Red Bull nedodržel rozpočtový strop
Jaké budou konsekvence?
Mezinárodní automobilová federace oznámila, že loni jen sedm týmů F1 dodrželo všechna pravidla rozpočtového stropu. Potvrzení, že měly finance v pořádku, nedostaly týmy Williams, Aston Martin a Red Bull.
Případ Williamsu je uzavřen, tým už na začátku roku zaplatil pokutu za předání některých dokumentů po stanoveném terminu. Výše pokuty byla 25,000 amerických dolarů. V případě Aston Martinu byla také zjištěna pouze procedurální pochybení, tým se udržel pod stropem stanoveným na 145 milionů dolarů, takže může také očekávat pouze drobný trest. Jediným týmem, který loni prý utratil více než měl, je tým Red Bull Racing.
Nepotvrdily se zvěsti, že se jedna ze stájí dopustila velkého překročení rozpočtového stropu. U Red Bull podle FIA došlo k malému překročení, přičemž hranice je stanovena na 5 procent rozpočtového stropu. To stále není málo, Red Bull mohl strop porušit i o sedm milionů dolarů, a pořád by to bylo méně než 5 procent. Opět se v zákulisí šíří zvěsti, ale tentokrát pozitivní pro Red Bull. Tým byl prý při vyčíslování nákladů příliš kreativní v oblastech jako stravování nebo náklady na marody a nad stropem byl pouze o milion nebo necelé dva. To jsou však nepotvrzené zprávy.
„Zprávu, že jsme o malou částku překročili rozpočtový strop, přijímáme s překvapením a rozčarováním,“ píše se v tiskové zprávě Red Bull Racingu. „Podle našeho účetnictví jsme byli pod stropem, takže nyní musíme pečlivě prozkoumat nálezy FIA, ale nadále věříme, že jsme v roce 2021 zůstali pod stropem.“
Na Verstappenovy tituly padá stín kreativního účetnictví. Foto: Red Bull
Za překročení rozpočtového stropu o méně než 5 procent může být týmu uděleno veřejné pokárání, mohou být odebrány body z jezdeckého šampionátu nebo konstruktérského šampionátu, může být vyloučen ze závodů, může mu být zpřísněno omezení práce ve větrném tunelu a s CFD, nebo může prostě dostat finanční pokutu.
Soupeři Red Bull budou samozřejmě tlačit na co nejtvrdší trest. A jelikož malý trest nedokáže zvrátit vývoj letošní sezony a měnit výsledky loňské se už nikomu nechce, dávalo by smysl požadovat trest týkající se příští sezony. Snížení stropu nebo omezení vývoje. Zklamáním by naopak byly pokárání a finanční pokuta.
„Pět milionů navíc udělá tak půl vteřiny, jeden nebo dva miliony mohou udělat dvě desetiny vteřiny,“ vypočítal Mattia Binotto v Japonsku. „Takový rozdíl často rozhodne o držiteli pole position nebo o tom, kdo má nejrychlejší vůz v závodě. A když se to událo v roce 2021, tým si s sebou vzal výhodu do dalších sezon.“
„Letos jsme nemohli homologovat odlehčené šasi, protože bychom byli 2 miliony nad stropem. Taková částka udělá velký rozdíl,“ řekl Toto Wolff již v Singapuru.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull