Michelin podle FIA poškodil formuli 1
FIA podrobně vysvětluje, proč šikana nepřicházela v úvahu.
Mezinárodní automobilová federace prohlásila, že Michelin svým rozhodnutím poškodil jednak sebe a pak sport jako takový tím, že nerespektoval žádná z navrhovaných doporučení, mezi kterými byla rada jezdit kritickou zatáčkou třináct podle možností vozů.
Na začátku měsíce si FIA a Michelin vyměnily dopisy. FIA vyzvala Michelin (ale i Bridgestone), aby jednal v zájmu bezpečnosti poté, co v testech a závodech byla svědkem několika selhání pneumatik. Podle ní má pneumatika vydržet i za takových podmínek, jako jsou kontakty mezi vozy, výlet mimo trať nebo najetí na nečistoty. Michelin na to reagoval slovy, že k selhání jeho pneumatik nedošlo nikdy z důvodu špatné konstrukce nebo výroby a připomíná případ z loňského Spa, kde díky novým ostrým obrubníkům došlo k několika vážným haváriím.
To ale neodradilo FIA od toho, aby prohlásila, že pravidla jsou od toho aby se dodržovalo a ne aby o nich bylo při každé příležitosti diskutováno.
"Nabídli jsme Michelinu svou asistenci tím, že budeme kontrolovat potřebnou rychlost. Michelin to ale odmítl s tím, že Bridgestone by měl být zpomalen na stejnou úrověň," praví FIA.
"Michelin zdá se nedokázal vůbec pochopit, že by to bylo velmi nefér a také proti pravidlům. Bridgestone měl vyhovující pneumatiky, nepotřeboval ve třinácté zatáčce zpomalovat. Menší rychlost michelinek v zatáčce č. 13 byla důsledkem nevyhovujícího zařízení, což se ve formuli 1 ostatně často děje.
Šikana by donutila všechny vozy, a to včetně těch, které měly pneumatiky optimalizované pro vysokorychlostní zatáčku č. 13, jet na okruhu, jehož charakter by se změnil z vysokorychlostního (díky zatáčce č. 13) na velmi pomalý a klikatý. To by taktéž vyžadovalo změnu layoutu okruhu bez použití všech moderních bezpečnostních procedur s možnými následky na vozy a jejich brzdy.
Není těžké si představit reakci amerického soudu v případě havárie (z jakýchkoli příčin) v situaci, kdy by FIA musela přiznat nedodržení vlastních bezpečnostních procedur a pravidel.
Příčina debaklu je jasná: tým si má na okruh dovézt dvě směsi pneumatik - jednu rychlejší (kandidáta na vítězství), druhou záložní, ačkoli pomalejší, tak bezpečnou. Evidentně neměl žádný tým v Indianapolis k dispozici tuto záložní pneumatiku. Přivezli pneumatiky z Francie o kterých Michelin prohlásil, že také nejsou bezpečné.
Co američtí fandové? Co fandové formule 1 na celém světě? Místo bojkotu měly týmy na michelinkách jet potřebnou rychlostí v zatáčce č. 13. Pravidla by byla dodržena, získaly by mistrovské body a fandové by viděli závod.
Požadavkem, aby FIA porušila pravidla a znevýhodnila Bridgestone poškodily týmy nejen sebe ale sport jako takový.
Je potřeba také zdůraznit, že ani Formula One Management ani Indianapolis Motor Speedway nemají jako komerční subjekty nárok na vynucování si změn v pravidlech."