Snová kvalifikace pro domácí
VC Velké Británie – kvalifikace
Russell, Hamilton, Norris. Britští fanoušci si nemohli přát při kvalifikaci na Silverstone lepší výsledky. Pro Verstappena začne závod až ze čtvrté pozice. Leclerc byl vyřazen ve druhé části a Pérez po chybě dokonce už v první.
V 15:00 hodin místního času se piloti na Silverstone vydali do kvalifikace na Velkou cenu Velké Británie. Domácí fanoušci do ní mohli vstupovat s velkými očekáváními. Zatímco v pátek ovládl oba tréninky Norris, v sobotním třetím tréninku na mokré dráze byl nejlepší Russell.
Už před startem bylo jasné, že pole position určitě nezíská Gasly. Pilot stáje Alpine totiž nasadil nové komponenty pohonné jednotky, což ho automaticky odsuzovalo ke startu z poslední pozice.
I nadále si s piloty hrálo počasí. Během předcházejícího sprintového závodu F2 totiž pršelo. V úvodu kvalifikace už sice svítilo slunce a trať osychala, i tak ale startovní pole sáhlo na začátku po přechodných gumách.
V prvních minutách se většina jezdců snažila zajet co nejrychlejší čas. To neplatilo pouze o pilotech Haasu. Jak Hülkenberg, tak Magnussen totiž zůstávali v garážích a vyčkávali. Mohli si to dovolit. Neustále osychající trať totiž znamenala, že se budou zajíždět stále rychlejší časy a tím pádem se o postupujících a nepostupujících rozhodne až v samotném závěru první části.
V polovině první části se na nepostupových příčkách nacházeli Gasly, Sargeant, Ricciardo, Magnussen a Hülkenberg. Poslední dva jmenovaní pořád neměli na kontě zajeté kolo. Zatímco Magnussen už byl na dráze, Hülkenberg pořád vyčkával v garáži.
Současně jsme viděli první pokusy na suchých gumách. Měkkou směs nasazovali Leclerc, Albon, Hamilton a postupně se přidávali i další.
Sedm a půl minuty si zadělal na další potíže Pérez. Mexičan byl jedním z pilotů, kteří nazuli suché gumy, v deváté zatáčce ale vylétl z dráhy, skončil v kačírku a postaral se o červené vlajky. Pro Péreze tímto kvalifikační účinkování skončilo a jelikož se nacházel na 10. pozici, bylo velmi nepravděpodobné, že by ve zbývajících minutách nespadl do nepostupové zóny.
Již dvě minuty před plánovaným restartem se monoposty tlačily na konci boxové uličky. Všichni už tentokrát vyjeli na suchém obutí. Nebyl čas ztrácet čas. Nad okruhem se totiž stahovala mračna a hrozil další déšť. Někteří diváci si dokonce oblékali pláštěnky.
Stroll si zadělal na problémy. Boxovou uličku totiž opustil ještě v době, kdy na semaforu svítilo červené světlo. Sportovní komisaři oznámili, že budou situaci vyšetřovat až po skončení kvalifikace.
Na dráze byla celá dvacítka pilotů a s každým kolem jsme viděli rychlejší časy. Tři minuty před koncem už ale začínalo pršet. Záludné podmínky nachytaly Verstappena, který vycestoval z dráhy. Do štěrku se podíval také Magnussen. Oba piloti vycestovali stejně jako Pérez v zatáčce Copse.
Na trati sice pršelo, piloti se ale přesto byli schopni zlepšovat až do samotného závěru. Díky tomu si mohl zachránit krk mimo jiné i chybující Verstappen. Pořadí se měnilo do poslední chvíle. Nepostup nakonec potkal Bottase, Magnussena, Ocona, Péreze a Gaslyho.
Vítězem první části se stal Hamilton před Russellem a Leclercem. Verstappen postoupil až z 11. pozice. Do druhé části se probojoval mimo jiné i Čou. Číňanovi se něco takového povedlo letos poprvé.
Na začátku druhé části už na Silverstone nepršelo. Piloti proto vyjeli do akce na suchých pneumatikách.
Během druhé části se stav trati neustále zlepšoval a díky tomu neustále zrychlovali i piloti. Pět minut před koncem tvořili nepostupovou zónu Sargeant, Russell, Cunoda, Čou a Ricciardo.
Neustálá evoluce trati přinesla nakonec překvapivé vyřazení Leclerca. Pilot Ferrari obsadil pouze 11. místo. Kromě něj byli vyřazeni také Sargeant, Cunoda, Čou a Ricciardo.
Nejrychlejší čas druhé části zaznamenal Norris. Ze druhého místa postoupil Russell a ze třetího Alonso. Následovali Piastri, Hamilton, Verstappen, Sainz, Hülkenberg, Albon a Stroll.
Po prvních pokusech ve třetí části se domácím fanouškům naskýtal snový obrázek. První místo totiž patřilo Russellovi (1:26,024) před Norrisem (1:26,030) a Hamiltonem (1:26,196). Následovali Piastri, Verstappen, Hülkenberg, Sainz, Stroll, Alonso a Albon.
Russella sice při druhých pokusech na chvíli přeskočil Hamilton, vzápětí ale svému kolegovi vrátil úder a vybojoval pole position. Hamilton nakonec skončil druhý. Norris obsadil třetí příčku i přesto, že svůj druhý pokus vzdal a zamířil do boxů. Verstappena čeká start až ze čtvrté pozice. Pátý skončil Piastri, šestý Hülkenberg, sedmý Sainz, osmý Stroll, devátý Albon a desátý Alonso.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:30,106 | 1:26,723 | 1:25,819 | 26 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:29,547 | 1:26,770 | 1:25,990 | 25 |
3. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:31,596 | 1:26,559 | 1:26,030 | 22 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:31,342 | 1:26,796 | 1:26,203 | 24 |
5. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:30,895 | 1:26,733 | 1:26,237 | 24 |
6. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:31,929 | 1:26,847 | 1:26,338 | 17 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:30,557 | 1:26,843 | 1:26,509 | 24 |
8. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:31,410 | 1:26,938 | 1:26,585 | 24 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:31,135 | 1:26,933 | 1:26,640 | 23 |
10. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:31,264 | 1:26,730 | 1:26,917 | 24 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:30,496 | 1:27,097 | 18 | |
12. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:31,608 | 1:27,175 | 20 | |
13. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:30,994 | 1:27,269 | 17 | |
14. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:31,190 | 1:27,867 | 22 | |
15. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1:31,291 | 1:27,949 | 18 | |
16. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:32,431 | 11 | ||
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:32,905 | 6 | ||
18. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:34,557 | 11 | ||
19. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:38,348 | 5 | ||
20. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:39,804 | 7 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes