Čtyři závody do konce, zdramatizuje Stará cihelna boj o titul?
Gallagher Grand Prix – před závodem
Už jen čtyři závody a přesně měsíc zbývají do vyvrcholení letošního ročníku NTT IndyCar Series. Netradičně už v sobotu se jezdci utkají letos podruhé na silničním okruhu uvnitř Indianapolis Motor Speedway. V sobotu proto, že IndyCar je v tomto případě tak trochu doprovodnou sérií, o stejném víkendu totiž ve Staré cihelně závodí NASCAR.
Následující víkend je volný a pak už bude následovat sprint do cílové rovinky – ovál Gateway, Portland a Laguna Seca. Kdo z Indianapolisu odjede se ztrátou 162 a více bodů na lídra šampionátu, ztrácí i teoretickou šanci na titul. Tu stále má osm jezdců – Palou, Newgarden, Dixon, Ericsson, McLaughlin, O´Ward, Power a Lundgaard, reálně je to souboj Palou, Newgarden a Dixon.
Respektive spíš otázka zní, jestli vůbec Palou, který se těší z luxusního 84bodového náskoku, vůbec nějaký souboj připustí. Když už to v posledních závodech vypadalo, že by měl z náskoku velký kus ztratit, svým jezdeckým umem i okolnostmi se mu pro něj nepříznivý vývoj podařilo zvrátit a ztrátu minimalizovat, nebo jako o víkendu v Nashvillu dokonce potenciální ztrátu proměnit v drobné navýšení náskoku.
Teď navíc míří na trať, kde jeho letošní tažení za druhou mistrovskou korunou nabralo ráz. V květnu v Indianapolisu vyhrál, pak získal pole position na Indy500, tu mohl vyhrát nebýt kolize v boxech, která ho odsoudila ke konečnému 4. místu, a pak přidal tři další vítězství v řadě, z toho dvě na podobném typu trati – přírodních okruzích.
To, že IndyCar se do Indianapolisu vrací dvakrát, je v podstatě nejvýraznějším „pozůstatkem“ covidu. Právě od roku 2020 pořádá na silničním okruhu v Indianapolisu vedle velké ceny před Indy500 i druhý závod, v poslední době spojený právě se srpnovým víkendem NASCAR.
Sobotní závod bude 15. startem IndyCar na trati uvnitř Staré cihelny. Jen pětice jezdců absolvovala všech předešlých 14 – Dixon, Newgarden, Pagenaud, Power a Rahal. Pagenaud ale o tuto sérii přijde, protože stále není fit po nehodě v Ohiu a znovu jej ve voze nahradí šampion IndyNXT Linus Lundqvist.
Naopak Scott Dixon by měl odstartovat do svého 319. závodu v řadě, což, když nenastanou nečekané okolnosti, jej v historických tabulkách osamostatní na 1. místě, o které se teď dělí s Tonym Kanaanem.
Ačkoliv je třetí v pořadí šampionátu, stále Dixon čeká na vítězství a povážlivě se mu krátí příležitost jej získat a natáhnout sérii 19 po sobě jdoucích sezon, ve kterých vyhrál alespoň jeden závod. Powerova série čítá 16 sezon a krom toho, že ji dalším vítězstvím případně natáhne, tak se i v historických tabulkách vyrovná Michaelu Andrettimu.
Power je s pěti vítězstvími nejúspěšnějším jezdcem v Indianapolisu. Pětkrát vyhrál i kvalifikaci. Triumfy v závodě mají na kontě ještě Dixon, Herta, Newgarden, Palou, Rossi a VeeKay, ale všichni po jednom.
Indianapolis Motor Speedway – silniční okruh
Délka okruhu: 2,439 míle (3,925 km), 14 zatáček
Délka závodu: 85 kol / 207 mil
První závod: 2020 (2014 v květnovém termínu)
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) – 1:07,7044 v roce 2017
Loňský vítěz (srpnového závodu): Alexander Rossi (Andretti Autosport)
Loňské pole position: Felix Rosenqvist (Andretti Autosport) – 1:10,2265
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 29. 7.
15:00 – 17:30 – 1. trénink
18:30 – 20:40 – Kvalifikace
22:00 – 22:30 – 2. trénink
Sobota 30. 7.
20:30 – Start závodu Gallagher Grand Prix
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment