Alonso prozatím přišel o body
Alpine se odvolal.
V žádném sestřihu VC USA 2022 nebude chybět kolize Fernanda Alonsa s Lancem Strollem. Zkušený Španěl se právě chystal mladého Kanaďana předjet, když ten náhle změnil směr jízdy. Příď Alonsova monopostu byla vymrštěna vysoko do vzduchu a hrozilo, že monopost udělá salto vzad. Zadní kola však naštěstí zůstala na vozovce a po snížení rychlosti gravitace zvítězila i nad předními a jezdec týmu Alpine dokonce mohl pokračovat, zatímco zelený vůz Aston Martinu zůstal stát.
Zajímavé je, že Alonso tentokrát nebyl vůči soupeři vůbec kritický, mluvil o běžném incidentu. Může to souviset s tím, že Stroll je jeho příštím týmovým kolegou, od příštího roku závodí za Aston Martin.
"Popravdě, podle toho, jak to vypadalo v TV, to byl běžný závodní incident," řekl po závodě Alonso. „V podstatě jsme se v jednu chvíli oba hnuli vlevo, to byl spouštěč. Smůla pro všechny zúčastněné.“
Stroll dokonce řekl, že matadorovi nechal dost místa, takže nenese žádnou vinu.
„Vždyť jsem nenarazil já do boku jeho vozu, nic podobného. Je to tak, že jeho přední křídlo se rozbilo o zadek mého vozu. Nechal jsem mu víc než dost místa na levé straně trati, netlačil jsem ho ven. Mohl se vystrčit dříve a jet víc vlevo. Nemusel být tak blízko,“ hájil se Stroll.
Nebylo mu to však nic platné, komisaři mu stejně udělili trest ztráty tří pozic na startu Velké ceny Mexika. Kolizí to ale pro Alonsa neskončilo. V cíli byl na sedmém místě, za které dostal důležité body do těsného souboje Alpinu s týmem McLaren v Poháru konstruktérů. Avšak dojel tam bez pravého zpětného zrcátka. To se uvolnilo při Alonsově nárazu do astonu a později zcela odpadlo. FIA přitom Alonsův tým opakovaně varovala, že jízdu se špatně upevněným zpětným zrcátkem nepovažuje za bezpečnou, než se situace po čase vyřešila sama.
Alonso obody přišel, ale ještě ne definitivně. Foto: Alpine
Protest proti výsledkům závodu podal tým Haas. To je tým, kterého jezdec letos už třikrát viděl černo-oranžovou vlajku kvůli slabě držícím komponentům předního křídla (po haváriích). Zároveň je to tým, kterého vůz včera dojel na devátém místě, a který je v Poháru konstruktérů v těsném souboji s týmem AlphaTauri. Protest byl úspěšný a komisaři shledali přiměřeným trest 10 sekund trvajícího stání v boxové uličce. Je-li takový trest udělen po skončení závodu, změní se na 30 trestných sekund. A ty Alonsa přesunuly ze sedmého místa až na nebodované patnácté.
Pro úplnost doplníme, že Haas protestoval i proti vozu Sergia Péreze, který jel s poškozeným předním přítlačným křídlem. Technický delegát FIA Jo Bauer však ozřejmil, že mu Red Bull ještě během závodu zaslal fotografii, ze které bylo zřejmé, že nehrozí uvolnění části křídla, která by mohla zranit jiného jezdce. V tomto případě Haas neuspěl.
Alonsův případ však ještě nebyl uzavřen. Alpine se vůči trestu odvolal. Argumentuje tím, že Haas podal protest 24 minut poté, co vypršel časový limit pro podávání protestů, takže komisaři se věcí neměli vůbec zabývat.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Alpine