Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Herta nedal soupeřům vůbec žádnou šanci

Herta nedal soupeřům vůbec žádnou šanci

Music City Grand Prix – Kvalifikace

Colton Herta v neděli odstartuje do vůbec prvního závodu IndyCar Series na okruhu v Nashvillu z pole position. Formu ukázaly už dva tréninky, které kvalifikaci předcházely. A Herta následně v sobotu odpoledne svoji dominanci potvrdil. V první části skončil druhý, přestože nenasadil měkkou sadu pneumatik, v závěrečném rozstřelu zase svým soupeřům nadělil šest desetin vteřiny a s obrovským přehledem získal šestou pole position v kariéře.

Hned na úvod první skupiny se naplnilo to, čeho se mnozí obávali. V trénincích o kolize se zdí totiž nebyla nouze a tentokrát to byl Johnson, kdo způsobil přerušení kvalifikace. Všichni piloti ještě byli v zaváděcím kole. Nejblíže cílové pásce byl Newgarden, ale když ji protnul, jeho čas už nebyl uznán, protože v tu chvíli již vlály červené vlajky.

To znamenalo hektický závěr, kdy piloti měli k dispozici zhruba tři a půl minuty, aby zajeli co nejlepší kolo. Samozřejmě všichni do tohoto rozstřelu vyrazili na měkké sadě pneumatik. Drobnou výhodu měl Newgarden, který má poslední boxové stání a tím pádem byl první na trati a před sebou měl volnou dráhu.

S časem 1:15.3385 vyskočil na první místo Palou. Ten ale věděl, že bez ohledu na to, jak v kvalifikaci dopadne, do závodu odstartuje nejlépe ze 7. místa. Je to trest za to, že tým musel do jeho vozu zasadit letos už pátý motor, pravidla přitom limitují jejich počet na čtyři.

Za Palouem se umístili Rossi, O´Ward, Rosenqvist, Newgarden a Power. Naopak kvalifikace skončila pro Rahala, Ferrucciho, Kelletta, Chiltona, McLaughlina, který po kontaktu se zdí poškodil zavěšení kol, a samozřejmě i Johnsona.

Ve druhé skupině všem vyrazil dech svým výkonem Herta. Na tvrdé sadě pneumatik zajel čas 1:14.7067 – o plnou vteřinu rychlejší, než jeho nejbližší soupeři. Jeho otec Bryan, který se mu stará o strategii, se s ním domluvil, že nejlepší cesta bude zůstat v depu, šetřit jednu měkkou sadu a čekat.

V závěru kvalifikace se Dixon s výkonem 1:14.6673 posunul na první místo. Další postupové pozice obsadili Hinchcliffe, Pagenaud, Harvey či Grosjean. Naopak Hunter-Reay jen těsně přišel o možnost postoupit dál. O tu se připravil i jeho stájový kolega VeeKay, který ohnul o zeď zavěšení kola.

Pagenaud zkusil jinou strategii a vyrazil na použité sadě měkkých pneumatik, zatímco ostatní nasadili novou tvrdou sadu. Ale s přezutím na měkké neměl v závěru šanci konkurovat. Dlouho to vypadalo, že ve svém rodném městě bude bojovat o vítězství v kvalifikaci i Newgarden, ale v posledních vteřinách v 10. zatáčce narazil do bariéry. Těžce poškozený vůz se snažil dostat do únikové zóny, trest jej přesto neminul – odmazání nejlepšího času za způsobení vyvěšení žluté vlajky v daném úseku.

Newgarden tak spadl z šesté, postupové příčky až na 12. místo. Konec kvalifikace prostřední část znamenala pro všechny  zbývající piloty týmu Penske. Nejlepší čas patřil Palouovi (1:14.4578). S ním postoupili také Rossi, Herta, Dixon, Rosenqvist a místo vyřazeného Newgardena nakonec i Grosjean.

Když pak v závěrečném rozstřelu zajel své nejlepší kolo Herta, nebylo co řešit. Jako první prolomil hranici 1 minuty a 14 vteřin, konkrétně zapsal čas 1:13.6835. V závěru se na druhou příčku vyšvihl Dixon a po téměř dvou letech na městském či silničním okruhu odstartuje z první řady.

Palou sice zajel třetí nejlepší čas, ale penalizace jej odsune o šest míst. Druhou řadu tak utvoří Rossi a Rosenqvist, třetí pak Grosjean a první nepostupující ze semifinále, Brit Harvey.

 

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Colton Herta Andretti Autosport Honda 01:13,6835  
2. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 01:14,2327 + 0.549
3. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 01:14,6316 + 0.948
4. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 01:14,6646 + 0.981
5. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 01:15,0045 + 1.321
6. Romain Grosjean Dale Coyne Racing Honda 01:15,3980 + 1.714
7. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 01:15,1309 Top 12
8. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 01:15,1354 Top 12
9. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 01:15,1914 Top 12
10. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda 01:15,3255 Top 12
11. Will Power Team Penske Chevrolet 01:15,5016 Top 12
12. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 01:15,5062 Top 12
13. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 01:16,1097 1. skupina
14. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 01:15,4984 2. skupina
15. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 01:16,3479 1. skupina
16. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 01:15,6055 2. skupina
17. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda 01:16,4647 1. skupina
18. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 01:15,6379 2. skupina
19. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 01:17,1516 1. skupina
20. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:15,6685 2. skupina
21. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 01:17,5553 1. skupina
22. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 01:15,7029 2. skupina
23. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 01:18,1899 1. skupina
24. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 01:15,8503 2. skupina
25. Jimmy Johnson Chip Ganassi Racing Honda Žádný čas 1. skupina
26. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda 01:15,8770 2. skupina
27. Cody Ware Dale Coyne Racing Honda 01:18,0928 2. skupina

Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar