Piastri se s F2 rozloučil vítězstvím, Švarcman je vicemistrem
F2 v Abú Zabí - hlavní závod
Poslední závod letošní sezony F2 skončil vítězstvím už jistého šampiona Oscara Piastriho. Australan zvítězil i přesto, že si ještě před startem poškodil po kontaktu s Guilhermem Samaiou v boxech přední přítlačné křídlo. Druhý skončil Guanju Žou a třetí Felipe Drugovich. Novým vicemistrem se stal Robert Švarcman, který skončil v posledním závodě pátý. V úvodu se na trati objevil zpomalovací vůz kvůli havárii Jacka Doohana.
Během neděle se v Abú Zabí hlavním závodem víkendu uzavřela letošní sezona F2. Jezdci se na roštu seřadili čistě podle výsledků páteční kvalifikace. Z prvního místa tak vyrážel už jistý šampion Piastri. Vedle něj stál na druhé příčce překvapivě Doohan. Následovali Žou, Švarcman, Boschung, Pourchaire, Lawson, Drugovich, Ticktum, Daruvala, Armstrong, Lundgaard, Nissany, Sato, Vips, Verschoor, Viscaal, Hughes, Caldwell, Novalak, Samaia a Deledda.
Deledda byl pro hlavní závod porestán penalizací tří míst za zavinění kolize s Caldwellem ve druhém sprintu. Itala ale tento trest nemusel příliš zatěžovat. V kvalifikaci totiž skončil poslední a neměl tak kam spadnout.
O šampionovi už sice bylo rozhodnuto po prvním sobotním sprintu, i v hlavním závodě ale stále bylo o co hrát. Šlo mimo jiné o titul vicemistra, protože stále nebylo jasné, jestli se jím stane Švarcman nebo Žou. Do posledního závodu vstupoval s náskokem sedmnácti bodů Švarcman. Stále ale bylo možné získat až 27 bodů.
První dramatická stiuace nastala ještě před startem. Samaia byl totiž v boxech vypuštěn do cesty Piastrimu a došlo ke kolizi, po které musel Australan měnit přední přítlačné křídlo. Ve startu z prvního místa mu to ale nezabránilo. Na startu nechyběl ani Samaia.
Piastri si po startu pohlídal první místo. Doohan zpočátku držel druhou příčku, hned ve druhé zatáčce se ale před něj pokoušel dostat Žou. Syn bývalého motocyklového mistra světa Micka Doohana ale nakonec druhou příčku uhájil. Další Žouovy pokusy přišly v šesté a deváté zatáčce. Na výjezdu z deváté zatáčky ovšem Doohan vyjel při obraně pozice z trati, po návratu na dráhu šel do hodin a jeho vůz skončil zadní částí v bariéře. Na trať vyjel zpomalovací vůz.
Doohan nebyl jediným pilotem, který měl během prvního kola problémy. Ve stejném místě jako on totiž ztratil kontrolu nad svým vozem také Lawson, který v té době bojoval o čtvrtou pozici se Švarcmanem. I Novozélanďan se ocitl v hodinách, byl ale schopen pokračovat. Již v šesté zatáčce se roztočil Lundgaard, do kterého zezadu ťuknul Vips. Do jeho vozu málem narazil i Daruvala.
Za zpomalovacím vozem kroužili piloti v pořadí Piastri, Žou, Švarcman, Boschung, Pourchaire, Ticktum, Lawson, Drugovich, Armstrong, Daruvala, Vips, Verschoor, Novalak, Viscaal, Sato, Nissany, Samaia, Hughes, Deledda, Caldwell a Lundgaard. Švarcman si stěžoval na počínání Žoua při souboji s Doohanem a tvrdil, že by měl být penalizován. Číňan ale ujišťoval svůj tým, že to nebyla jeho chyba. Jeho inženýr měl stejný názor.
V pátém kole byl závod restartován. Piastri si pohlídal první místo. Žou zůstal druhý a Švarcman třetí. Sportovní komisaři oznámili, že vyšetřují incident mezi Lundgaardem a Vipsem. Netrvalo dlouho a estonskému jezdci udělili trest pěti sekund. Vips tou dobou kroužil na 11. příčce. Lundgaard se po pádu na chvost probíjel dopředu a už byl osmnáctý.
Na konci šestého kola jsme viděli první z povinných zastávek v boxech. Jako první se odebrali k mechanikům Lawson a Lundgaard. Piastriho náskok před Žouem se pohyboval okolo jedné sekundy. Třetí Švarcman byl o další sekundu pozadu.
Na konci osmého kola už zamířil k mechanikům i do té doby třetí Švarcman. Spolu s ním přezouval i Ticktum. Zatímco ruský pilot se vrátil na trať jako osmnáctý, Ticktum spadl na 19. místo. Za nimi jeli pouze Lawson a Lundgaard.
Kolo po Švarcmanovi stavěli mimo jiné i Piastri a Žou. Oba se udrželi před Švarcmanem a na podobě virtuální první trojice se tak neměnilo vůbec nic. Na virtuální čtvrté místo se ale posunul Lawson, který měl navíc ve svém držení nejrychlejší kolo závodu. Novým lídrem závodu se stal díky zastávkám v boxech Pourchaire. Za ním jeli Drugovich a Armstrong. Na zastávku stále čekali také čtvrtý Vips, pátý Daruvala, šestý Novalak, sedmý Viscaal, osmý Hughes, devátý Caldwell a desátý Deledda.
Švarcman po zastávce v boxech dotíral na Žoua. Budoucí pilot Alfy Romeo ve F1 ale jeho útokům odolal a postupně se začal vzdalovat. Ke Švarcmanovi se naopak pomalu, ale jistě blížil Lawson. Drugovich útočil na Pourchaireho, Francouz si ale první místo udržel.
Virtuální lídr závodu Piastri, který se nacházel na 11. příčce, zajel nejrychlejší kolo. Před Žouem už vedl téměř o tři sekundy. Na vedoucího Pourchaireho ztrácel Piastri 24 sekund. V šestnáctém kole srazil Vips kolík v poslední zatáčce a ten poté ležel na cílové rovince. Ředitelství závodu ale zatím k žádné neutralizaci nesahalo.
Piastri se v 17. kole vrátil do nejlepší desítky. Na rovince mezi zatáčkami pět a šest zdolal Deleddu. Jeden z traťových komisařů mezitím zvládl odklidit z cílové rovinky překážející kolík.
O kolo později zdolal Deleddu i Žou. Číňan předjel pilota stáje HWA Racelab v šesté zatáčce. Ital se ale nechtěl vzdát a v deváté zatáčce se pokoušel Žouovi předjetí vrátit. Nakonec ale neuspěl. Pourchaire navýšil v čele svůj náskok na Drugoviche na dvě a půl sekundy. Piastri na něj ztrácel 25,5 sekundy.
I v dalších kolech se vedoucímu Pourchairemu dařilo navyšovat náskok na Piastriho a Francouz vedl už o 26,5 sekundy. Švarcman zdolal Deleddu. Italův týmový kolega Hughes zamířil do boxů. Zde byl ale zatlačen do garáže a závod pro něj skončil. Ticktum se posunul před Lawsona a z pilotů, kteří za sebou měli zastávku v boxech, byl čtvrtý. Při souboji mezi oběma jezdci došlo ke kontaktu, což se Lawsonovi nelíbilo.
Do boxů se postupně začali odebírat piloti, kteří stále čekali na první zastávku. Mechaniky navštívili Armstrong, Vips, Novalak a Deledda. Piastri zajel nejrychlejší kolo závodu a začal stahovat Pourchaireho.
Boxy navštívil i Viscaal. Už jen čtyři piloti tak zůstávali bez zastávky - Pourchaire, Drugovich, Daruvala a Caldwell. Poslední jmenovaný už brzy mezi tuto skupinu nepatřil, protože také zamířil přezout. Armstrong těžil z výhody čerstvých pneumatik. Zajel nejrychlejší kolo a byl osmý.
Šest kol před koncem už stavěl i Pourchaire. Do čela se tak dostal Drugovich a na druhé místo Daruvala. Pilot ART Grand Prix se vrátil na dráhu jako šestý. Na Švarcmana ztrácel zhruba čtyři a půl sekundy. Armstrongovi sebral nejrychlejší kolo Vips.
O kolo později už zajeli do boxů i poslední dva "nepřezutí" piloti - Drugovich a Daruvala. Na první místo se tak vrátil Piastri, na druhé Žou a na třetí Švarcman. Drugovichovi se podařilo dostat díky pozdější zastávce na čtvrté místo před Pourchaireho. Šestý byl Ticktum, sedmý Lawson, osmý Armstrong, devátý Boschung a desátý Verschoor. Jedenáctý Vips znovu zajel nejrychlejší kolo.
Drugovich na čtvrté příčce dlouho nevydržel. Pourchaire ho totiž zdolal hned v páté zatáčce. Francouz se poté začal přibližovat ke Švarcmanovi. Ruský pilot tak měl důvod k obavám. Do vysílačky navíc hlásil, že mu odcházejí pneumatiky. Kromě Pourchaireho se k němu přibližoval i Drugovich.
Dvě kola před koncem odstavil svůj monopost Lawson. Drugovich se dostal v páté zatáčce před Pourchaireho. Pilot ART Grand Prix se mu sice snažil předjetí vrátit na rovince, při jejich souboji ale byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu a Pourchaire tak musel zvolnit.
V předposledním kole se ale začalo znovu závodit. Drugovich dotíral na Švarcmana. Za nimi se nacházel Pourchaire. Na rovince mezi pátou a šestou zatáčkou Švarcman definitivně ztratil třetí pozici a propadl se za Drugoviche. Na rovince před devátou zatáčkou pokořil pilota Premy i Pourchaire.
V posledním kole dostal trest pěti sekund Daruvala. Sportovní komisaři potrestali Inda za to, že překročil rychlost v boxové uličce. Daruvala se tou dobou nacházel na desáté příčce.
Piastri si dojel při svém posledním závodě ve F2 pro vítězství. Dvojité pódiové umístění mohli slavit u UNI-Virtuosi. Druhý skončil Žou a třetí Drugovich. Čtvrtý dojel Pourchaire. Švarcman se nakonec musel spokojit až s pátou příčkou, i tak se ale stal vicemistrem. Jako šestý projel cílem Ticktum, sedmý Armstrong, osmý Vips, devátý Daruvala a desátý Boschung.
Po penalizaci se ale Daruvala propadl na 11. příčku. To znamená, že Boschung povyskočil na deváté místo a bod za desátou příčku získal Verschoor. Bonusové dva body za nejrychlejší kolo nakonec bral Pourchaire.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | Prema | Mecachrome | 58:14,400 | 33 | 25 |
2. | Guanju Žou | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 58:17,688 | 33 | 18 |
3. | Felipe Drugovich | UNI-Virtuosi | Mecachrome | 58:22,642 | 33 | 15 |
4. | Théo Pourchaire | ART Grand Prix | Mecachrome | 58:24,377 | 33 | 12+2 |
5. | Robert Švarcman | Prema | Mecachrome | 58:27,733 | 33 | 10 |
6. | Dan Ticktum | Carlin | Mecachrome | 58:33,566 | 33 | 8 |
7. | Marcus Armstrong | DAMS | Mecachrome | 58:34,175 | 33 | 6 |
8. | Jüri Vips | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 58:36,955 | 33 | 4 |
9. | Ralph Boschung | Campos | Mecachrome | 58:40,815 | 33 | 2 |
10. | Richard Verschoor | Charouz Racing System | Mecachrome | 58:41,642 | 33 | 1 |
11. | Jehan Daruvala | Carlin | Mecachrome | 58:44,407 | 33 | 0 |
12. | Bent Viscaal | Trident | Mecachrome | 58:47,019 | 33 | 0 |
13. | Roy Nissany | DAMS | Mecachrome | 58:51,705 | 33 | 0 |
14. | Clément Novalak | MP Motorsport | Mecachrome | 58:52,236 | 33 | 0 |
15. | Christian Lundgaard | ART Grand Prix | Mecachrome | 58:54,846 | 33 | 0 |
16. | Guilherme Samaia | Charouz Racing System | Mecachrome | 58:55,440 | 33 | 0 |
17. | Marino Sató | Trident | Mecachrome | 58:56,741 | 33 | 0 |
18. | Oliver Caldwell | Campos | Mecachrome | 58:58,246 | 33 | 0 |
19. | Alessio Deledda | HWA Racelab | Mecachrome | 59:34,739 | 33 | 0 |
20. | Liam Lawson | Hitech Grand Prix | Mecachrome | - | 29 | 0 |
DNF | Jake Hughes | HWA Racelab | Mecachrome | - | 21 | 0 |
DNF | Jack Doohan | MP Motorsport | Mecachrome | - | 0 | 0 |
Konečné pořadí jezdců: 1. Piastri 252.5, 2. Švarcman 192, 3. Žou 183, 4. Ticktum 159.5, 5. Pourchaire 140, 6. Vips 120, 7. Daruvala 113, 8. Drugovich 105, 9. Lawson 103, 10. Boschung 59.5, 11. Verschoor 56, 12. Lundgaard 50, 13. Armstrong 49, 14. Viscaal 34, 15. Beckmann 32, 16. Nissany 16, 17. Zendeli 13, 18. Hughes 8, 19. Doohan 7, 20. Fittipaldi 2, 21. Sato 1, 22. Nannini 1, 23. Aitken 0, 24. Samaia 0, 25. Deledda 0, 26. Caldwell 0, 27. Petecof 0, 28. Novalak 0, 29. Sargeant 0.
Konečné pořadí týmů: 1. Prema 444.5, 2. UNI-Virtuosi 288, 3. Carlin 272.5, 4. Hitech Grand Prix 223, 5. ART Grand Prix 190, 6. MP Motorsport 75, 7. Campos 66.5, 8. DAMS 65, 9. Trident 35, 10. Charouz Racing System 28, 11. HWA Racelab 9.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema