Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand Prix Malajsie: VYSVĚDČENÍ

Grand Prix Malajsie: VYSVĚDČENÍ

UZAVŘENO: zasadili jste se o změnu hodnocení.

Milí čtenáři,
na základě Vašich připomínek bylo hlasování změněno následovně:

Webber: 4 -> 3
Barrichello: 2 -> 3
Räikkönen: 3 -> 2
Renault: 3 -> 2
Baumgartner: 4 -> 5
Trulli: 3 -> 2

Děkujeme moc za Vaši spolupáci, vážíme si toho, že se na Vysvědčení podílíte. Omlouvám se těm, u kterých jsme ignorovali dlouhé a nepřehledné příspěvky. Chcete-li, aby v budoucnu měl Vás příspěvek šanci na zahrnutí do změn, napiště jej ve formátu:
Michael Schumacher: 2
Montoya: 2
Williams: 3
a podobně, přičemž pod, nebo nad tento výčet můžete pak přidat svůj libovolně dlouhý doprovodný komentář. (Ignorovány jsou taktéž navrhované změny 4+ či 2- a pod. - postupem času zavedeme hlasovací formulář). Současně si dovolujeme upozornit, že hlasování bylo změněno pouze na základě skutečnosti, že se na konkrétní změnu sešlo více názorů.

Vláďa: Webber 3, Alonso 2, Trulli 2, Renault 2, Baumgartner 5
Láďa: Baumgarner 3, Webber 3, Trulli 2
Thom: McLaren 4, Sauber 4, Räikkönen 2, Coulthard 3
JPml: Trulli 2, Alonso 3, Renault 2
Cubic: Barrichello 3, BAR 3, Renault 2, Trulli 2, Räikkönen 2, Jaguar 3
šedivej: McLaren 3, Coulthard 3, Räikkönen 2, Montoya 2, Ralf Schumacher 3
major: Barrichello 3, Montoya 2, BAR 3, Räikkönen 2, Webber 3, Pantano 4, Baumgartner 5
Gogousek: Hiedfeld 2, Baumgartner 5, Räikkönen 2, Ralf Schumacher 3, Webber 4
Cooper: Montoya 2, Fisichella 4
Vajgl: Räikkönen 2, Barrichello 3
jarek1: Räikkönen 2, Barrichello 3
MarioK: Barrichello 3, Webber 2, Heidfeld 2, Sato 3, McLaren 4
jiFi: Barrichello 3, Montoya 2, BAR 3, Renault 2, McLaren 4, Jordan 3, Heidfeld 2, Pantano 5, Baumgartner 5

===================================================
Po každém závodě vezmeme postupně jeden tým po druhém a dovolíme si, podle níže uvedeného klíče, ohodnotit jeho výkon. To samé provedeme i pro každého jednotlivého jezdce. Jsme si plně vědomi toho, že hodnocení je při veškeré snaze o objektivitu subjektivní a jako takové bude působit kontroverzně. Nicméně v diskuzi pod článkem budete moci vyjádřit případný nesouhlas s konkrétním hodnocením a my po třech dnech tuto diskuzi podrobně projdeme a zaneseme případné změny.

Chcete-li zvýšit šanci na to, že i vaše hodnocení bude vzato v potaz, své opravy zadávejte např. ve tvaru:
Michael Schumacher: 2
Montoya: 2
Williams: 3
a pod.

Poznámka: Fotografie byly dodány tiskovými kancelářemi jednotlivých týmů, potažmo dodavateli motorů či sponzorů a FORMULE.cz má pro jejich zveřejnění patřičné svolení.

- výborný, bezchybný výkon
- velmi dobrý výkon
- průměrný výkon
- slabý výkon
- nedostatečný výkon

Ferrari

Ačkoli všichni očekávali, že se bude na horkém Sepangu Ferrari s pneumatikami Bridgestone trápit, to opět a znovu ukázalo, jak se to dělá. Ve skutečnosti Piere Dupasquier, šéf Motorsportu Michelinu řekl, že Ferrari mohou porazit jen jeho vlastní chyby (byť podle něj Bridgestone nebude nikdy lepší než Michelin, což je ale asi malá útěcha). Před Malajsií se říkalo, že vyhraje-li Ferrari i tady, pak vyhraje všude.

Michael Schumacher s přehledem vyhrál kvalifikaci (ještě nedávno se přitom zdálo, že rekord Ayrtona Senny v počtu pole position je pro Schumachera nedosažitelný - překoná snad Michael i tento rekord?) a i když neměl tak snadnou situaci jako v Austrálii, věděl přesně, co je potřeba. 'Byli jsme dostatečně rychlí tam, kde jsme potřebovali být,' řekl.

Rubens Barrichello si zvolil tvrdší směs pneumatik, neboť předpokládal, že bude v neděli svítit slunce. To se ale schovalo a Barrichello byl jako mávnutím kouzelného proutku pomalejší než Williams a na stejné úrovní jako tým BAR. Stačilo to jen na čtvrté místo. 'Mně nevadilo, že slunce nesvítilo. Myslím, že mým kolegům také ne,' řekl Michael Schumacher a zřejmě neměl na mysli Barrichella...

Ferrari: Michael Schumacher: Rubens Barrichello:

 

Williams

Zásluhou Montoyi ztrácel Williams na Ferrari v cíli jen pět vteřin, což je oproti Austrálii určitě pokrok. (Ale ve výsledku je jedno, zda za vítězem dojedete druhý o 0,001 vteřiny nebo druhý o 1000 vteřin; stále jste druhý.) Když pak po třetí zastávce v boxech narazil Montoya na Barrichella, který vynakládal veškeré své umění na předjetí nebezpečného Minardi, k prvnímu místu mu to rozhodně nepomohlo. Williamsu navíc v závodě naprosto nečekaně selhal jeden motor BMW a jak přiznal šéfinženýr týmu Sam Michael, problém Williamsu je v tom, že do závodu startuje z nižších pozic, než by potřeboval. Šasi na tom ale není špatně, reaguje přesně na všechny změny a navíc pro Bahrajn Williams chystá novinky. Takže komplikace týmu je jen jedna: Ferrari je na tom o něco lépe. A nebouchají mu motory.

Ralf Schumacher si vybral jeden z méně povedených závodů (Toyota si takový výkon cení údajně na 19 mil. dolarů ročně) a zbytečná kolize s Markem Webberem na ochotě Franka Williamse prodloužit s ním smlouvu nepřidala. Chutě srážet týmového kolegu z dráhy profesionalitu taktéž neposilují a je více než jasné, že Ralf se s Montoyou snáší asi jako svého času Niki Lauda a Boby Rahal ve vedení Jaguaru - jeden druhé by radši viděl někde jinde.

Williams: Juan Pablo Montoya: Ralf Schumacher:

 

BAR

Jakoby BAR odchod Jacquese Villeneuva pokropil živou vodou a není pochyb o tom, že David Richards a jeho lidé dělají svou práci dobře. Stejně jako Jenson Button! Poté, co mu minimálně třikrát proklouzly skrz prsty se v Malajsii po 68 závodech konečně dočkal stupňů vítězů (a BAR poprvé od GP Německa 2001). Pravda, Button musel snížit ke konci závodu otáčky svého motoru Honda a Barrichello mu tím připravil perné chvilky, druhá Honda ve voze Takumy Sata nevydržela vůbec, takže všechno jen neusnout na vavřínech.

Takuma Sato dostal navíc od Davida Richardse vzkaz, že jeho snaha při řízení auta mírně překračuje zdravé meze (angličtina pro to má jednoduchý pojem 'overdriving his car'). Zkusil to nějakým způsobem přirovnat ke golfu, který Takuma Sato před tím nikdy nehrál, což to samé platí o Davidu Richardsovi a formuli 1. Sato vyrobil hrubici v kvalifikaci a taktéž v závodě utrpěl hodiny. Není vyloučeno, že s ručním podřazováním může mít na svědomí i poruchu svého motoru. V preview k sezóně 2004 jsme předpověděli, že bychom BAR letos určitě měli spatřit na stupních vítězů, takže bychom jen dodali, že nikoli jednou...

BAR: Jenson Button: Takuma Sato:

 

Renault

Renault používá poněkud jinou specifikaci pneumatik, než ostatní týmy na michelinkách. Auto se k pneumatkám prostě chová jinak, než třeba Williams. Spolupráce kompletu šasi - pneumatiky je přesto, nebo právě proto, velmi efektivní. Jezdci Renaultu vyhráli úvodní část kvalifikace. Ve druhé kvalifkaci však již bylo vše jinak. Jarno Trulli nezajel zrovna ideální kolo a po něm Fernando Alonso udělal hrubou chybu, v důsledku které musel startovat z poslední řady.

Můžete závod zajet sebelépe, ale je také nutné do něj startovat z přijatelné pozice, což poslední řada pro Renault určitě není. Trulli chvíli po startu málem sejmul Buttona, za což se mu musel omlouvat. Pak začal mít problémy s předními pneumatikami a navíc ztratil čas během svého druhého a třetího pitstopu. Fernando Alonso oproti tomu nebyl spokojen s přístupem týmu, který jeho strategii změnil ze tří na dvouzastávkovou, aniž by jej na to upozornil. Přesto není špatné dojet závod na sedmém místě, startuje-li člověk poslední, ale znovu je potřeba připomenout, proč poslední startuje...

Renault: Jarno Trulli: Fernando Alonso:

McLaren

McLaren získal po dvou závodech čtyři body, o dvaadvacet méně, než jich měl loni ve stejnou dobu. Oproti Austrálii se sice jedná o mírný pokrok, který ale nic nemění na skutečnosti, že potom, co je MP4-19 testováno již od listopadu loňského roku, jde o velké rozčarování. Slova Rona Dennise o tom, že si McLaren na  vítězství bude muset ještě chvíli počkat a první zlepšení se očekává při Grand Prix Španělska dává tušit o tom, že McLaren může letos na titul zapomenout.

David Coulthard se kvalifikoval jako devátý, o čtyři místa níž než kolega Kimi Räikkönen, který opět nedojel do cíle pro poruchu převodovky, takže největší soupeř Michaela Schumachera má na svém kontě nulu. Navíc inzultace traťového komisaře, který se snažil odvést závodníka do bezpečí je něco, čeho by se měl údajný Iceman rozhodně vyvarovat. Coulthard měl problémy s ovládáním auta v rychlých zatáčkách a v jedné chvíli malém vyletěl mimo trať, přičemž ztratil pár vteřin. 'Spolehlivost se musí zlepšit a rychlost zvýšit, a každý v týmu si je toho vědom,' řekl Norbert Haug z Mercedesu. Alespoň něco...

McLaren: David Coulthard: Kimi Räikkönen:

 

Sauber

Felipe Massa je kromě jezdců Ferrari jediný, kdo se dostal do nejlepší desítky a obouvá pneumatiky Bridgestone. Navíc mu do klína spadl jeden mistrovský bod poté, co kousek před cílem musel ze závodu odstoupit Takuma Sato. Nebyl by to ovšem Massa nebýt nějakého toho efektního výletu mimo trať, při kterém málem ohrozil svého skoro-týmového kolegu Michaela Schumachera. Massa se potýkal s problémy na spojce a s pneumatikami. Pokaždé, když vyjel z boxů (což je důvodem pro jeho výlet ve 42. kole: 'Prostě jsem nedokázal udržet volant! Naštěstí mě Michael Schumacher minul.'), jsme byli svědky zajímavých momentů.  

Týmový kolega Giancarlo Fisichella byl Massou v kvalifikaci podruhé poražen a podle Petera Saubera 'štěstí o něj zatím evidentně nezakoplo'. Po startu Fisichella ztratil mnoho míst v prvních dvou zatáčkách, následkem toho lehce pozměnil svou strategii zastávek v boxech. Při druhé a třetí zastávce mu ale zhasnul motor, což obvykle nepomáhá.

Sauber: Felipe Massa: Giancarlo Fisichella:

 

Toyota

Japonská stáj se sídlem v Kolíně nad Rýnem podobně jako McLaren oproti Austrálii dosáhla pokroku: v cíli místo dvou ztrácela na vítěze jen jedno kolo! Je však vedle Ferrari a Renaultu jediným týmem, který dokázal dovézt oba vozy do cíle jak v Malajsii tak v Austrálii, což se však tolik necení , protože to bychom se dvěma redakčními škodami Octavia pravděpodobně zvládli také (byť bychom se trochu pletli). 

Cristiano da Matta toho v pátek moc nenajezdil a v závodě se potýkal s velkou nedotáčivostí. Po startu čtvrtou zatáčku musel projet zeširoka a ztratil několik pozic. Kolega Olivier Panis dojel do cíle na 12. místě poté, co do něj krátce po startu zezadu někdo strčil a Panis udělal hodiny. Jeho problémům však nebyl konec. Kvůli nespolehlivému rádiu si Panis jen tak projel boxy (což se mu ale moc nelíbilo), a jelikož to provedl rychleji, než je povoleno, za chvíli se tam zase vrátil pro penalizaci. Toyota zatím zůstává za očekáváním...

Toyota: Cristiano da Matta: Olivier Panis

 

Jaguar

Ačkoli se Jaguar díky Marku Webberovi mohl v sobotu cítit jako mistr světa, závod je to, co se počítá (jak sami jezdci velmi často říkají). Australan se postavil do první řady hned vedle Michaela Schumachera, aby vzápětí o tuto výhodu přišel nepovedeným (rozuměj pomalým) startem, při kterém se jeho R5 rozjíždělo jako diesselová lokomotiva vinou technických potíží. Stejný problém měl i stájový kolega Christian Klien. Klienovi se při třetích zastávkách neotevřel kryt nádrže, přesto se Rakušan vešel do první desítky.

Oproti tomu Mark Webber nebude na závod v Malajsii vzpomínat v dobrém. Po kolizi s Ralfem Schumacherem byl obdarován defektem pravé zadní pneumatiky a než dojel do boxů pro novou, poškodil si difuzor. V boxech se ale pohyboval příliš rychle, takže dostal penalizaci a poté si v poslední zatáčce najel na bílou čáru, po které se smýknul a skončil v únikové zóně. Neúprosně tvrdý souboj s Alonsem podél boxové zdi, kdy si počínal stejně jako Schumacher vůči Ralfovi na Nürburgringu 2001, jen svědčí o jeho frustrovaném stavu o této horké neděli.

Jaguar: Christian Klien: Mark Webber:

 

Jordan

Jordan společně s Minardi letos pravděpodobně nedostane mnoho příležitostí překvapit, takže se s nimi budeme setkávat na posledních místech výsledkové listiny. Giorgia Pantana potkal nepříjemný problém v tom, že mu nefungovalo pití během závodu poté, co do něj musel startovat z pitlane a absolvoval jedny hodiny. Nick Heidfeld při své první zastávce nedostal žádný benzín, takže se musel k mechanikům vrátit a ztratil přibližně osm míst. Později si jeho převodovka oblíbila pátý převodový stupeň, přičemž o jiné nestála, a Heidfeld musel ze závodu odstoupit. S rychlostí ale na tom nebyly EJ14 nejhůře, dokázaly konkurovat Toyotě, Sauberu či Jaguaru.

Jordan: Giorgio Pantano: Nick Heidfeld:

 

Minardi

Minardi dovezlo své vozy na 14. a 16. místě. Gianmaria Bruni jel posledních 30 kol bez posilovače řízení, zatímco Zsolt Baumgartner se potýkal s nestabilitou vozu - auto se mu hodně přetáčelo. Maďar si taktéž v jeden moment nezvolil zrovna nejšťastnější místo na to, aby před sebe pustil Michaela Schumachera a přes obrubník vyjel z dráhy, přičemž riskoval poškození vozu. Nelze očekávat, že by se Minardi v dalších závodech dařilo lépe...

Minardi: Gianmaria Bruni: Zsolt Baumgartner: