Herta nedal soupeřům vůbec žádnou šanci
Music City Grand Prix – Kvalifikace
Colton Herta v neděli odstartuje do vůbec prvního závodu IndyCar Series na okruhu v Nashvillu z pole position. Formu ukázaly už dva tréninky, které kvalifikaci předcházely. A Herta následně v sobotu odpoledne svoji dominanci potvrdil. V první části skončil druhý, přestože nenasadil měkkou sadu pneumatik, v závěrečném rozstřelu zase svým soupeřům nadělil šest desetin vteřiny a s obrovským přehledem získal šestou pole position v kariéře.
Hned na úvod první skupiny se naplnilo to, čeho se mnozí obávali. V trénincích o kolize se zdí totiž nebyla nouze a tentokrát to byl Johnson, kdo způsobil přerušení kvalifikace. Všichni piloti ještě byli v zaváděcím kole. Nejblíže cílové pásce byl Newgarden, ale když ji protnul, jeho čas už nebyl uznán, protože v tu chvíli již vlály červené vlajky.
To znamenalo hektický závěr, kdy piloti měli k dispozici zhruba tři a půl minuty, aby zajeli co nejlepší kolo. Samozřejmě všichni do tohoto rozstřelu vyrazili na měkké sadě pneumatik. Drobnou výhodu měl Newgarden, který má poslední boxové stání a tím pádem byl první na trati a před sebou měl volnou dráhu.
S časem 1:15.3385 vyskočil na první místo Palou. Ten ale věděl, že bez ohledu na to, jak v kvalifikaci dopadne, do závodu odstartuje nejlépe ze 7. místa. Je to trest za to, že tým musel do jeho vozu zasadit letos už pátý motor, pravidla přitom limitují jejich počet na čtyři.
Za Palouem se umístili Rossi, O´Ward, Rosenqvist, Newgarden a Power. Naopak kvalifikace skončila pro Rahala, Ferrucciho, Kelletta, Chiltona, McLaughlina, který po kontaktu se zdí poškodil zavěšení kol, a samozřejmě i Johnsona.
Ve druhé skupině všem vyrazil dech svým výkonem Herta. Na tvrdé sadě pneumatik zajel čas 1:14.7067 – o plnou vteřinu rychlejší, než jeho nejbližší soupeři. Jeho otec Bryan, který se mu stará o strategii, se s ním domluvil, že nejlepší cesta bude zůstat v depu, šetřit jednu měkkou sadu a čekat.
V závěru kvalifikace se Dixon s výkonem 1:14.6673 posunul na první místo. Další postupové pozice obsadili Hinchcliffe, Pagenaud, Harvey či Grosjean. Naopak Hunter-Reay jen těsně přišel o možnost postoupit dál. O tu se připravil i jeho stájový kolega VeeKay, který ohnul o zeď zavěšení kola.
Pagenaud zkusil jinou strategii a vyrazil na použité sadě měkkých pneumatik, zatímco ostatní nasadili novou tvrdou sadu. Ale s přezutím na měkké neměl v závěru šanci konkurovat. Dlouho to vypadalo, že ve svém rodném městě bude bojovat o vítězství v kvalifikaci i Newgarden, ale v posledních vteřinách v 10. zatáčce narazil do bariéry. Těžce poškozený vůz se snažil dostat do únikové zóny, trest jej přesto neminul – odmazání nejlepšího času za způsobení vyvěšení žluté vlajky v daném úseku.
Newgarden tak spadl z šesté, postupové příčky až na 12. místo. Konec kvalifikace prostřední část znamenala pro všechny zbývající piloty týmu Penske. Nejlepší čas patřil Palouovi (1:14.4578). S ním postoupili také Rossi, Herta, Dixon, Rosenqvist a místo vyřazeného Newgardena nakonec i Grosjean.
Když pak v závěrečném rozstřelu zajel své nejlepší kolo Herta, nebylo co řešit. Jako první prolomil hranici 1 minuty a 14 vteřin, konkrétně zapsal čas 1:13.6835. V závěru se na druhou příčku vyšvihl Dixon a po téměř dvou letech na městském či silničním okruhu odstartuje z první řady.
Palou sice zajel třetí nejlepší čas, ale penalizace jej odsune o šest míst. Druhou řadu tak utvoří Rossi a Rosenqvist, třetí pak Grosjean a první nepostupující ze semifinále, Brit Harvey.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | 01:13,6835 | |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:14,2327 | + 0.549 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:14,6316 | + 0.948 |
4. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | 01:14,6646 | + 0.981 |
5. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:15,0045 | + 1.321 |
6. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | 01:15,3980 | + 1.714 |
7. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | 01:15,1309 | Top 12 |
8. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | 01:15,1354 | Top 12 |
9. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 01:15,1914 | Top 12 |
10. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | 01:15,3255 | Top 12 |
11. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 01:15,5016 | Top 12 |
12. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 01:15,5062 | Top 12 |
13. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:16,1097 | 1. skupina |
14. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | 01:15,4984 | 2. skupina |
15. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | 01:16,3479 | 1. skupina |
16. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:15,6055 | 2. skupina |
17. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:16,4647 | 1. skupina |
18. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | 01:15,6379 | 2. skupina |
19. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | 01:17,1516 | 1. skupina |
20. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:15,6685 | 2. skupina |
21. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | 01:17,5553 | 1. skupina |
22. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | 01:15,7029 | 2. skupina |
23. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | 01:18,1899 | 1. skupina |
24. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | 01:15,8503 | 2. skupina |
25. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | Žádný čas | 1. skupina |
26. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | 01:15,8770 | 2. skupina |
27. | Cody Ware | Dale Coyne Racing | Honda | 01:18,0928 | 2. skupina |
Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar