
8. | Daniel Ricciardo | 50 | 6 | 8 | 2 | 8 | - | 2 | 8 | - | 6 | 10 | - | ||||||||||||
9. | Pierre Gasly | 48 | - | 6 | 1 | 1 | 8 | 15 | 6 | - | 2 | - | 9 | ||||||||||||
10. | Sebastian Vettel | 48 | - | - | - | - | 10 | 18 | 2 | - | - | - | 18 | ||||||||||||
11. | Esteban Ocon | 39 | - | 2 | 6 | 2 | 2 | - | - | - | - | 2 | 25 | ||||||||||||
12. | Fernando Alonso | 36 | - | 1 | 4 | - | - | 8 | 4 | 2 | 1 | 6 | 10 | ||||||||||||
13. | Lance Stroll | 18 | 1 | 4 | - | - | 4 | - | 1 | 4 | - | 4 | - | ||||||||||||
14. | Juki Cunoda | 16 | 2 | - | - | - | - | 6 | - | 1 | - | 1 | 6 | ||||||||||||
15. | Nicholas Latifi | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | ||||||||||||
16. | George Russell | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 2 | ||||||||||||
17. | Ant. Giovinazzi | 1 | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
18. | Kimi Räikkönen | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||
19. | Mick Schumacher | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
20. | Nikita Mazepin | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2021
p. | Tým | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Mercedes | 300 | 41 | 19 | 41 | 40 | 7 | - | 30 | 34 | 30 | 43 | 15 | ||||||||||||
2. | Red Bull | 290 | 28 | 25 | 30 | 29 | 37 | 25 | 41 | 37 | 34 | 3 | 1 | ||||||||||||
3. | McLaren | 163 | 18 | 23 | 12 | 12 | 15 | 12 | 18 | 10 | 21 | 22 | - | ||||||||||||
4. | Ferrari | 160 | 12 | 22 | 8 | 18 | 18 | 16 | - | 14 | 14 | 26 | 12 | ||||||||||||
5. | Alpine | 75 | - | 3 | 10 | 2 | 2 | 8 | 4 | 2 | 1 | 8 | 35 | ||||||||||||
6. | Aston Martin | 66 | 1 | 4 | - | - | 14 | 18 | 3 | 4 | - | 4 | 18 | ||||||||||||
7. | AlphaTauri | 64 | 2 | 6 | 1 | 1 | 8 | 21 | 6 | 1 | 2 | 1 | 15 | ||||||||||||
8. | Williams | 6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 6 | ||||||||||||
9. | Alfa Romeo | 2 | - | - | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | ||||||||||||
10. | Haas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Alpine