Přípravy na rok 2026 zahájeny
Co nás čeká za rok?
Těšíme se na sezonu 2025, ale víme, že během ní budeme často slyšet a číst o přípravách na velmi výjimečný rok 2026. Formule 1 dostane novou generaci pohonných jednotek, a té se musí přizpůsobit i nová generace vozů. To znamená restart, jaký tady byl naposledy v roce 2014. Pojďme se nejprve podívat na důležité změny v technických a sportovních pravidlech, na kterých se již dohodli účastníci F1, přičemž ale nelze zmínit každý detail a něco se ještě může v nejbližších měsících měnit.
Formule 1 se podívala na hmotnost nových vozů a dala si za cíl snížit ji o 30 kilogramů, ale to číslo prozatím bereme s rezervou. Nové vozy ale určitě mají být lehčí, proto budou i užší a kratší a budou mít užší kola. Také tomu pomůže odepsání MGU-H, které výrobci motorů nemají zájem dále vyvíjet, avšak z baterie bude dovoleno čerpat trojnásobně více výkonu. Cílem je rovnováha mezi elektrickým výkonem a výkonem spalovacího motoru, takže rekuperace kinetické energie bude mimořádně důležitá. Motor přitom musí spalovat palivo ze stoprocentně obnovitelných zdrojů.
Jelikož nové vozy budou mít méně aerodynamického přítlaku i odporu, DRS by již neplnilo svou funkci dostatečně dobře, proto byl do pravidel zaveden pojem MOM (Manual Override Mode), který dá jezdci, který se dokáže dotáhnout těsně za jiný vůz, možnost čerpat z baterie více energie najednou. V podstatě elektrický boost jako z videoher nebo z Formule E. Nový spalovací motor má mít výkon kolem 400 kW místo současných 550-560 kW a nové MGU-K 350 kW místo současných 120 kW. Elektrický výkon začne být omezován při 290 km/h a v rychlosti 355 km/h již bude na nule. MOM dá jezdci 350 kW až do rychlosti 337 km/h a 0.5MJ extra energie, tedy pokud ji rekuperační systém dokáže nahromadit.
Novinkou bude i aktivní aerodynamika, přední i zadní přítlačné křídlo budou v průběhu kola měnit svůj sklon, podle toho, zda bude vůz právě potřebovat více přítlaku v zatáčce nebo méně odporu na rovince. Dvě různá nastavení aerodynamiky dostala pojmenování Z-Mode a X-Mode. Část podlahy nového vozu bude plochá a difuzor má být oslaben, aby se odstranila nemoc, kterou trpí současná generace vozů, jejíž aerodynamika řádně funguje pouze při minimální vzdálenosti podlahy od trati a je náchylná k houpání.
Ve finančních pravidlech bude velkou změnou zvýšení rozpočtového stropu pro tým F1 ze 135 na 215 milionů dolarů, avšak bude méně výjimek postavených mimo strop, aby bylo méně šedých zón. Kromě toho jsou v něm už zahrnuty miliony, které týmy dosud dostávají za každou velkou cenu po jednadvacáté, statisíce za každý sprint, plus se zohlednila veškerá inflace od roku 2021. Týmy, F1 a FIA ještě nepodepsali novou Concordskou dohodu, přičemž současná vyprší letos. A FIA letos čeká i volba prezidenta.
Týmy mimo špici se už teď těší na restart. Foto: Williams
Nečekejme velké změny v jezdeckých dvojicích. Ve F1 se nějaká ta smlouva i nedodrží, nicméně týmy chtějí mít v době střídání generací vozů i motorů stabilitu alespoň v personální oblasti. Výjimkou je George Russell, kterému letos končí smlouva s Mercedesem. Andrea Kimi Antonelli, Jack Doohan a tři mladí jezdci Red Bullu a Racing Bulls nemají jistá místa, ale jsou vázáni juniorskými kontrakty. A pak jsou zde ještě neobsazená místa u Cadillacu.
Cadillac v roce 2026 (možná) vstoupí do F1 skrze závodní tým vlastněn společností Andretti. Stáj má sídlo v Silverstonu (stejně jako Aston Martin) a očekává se, že nastoupí s jedním zkušeným a jedním americkým jezdcem. Bude používat motor Ferrari, General Motors vlastní motor nedodá dříve než v roce 2028. Svůj motor přestane vyrábět Renault a stáj Alpine se stane zákazníkem Mercedesu. Pouze v roce 2026 má Mercedes Alpinu dodávat také převodovku, v roce 2027 mají mít Francouzi opět vlastní, prý jenom v náročném období šetří náklady.
K Mercedesu, Ferrari a Hondě se v roce 2026 jako výrobci motorů přidají Red Bull Ford a Audi. Red Bull bude zásobovat také sesterský Racing Bulls, Audi předělává Sauberu na svůj tovární tým, Honda podepsala spolupráci s Aston Martinem, Ferrari bude dodávat dvěma americkým stájím a Mercedes zbývajícím třem.
Do kalendáře velkých cen přibude Madrid a převezme VC Španělska od okruhu Barcelona-Catalunya, který ale také má smlouvu na místo v kalendáři sezony 2026. Jelikož se F1 s týmy zatím nedohodla na rozšíření kalendáře o 25. závod, někdo asi bude muset vypadnout. Smlouvy na rok 2026 nemají Spa, Imola, Las Vegas a Bratří Rodríguezů v Mexiku. V Mexiku může výrazně poklesnout zájem kvůli neúčasti Sergia Péreze, ale možná je třeba i rotace Spa, Imoly a Barcelony. Zajímavostí je, že společnost Formula One a Qatar Airways vstoupily do společného projektu SAF (Sustainable Aviation Fuel), aby F1 v rámci plánu Net Zero 2030 při cestování po světě spalovala výhradně zelené palivo.
Zdroj: FIA, Motorsport, úvodní foto: FIA