Colapinto slaví po divočině v závěru první vítězství
FIA F3 v Imole - sprint
Při sprintovém závodě FIA F3 v Imole dlouho směřoval za triumfem Collet. V posledním kole ale ztratil dech, kolidoval s Cohenem a nakonec cíl neviděl. Nakonec tak slavil triumf Colapinto před Martinsem a Crawfordem. Jen kousek chyběl k pódiu Staňkovi, který bral čtvrté místo.
Jako první vyrážel do sprintu, na jehož roštu došlo k otočení nejrychlejší dvanáctky z kvalifikace, Colapinto. Následovali Cohen, Maini, Collet, Hadjar, Martins, Saucy, O´Sullivan, Crawford, Staněk, Bearman, Maloney, Frederick, Rasmussen, Smoljar, Yeany, Azman, Alatalo, Pizzi, Villagómez, Leclerc, Ušijima, Benavides, Martí, Malvestiti, Tóth, Schumacher, Vidales a Trulli.
Čtyři jezdci byli pro sobotní sprint penalizováni. Trulli dostal trest tří míst za to, že po přezutí na suché pneumatiky nedobrzdil do zatáčky a sestřelil Leclerca, pro kterého tak skončila kvalifikace ve štěrku. Bearman, Vidales a O´Sullivan zase byli odsunuti o tři pozice kvůli zdržení soupeřů. Zatímco Bearman zbrzdil Vidalese, Vidales Yeanyho a O´Sullivan Ušijimu.
Pro tři piloty se jednalo v sobotu o první letošní vystoupení ve FIA F3. Byli jimi Rasmussen, Malvestiti a Schumacher. Rasmussen nahradí u Tridentu v několika nadcházejících podnicích Edgara, který musel kvůli Crohnově chorobě přerušit kariéru. Malvestiti se zase před začátkem podniku dohodl s Jenzerem, že v jeho třetím voze absolvuje celý zbytek sezony. Schumacher zase zaskakuje u Charouz Racing Systemu za Simmonse, který má údajně potíže s financemi. Podniku se vůbec neúčastní Correa. Američan se léčí s únavovou zlomeninou levého nártu a ART Grand Prix se ho v Imole rozhodl nikým nenahrazovat.
Zatímco páteční jízdy se konaly na mokru, před sobotním sprintem už bylo v Imole sucho a slunečno. Asfalt měl 23,5 stupňů a vzduch 17 stupňů.
Colapinto odstartoval bez problémů a udržel první místo. Potíže měl ale Cohen. Ten se propadl až na pátou příčku. Na druhé místo povyskočil Collet. Třetí byl Maini a čtvrtý Martins. Před Cohena se ještě během prvního kola dostal i Hadjar a odsunul ho na šesté místo. Sedmá pozice patřila v nájezdu do druhého kola O´Sullivanovi, osmý Saucymu, devátá Crawfordovi a desátá Maloneymu. Staněk sice chvíli figuroval na desáté příčce, v závěru úvodního okruhu ale chyboval a spadl na 12. místo.
Bearman v úvodu druhého kola vycestoval z dráhy poté, co mu Staněk nenechal při souboji dostatek místa a propadl se až na 21. pozici. Collet již vpředu dotíral na vedoucího Colapinta. Dvojici dělila půlsekunda. Mimo trať jsme mohli vidět také Ušijimu.
V úvodu čtvrtého kola došlo ke změně na čele. Colletovi se totiž podařilo za pomoci systému DRS předjet Colapinta. Hadjar byl při chuti a útočil na čtvrté místo Martinse. Lídr šampionátu ale prozatím odolával. O´Sullivan se dostal na šesté místo před Cohena.
V úvodu pátého kola si Hadjar definitivně poradil s Martinsem a posunul se na čtvrtou pozici. Collet se na prvním místě vzdálil Colapintovi, jeho náskok ale stále nebyl větší než jedna sekunda. Colapinto se ale musel koukat i do zrcátek. Byli na něj totiž nalepeni Maini s Hadjarem. Staněk kroužil po dráze jako 11. Nahoru se posunul díky problémům svého kolegy Maloneyho, který se mimo záběry kamer propadl na 14. místo.
Hadjar v sedmém kole zdolal v šikaně Villeneuve Mainiho a dostal se na třetí pozici. Souboje této dvojice využil Colapinto, aby se vzdálil. Argentinec se stále byl schopen držet v rozestupu menším než jedna sekunda za vedoucím Colletem. Schumacher dostal upozornění v podobě černo-bílé vlajky za překračování traťových limitů. Bearman se opět ocitl v problémech. Při souboji v sedmé zatáčce ho vyhnal ven z dráhy Leclerc. Bearman výjezd na trávu neustál a roztočil se.
V daleko větších potížích se ale brzy ocitli O´Sullivan a Martí. Nejprve vylétl v předposlední zatáčce do štěrku O´Sullivan. O pár okamžiků později potkalo na stejném místě to samé Martího a skončil tak v monopostu pilota Carlinu. Oba jezdci ze závodu odstoupili. Nejprve byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu a poté ředitelství závodu povolalo na dráhu skutečný zpomalovací vůz.
Závod se nacházel ve své polovině, tedy v 10. kole z dvaceti. Vedl Collet. Druhý byl Colapinto, třetí Hadjar, čtvrtý Maini, pátý Martins, šestý Crawford, sedmý Cohen, osmý Saucy, devátý Frederick, desátý Staněk, jedenáctý Maloney, dvanáctý Rasmussen, třináctý Smoljar, čtrnáctý Villagómez, patnáctý Leclerc, šestnáctý Pizzi, sedmnáctý Azman, osmnáctý Benavides, devatenáctý Alatalo, dvacátý Vidales, dvacátý první Schumacher, dvacátý druhý Bearman, dvacátý třetí Malvestiti, dvacátý čtvrtý Ušijima, dvacátý pátý Yeany, dvacátý šestý Trulli a dvacátý sedmý Tóth.
Ještě před restartem postihla sportovní pohroma Mainiho. Ind totiž dostal penalizaci průjezdu boxy za to, že se při startu nacházel mimo svůj slot. Naděje na dobrý výsledek a na první body v sezoně tak rázem byly pryč.
Ve dvanáctém kole byl závod restartován. Collet udržel první místo, Colapinto se ale musel bránit Colapintovi. Martins zdolal Mainiho a posunul se na čtvrtou pozici. Intenzivně se bojovalo ve druhé polovině bodované desítky. Staněk se po bitvě s Rasmussenem a Smoljarem posunul na osmou pozici.
Brzy byl ale na dráze opět zpomalovací vůz. Došlo totiž k incidentu mezi Malvestitim a Ušijimou. Pro oba závod skončil. Cohen zamířil do boxů pro nové přední křídlo. Poškodil si ho krátce po restartu při souboji s Frederickem, který vycestoval z dráhy a stejně jako Cohen se propadl mimo nejlepší desítku. Maini si těsně před výjezdem zpomalovacího vozu odbyl penalizaci průjezdu boxy.
Před restartem vedl Collet. Spolu s ním byli v bodované desítce Colapinto, Hadjar, Martins, Crawford, Saucy, Maloney, Staněk, Rasmussen a Smoljar. Cohen se stal druhým pilotem, který byl upozorněn na překračování traťových limitů.
Roman Staněk získal první body v sezoně. Foto: FIA F3
K restartu došlo v 17. okruhu, tedy tři kola před cílem. Hadjar stejně jako při předchozím restartu zkusil zaútočit na Colapinta. Ani tentokrát ale neuspěl. Restart nevyšel Saucymu, který vycestoval z dráhy po kontaktu s Maloneym. Navíc si při incidentu poškodil zavěšení a v boxech odstoupil. Bojovalo se i na zadních pozicích. Jeden z vozů sestřelil při výjezdu z dráhy polystyrenovou ceduli. Byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.
Závod byl zanedlouho restartován. Collet už měl v čele náskok. Těsně za Colapintem byl ale stále Hadjar. Dopředu chtěl i pátý Crawford, který si brousil zuby na Martinse. Při souboji ale vycestoval v šikaně Tamburello z dráhy a projel se kačírkem. Staněk už byl šestý.
Už se zdálo, že Collet získá své první vítězství ve FIA F3. V nájezdu do posledního kola se ale před něj dostal Colapinto a zaútočil na něj i Hadjar. Mezi dvojicí ale došlo ke kontaktu, po kterém byl Collet vyslán ven z dráhy a nakonec skončil v bariéře. Propadl se i Hadjar, který byl najednou až pátý.
Pro své první vítězství si tak nakonec dojel Colapinto. Na stupně vítězů vystoupali i druhý Martins a třetí Crawford. Staněk nakonec obsadil čtvrtou pozici a jen kousek mu chyběl k bronzové příčce. Bodovali i pátý Hadjar, šestý Maloney, sedmý Rasmussen, osmý Frederick, devátý Smoljar a desátý Villagómez. Collet nakonec nedojel.
Nejrychlejší kolo závodu zajel Bearman. Jelikož ale skončil až třináctý a ne v bodované desítce, neměl na bonusový bod nárok.
Aktualizace: Tři jezdci po závodě obdrželi pětisekundovou penalizaci. Frederick byl potrestán za kolizi s Cohenem a propadl se z osmé pozice na šestnáctou. Cohen zase v zatáčkách 15 a 19 čtyřikrát opustil trať. Zůstala mu ale jeho původní 23. příčka. Trulli předjel Cohena pod žlutými vlajkami a po udělení penalizace se propadl z 21. pozice na 22.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Franco Colapinto | Van Amersfoort | Mecachrome | 36:38,273 | 20 | 10 |
2. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 36:40,913 | 20 | 9 |
3. | Jak Crawford | Prema | Mecachrome | 36:40,973 | 20 | 8 |
4. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 36:41,907 | 20 | 7 |
5. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 36:42,361 | 20 | 6 |
6. | Zane Maloney | Trident | Mecachrome | 36:42,924 | 20 | 5+2 |
7. | Oliver Rasmussen | Trident | Mecachrome | 36:43,429 | 20 | 4 |
8. | Alexander Smoljar | MP Motorsport | Mecachrome | 36:44,117 | 20 | 3 |
9. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | 36:44,693 | 20 | 2 |
10. | Francesco Pizzi | Charouz Racing System | Mecachrome | 36:44,887 | 20 | 1 |
11. | David Vidales | Campos | Mecachrome | 36:45,263 | 20 | 0 |
12. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 36:45,458 | 20 | 0 |
13. | Arthur Leclerc | Prema | Mecachrome | 36:45,936 | 20 | 0 |
14. | Brad Benavides | Carlin | Mecachrome | 36:47,614 | 20 | 0 |
15. | William Alatalo | Jenzer | Mecachrome | 36:48,534 | 20 | 0 |
16. | Kaylen Frederick | Hitech | Mecachrome | 36:48,773 | 20 | 0 |
17. | Hunter Yeany | Campos | Mecachrome | 36:49,174 | 20 | 0 |
18. | David Schumacher | Charouz Racing System | Mecachrome | 36:49,645 | 20 | 0 |
19. | László Tóth | Charouz Racing System | Mecachrome | 36:52,261 | 20 | 0 |
20. | Kush Maini | MP Motorsport | Mecachrome | 36:53,281 | 20 | 0 |
21. | Nazim Azman | Hitech Grand Prix | Mecachrome | 36:54,526 | 20 | 0 |
22. | Enzo Trulli | Carlin | Mecachrome | 36:59,186 | 20 | 0 |
23. | Ido Cohen | Jenzer | Mecachrome | 36:59,410 | 20 | 0 |
24. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | - | 19 | 0 |
DNF | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | - | 17 | 0 |
DNF | Federico Malvestiti | Jenzer | Mecachrome | - | 12 | 0 |
DNF | Reece Ušijima | Van Amersfoort | Mecachrome | - | 12 | 0 |
DNF | Zak O´Sullivan | Carlin | Mecachrome | - | 7 | 0 |
DNF | Josep María Martí | Campos | Mecachrome | - | 7 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Martins 34, 2. Leclerc 24, 3. Colapinto 22, 4. Bearman 17, 5. Hadjar 16, 6. Saucy 15, 7. Crawford 14, 8. Correa 14, 9. Maloney 13, 10. Smoljar 11, 11. Staněk 7, 12. O´Sullivan 5, 13. Vidales 5, 14. Collet 4, 15. Rasmussen 4, 16. Frederick 4, 17. Alatalo 2, 18. Villagómez 2, 19. Pizzi 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. ART Grand Prix 63, 2. Prema 55, 3. Van Amersfoort 24, 4. Trident 24, 5. Hitech 20, 6. MP Motorsport 15, 7. Carlin 5, 8. Campos 5, 9. Jenzer 2, 10. Charouz Racing System 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Van Amersfoort