Měsíc květen začíná v Indianapolisu velkou cenou
GMR Grand Prix – před závodem
Dohromady podvanácté pořádá IndyCar závod na silničním okruhu, který je vytyčený uvnitř Indianapolis Motor Speedway. Závod se stal populárním hlavně v posledních letech. V covidovém roce 2020 uspořádala série na trati hned tři závody, od té doby je silniční okruh v Indianapolisu v kalendáři hned dvakrát.
Závod má přitom poměrně krátkou tradici. Je dílem analýzy, kterou si majitelé IndyCar zadali u společnosti Boston Consulting Group v roce 2012. Ta hledala způsoby, jak zlepšit obchodní model IndyCar. Uvnitř slavného oválu ležel téměř ladem okruh vybudovaný v 90. letech pro Formuli 1. Využíván byl pro závody motorek, před příchodem IndyCar ale prošel výraznou změnou, která formule zrychlila a pro diváky závod zatraktivnila.
Suverénně nejúspěšnější stájí na okruhu v Indianapolisu je tým Penske. Piloti této stáje získali osm vítězství, z toho Will Power pět. Stejný počet má na kontě i kvalifikačních vítězství.
Mezi favority budou Penskeho piloti patřit i letos, zejména proto, že jim náramně vyšel vstup do sezony. McLaughlin vyhrál v St. Petersburgu, Newgarden v Texasu a Long Beach. Úřadující šampion Palou z Ganassiho stáje se sice v Alabamě díky druhému místu dostal do čela šampionátu, McLaughlin ale ztrácí jen tři body, Newgarden devět a Power deset.
Newgardenovi jde v Indianapolisu ještě o jednu věc, než jsou samotné mistrovské body. Pokud by vyhrál, stal by se prvním pilotem, kterému se letos podaří ovládnout závod na městském okruhu, oválu i silničním okruhu, za což by si vysloužil prémii v hodnotě milion dolarů.
Vítězství obhajuje Rinus VeeKay, pro něhož to byl první triumf v kariéře. Před dvěma týdny startoval do závodu v Alabamě z pole position a držel pevně v rukou otěže závodu až do posledních zastávek v boxech.
Závod v Indianapolisu se jede netradičně už v sobotu. IndyCar se tak rozhodla už před prvním závodem a to proto, že by jinak kolidoval se Dnem matek. Ten byl sice tento rok už minulý týden, závod však zůstal v tradiční sobotu. Týmům totiž neděle slouží k tomu, aby vozy přestavěly na oválovou konfiguraci a pořadatelům k tomu, aby upravili trať a v následujícím týdnu mohly začít přípravy na další ročník pětistovky v Indianapolisu.
Indianapolis Motor Speedway – silniční okruh
Délka okruhu: 2,439 míle (3,925 km), 14 zatáček
Délka závodu: 85 kol (207 mil)
První závod: 2014
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:07.7044 v roce 2017
Loňské pole position: Romain Grosjean (Dale Coyne Racing) – 1:09.4396
Loňský vítěz: Rinus VeeKay (Ed Carpenter Racing)
Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 13. 5.
15:30 – 16:30 – 1. trénink
18:45 – 19:45 – 2. trénink
22:00 – 23:20 – Kvalifikace
Sobota 14. 5.
16:30 – 17:00 – Warm up
21:45 – Start závodu GMR Grand Prix
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment