Alonso dostal penalizaci
Prý zavinil Russellovu nehodu. Bez kontaktu.
George Russell po skončení závodu obvinil Fernanda Alonsa z toho, že alespoň částečně zavinil jeho nehodu, která skončila vozem ležícím na boku.
„Samozřejmě jsem si sám na vině, že jsem vyjel ze zatáčky, jenže ještě 100 metrů před zatáčkou jsem byl půl vteřiny za Fernandem a v okamžiku jsem měl nos nelepený na jeho převodovce,“ vysvětloval Russell příčinu nehody. „Nevím, jestli byl na jeho straně nějaký problém nebo co. Byli jsme zavoláni ke komisařům, což se za těchto okolností příliš často nestává. Momentálně k tomu nemám nic víc co říct, musím se na to podívat. Samozřejmě jsem zklamaný, že můj závod skončil takto.“
A komisaři po vyslechnutí obou stran a v neposlední řadě po prozkoumání telemetrie z Alonsova vozu, našli jakousi střední cestu. Usoudili, že nemají důkaz, že starý lišák úmyslně rozhodil mladého jezdce Mercedesu a obral ho o aerodynamický přítlak, avšak přisoudili mu “potenciálně nebezpečnou jízdu“. Zní to zvláštně, vždyť závodění jako takové je potenciálně nebezpečné, ale na Alonsovo počínání se našel paragraf s průjezdem boxovou uličkou jako příslušným trestem. Jelikož se věc vyšetřila po závodě, místo průjezdu bylo jezdci Aston Martinu k času v cíli přičteno 20 sekund. Dost na to, aby spadl za týmového kolegu Lance Strolla i za Júkiho Cunodu z RB, takže si z Austrálie odváží čtyři body místo osmi.
„Vůz nikdy nesmí být řízen pomalu, nevyzpytatelně nebo způsobem, který by mohl být potenciálně nebezpečný pro jiné jezdce nebo další osoby,“ přikazuje článek 33.4 Sportovních pravidel F1.
„V telemetrických datech je vidět, že Alonso sundal nohu z plynu o více než 100 metrů dříve než v kterémkoli jiném kole závodu,“ píší komisaři ve svém rozhodnutí. „Také se velmi jemně dotkl brzdového pedálu v místě, kde to normálně nedělal (ačkoli tak jemně, že to nebylo hlavním důvodem náhlého zpomalení) a podřadil v místě, kde normálně nepodřazoval. Následně opět zařadil vyšší převodový stupeň a akceleroval k zatáčce, kde opět zpomalil, aby projel zatáčkou.
Alonso to vysvětlil tak, že jeho plánem bylo zpomalit o něco dříve, ale netrefil to správně, proto pak musel učinit další kroky. Nicméně, tento manévr zapříčinil rychlé a neobvyklé přiblížení vozů.
Komisaři v tomto případě neberou v úvahu následky havárie. Nemají dostatek informací k tomu, aby mohli posoudit, zda byl Alonsův manévr udělán s úmyslem způsobit Russellovi problémy, nebo je to tak, jak řekl komisařům, tedy že si prostě jen chtěl připravit lepší výjezd ze zatáčky.
Má mít Alonso právo zkusit odlišný přístup k nájezdu do zatáčky? – ano
Nese Alonso odpovědnost za špinavý vzduch za jeho vozem, který byl hlavní příčinou incidentu? -ne
Avšak rozhodl se udělat něco, nehledě na úmysl, co bylo velmi neobvyklé, tedy uvolnění plynového pedálu, brzdění, podřazení a další elementy manévru, o více než 100 metrů dříve než předtím a v mnohem větší míře, než byla nutná k prostému dřívějšímu zpomalení před zatáčkou? – ano“
Alonsovi nedokázali úmysl, ale porušení pravidel ano. Foto: Aston Martin
„Pět nebo šest kol jsem ho měl v DRS vzdálenosti. Nezbývalo mi nic jiného než sázet jedno kvalifikační kolo za druhým. Chtěl jsem maximalizovat rychlost na výjezdu ze šesté zatáčky, abych měl lepší šance při obraně. Udělal by to každý a já nemám pocit, že to bylo nebezpečné,“ řekl Alonso.
Mike Krack se vyjádřil, že ho rozhodnutí komisařů překvapilo, ale Aston Martin se vůči němu neodvolá.
Zdroj: motorsport, úvodní foto: Aston Martin