Bearman poprvé vítězem, Staněk po třech měsících na bedně
FIA F3 ve Spa-Francorchamps - sprint
Sprintový závod v belgickém Spa-Francorchamps se protáhl kvůli výjezdu zpomalovacího vozu a červené vlajce, kterou zapříčinila tvrdá nehoda Götheho a Maloneyho. Pro své premiérové vítězství si nakonec dojel Bearman. Na druhé pozici sice původně skončil Edgar, kvůli pětisekundovému trestu za kolizi s Colapintem ale spadl až na čtvrtou příčku. Druhé místo tak nakonec obsadil k radosti českých fanoušků Staněk a třetí Smoljar. Hadjar dojel osmý a jelikož jeho hlavní rival v boji o titul Martins obsadil po ulitém startu až 24. pozici, osamostatnil se Hadjar v čele průběžného pořadí.
Na startu sprintového závodu, kde se otáčela nejrychlejší dvanáctka z kvalifikace, stál jako první O´Sullivan. Následovali Correa, Benavides, Colapinto, Bearman, Smoljar, Edgar, Staněk, Göthe, Pizzi, Maloney, Collet, Alatalo, Trulli, Maini, Ušijima, Martí, Vidales, Saucy, Leclerc, Cohen, Malvestiti, Hadjar, Martins, Mansell, Frederick, Villagómez, Tóth, Azman a Crawford, pro kterého skončila kvalifikace předčasně poté, co uvízl v kačírku.
Z osmého místa startující Göthe v Belgii znovu zaskakuje u Camposu za Yeanyho. Američan se stále zotavuje ze zlomeniny levého zápěstí, kterou utrpěl při incidentu na Red Bull Ringu. Pro pátého Bearmana byl sobotní sprint šancí výrazně se dotáhnout ke špičce průběžného poadí. První čtyři muži šampionátu Hadjar, Martins, Leclerc a Crawford totiž startovali po nepovedené kvalifikaci až z hloubi pole a k bodům to měli daleko.
Zatímco kvalifikace se konala na osychající trati, pro první závod víkendu už mělo startovní pole příznivější podmínky. Bylo totiž sucho. Zatímco asfalt měl teplotu 17,2 stupňů, vzduch 14,5 stupňů.
O´Sullivan si po startu udržel vedení. Correa se musel sice bránit Benavidesovi, nakonec ale druhou pozici udržel.
Na rovince Kemmel ale bylo vše jinak. Correa se totiž dostal před O´Sullivana na první příčku. Na konci rovinky ale došlo mezi dvojicí ke kontaktu. Zatímco O´Sullivan si poškodil přední přítlačné křídlo, Correa odskákal incident defektem. Oba se propadali a museli do boxů.
Na první dvě příčky se tak posunuli Benavides a Bearman. Původně sice vedl jezdec Carlinu, ve druhém kole ale na rovince Kemmel Bearman Benavidese překonal a začal ujíždět.
O´Sullivan s Correou ale nebyli jedinými piloty, kteří postartovní melu nepřečkali bez úhony. Mansella totiž poslal ven z dráhy Villagómez a britský jezdec boural. V esíčku Les Combes měl potíže také Colapinto, který byl zezadu popostrčen Edgarem a roztočil se. Frederick si vylomil levé přední kolo po kontaktu s Martinsem. Zvládl ji ale ustát a pouze na okamžik vyjel z trati. Po všech těchto událostech se vydal na dráhu zpomalovací vůz.
Za zpomalovacím vozem kroužili piloti v pořadí Bearman, Benavides, Edgar, Smoljar, Göthe, Staněk, Maloney, Alatalao, Ušijima a Vidales. Za bodovanou desítkou se nacházeli Collet, Martí, Leclerc, Saucy, Maini, Martins, Cohen, Hadjar, Crawford, Trulli, Villagómez, Azman, Malvestiti, Pizzi, Tóth, Colapinto, Correa a O´Sullivan.
Zpomalovací vůz pobyl na dráze relativně dlouho. Znovu se totiž začalo závodit až od pátého kola. Ještě předtím ale obdrželi nepříjemné zprávy Edgar s Villagómezem. Zatímco Edgar dostal za kontakt s Colapintem pětisekundový trest, Villagómez za incident s Mansellem dokonce deset sekund. Vyšetřován byl navíc i Martins, kterého sportovní komisaři podezřívali z ulitého startu.
Jonnyho Edgara stál kontakt s Francem Colapintem stupně vítězů. Foto: FIA F3
Po restartu udržel Bearman vedení. Na druhém místě ale došlo ke změně. Edgar využil na rovince Kemmel větrného pytle a posunul se před Benavidese.
Netrvalo dlouho a brzy znovu vyjel na dráhu zpomalovací vůz. Göthe a Maloney totiž po kontaktu v rychlé osmnácté zatáčce havarovali. Nehoda vypadala poměrně hrůzostrašně. Oba jezdci totiž tvrdě narazili do bariéry pneumatik a Maloneyho monopost se dokonce otočil vzhůru nohama. Naštěstí ale oba zvládli z vozu vystoupit a odejít z místa nehody po vlastních nohou.
Bearman zůstával ve vedení za Edgarem a Benavidesem. Čtvrtý jezdil za zpomalovacím vozem Smoljar, pátý už byl Staněk, který se krátce před kolizí Götheho a Maloneyho dostal před pilota Camposu. Šesté místo patřilo Alatalovi, sedmé Ušijimovi, osmé Vidalesovi, deváté Colletovi, desáté Leclercovi, jedenácté Martímu, dvanácté Saucymu, třinácté Martinsovi, čtrnácté Mainimu, patnácté Hadjarovi, šestnácté Crawfordovi, sedmnácté Trullimu, osmnácté Cohenovi, devatenácté Azmanovi, dvacáté Villagómezovi, dvacáté první Malvestitimu, dvacáté druhé Pizzimu, dvacáté třetí Colapintovi, dvacáté čtvrté Tóthovi, dvacáté páté Correovi a dvacáté šesté O´Sullivanovi.
Poškození bariér, ke kterým při incidentu Maloneyho s Göthem došlo, si vyžádalo dlouhé opravy. Byla proto vyvěšena červená vlajka a piloti se na konci osmého okruhu odebrali do boxové uličky.
Sice se nezávodilo, penalizace se ovšem rozdávaly. Martins dostal průjezd boxy, neboť ulil start. Pětisekundový trest byl původně udělen Benavidesovi. Sportovní komisaři se domínvali, že při postartovní mele v páté zatáčce získal výhodu výjezdem mimo trať. Později se ale ukázalo, že před sebe O´Sullivana pustil a penalizace byla tím pádem odvolána. O´Sullivan ale pět sekund dostal. Byl uznán vinným za kolizi s Correou.
V 11:30 hodin se ve Spa-Francorchamps motory opět rozezněly. V závěsu za zpomalovacím vozem se totiž startovní pole vydalo zpátky na trať a schylovalo se k restartu.
Vedoucímu Bearmanovi se restart podařil a dokonce ujel druhému Edgarovi. Ten se naopak musel bránit Benavidesovi. Staněk si na rovince Kemmel vyšlápl na Smoljara, ten ale prozatím čtvrté místo udržel. Útočil i Benavides na Edgara, ani ten ale nebyl úspěšný.
Restart závod se nepodařil Alatalovi. Fin sice před restartem figuroval na šesté pozici, hned v první zatáčce ale vycestoval do kačírku. Za tento výlet pilot Jenzeru zaplatil pádem na desátou pozici.
Bearman vedl už o dvě sekundy před Edgarem. Pilot Premy tak měl na dosah svůj premiérový triumf v šampionátu. Smoljar se v 11. kole dostal na třetí místo před Benavidese. Za dvojicí číhal na příležitost Staněk. Český závodník se dokázal posunout dopředu v desáté zatáčce.
Staněk byl sice čtvrtý, přesto ale sahal po pódiu. Druhý Edgar totiž s sebou vezl pětisekundovou penlizaci za kolizi s Colapintem. Benavides ztrácel tempo a brzy se musel bránit i Vidalesovi s Ušijimou. Tuto dvojici si ale pohlídal.
Tři kola před koncem zabalil své účinkování Martí. Z jeho vozu totiž unikal olej. Staněk se dotahoval na Smoljara. Svou ztrátu stlačil už pod jednu sekundu. Dopředu stoupal i Leclerc, který se dvě kola před koncem propracoval na šestou příčku.
Ve 13. z 15 kol se ale dostal dopředu rovněž Staněk. Pilot Tridentu udělal radost českým fanouškům na rovince Kemmel, kdy si smlsnul na Smoljarovi. A jelikož byl za Edgarem o méně než pět sekund, měl nakročeno ke druhé příčce.
V předposledním kole podlehl Benavides Leclercovi. Monačan se tak dostal už na pátou pozici, to mu ale na překonání Hadjara s Martinsem v čele průběžného pořadí stále nestačilo. Martins si odpykal penalizaci průjezdu boxy za uitý start a spadl na poslední 24. pozici. Ze závodu odstoupil v boxech Cohen.
Zatímco Martins už jezdil po dráze bez naděje na body, Hadjar už byl desátý. Mohl se tak na celkové první příčce osamostatnit a vytvořit si nad svým krajanem Martinsem náskok. O pár okamžiků později navíc zdolal Cohen a už byl devátý.
To už ale byl Bearman v cíli a mohl se radovat ze svého prvního vítězství ve FIA F3. Druhý sice projel cílem Edgar, jelikož ale Staněk skončil pouze tři a půl sekundy za ním, bral druhou příčku český jezdec. Třetí nakonec skončil Smoljar. Edgar se propadl na čtvrtou pozici. Hadjar skončil osmý a osamostatnil se na celkovém prvním místě.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oliver Bearman | Prema | Mecachrome | 1:07:07,734 | 15 | 10 |
2. | Roman Staněk | Trident | Mecachrome | 1:07:12,496 | 15 | 9 |
3. | Alexander Smoljar | MP Motorsport | Mecachrome | 1:07:13,423 | 15 | 8 |
4. | Jonny Edgar | Trident | Mecachrome | 1:07:14,073 | 15 | 7+1 |
5. | Arthur Leclerc | Prema | Mecachrome | 1:07:15,320 | 15 | 6 |
6. | William Alatalo | Jenzer | Mecachrome | 1:07:18,343 | 15 | 5 |
7. | David Vidales | Campos | Mecachrome | 1:07:20,028 | 15 | 4 |
8. | Brad Benavides | Carlin | Mecachrome | 1:07:20,060 | 15 | 3 |
9. | Isack Hadjar | Hitech | Mecachrome | 1:07:20,272 | 15 | 2 |
10. | Caio Collet | MP Motorsport | Mecachrome | 1:07:20,965 | 15 | 1+2 |
11. | Jak Crawford | Prema | Mecachrome | 1:07:21,852 | 15 | 0 |
12. | Grégoire Saucy | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:07:22,010 | 15 | 0 |
13. | Kush Maini | MP Motorsport | Mecachrome | 1:07:22,404 | 15 | 0 |
14. | Reece Ušijima | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:07:24,703 | 15 | 0 |
15. | Franco Colapinto | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:07:25,621 | 15 | 0 |
DSQ | Enzo Trulli | Carlin | Mecachrome | 1:07:26,402 | 15 | 0 |
16. | Nazim Azman | Hitech | Mecachrome | 1:07:26,881 | 15 | 0 |
17. | Juan Manuel Correa | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:07:27,795 | 15 | 0 |
18.. | Federico Malvestiti | Jenzer | Mecachrome | 1:07:28,610 | 15 | 0 |
19. | Francesco Pizzi | Charouz Racing System | Mecachrome | 1:07:29,591 | 15 | 0 |
20. | Zak O´Sullivan | Carlin | Mecachrome | 1:07:33,907 | 15 | 0 |
21. | Victor Martins | ART Grand Prix | Mecachrome | 1:07:35,079 | 15 | 0 |
22. | László Tóth | Charouz Racing System | Mecachrome | 1:07:36,444 | 15 | 0 |
23. | Rafael Villagómez | Van Amersfoort | Mecachrome | 1:07:40,199 | 15 | 0 |
24. | Ido Cohen | Jenzer | Mecachrome | - | 13 | 0 |
DNF | Josep Maria Martí | Campos | Mecachrome | - | 11 | 0 |
DNF | Oliver Göthe | Campos | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Zane Maloney | Trident | Mecachrome | - | 5 | 0 |
DNF | Christian Mansell | Charouz Racing System | Mecachrome | - | 1 | 0 |
DNF | Kaylen Frederick | Hitech | Mecachrome | - | 1 | 0 |
Aktualizace: Původně šestnáctý Trulli byl po závodě vyloučen. Na jeho voze se totiž během přerušení závodu pracovalo na zadním křídle, což pravidla nedovolují.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Hadjar 106, 2. Martins 104, 3. Leclerc 101, 4. Bearman 90, 5. Crawford 80, 6. Staněk 78, 7. Smoljar 71, 8. Collet 53, 9. Colapinto 51, 10. Maloney 48, 11. O´Sullivan 46, 12. Maini 31, 13. Correa 30, 14. Frederick 27, 15. Vidales 25, 16. Saucy 19, 17. Edgar 16, 18. Alatalo 12, 19. Ušijima 11, 20. Rasmussen 4, 21. Benavides 3, 22. Göthe 3, 23. Villagómez 2, 24. Cohen 2, 25. Pizzi 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Prema 271, 2. MP Motorsport 155, 3. ART Grand Prix 153, 4. Trident 146, 5. Hitech 133, 6. Van Amersfoort 64, 7. Carlin 49, 8. Campos 28, 9. Jenzer 14, 10. Charouz Racing System 1.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Prema