Power konečně zlomil sérii špatných výsledků a vítězí
Big Machine Grand Prix – závod
Australan Will Power se dočkal premiérového letošního vítězství, celkově 40. v kariéře. Podařilo se mu to na okruhu v Indianapolisu. Power byl po většinu závodu zcela dominantním jezdcem. Jeho pozici na čele neohrozila ani žlutá fáze v samém závěru, když vypověděl službu vůz Palouovi. Právě Španěl v čele šampionátu Palou zažil závod, na který by nejradši co nejrychleji zapomněl. To platí i o jeho stájovém kolegovi Dixonovi, který dojel na 17. místě. Série pokračuje už za týden na oválu v St. Louis.
Grosjean se na startu pokusil zaútočit po vnitřku na vedoucího O´Warda, ale útok byl neúspěšný a Francouz zůstal na třetí příčce za O´Wardem a Powerem. V 7. zatáčce se před debutanta Lundgaarda dostal Herta. Dramatický moment předvedl McLaughlin, který přejel přes obrubník a ten jej katapultoval několik desítek centimetrů nad dráhu. Chilton se v 7. zatáčce dostal mimo dráhu a propadl se téměř na konec pole.
Už v prvním kole poznal lídr šampionátu Palou, že má potíže. Do boxů hlásil, že motor nemá výkon. Tým mu nařídil změnit mapování na třetí polohu, což je nastavení na šetření paliva. Propadal se také Newgarden, který ve třetím kole během pár metrů ztratil tři pozice. Tady byl ale spíše na vině rozdíl ve zvolené směsi pneumatik, protože Newgarden patřil k jezdcům, kteří do závodu nastoupili na tvrdé sadě, přičemž se očekávalo, že preferovanou bude ta měkká.
A z toho důvodu zamířil už v 9. kole pro nové pneumatiky Dixon, který po startu z 26. místa nedokázal postupovat dopředu. Ve stejnou dobu skončil závod pro Enersona. Pro tým Top Gun Racing to po neúspěšné kvalifikaci na Indy500 byl premiérový závod v IndyCar, ovšem selhala technika.
O kolo později než Dixon stavěli Sató, Hinchcliffe či Johnson. V dalším kole pak Hunter-Reay. Mezitím měl Newgarden další potíže, když se dostal společně s Chiltonem mimo dráhu. Brit na něj v šikaně před nájezdem na cílovou rovinku po vnitřku zaútočil, ale probrzdil a vyvezl Newgardena do trávy.
Jako první z předních příček zamířil k mechanikům Rossi, společně s Dalym, VeeKayem či a Ericssonem, Bourdaisem či Castronevesem a to ve 12. kole.
V dalším kole pak zastavili Power, Herta a Harvey. Poslední jmenovaný svedl po návratu těsný souboj s Rossim. K mechanikům zamířil také Grosjean. Naopak lídr závodu O´Ward, který startoval na měkké sadě, svůj stint natahoval do 16. kola, kdy zastavil jak on, tak jeho největší soupeř v boji o titul Palou. S nimi pak i Rahal a Jones.
O´Ward se vrátil těsně před Powerem, ten měl ale výhodu zahřáté měkké sady pneumatik, zatímco O´Ward měl nazutou tvrdou sadu. Ve 12. zatáčce si Power s O´Wardem lehce poradil. V čele byl na krátkou chvíli nováček Lundgaard, který krom toho, že se učil novou trať a zvykal si na nový vůz, musel bojovat i s otravou jídlem, kterou si přivodil v pátek. Po pit stopech bojoval s Rahalem. Ten předváděl opět v Indianapolisu silný výkon a na trati se přes start z 16. místa dostal před stájového kolegu, který startoval z druhé řady.
Ve 20. kole Pagenaud a Newgarden poprvé zamířili k mechanikům. Oba přezuli na červenou sadu pneumatik. Pagenaud na ní i startoval, Newgarden už měl za sebou povinnost využít i tvrdou sadu. Na Pagenauda zaútočil Daly, ale v 7. zatáčce probrzdil a dostal se na trávu. Toho využil Rahal a předjel oba.
Herta mezitím překonal Grosjeana a ve 22. kole také O´Warda, aby se ve chvíli, kdy zamířil do boxů i Chilton, posunul za Powera na druhou příčku. Ve 25. kole tak pořadí bylo Power, s odstupem necelých 5 vteřin Herta, za ním zhruba dvě vteřiny ztrácel O´Ward, který měl za zády Grosjeana a další dvě vteřiny ztrácel Rossi. Harvey byl 6., lídr šampionátu Palou 7., následovali Rahal, Pagenaud a Lundgaard uzavíral první desítku.
Okolo 35. kola Rossi doplácel na to, že byl jedním z prvních, kdo zamířil k mechanikům. Za ním se sjela skupinka Harvey, Palou, Rahal, Pagenaud a Lundgaard. Přičemž Palou využil situace a dostal se před Harveyho a následně i před Rossiho. Jeho stájový kolega Dixon mezitím zamířil do boxů pro nové pneumatiky.
Power zajel k mechanikům ve 38. kole, kdy měl náskok na Hertu přes 6 vteřin. Zastavil také Grosjean ze třetí příčky. Herta zastavil v dalším kole, Power ale bez potíží zůstal před ním. Pro Powera si nic nezměnilo ani v dalším kole, když zastavil O´Ward. Ten se vrátil mezi Grosjeana a Paloua.
V polovině závodu se jezdci seřadili v pořadí Power, Herta, Grosjean, O´Ward, Palou, Harvey, Rossi, Pagenaud, Rahal a Daly. Power Hertovi poodjel až na devět vteřin, pak ale dojel Hertova stájového kolegu Hinchcliffea, kterého se mu nedařilo předjet o kolo. Jeho náskok se tak brzy scvrknul až na 4,5 vteřiny. Mezitím v 62. kole v souboji dvou mužů na čele šampionátu byl úspěšnější Palou, který v 1. zatáčce předjel O´Warda.
V 61. kole přišly poslední zastávky v boxech. Pro Powera nemohla být situace nepříznivější, protože když zamířil k mechanikům, udělal to samé i Hinchcliffe a na dráze zůstal před ním. Nové pneumatiky si vzali také Grosjean, Palou, O´Ward. Hertův pit stop přišel v následujícím kole, na trať se vrátil s odstupem čtyř vteřin na Powera a s Grosjeanem přilepeným za zadním přítlačným křídlem. Když v 64. kole zastavili i Pagenaud a Newgarden, vrátil se Power do vedení. Na Hertu měl náskok už jen tří vteřin a stále se mu nedařilo překonat Hinchcliffea.
Na dvojice Herta – Grosjean se dotahoval Palou, jenže v 68. kole se začalo z jeho motoru kouřit. Objevily si dokonce i plameny a Palou musel vůz odstavit na dráze a IndyCar vyvěsila žluté vlajky. Pro Powera se nemohlo stát nic lepšího. Sice přišel o náskok, ale především se zbavil Hinchcliffea, který se teď zařadil na konec pole.
Restart 14 kol před koncem Power zvládl a Hertovi odskočil. Navíc se mladý Američan musel bránit Grosjeanovi, který jej v nájezdu do 1. zatáčky vnějškem objel a posunul se na druhou příčku. Oproti Powerovi měl navíc Grosjean výhodu, že pro tento stint dostal novou sadu pneumatik, Power měl ty, na nichž se do závodu kvalifikoval. Ale zase Francouz měl vyčerpaný push-to-pass, zatímco Power měl ještě k dispozici 75 sekund.
Hunter-Reay a Bourdais se v souboji o 15. místo dotkli koly a dostali se mimo dráhu. Druhou žlutou ale způsobili jiní jezdci. Devět kol před koncem zůstal stát v 7. zatáčce VeeKay, kterého roztočil McLaughlin. Jezdec týmu Penske za to dostal penalizaci a na restart byl posunutý na konec pole.
Grosjean v závěru dostal ještě šest kol, aby se pokusil Powera překonat a mohl si připsat první vítězství v IndyCar. Zachytil jeho zrychlení a společně poodjeli Hertovi, na útok na Australana to ale nestačilo.
Závěrečná kola nakonec už na pořadí nic nezměnila. Power se 40. vítězství osamostatnil na pátém místě historických tabulek. Více triumfů než on mají jen A. J. Foyt, Mario Andretti, Scott Dixon a Michael Andretti. Přičemž k vyrovnání Michaela Andrettiho Powerovi chybí dva triumfy.
Grosjean druhým místem vyrovnal svůj nejlepší výsledek v kariéře v IndyCar, kterého v květnu dosáhl na stejné trati. Herta si stupni vítězů vylepšil náladu po neúspěchu v Nashvillu, kde přesto, že měl dominantní vůz, nakonec po vlastní chybě dobrého výsledku nedosáhl.
Přestože závod dokončil až na pátém místě, spokojený může být i Mexičan O´Ward. Ten po závodě přiznal, že by si stupně vítězů nezasloužil, protože mu chyběla rychlost. Ale jelikož Palou závod nedokončil, výrazně O´Ward odmazal ze Španělova náskoku v čele šampionátu. Až na 17. místě skončil Dixon, kterému v šampionátu patří třetí příčka. Díky neúspěchu Paloua mohou pořád na titul pomýšlet i Newgarden a Ericsson, kteří dojeli na 8. a 9. místě.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | 01:49:38,0811 | 85 | 50+3 |
2. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | + 1,1142 | 85 | 40 |
3. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 2,3498 | 85 | 35+1 |
4. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 3,4382 | 85 | 32 |
5. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 4,1052 | 85 | 30+2 |
6. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 5,3233 | 85 | 28 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 5,8553 | 85 | 26 |
8. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 6,2497 | 85 | 24+1 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 7,0080 | 85 | 22 |
10. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 7,9449 | 85 | 20 |
11. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 9,3596 | 85 | 19 |
12. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 9,8379 | 85 | 18+1 |
13. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 10,6234 | 85 | 17 |
14. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 12,1199 | 85 | 16 |
15. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 12,5781 | 85 | 15 |
16. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 16,4169 | 85 | 14+1 |
17. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 17,1924 | 85 | 13 |
18. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 17,3273 | 85 | 12 |
19. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 18,1585 | 85 | 11 |
20. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | + 18,7489 | 85 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | + 19,5451 | 85 | 9 |
22. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | + 20,8450 | 85 | 8 |
23. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 21,0115 | 85 | 7 |
24. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 22,4946 | 85 | 6 |
25. | Cody Ware | Dale Coyne Racing | Honda | - 2 kola | 83 | 5 |
26. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 4 kola | 81 | 5 |
27. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | Porucha | 67 | 5 |
28. | R. C. Enereson | Top Gun Racing | Chevrolet | Porucha | 12 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar