Red Bull AlphaTauri neprodá
Místo toho bude expandovat do Anglie
Nový management společnosti Red Bull neprodá tým AlphaTauri, menší ze dvou týmů Red Bullu ve F1. Informaci o možném prodeji rozšířil Helmut Marko, později i sám informoval, že tým se prodávat nebude, ale mohou ho čekat velké změny. Takovou by bylo i úplné přestěhování týmu z italské Faenzy do Anglie, aby tam fungoval v synergii s týmem Red Bull Racing. Teprve teď padlo finální rozhodnutí, že tým se neprodá ani neopustí Itálii, ale bude expandovat.
Součástí změn je i odchod Franze Tosta, kterého nahradí Laurent Mekies a Peter Bayer. K týmu se již připojil marketingový expert Lars Stegelmann jako obchodní ředitel a možná je prý změna jména týmu, jelikož módní značka AlphaTauri neexpanduje tak rychle, jak Red Bull očekával.
Týmy díky růstu popularity F1, hlavně v USA, zavedení rozpočtového stropu a vytvoření bariéry pro vstup nových týmů, úžasně nabraly na ceně a vlastnit dvě z deseti stájí je i pro společnost jako Red Bull velký luxus. Vítězný Red Bull Racing dělá společnosti radost, jenže AlphaTauri se drží na chvostu pelotonu, proto jsou změny pochopitelné. Místo prodeje (který by ublížil i programu pro mladé jezdce v nižších seriálech a mladí zůstávají důležitou cílovkou výrobců energetických nápojů) se však bude expandovat v Anglii.
Aerodynamické oddělení týmu již má centrálu v Bicestru. Původně tým pouze využíval tamní větrný tunel, poté dávalo smysl umístit do Anglie i aerodynamiky. Od roku 2021 sice AlphaTauri přestalo využívat tento starý tunel, Red Bull Racing se s ním podělil o moderní tunel v Bedfordu, jenže aerodynamici zůstali v Bicestru. Zní to, jako by byli členové týmu AlphaTauri rozházeni všude možně, jenže Bicester, Badford a Milton Keynes jsou anglická města vzdálená od sebe pouhých 40 až 60 minut jízdy autem.
AlphaTauri čekají změny, možná se už nebude jmenovat AlphaTauri, ale majitel zůstane stejný. Foto: AlphaTauri
„Je definitivně rozhodnuto. AlphaTauri zůstane ve stoprocentním vlastnictví Red Bullu a bude pokračovat jako juniorský tým,“ prozradil opět Helmut Marko, poradce Red Bullu pro motorsport. „Dáme si záležet na synergiích v každé oblasti, kde to pravidla umožňují. Kooperace s Red Bull Racingem bude užší, i co se týče operování pod rozpočtovým stropem. Peter Bayer přináší z FIA důležité know-how, ze kterého bude těžit i RBR.
Nikdy jsem nepochyboval, že tým zůstane ve Faenze, máme tam vybudovanou infrastrukturu. Ale už teď máme spoustu zaměstnanců v Anglii, celý aerodynamický tým. V budoucnosti, pokud v Anglii najdeme inženýry, kteří se z různých důvodů nebudou chtít stěhovat do Itálie, budeme jim moci nabídnout práci v Anglii. Přivést zkušené inženýry do Itálie bylo vždycky těžké. Zkušenému inženýrovi je zpravidla alespoň 35-40 let, už má rodinu, děti.“
Když se Toro Rosso přejmenovávalo na AlphaTauri, byla snaha přestat mluvit o juniorském týmu a tuto nálepku vyměnit za hezčí, nazývat ho menším sesterským týmem Red Bull Racingu. Měla to být zpráva o rostoucí samostatnosti týmu. Z Markových slov se zdá, že AlphaTauri dělá krok zpět, opět je juniorským týmem, který bude samostatný pouze tam, kde pravidla neumožňují opak.
Zdroj: Formel1, úvodní foto: AlphaTauri