Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Specifikace nové generace PU odsouhlasena

Specifikace nové generace PU odsouhlasena

WMSC schválila všechny návrhy.

Sada pravidel pro pohonné jednotky F1 sezony 2026 a následující je konečně na světě, schválena Světovou radou motorsportu FIA. Srdcem pohonné jednotky zůstane 1.6litrový spalovací motor V6. Červenou dostalo MGU-H, motorgenerátor rekuperace tepelné energie z výfuku. Důvodem je, že MGU-H je drahé, komplikuje pohonnou jednotku a automobilky nemají zájem o jeho další vývoj. A je veřejným tajemstvím, že jeho odstranění je jednou z podmínek vstupu Porsche a Audi do klubu dodavatelů pohonných jednotek F1.

Výkon MGU-H bude nahrazen větším výkonem MGU-K, tedy motorgenerátorem rekuperace kinetické energie z brzdového systému. Pohonná jednotka bude moci z baterie čerpat výkon až 350 kW, tedy 470 koňských sil. Tankovat se bude palivo z plně obnovitelných zdrojů, z čehož se stále ještě nedá vyčíst, zda se bude jednat o biopalivo splňující přísná kritéria, nebo to bude syntetické palivo.

Novinkou je rozpočtový strop pro výrobce pohonných jednotek, který začne platit 1. ledna 2023. Do roku 2025, tedy v době, kdy budou u Ferrari, Mercedesu a Renaultu alespoň částečně běžet dva projekty najednou, bude strop nastaven na 95 milionů amerických dolarů. Od roku 2026 se zvýší na 130 milionů. Pod strop nespadají náklady na marketing, náklady spojeny se současnou generací pohonných jednotek ani náklady spojeny se zásobováním zákaznických týmů. Malá porušení rozpočtového stropu budou potrestána “malými sportovními penalizacemi“, zatímco kvůli velkým se budou brát body z hodnocení šampionátu.

MGU-H z pohonné jednotky vypadne, ale hybridní systém bude mít větší maximální výkon. Foto: Renault

Světová rada motorsportu se věnovala i dalším věcem, a všechny byly schváleny. Prošly nová opatření proti porpoisingu, která budou platit v roce 2023. Důvodem jejich odsouhlasení jsou obavy, že když se týmům na druhý pokus podaří postavit vozy s vyšším přítlakem, porpoising bude opět stejně velkým problémem jako na začátku letošní sezony, ne-li větším. Proto budou mít vozy příští sezony okraje podlahy o 15 milimetrů výše a výše položené bude muset být i hrdlo difuzoru.

FIA na podlahu vozu umístí nový senzor. Z důvodu bezpečnosti se již letos zavádí zákaz porpoisingu a s novým senzorem bude mít i data, na kterých základě bude moci tým vyzvat k odstranění porpoisingu, což se snadno dosáhne nepopulárním zvětšením světlé výšky vozu. Větší světlá výška oslabí přísavný efekt podlahy a vůz zpomalí, takže každý tým udělá při designování nového vozu vše proto, aby se porpoisingu vyhnul.

Nehoda Kuan-jü Čoua ve Velké ceně Velké Británie ukázala potřebu posílení bezpečnostní obruče za hlavou jezdce, což WMSC také odsouhlasila.

Stejně jako bude již od VC Belgie 2022 zakázán porpoising, bude i přísněji kontrolováno dodržování pravidla zakazujícího flexibilnost podlahy.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes