Rozhodne Palou, nebo Dixon odloží mistrovské oslavy?
Bitnile.com Grand Prix of Portland – před závodem
Naposledy před 16 lety poznal americký formulový šampionát svého mistra dřív než v posledním závodě. Povedlo se to v roce 2007 v poslední sezoně Champ Cars Sébastienu Bourdaisovi. Teď jej může napodobit Álex Palou. Španělský závodník přijíždí do Portlandu s náskokem 74 bodů na stájového kolegu Scotta Dixona. Pokud bude v neděli odjíždět s více než 54 body k dobru, je mistrem.
Nutno dodat, že aby ho Dixon mohl v posledním závodě ještě reálně ohrozit, potřebuje z náskoku svého kolegy odmazat mnohem víc bodů. Aby mu stačilo smazat „jen“ 54 bodů, musel by nejen za týden v Laguně Sece prožít perfektní víkend, tedy krom vítězství získat všechny bonusové body, ale hlavně Palou by do závodu vůbec nesměl nastoupit. Protože i za poslední místo je pět bodů.
Dixona tak nečeká nic lehkého, přestože má teď skvělou formu, kterou korunoval dvěma triumfy v posledních dvou závodech. Zejména v polovině sezony byl ale Palou na podobném typu trati, na kterém během následujících dvou víkendů sezona vyvrcholí, doslova nezastavitelný.
Je také předloňským vítězem závodu v Portlandu. Přestože Dixonova kariéra v IndyCar je mnohem bohatší, tak zvítězit na trati v Portlandu mu ještě nepodařilo.
Historie spojená s okruhem v Portlandu je jedna z nejpozoruhodnějších v kalendáři IndyCar. Silniční okruh je totiž tak trochu městským, akorát to město, v jehož ulicích se závodí, zde už tři čtvrtě století nestojí.
Město Vanport vzniklo za 2. světové války mezi městy Vancouver a Portland. V jednu dobu v něm žilo až 40 tisíc lidí, většinou dělníků v loděnicích. Po válce zůstalo jen asi 18 tisíc.
Jenže Vanport v roce 1948 spláchla povodňová vlna způsobená protržením hráze na řece Columbia. Patnáct lidí zemřelo, většina na rychlo postavených domků byla zničena. Vanport už obnovený nebyl. Jeho existenci připomínaly základy domů a hlavně zpevněné cesty, které vedly celým Vanportem.
A ty začaly lákat nejprve mládež z nedalekého Portlandu. Brzy se ale staly oficiálním závodištěm, když první závod hostily v roce 1961. V 70. letech byla trať přeasfaltována. A v roce 1984 poprvé přilákala sérii CART, tedy předchůdce dnešní IndyCar.
Závodilo se zde až do roku 2007. Spojení Champ Cars a IndyCar na čas závody zastavilo. Návrat se podařil po více než dekádě, v roce 2018 se podařilo závod vrátit do kalendáře. Namísto tradičního červnového data byl sice závod posunut na první zářijový víkend, ale i tak byl návrat úspěšný. Mimochodem, tradiční červnový termín převzala letos Formule E.
Jüri Vips (Rahal Letterman Lanigan Racing) si odbude tento víkend svůj debut v IndyCar, závodit bude i za týden na tradičním okruhu Laguna Seca. To platí i o Tomu Blomqvistovi (Meyer Shank Racing), ale ten se už představil v Torontu.
Portland International Raceway
Délka okruhu 1,967 km (3,166 km), 12 zatáček
První závod: 1984
Rekord okruhu: Will Power (Team Penske) v roce 2018 – 0:57.2143
Loňská pole position – Scott McLaughlin (Team Penske) – 0:58.2349
Loňský vítěz – Scott McLaughlin (Team Penske)
Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 2. 9.
0:00 – 1:15 – 1. trénink
18:00 – 19:00 – 2. trénink
21:30 – 22:30 – Kvalifikace
Neděle 3. 9.
2:15 – 2:45 – 3. trénink
21:30 – Start závodu Bitnile.com Grand Prix of Portland
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment