Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Grand Prix Austrálie: VYSVĚDČENÍ

Grand Prix Austrálie: VYSVĚDČENÍ

Po aktualizaci hodnocení ovlivněného čtenáři.

Změna hodnocení
Milí čtenáři,
na základě Vašich připomínek došlo ke změně v hodnocení jezdců a týmů:

McLaren: 4 -> 5
Toyota: 4 -> 5
Williams: 2 -> 3
Ralf Schumacher: 2 -> 3
Juan Pablo Montoya: 3 -> 2
Mark Webber: 2 -> 3
Zsolt Baumgartner: 4 -> 5
Takuma Sato: 2 -> 3

Ke změnám v hodnocení došlo na základě uvedených připomínek čtenářů:
Xmmm: Sato 3; Pantano 4
Carevic: Sato 3
Smokie: R. Schumacher 3; Montoya 2
Gianmaria BruniFAN: 2
Cubic: Williams 3; Sato 3
Keijei: Trulli 2; McLaren 5; Fisichella 4
Karel: McLaren: 5; Toyota 5; Webber 3; R. Schumacher 3; Baumgartner 5
Mařin: Toyota 5; Coulthard 4; Baumgartner 5; Webber 3; Panis 4
Vajgl: Montoya 2; R. Schumacher 3
Gogousek: Massa 4; Montoya 2; R. Schumacher 3
Bond007: Montoya 2
jw: Montoya 2; R. Schumacher 3
jiFi: Williams 3; R. Schumacher 3; McLaren 5; Toyota 5; Sato 3; Baumgartner 5

Hlasování je uzavřeno. Děkujeme za spolupráci.
======================================
Máme za sebou první závod dlouhé sezóny, která letos čítá vůbec největší počet velkých cen v historii formule 1. Dovolili jsme se ohlédout za Grand Prix Austrálie, byť nás již příší víkend čeká druhý závod sezóny - Grand Prix Malajsie na okruhu Sepang u Kuala Lumpur.

Někomu se v Melbourne dařilo více, někomu méně. Vzali jsme jeden tým po druhém a dovolili si podle níže uvedeného klíče ohodnotit jeho výkon jak z pohledu celého týmu, tak pak každého jednotlivého jezdce zvlášť. Jsme si plně vědomi toho, že hodnocení je při veškeré snaze o objektivitu subjektivní a jako takové bude působit kontroverzně. Nicméně v diskuzi pod článkem budete moci vyjádřit případný nesouhlas s konkrétním hodnocením a my po třech dnech tuto diskuzi podrobně projdeme a zaneseme případné změny.

Chcete-li zvýšit šanci na to, že i vaše hodnocení bude vzato v potaz, své opravy zadávejte např. ve tvaru:
Michael Schumacher: 2
Montoya: 2
Williams: 3
a pod.

- výborný, bezchybný výkon
- velmi slušný, dobrý výkon
- průměrný výkon
- slabý výkon
- nedostatečný výkon

Ferrari

Prakticky všichni očekávali, že Ferrari bude mít letos problémy s pneumatikami Bridgestone, zbytek jen doufal, že tomu tak nebude. V obou případech je konečný výsledek překvapením pro všechny: Ferrari nemělo konkurenci. Po celý víkend neudělal tým ani jeho jezdci výraznější chybu (až na pár drobnýh výletů mimo trať a Barrichellovy brzdy, které v závodě neměly potřebnou sílu). Schumacherovi stačily v pátek čtyři kola na to, aby byl o dvě vteřiny rychlejší než třetí Trulli. V první kvalifikaci se sice museli oba jezdci Ferrari sklonit uměním Montoyi z Williamsu, ale v té druhé tak musel učinit Montoya. Plný počet bodů - lepší vstup do sezóny nešel zvládnout.

Hodnocení:
Tým: Michael Schumacher: Rubens Barrichello:

Renault

Renault všechny překvapil svým brilantním startem do závodu. Tak dobrým, až se Jenson Button zeptal, zda si Renault neponechal elektronický systém kontroly prokluzu kol na startu. Alonso měl těžkou situaci, Ferrari, na které neměl, daleko před ním, Williams, který neměl na něj, daleko za ním. Hned v prvním závodě získal Renault stupně vítězů a začal tak plnit svůj cíl, totiž stát se jedním ze tří nejlepších týmů. Trulli však zůstal trochu za očekáváním, specialista na kvalifikace (jak je nazýván) zajel až devátý nejlepší čas, byť v pátek patřil k největším soupeřům Ferrari. V závodě poté, co dlouho dokázal odolávat Montoyovi z Williamsu, však dojel s jedním kolem ztráty na Michaela Schumachera. Když jej Montoya dokázal předjet, byl o dvě vteřiny na kolo rychlejší než Trulli.

Hodnocení:
Tým: Fernando Alonso: Jarno Trulli:

Williams

Těžko se posuzuje výkon takových týmů jako je Williams (nebo například také Renault či BAR) ve světle bezkonkurenčního Ferrari. Jezdci Williamsu sice během pátku hledali potřebnou rychlost, ale v sobotní kvalifikaci obsadil Montoya první a Ralf Schumacher třetí místo. Ve druhé však Ralf Schumacher obsadil až čtvrtou řadu, Montoya skončil za oběma monoposty Ferrari. Montoya pak v neděli nezvládl úvod závodu, když nejprve zoufale odstartoval, přičemž na trávu vytlačil Fernanda Alonsa, a pak ve snaze získat zpět ztracené pozice probrzdil do první zatáčky a ztratil pět míst. A nic na tom nemění pět velmi pohledných předjížděcích manévrů, protože Montoya především neměl ztrácet čas předjížděním těch vozů, které nakonec předjíždět musel. Navíc se oba jezdci Williamsu nevyhnuli vzájemnému kontaktu během závodu, když Ralfa Schumachera pravděpodovně překvapil Montoya, který jej rychle předjel. Williams získal polovinu bodů co Ferrari a nemůže být spokojen.

Hodnocení:
Tým:  Juan Pablo Montoya: Ralf Schumacher:

BAR

Pokud ze všech týmů je některý, který se alespoň přiblížil očekáváním, pak je to určitě Renault a BAR (pomineme-li Ferrari, který všechna očekávání předčil). Takuma Sato má sice pověst střelce, ale s neuvěřitelně rychlými reakcemi a navíc oba závody za BAR (včetně loňského Japonska) zvládl se ctí, byť mu v neděli body utekly. BAR dokázal, že monoposty byly v testech rychlé nikoli náhodou. Zbývá ještě dokázat, že BAR umí být stejně rychlý i ve vývoji auta během roku. Není sporu o tom, že BAR postavil nejlepší auto od roku 1999, kdy do formule 1 vstoupil, Button s ním dokázal v kvalifikaci zajet čtvrtý nejlepší čas a Takuma Sato sedmý navzdory tomu, že byl téměř o vteřinu za svým stájovým kolegou. Rozdíl mezi nimi v nejrychlejším kole závodu byl pouhá desetina a Sato zůstal jen o jednu příčku za bodovými branami.

Hodnocení:
Tým: Jenson Button: Takuma Sato:

McLaren:

Kimi Räikkönen to avizoval předem, avšak ani možná on sám nečekal, že v závodě ujede pouhých deset kol. McLaren má problémy se svým MP4-19, nedaří se mu dohromady sladit těsné šasi a dýchavičný motor, díky kterému se stal Räikkönen prvním odstoupivším letošní sezóny. Navzdory tomu, že MP4-19 je vyvíjeno již od listopadu loňského roku, se s ním mechanici perou tak, jako by šlo o auto nové. S takovým vybavením ani jezdci formátu Coulthardova nebo Räikkönenova nic nesvedou a jeden bod odvezený z Grand Prix Austrálie je jen malou útěchou. Coulthard navíc v kvalifikaci udělal chybu, když v poslední zatáčce vyjel lehce z trati. Räikkönen v trénincích nedokázal být výš než na sedmém místě, kvalifikoval se jako desátý a samotného závodu si moc neužil.

Hodnocení:
Tým:  David Coulthard: Kimi Räikkönen:

Sauber:

Do Sauberu se po roční přestávce vrátil Brazilec Felipe Massa. Ten z něj musel před rokem a půl odejít, protože bych sice rychlý, ale často mimo trať. Rok testování pro Ferrari jej měl zklidnit, ale nestalo se tak. Přesto se mu povedlo v kvalifikaci překonat svého týmového kolegu Giancarla Fisichellu, který během svého kvalifikačního kola nakupil několik malých chybiček. Příčinou bylo širší projetí první zatáčky a následná ztráta koncentrace. V závodě byl také Fisichella první, který zajel do boxů, Felipe Massa dokázal předjet Räikkönena chvíli před tím, než ten dojezdil úplně. To potkalo i Massu ve 45. kole, kdy musel ze závodu odstoupit, Fisichella pak dojel na desátém místě s jedním kolem ztráty na vítěze.

Hodnocení:
Tým: Giancarlo Fisichella: Felipe Massa:

Jaguar:

Už před sezónou se šuškalo něco o problémech nového Jaguaru R5 a navíc, podobně jako u ostatních týmů používajících pneumatiky Michelin, měl problém s jejich výraznějším opotřebováním. Mark Webber před domácím publikem toužil po úspěchu, kterým částečně bylo skvělé šesté místo v kvalifikaci. Ten kalila technická závada na autě Christiana Kliena během kvalifikačního kola, když jej problém na hydraulice poslal z trati. Klien se ale ani v předchozích trénincích nedostal Webberovi blíže než na jednu vteřinu. Taktéž závod si Jaguar představoval podstatně lépe. Christian Klien dojel na 11. místě se dvěma koly ztráty a Mark Webber neměl potřebný počet převodových stupňů, a tak ze závodu ve 30. kole odstoupil.

Hodnocení:
Tým: Christian Klien: Mark Webber: 

Toyota:

Podobně jako pro McLaren i pro Toyotu, od které se letos očekával výrazný posun vpřed, byla GP Austrálie probuzením do kalného rána. Mike Gascoyne, nový technický ředitel týmu, sestavil po závodě seznam nedostatků, jedním z nich je příliš vysoké těžiště monopostu, které má neblahý vliv na jeho stabilitu. A to je to, na co si jak Olivier Panis tak i Cristiano da Matta stěžovali. Panis navíc do druhé kvalifikace ani neodstartoval, znemožnila mu to stávkující elektronika. Do cíle závodu dojely oba vozy, ale se dvěma koly ztráty. První změny se chystají již pro Malajsii, další pak pro Imolu a Silverstone.

Hodnocení:
Tým:  Cristiano da Matta: Olivier Panis:

Jordan:

Od žlutých monopostů jordan se ani v rukou Nicka Heidfelda či Gorgia Pantata neočekávají letos žádné převratné výsledky. Jordan testuje velmi málo a ačkoli neměl Nick Heidfeld během víkendu moc problémů, EJ14 chyběla rychlost, možná kvůli poselstvím, která nese na své kapotě (Peace - Mír). Giorgio Pantano na tom byl stejně, navíc se jednalo o jeho první velkou cenu, a tak se teprve učil. Dvě vteřiny ztráty na Heidfelda v kvalifikaci je ale přeci jen příliš. První kvalifikace se mu povedla lépe. Heidfeld závod nedokončil pro technické potíže, Pantano na M. Schumachera ztrácel v cíli tři kola.

Hodnocení:
Tým: Giorgio Pantano: Nick Heidfeld:

Minardi:

Situaci u italsko-australského týmu je obdobná jako u Jordanu. Minardi navíc oproti Jaguaru a Jordanu používá o specifikaci starší motor Cosworth, který byl dimenzován na poloviční životnost a výsledek nemohl být jiný. Ani jedno auto cíl nevidělo a Paul Stoddart musel přiznat, že tak velký odstup na konkurenci nečekal. Minardi situaci nemá ulehčenou ani z toho pohledu, že jen co dojede kvalifikaci první, hned musí startovat do druhé a tak tým nemá čas na přípravu aut pro druhou jízdu a de facto celý zbytek víkendu. Třetího svého pilota Belgičana Base Leinderse navíc poslali v pátek domů, protože mu chyběla superlicence, a tak si museli oba závodní jezdci zvolit pneumatiku pro okruh, na kterém jeli poprvé. Bruniho výkon po celý víkend vyzněl výrazně lépe než ten Zsolta Baumgarnera, který nebyl nikdy rychlejší než Bruni s výjimkou odstoupení ze závodu.

Hodnocení:
Tým: Gianmaria Bruni: Zsolt Baumgartner: