Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Čekání skončilo, Russell vítězí před Hamiltonem

Čekání skončilo, Russell vítězí před Hamiltonem

VC São Paula – závod

Čekání Mercedesu na první letošní vítězství ve velké ceně je u konce. Do cíle Velké ceny São Paula totiž přijel na první pozici Russell před kolegou Hamiltonem, který dosáhl na stříbrný výsledek i navzdory kolizi s Verstappenem v úvodu. Třetí dojel Sainz. Verstappen skončil po kolizi s Hamiltonem šestý. Potíže měl i Leclerc, kterého v úvodu sestřelil Norris. Nakonec bere čtvrté místo.

Velká cena São Paula vypadala před startem jako největší šance Mercedesu na zisk prvního letošního vítězství. Po triumfu ve sprintu totiž startoval jako první Russell. Spolu s ním stál v první řadě týmový kolega Hamilton. Sedminásobný mistr světa sice dojel do cíle sprintu až jako třetí, po pětimístné penalizaci Sainze za výměnu motoru se ale posunul na druhou příčku.

Letošní mistr světa Verstappen začínal ze třetí pozice. Čtvrtý byl Pérez, pátý Leclerc, šestý Norris, sedmý Sainz, osmý Magnussen, devátý Vettel, desátý Gasly, jedenáctý Ricciardo, dvanáctý Schumacher, třináctý Čou, čtrnáctý Bottas, patnáctý Stroll, šestnáctý Ocon, sedmnáctý Alonso, osmnáctý Latifi, devatenáctý Albon a dvacátý Cunoda.

Sainz nebyl jediným pilotem, který dostal pro start závodu penalizaci. U Cunody totiž došlo po skončení kvalifikace k nasazení nové specifikace předního i zadního křídla. Japonec měnil také podlahu. Kvůli tomu musel začínat z boxů.

Namále měl i Ocon. Francouz si při sprintu poškodil svůj monopost při kolizích s týmovým kolegou Alonsem a v boxech poté jeho vůz začal hořet kvůli úniku oleje. Před závodem u něj byla nutná výměna motoru. Kvůli poškozením muselo na voze dojít i k výměně některých součástek. Jelikož ale Ocon nasadil jeden ze svých starších motorů a nové díly, které dostal, byly podobné specifikace jako ty předchozí, nedostal žádný trest a mohl odstartovat jako šestnáctý.

Fernando Alonso sice startoval zezadu, nakonec se ale mohl radovat ze solidních bodů. Foto: Alpine



Pár minut před startem panovalo na okruhu Interlagos slunečné počasí a nic nenasvědčovalo tomu, že by měl podobně jako v kvalifikaci přijít ke slovu déšť. Asfalt měl teplotu 50 stupňů, vzduch 23 stupňů.

Jako nejlepší strategii pro závod označilo Pirelli před startem dvouzastávkovou. Podle ní měli jezdci začít na měkké sadě, poté přezout mezi 18. a 25. kolem na střední a mezi 41. a 49. kolem nasadit novou střední sadu.

Většina pilotů nasadila pro start závodu měkkou směs pneumatik. Na vozech jsme ale viděli i střední sadu s tvrdou. Střední směs nazuli Leclerc, Sainz, Magnussen, Schumacher, Stroll, Alonso, Latifi a Cunoda. Albon vsadil jako jediný na tvrdou.

Russell si po startu pohlídal vedení před Hamiltonem. Třetí zůstával Verstappen, i když na něj v první zatáčce naznačoval útok kolega Pérez. Na Mexičana to naopak zkoušel Norris. Pilot McLarenu se dostal před Leclerca, na Péreze ale nestačil.

První kolo se ovšem neobešlo bez incidentů. Ricciardo totiž poslal v desáté zatáčce do hodin Magnussena. Dán se roztočil, za ním jedoucí Ricciardo se mu nestačil vyhnout a skončil v bariéře. Pro oba závod skončil a na trať byl povolán zpomalovací vůz.

Za zpomalovacím vozem kroužili na prvních dvou pozicích Russell s Hamiltonem. Třetí byl Verstappen, čtvrtý Pérez, pátý Norris, šestý Leclerc, sedmý Sainz, osmý Vettel, devátý Gasly, desátý Schumacher, jedenáctý Bottas, dvanáctý Stroll, třináctý Čou, čtrnáctý Ocon, patnáctý Alonso, šestnáctý Latifi, sedmnáctý Albon a osmnáctý Cunoda.

Pobytu zpomalovacího vozu na dráze využil k návštěvě mechaniků Albon. Pilot Williamsu přezul z nejtvrdší směsi na střední sadu. Příliš draho ho tato zastávka nepřišla. Před ní měl totiž za sebou pouze Cunodu a ztratil tak jen jednu pozici.

K restartu závodu došlo na konci šestého kola. Russell dlouho otálel s tím, než sešlápl plyn. Na to dopatil jeho kolega Hamilton, na kterého to zkusil Verstappen. Souboj skončil ve druhé zatáčce kolizí, po které si Verstappen poškodil přední přítlačné křídlo. Hamilton vycestoval z dráhy a také se propadal pořadím.

Tím ale nebyl incidentům konec. Norris poslal v šesté zatáčce do hodin Leclerca v boji o třetí místo a Monačan skončil ve zdi. Byl ale schopen pokračovat.

Jak Verstappen, tak Leclerc pochopitelně museli do boxů. Hamilton byl schopen pokračovat. Propadl se sice na osmé místo, netrvalo ale dlouho a začal se probíjet zpět. Nejprve předjel Schumachera a poté také Gaslyho.

Po kolizi s Maxem Verstappenem to s Hamiltonovými nadějemi vypadalo dost složitě. Foto: Mercedes



Hamilton volal po penalizaci pro Verstappena: „Toto nebyl závodní incident,“ sdělil svému inženýrovi.

Russell vedl po zmíněných incidentech už o téměř dvě sekundy před Pérezem. Třetí byl Sainz. Čtvrté místo patřilo Norrisovi, kterému ovšem hrozila penalizace za kolizi s Leclercem, páté Vettelovi, šesté Hamiltonovi, sedmé Gaslymu, osmé Schumacherovi, deváté Bottasovi a desáté Strollovi. Verstappen s Leclercem se nacházeli na 17. a 18. místě.

Netrvalo dlouho a sportovní komisaři rozhodli v případě obou incidentů. Pětisekundový trest dostali Norris i Verstappen. Hamilton se dostal na páté místo před Vettela a současně dostal informaci, že se Mercedes pokusí jeho první zastávku oddálit co nejvíce.

Verstappenovi se nelíbilo, že dostal penalizaci: „Kam asi čekali, že pojedu? Zkrátka mě zavřel. Ale to je jedno,“ nebyl pilot Red Bullu nadšený.

Ke změně došlo na poslední bodované pozici. Strollovi sebral desáté místo Ocon. Francouz tak postupoval po nevydařeném sprintu zdárně dopředu. Jeho kolega Alonso naopak zajel do boxů. Trochu překvapivě nazul znovu střední sadu pneumatik.

Hamilton zdolal i Norrise. Pilot McLarenu se navíc nedlouho poté propadl i za Vettela. Čou se stal dalším pilotem, který stavěl. Z měkké směsi přešel na střední. Bottas sebral osmé místo Schumacherovi.

Russell kontroloval na čele závod. Jeho náskok na Péreze se pohyboval okolo 1,5 sekundy až dvou sekund. Třetí Sainz se stal prvním pilotem ze špičky, který zamířil do boxů. Ze střední směsi se přesunul na měkkou. Nešlo ale o plánovanou zastávku. Ferrari se rozhodlo Španěla zavolat do boxů, protože se mu zasekla slída v brzdovém kanálku a hodně se kouřilo od pravého zadního kola.

Russellův náskok na čele už se začínal blížit ke třem vteřinám. Ve 23. kole zamířil Pérez do boxů. Russell zajel k mechanikům o kolo později. Do akce se vrátil těsně před Vettelem, ale s komfortním náskokem před Pérezem. Ten byl totiž po návratu na trať chvíli zaseknutý za Bottasem.

U mechaniků se mezítím objevil Verstappen. Nizozemec si jednak odpykal pětisekundový trest, ale také u něj došlo k problémům s nasazením pravého zadního kola. Jeho zastávka se tak protáhla.

Poté, co zajel do boxů Vettel, jezdili Russell s Pérezem opět za sebou. Pilot Mercedesu už ale vedl o čtyři sekundy. Po jejich zastávkách převzal vedení Hamilton. Toho německá stáj plánovala udržet na dráze co nejdéle. Na Russella měl v 28. kole náskok 8,5 sekundy.

Nad okruhem Interlagos se krátce před koncem první poloviny závodu zatahovalo. Hamilton měl proto obavy, zdali se neblíží déšť. Jeho inženýr ho ale ujistil, že ne.

Na konci 29. kola si Hamilton konečně odbyl první zastávku. Nazul podle očekávání střední směs a vrátil se až na čtvrtou pozici. Třetí místo udržel Sainz, který měl na sedminásobného mistra světa k dobru osm sekund.

Prapor Ferrari držel v neděli Carlos Sainz. Foto: Ferrari



Ve 31. kole už za sebou měli první zastávku všichni. Vedl Russell před Pérezem a Sainzem. Čtvrtý byl Hamilton, na páté místo se vyšvihl Alonso, šesté místo patřilo Bottasovi, sedmé Vettelovi, osmé Oconovi, deváté Gaslymu a bodovanou desítku uzavíral Norris.

Alonsovo páté místo sice vypadalo vzhledem k nevydařenému sobotnímu sprintu velmi dobře, Španěl ale stavěl velmi brzy. Navíc nasadil druhou sadu střední směsi, což znamenalo, že v průběhu závodu bude muset zastavit ještě jednou. Norrise srazila na desáté místo pětisekundová penalizace, kterou si během první zastávky odpykal. Leclerc se nacházel na třinácté pozici a Verstappen byl až šestnáctý.

Ve 36. kole vedl Russell před Pérezem už o šest sekund. Hamilton stahoval Sainze, který jel na měkké sadě pneumatik. Pilot Ferrari měl náskok už méně než dvě sekundy. Vzápětí navíc zajel do boxů, kde dostal střední směs a propadl se na čtvrté místo.

Alonso se propadl na šesté místo za Bottase a poté i on stavěl. Vyskytl se ale u něj problém s dotažením levého zadního kola, takže ztratil čas.

Zatímco na Russella už ztrácel Pérez sedm sekund, Hamilton výrazně stahoval Péreze. Chybělo mu na něj už jen tři sekundy. Tempo měl ale i Sainz, který zajel nejrychlejší kolo závodu.

Ve 44. kole už byl Hamilton nalepen na zádi Pérezova vozu. Ve čtvrté zatáčce přišlo první naznačení útoku. V tomto případě ale Mexičan pozici ještě uhájil.

V nájezdu do 45. kola byl už ale Pérez bezmocný. Na cílové rovince se přes něj Hamilton přehnal a i s pomocí systému DRS se dostal zpět na druhé místo, které mu patřilo před kolizí s Verstappenem.

Ve 48. kole zajel Pérez na druhou zastávku. Dostal střední směs a propadl se na čtvrtou pozici za Sainze. Španěl měl ale pro závěr závodu o 11 kol starší střední sadu.

O kolo později byl do boxů povolán i Hamilton. Pilot Mercedesu z toho nebyl příliš nadšený, neboť hlásil, že jeho pneumatiky se stále nacházejí v dobrém stavu. I přesto ale dostal měkkou směs. Na trať se vrátil jako třetí za Sainze.

Kolo po Hamiltonovi stavěl i Russell. Také on dostal měkkou sadu. I po návratu na dráhu zůstal první. Jeho náskok na Sainze byl ovšem menší než jedna vteřina. Dalo se však očekávat, že v dalších metrech bud Brit svůj náskok navyšovat. Sainz se navíc mohl do dalších kol obávat útoku Hamiltona.

Dvacet kol před koncem tvořili bodovanou desítku Russell, Sainz, Hamilton, Pérez, Alonso, Bottas, Vettel, Leclerc, Ocon a Gasly. Verstappen se nacházel až na 11. místě. Za Gaslym ovšem zaostával o pouhých 162 tisícin sekundy.

I navzdory incidentu s Landem Norrisem skončil Charles Leclerc  jen těsně pod stupni vítězů. Foto: Ferrari



V 52. kole vyvrcholilo trápení McLarenu. Norris v desáté zatáčce odstavil své auto kvůli problémům s motorem a byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu. Toho využili k zastávce Alonso s Gaslym. Zatímco Alonso nazul měkkou směs a spadl na deváté místo, pilot AlphaTauri přešel na střední sadu a spadl na 14. pozici.

Kolo po Alonsovi s Gaslym stavěl i Sainz. Španěl si dojel pro měkkou sadu a spadl na čtvrté místo za Péreze.

S odklízením Norrisova vozu byly potíže a ředitelství závodu se nakonec rozhodlo povolat do akce skutečný zpomalovací vůz. Do konce závodu tou dobou zbývalo 16 kol.

Díky výjezdu zpomalovacího vozu logicky přišel Russell o svůj náskok před Hamiltonem. Třetí byl Pérez, čtvrtý Sainz, pátý Bottas, šestý Leclerc, sedmý Vettel, osmý Ocon, devátý Alonso, desátý Verstappen, jedenáctý Čou, dvanáctý Schumacher, třináctý Stroll, čtrnáctý Gasly, patnáctý Cunoda, šestnáctý Albon a sedmnáctý Latifi.

Před restartem se nabízela otázka, zdali Mercedes nechá své jezdce závodit nebo dá příkaz, aby Russell s Hamiltonem drželi své pozice. To zajímalo i Russella a tak se zeptal svého inženýra. „Závodit můžete, ale buďte ohleduplní,“ zněla odpověď.

K restartu došlo v 60. kole. Ještě předtím byl osmý Ocon instruován, aby pustil před sebe Alonsa, který jel na měkké sadě pneumatik. Francouzovi se ale toto rozhodnutí nelíbilo.

Russell opět dlouho otálel, než šlápl na plyn. V první zatáčce si Hamiltona pohlídal a udržel první pozici. Sainz si brousil zuby na Péreze, Mexičan se ale zatím držel. Ocon chtěl před Vettela a tak ho zdolal už v první zatáčce, tedy ještě předtím, než bude muset pustit Alonsa. I Alonsovi se ale podařilo Vettela zdolat a ještě ve stejném kole šel i před Ocona.

Mezi Russellem a Hamiltonem byl rozestup menší než jedna sekunda. Pérez stále odolával Sainzovi, přestože jel na pomalejší střední sadě pneumatik. Alonso pokračoval ve stíhací jízdě a sebral šesté místo Bottasovi.

Od 62. kola už mohli jezdci využívat systému DRS a bylo tak jasné, že Pérez to bude mít s obranou třetí pozice stále těžší. V 63. kole Sainz Péreze definitivně zdolal. Poradil si s ním ve čtvrté zatáčce. Verstappen zdolal na cílové rovince Ocona s Bottasem a už byl sedmý. Alonso stahoval i Leclerca.

V úvodu 64. kola ztratil Pérez další pozici. Zdolal ho Leclerc. Russell vedl před Hamiltonem s náskokem větším než jedna sekunda.

I v 65. kole Pérezův propad pokračoval. Překonal ho totiž dokonce také Alonso. Nyní už měl Mexičan za sebou týmového kolegu Verstappena.

Russell byl svému prvnímu vítězství stále blíže. Jeho náskok na Hamiltona zůstával pořád zhruba stejný. U Red Bullu došlo k týmové režii.  Pérez pustil Verstappena, aby se pokusil dohnat Leclerca, který bojuje s Pérezem o titul vicemistra. Pokud by se mu to nepodařilo, vrátil by v závěru Pérezovi pozici. S myšlenkou prohození pozic si ale pohrávali také u Ferrari.

Russell už si pohlídal první místo a dojel si pro první vítězství ve velké ceně. Hamilton dojel druhý a „stříbrné šípy“ tak mohli slavit dvojité vítězství. Sainz nakonec zůstal třetí před Leclercem. Verstappen nakonec Pérezovi pozici nevrátil a zůstal šestý.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. George Russell Mercedes Mercedes 1:38:34,044 71 25+1
2. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +1,529 71 18
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +4,051 71 15
4. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +8,441 71 12
5. Fernando Alonso Alpine Renault +9,561 71 10
6. Max Verstappen Red Bull Red Bull +10,056 71 8
7. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +14,080 71 6
8. Esteban Ocon Alpine Renault +18,690 71 4
9. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +22,552 71 2
10. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +23,552 71 1
11. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes +26,183 71 0
12. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull +26,867 71 0
13. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +29,325 71 0
14. Mick Schumacher Haas Ferrari +29,899 71 0
15. Alexander Albon Williams Mercedes +36,016 71 0
16. Nicholas Latifi Williams Mercedes +37,038 71 0
17. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1 kolo 70 0
DNF Lando Norris McLaren Mercedes - 50 0
DNF Kevin Magnussen Haas Ferrari - 0 0
DNF Daniel Ricciardo McLaren Mercedes - 0 0

 

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2022

p. Jezdec
1. Max Verstappen 429 - 25 - 34 26 25 15 25 25 6 27 25 25 26 26 25 6 25 25 25 13  
2. Sergio Pérez 290 - 12 18 24 12 19 25 19 - 18 4 12 10 18 10 9 25 18 12 15 10  
3. Charles Leclerc 290 26 19 26 15 18 - 12 - 10 12 32 - 8 8 15 18 18 15 15 8 15  
4. George Russell 265 12 10 15 12 10 15 10 15 12 - 17 15 15 12 18 15 - 4 11 13 34  
5. Lewis Hamilton 240 15 1 12 - 8 10 4 12 15 16 16 18 19 - 12 10 2 10 18 18 24  
6. Carlos Sainz 234 18 15 - 5 15 12 18 - 19 25 6 11 12 15 4 12 15 - - 10 22  
7. Lando Norris 113 - 6 10 19 - 4 9 2 - 8 6 6 6 - 6 6 12 1 8 2 2  
8. Esteban Ocon 86 6 8 6 - 4 6 - 1 8 - 13 4 2 6 2 - - 12 - 4 4  
9. Fernando Alonso 81 2 - - - - 2 6 6 2 10 1 8 4 10 8 - - 6 6 - 10  
10. Valtteri Bottas 49 8 - 4 12 6 8 2 - 6 - - - - - - - - - - 1 2  
11. Sebastian Vettel 36     - 4 - - 1 8 - 2 - - 1 4 - - 4 8 4 - -  
12. Daniel Ricciardo 35 - - 8 3 - - - 4 - - 2 2 - - - - 10 - - 6 -  
13. Kevin Magnussen 25 10 2 - 3 - - - - - 1 6 - - - - - - - 2 - 1  
14. Pierre Gasly 23 - 4 2 - - - - 10 - - - - - 2 - 4 1 - - - -  
15. Lance Stroll 14 - - - 1 1 - - - 1 - - 1 - - 1 - 8 - - - 1  
16. M. Schumacher 12 -   - - - - - - - 4 8 - - - - - - - - - -  
17. Juki Cunoda 12 4 - - 6 - 1 - - - - - - - - - - - - 1 - -  
18. Čou Kuan-jü 6 1 - - - - - - - 4 - - - - - - 1 - - - - -  
19. Alexander Albon 4 - - 1 - 2 - - - - - - - - 1 -   - - - - -  
20. Nyck De Vries 2                               2         -  
21. Nicholas Latifi 2 - - - - - - - - - - - - - - - -   2 - - -  
22. Nico Hülkenberg - - -                                        

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2022

p. Jezdec
1. Red Bull 719 - 37 18 58 38 44 40 44 25 24 31 37 35 44 36 34 31 43 37 40 23  
2. Ferrari 524 44 34 26 20 33 12 30 - 29 37 38 11 20 23 19 30 33 15 15 18 37  
3. Mercedes 505 27 11 27 12 18 25 14 27 27 16 33 33 34 12 30 25 2 14 29 31 58  
4. Alpine 167 8 8 6 - 4 8 6 7 10 10 14 12 6 16 10 - - 18 6 4 14  
5. McLaren 148 - 6 18 22 - 4 9 6 - 8 8 8 6 - 6 6 22 1 8 8 2  
6. Alfa Romeo 55 9 - 4 12 6 8 2 - 10 - - - - - - 1 - - - 1 2  
7. Aston Martin 50 - - - 5 1 - 1 8 1 2 - 1 1 4 1 - 12 8 4 - 1  
8. Haas 37 10 2 - 3 - - - - - 5 14 - - - - - - - 2 - 1  
9. AlphaTauri 35 4 4 2 6 - 1 - 10 - - - - - 2 - 4 1 - 1 - -  
10. Williams 8 - - 1 - 2 - - - - - - - - 1 - 2 - 2 - - -  

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes