McLaren a Honda údajně opět jednají!
Další návrat?
Web The Race přišel s informací, že McLaren a Honda jednají o obnovení partnerství. Zároveň však dodává, že jednání jsou v nejranější fázi.
Pokud by byla jednání úspěšná, v roce 2026 by se začala psát již třetí kapitola příběhu o partnerství britského týmu a japonské automobilky. První kapitola se psala na přelomu 80. a 90. let a byla ověnčena mistrovskými tituly pro mimořádně oblíbenou jezdeckou dvojici Alain Prost a Ayrton Senna. V roce 1988 dokonce vůz MP4/4 s motorem Honda zvítězil v 15 ze 16 velkých cen. Časem jezdci odešli k Ferrari a k Williamsu a britsko-japonské spojenectví ztratilo na konkurenceschopnosti a Honda se rozhodla F1 opustit.
Honda si to na konci 90. let s odchodem z F1 rozmyslela, nicméně to už byl McLaren v pevném spojení s Mercedesem. Začala tedy jako výrobce motorů podporující tým BAR, který na konci roku 2005 koupila a přejmenovala na tým Honda Racing, avšak v roce 2008 kvůli začínající hospodářské krizi opět odešla s jedinou vyhranou velkou cenou na kontě.
V roce 2015 se začala psát druhá kapitola Hondy s McLarenem, avšak Japonci se rozhodli zapojit do nové, hybridní F1 příliš pozdě a museli dohánět rozjetý vlak, přičemž McLaren měl těžké období s vnitřními rozbroji. Přestože se to fanouškům McLarenu mohlo zdát jako věčnost, partnerství se rozpadlo po pouhých třech společných letech. McLaren z nich vyšel jako jeden z lepších týmů středu pole, zatímco Hondu jako by někdo po spojení s Red Bullem pokropil živou vodou a Max Verstappen je i díky tomuto partnerství již dvojnásobným mistrem světa, přičemž loni F1 zcela dominoval.
Avšak Honda rok před prvním Verstappenovým titulem oznámila další odchod z F1, tentokrát prý proto, aby se mohla soustředit na elektrifikaci. V současnosti dodává pohonné jednotky Red Bullu vlastně pouze proto, že vývoj aktuální generace je již na straně výkonu kompletně zmražen a na straně spolehlivosti již také není moc na čem pracovat.
A teď to vypadá na další otočku, jelikož Honda Racing Company je jedním ze šesti registrovaných zájemců o dodávání pohonných jednotek do F1 od roku 2026, kdy začnou platit upravená technická pravidla, která dávají větší význam rekuperaci energie a do nádrží přikazují lít výhradně palivo s obnovitelných zdrojů.
Dostane seriál McLaren-Honda třetí sérii? Foto: McLaren
„Zkoumali jsme i možnosti partnerství (s Hondou) po roce 2025, ale bylo by to logisticky komplikované,“ prozradil šéf Red Bullu, Christian Horner. „Ne všichni registrovaní zájemci musí skutečně vyrobit pohonnou jednotku pro sezonu 2026, ale my Hondě přejeme mnoho budoucích úspěchů.“
Honda se zaregistrovala jako potenciální výrobce a byla ochotna mluvit s Red Bullem o budoucnosti po roce 2025, ačkoli ten se nakonec rozhodl pro volnější spojenectví s Fordem. Pokud Honda uvažuje o setrvání ve F1 s jiným týmem, nemá mnoho možností. V posledních letech byly vpředu týmy Mercedes, Ferrari a Red Bull již zasnoubený s Fordem. V lepší části středu pole se poté kromě McLarenu často umístili Alpine (Renault) a Aston Martin (po technické stránce částečně závislý na Mercedesu a skrze majitele hodně propojený s automobilkou Aston Martin). Ze zbývajících čtyř týmů je Haas hodně závislý na Ferrari, AlphaTauri patří Red Bullu a Sauber (Alfa Romeo) je již zasnouben s Audi, takže volné a zároveň samostatné jsou pouze tradiční britské týmy Williams a McLaren.
Přestože se McLaren a Honda naposledy rozešly kultivovaně, rozešli se ve zlém. Trhliny však vznikly za přispění Rona Dennise, Érica Boulliera a Fernanda Alonsa a žádný z nich není ve spojení s dnešním McLarenem, který už své vozy ani nepojmenovává MP a přešel na zkratku MCL, aby byla tečka za Dennisovou érou jasně viditelná.
Zdroj: The Race, Foto: McLaren