Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Příští sezona opět bez Číny

Příští sezona opět bez Číny

Nejspíše ji nahradí Portugalsko

Špatná zpráva pro ty z vás, kteří se těšili v příštím roce na návrat formule 1 do Šanghaje. Velká cena Číny se totiž ani v sezoně 2023 neuskuteční. Důvod je stejný jako v předchozích letech - přísná omezení související s koronavirovou pandemií.

"Po rozhovorech s promotérem a příslušnými úřady můžeme potvrdit, že se Velká cena Číny v roce 2023 konat nebude. Důvodem jsou přetrvávající potíže, které přináší koronavirová situace," potvrdilo vedení F1.

V Číně momentálně dochází k nárůstu nakažených koronavirem. Nedávno dokonce v zemi zaznamenali rekordní počet nakažených za den. Za takovýchto podmínek by s největší pravděpodobností nebylo možné uskutečnit Velkou cenu Číny s neomezeným počtem diváků. Nejspíše by platilo také omezení pohybu po paddocku. Komplikací by byla rovněž skutečnost, že návštěvníci Číny musí po příletu do země podstoupit osmidenní karanténu. Závod se ale měl konat 14 dní po Velké ceně Austrálie, což by bylo logisticky náročné.

Kvůli koronaviru chybí Velká cena Číny v kalendáři už od roku 2020. Předtím se zde jezdilo v období 2004-2019. Nejúspěšnějším jezdcem v historii tohoto závodu je jednoznačně Lewis Hamilton. Brit zde nejprve triumfoval v letech 2008 a 2011 s McLarenem a poté přidal čtveřici vítězství s Mercedesem v sezonách 2014, 2015, 2017 a 2019.

Kromě Hamiltona dokázali v Šanghaji triumfovat více než jednou už jenom dva piloti - Fernando Alonso a Nico Rosberg. Zatímco Alonso zde uspěl v roce 2005 s Renaultem a poté v sezoně 2013 s Ferrari, Rosberg vystoupal v Číně na nejvyšší stupeň v letech 2012 a 2016 s Mercedesem. V roce 2012 šlo pro Rosberga o vůbec první vítězství v kariéře.

Mezi vítězi Velké ceny Číny ale najdeme i další jména. Jsou jimi Rubens Barrichello (2004 s Ferrari), Michael Schumacher (2006 s Ferrari), Kimi Räikkönen (2007 s Ferrari), Sebastian Vettel (2009 s Red Bullem), Jenson Button (2010 s McLarenem) a Daniel Ricciardo (2018 s Red Bullem).

Jde tedy o jeden z mála okruhů, kde ještě netriumfoval současný mistr světa Max Verstappen. Pokud tomu ovšem bude přát koronavirová situace, tak Nizozemec ještě dostane příležitost v Šanghaji zvítězit. Velká cena Číny má totiž s vedením F1 kontrakt do roku 2025.

Zrušení závodu ale může mrzet například také Čoua Kuan-jüa. Pro pilota Alfy Romeo toto rozhodnutí znamená, že se ani ve své druhé sezoně nedočká domácího závodu.

Čou Kuan-jü nebude ani příští rok závodit před domácím publikem. Foto: Alfa Romeo

Portimao jako možná náhrada



Po vyřazení Velké ceny Číny se v kalendáři pro příští rok nachází místo původních 24 závodů "jen" 23 velkých cen. Tak tomu ale nemusí být nastálo. Je totiž možné, že závod bude nahrazen jiným.

"Zvažujeme alternativní možnosti ohledně zaplnění uvolněného místa v kalendáři. O změnách budeme informovat v pravý čas," dodalo vedení F1 ve svém prohlášení.

Jako o hlavním kandidátovi na uvolněné místo se momentálně mluví o portugalském Portimau. Pro F1 by nešlo o žádnou novinku. Závodila zde totiž už v letech 2020 a 2021, kdy byly kalendáře poznamenány výpadky mnoha závodů kvůli koronavirové pandemii. Velká cena Portugalska už se ale konala mnohem dříve. Poprvé se jela už v roce 1958 v Boavistě. Následoval ročník 1959 v Monsantu a poté návrat do Boavisty v sezoně 1960. V letech 1984-1996 se jelo v Estorilu.

Návrat Velké ceny Portugalska do kalendáře F1 je na spadnutí dokonce i podle místního komentátora Joaa Carlose Costy. Ten na svém Twitteru potěšil místní fanoušky touto zprávou.

"Portugalsko je zpět na cestě do F1. Je blízko rozhodnutí, že Portimao nahradí v kalendáři Čínu. Před zasedáním Světové rady motorsportu FIA v Bologni, které se koná 9. prosince, ale stále musí být doladěny nějaké detaily," prozradil.

F1 by se mohla příští rok po dvou letech vrátit do Portugalska. Foto: Scuderia Ferrari


V souvislosti s nahrazením Číny už byl zmíněn také turecký Istanbul. V případě tohoto okruhu, který se do kalendáře vrátil během koronavirové pandemie na sezony 2020 a 2021, se ale něco takového nezdá moc pravděpodobné. Turci totiž měli zájem o pořádání závodu i v roce 2022. Celkové náklady ale měly činit 48 milionů dolarů, což by okruh nezvládl sám pokrýt a potřeboval by podporu od vlády. V Turecku ale nyní panuje ekonomická krize.

Mluví se také o okruhu Paula Ricarda v Le Castelletu. Ten byl součástí kalendáře až do letoška, poté se mu ale vedení F1 rozhodlo neprodloužit smlouvu. Přesto se ale návrat Velké ceny Francie nezdá být tak daleko jako v případě Turecka. Jak představitelé okruhu Paula Ricarda, tak výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali totiž letos nevyloučili možnost, že by se Velká cena Francie mohla v dalších letech do kalendáře vrátit. Možností by bylo střídání s jiným závodem.

Pokud by se náhradu za Čínu, kde se mělo jet v neděli 16. dubna, najít nepodařilo, vznikla by čtyřtýdenní pauza mezi Velkou cenou Austrálie a Velkou cenou Ázerbájdžánu. Vedení F1 se rovněž pokoušelo posunout závod v Baku o týden dříve, tedy z 30. dubna na 23. dubna. Místní ale trvali na zachování původního termínu. Posunout závod o týden dopředu by ovšem jistě přivítaly i týmy. Hned týden po Velké ceně Ázerbájdžánu totiž následuje závod v Miami.


Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Alpine F1 Team