Macíkův vítězný začátek i Ekströmovo těsné vítězství nad Loebem
Rallye Dakar – prolog
Triumf Martina Macíka mezi kamiony, souboj Mattiase Ekströma a Sébastiena Loeba v autech, australská nadvláda mezi motorkáři nebo technické problémy pro Zdeňka Tůmu s Aliyyah Kolocovou. To vše a mnoho dalšího přinesl prolog nového ročníku Rallye Dakar. Ten se konal v oblasti Sea Camp na pobřeží Rudého moře. Na závodníky čekala písčitá a klikatá trasa o délce třinácti kilometrů.
Už dlouho před začátkem letošního ročníku bylo jasné, že v kategorii kamionů bude letos vše úplně jinak než v předchozích ročnících. Soutěže se totiž letos neúčastní ruská stáj Kamaz, která dominovala posledním šesti ročníkům. Stáj totiž odmítla podepsat dokument FIA, který odsuzuje válku na Ukrajině. Čeští fanoušci tak mohli do letošního ročníku vstupovat s nadějí, že by naši kamionisté mohli mít díky absenci Kamazu obzvláště velkou šanci na dobrý celkový výsledek.
A po sobotním prologu se zdá, že tomu tak opravdu bude. S úvodními třinácti kilometry se totiž vypořádal nejlépe ze všech Martin Macík. Sedlčanský jezdec zdolal ve svém Ivecu trať za 9 minut a 43 sekund. To mu stačilo na vítězství.
„Jelo se dobře. Vyhráli jsme. Pecka. Cíl splněn. Ale je to jen začátek. Každopádně to byla rallye. Pravá, levá, rovina. Zatáčky už byly vyjeté. Ale poradili jsme si. Ze Sedlčanské kotliny máme natrénováno,“ komentoval český jezdec v cíli své sobotní vítězství.
Vítězství v prologu ale s sebou nese i méně příjemnější věci. Macík totiž kvůli němu bude muset se svým kamionem, kterému přezdívá Čenda, odstartovat jako první do nedělní etapy. Bude tak čistit trať. Sedlčanský jezdec sice uznává, že něco takového nebude v některých ohledech snadné, příliš těžkou hlavu si ale z toho nedělá.
„Bude to výzva. Hlavně pro Františka, mého navigátora (František Tomášek – pozn. red.). Zítra bude výhodné startovat mezi prvními pěti kamiony. Vyrazí na trať po první čtyřicítce aut, vyjíždět by měly po minutě. Pak přijde na řadu několik desítek dalších aut a následně zbytek kamionů. I proto jsme se snažili dojet dnešní prolog rychle. Startujete do čista, nemáte na trati vyjeté koleje. Vidíme, kudy jely motorky nebo auta. Každý si ale hledá svoji cestu a stopám nemůžete úplně věřit. Současně některá místa projede motorka nebo auta, ale jsou zrádná pro kamiony,“ vysvětluje.
V prologu porazil Macík o pět sekund druhého Mitchela van den Brinka. Třetí Janus van Kasteren ztratil vteřin šest.
Z Čechů se dařilo i Martinu Šoltysovi s Alešem Lopraisem. Jezdec Buggyry obsadil čtvrté místo, přestože v úvodu etapy vylétl z trati a ztratil okolo deseti až patnácti sekund. Aleš Loprais bral šestou příčku. Jaroslav Valtr, který krátce před startem soutěže bojoval s bolestí zad a natrženým stehenním svalem, skončil dvanáctý. Tomáš Vrátný byl klasifikován jako sedmnáctý, Dušan Randýsek skončil na 42. místě a Tomáš Tomeček obsadil 45. příčku.
V nejlepší desítce se umístili i dva tahače Renault nizozemské stáje Riwald, které sestrojil český tým MKR Technology. Zatímco Gert Huznik zajel osmý čas, Pascal de Baar skončil devátý. Jejich kolega Adwin Hoondert zajel šestnáctý čas. Nejlepším jezdcem z Vrátného stáje Fesh Fesh byl Vajdotas Paskevičius na třináctém místě. Albert Llovera začal 32. místem. Třetí jezdec Buggyry Robert Kasák obsadil 33. místo. Macíkův týmový kolega u MM Technology Claudio Bellina skončil patnáctý.
Českou stopu do jisté míry představují i Kees Koolen ze stáje Project 2030 a Richard de Groot z Firemen Dakar Teamu. Ti totiž jedou s kamiony Iveco, které přichystalo MM Technology. Zatímco Koolen skončil v sobotu jedenáctý, De Groot dvacátý.
Auta: Ekström o vteřinu před Loebem
V kategorii automobilů začalo nejlépe Audi. S modelem RS Q e-Tron E2, který je oproti svému předchůdci aerodynamicky lepší a lehčí, si v sobotu nejlépe vedl Mattias Ekström. Švéd porazil o pouhou vteřinu devítinásobného mistra světa v rallye Sébastiena Loeba. Francouz startuje s vozem BRX Hunter týmu Bahrain Raid Xtreme.
V cíli Ekström chválil mezinárodní automobilovou federaci FIA. Ta před letošním Dakarem učinila některé změny v pravidlech, aby dosáhla větší vyrovnanosti mezi vozy kategorie T1-Ultimate na alternativní pohon, mezi které se elektrické Audi řadí, a vozy kategorie T1+ poháněné turbomotory.
„Můžeme vidět, že výkonnostní rozdíl je celkem férový,“ uvedl.
I po sobotním vítězství zůstává Ekström nohama na zemi.
„Věděl jsem, že Sébastien bude rychlý. I já jsem ale do toho dal všechno a rozdíl byl jenom jedna vteřina. I mezi ostatními můžeme vidět, že je to velmi těsné. Očekávám proto těžkou soutěž. Věděl jsem, že Sébastien bude v takovýchto etapách rychlý. V této rallye je to vlastně jeden na jednoho a na to on je expert. Já také jezdil nějaké rallyeové soutěže, Extreme E nebo rallyekros, takže vím, že pokud ho chcete porazit, musíte kopnout do vrtule,“ uvědomuje si.
V nejlepší trojici skončil kromě Ekströma ještě také jeden vůz značky Audi. Třetí čas totiž zajel čtrnáctinásobný dakarský vítěz Stéphane Peterhansel. Obhájce titulu Násir al-Attíja skončil čtvrtý.
Z českých jezdců začal nejlépe Martin Prokop. Ten se svým Fordem Raptor obsadil 12. místo, zajel ale shodný čas jako jedenáctý Lucas Moraes. Miroslav Zapletal skončil dvacátý první a Karel Trněný osmdesátý čtvrtý.
V kategorii automobilů máme ještě jedno české zastoupení, ačkoli na pozici spolujezdce. To se navíc zrodilo na poslední chvíli. V bugině Century CR6 stáje Off Road Concept totiž naviguje francouzského jezdce Antoina Gallanda David Křípal. Toho můžeme znát zejména jako spolujezdce Tomáše Ouředníčka. Původně měl Křípal v Saúdské Arábii testovat Toyotu Landcruiser 120 T2 právě s Ouředníčkem, nakonec ale po boku Gallanda nahradil Yannicka Demaye, jemuž nebyla schválena licence. V prologu obsadili Galland s Křípalem 47. místo.
V lehkých prototypech začala nejlépe Cristina Gutiérrezová před Sethem Quinterem a Guillaumem de Meviusem. V side-by-side zvítězil Rokas Baciuska před Cristianem Batistou a Gerardem Farresem Guellem.
V lehkých prototypech letos můžeme opět vidět i tým Buggyra. Jeho barvy reprezentují Aliyyah Kolocová, která na Dakaru debutuje, spolu s Josefem Macháčkem. Druhý jmenovaný měl původně do Saúdské Arábie odcestovat jen jako poradce šéfa stáje Martina Koloce a mentor sester Kolocových, Yasmeen Kolocovou ovšem stále sužuje zraněné zápěstí a Macháček tak dostal šanci si ještě jednou zazávodit.
V prologu se dařilo lépe Macháčkovi. Vítěz kategorie čtyřkolek z roku 2009 a lehkých prototypů z roku 2021 zajel šestnáctý čas. Aliyyah Kolocovou hned na úvod potrápila technika.
„Na čtvrtém kilometru Aliyyah prasknul kardan, náhon přední nápravy. Měla dvě možnosti. Buďto zastavit, kardan vymontovat a pokračovat, což by byla ztráta 10 až 15 minut. Nebo zpomalit a jet tak, aby kardan nerozmlátil všechno okolo. Dojela se ztrátou necelých dvou minut, což bylo lepší řešení a pro vývoj Dakaru to vůbec nic neznamená,“ přiblížil její potíže Martin Koloc.
Motorky: Australská záležitost
Motorkám vládli v prologu jezdci z Austrálie. Pro první místo si dojel Toby Price. S jezdcem tovární KTM prohrál souboj o pouhou vteřinu jeho krajan Daniel Sanders z Gas Gasu. I přesto ale může být se svým návratem spokojen. Loňský Dakar totiž pro Sanderse skončil pádem a zlomeninou lokte. Od té doby podstoupil šest operací a musel vynechat celý zbytek mistrovství světa.
Nejlepší trojici zkompletoval Ross Branch na motocyklu indické značky Hero. Loňský vítěz Sam Sunderland skončil desátý. Hned na úvod potkaly potíže jednoho z favoritů. Jezdec tovární Hondy José Ignacio Cornejo totiž upadl hned v první zatáčce a byl klasifikován až jako osmdesátý první.
„Bylo to hodně kluzké a udělal jsem chybu. Nyní ale musíme zůstat pozitivní. Bylo to jenom takové rozehřátí a stále zbývá spousta dnů,“ řekl Cornejo v cíli.
Z Čechů začal podle očekávání nejlépe Martin Michek, a to 20. místem. Jeho týmový kolega ze stáje Orion – Moto Racing Group Milan Engel zajel 52. čas, Jan Brabec skončil 59., David Pabiška 71., Libor Podmol 93. a Petr Vlček obsadil 103. příčku.
Michek měl po dojezdu ke svému výkonu výhrady: „Měl jsem tam dvě velká přebrzdění a chvilku jsem trochu zapomněl, že sedím na těžké dakarce a ne na motokrosové lehké motorce. Snažil jsem se na ten rozdíl co nejrychleji zvyknout a už v půlce prologu jsem se cítil o mnoho lépe,“ přiznal sebekriticky rodák z Českých Budějovic.
Čtyřkolkám kraloval obhájce titul Alexandre Giroud před Marcelem Medeirosem a Danielem Vilou Vaquesem. Jezdec české stáje Story Racing Laisvydas Kancius skončil devátý a Zdeněk Tůma se musel po problémech s motorem spokojit až s 15. místem.
"Čtyřkolka měla špatný výkon, nejela. Bohužel. Byla vůbec klika, že jsem se dostal přes cílové praporky, tam už stroj zastavil. Bylo smutné sledovat, jak všichni kolem mě jen projíždějí a já musel čtyřkolku tlačit," mrzelo jezdce stáje Barth Racing.
Na tuto závadu navíc Tůma doplatí i v dalším průběhu soutěže: "Museli jsme ještě kompletně motor vyměnit a dostal jsem kvůli tomu patnáctiminutovou penalizaci, patrně budu startovat z posledního místa. Budeme zjišťovat, co přesně se stalo, patrně se jednalo o problémy s palivem," dodal.
Během soboty se v akci objevili i účastníci soutěže Dakar Classic, ti ale zatím jen testovali a zajeté časy se jim do celkového pořadí nezapočítávaly. Z Čechů tento podnik pojedou Ondřej Klymčiw (Škoda LR 130), Radek Vávra (Nissan Patrol GR Y60), Ondřej Martinec (Toyota Land Cruiser) a Olga Roučková (Suzuki Samurai). V akci uvidíme i Buggyru, kterou bude reprezentovat Radovan Kazarka. Ten pojede s legendární Tatrou 815 Puma, která dovedla Karla Lopraise ke třem dakarským triumfům.
Dakar Classic se sice koná ve stejné době jako Rallye Dakar, jede se ale na kratších a méně náročnějších trasách. Navíc zde nejde o rychlost, ale o navigační schopnosti a jízdu pravidelnosti.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: MM Technology