Magnussen může přijít o jeden závod
FIA plánuje kroky proti jeho taktice.
Kevin Magnussen měl v Miami velmi rušný víkend s incidenty ve sprintu i v závodě. Ovšem ne penalizace, ale až pět trestných bodů je to, co ho teď asi musí mrzet nejvíce. Dánský závodník má na kontě už 10 trestných bodů, přičemž za dosažení dvanácti jej FIA automaticky vyloučí z nejbližšího víkendu velké ceny. Není první, kdo se dostal tak blízko k zákazu startu, avšak s velkou pravděpodobností bude první, na kterého bude pravidlo použito.
Magnussenovým problémem je, že každý bod se maže přesně 12 měsíců poté, co byl udělen. A pilot Haasu vstoupil do sezony s nula trestnými body, všechny nasbíral od začátku letošní sezony, takže se mu budou mazat až na začátku příští. V Saúdské Arábii letos kolidoval s Alexandrem Albonem (3 body), v Číně s Júkim Cunodou (2 body), ve sprintu v Miami opakovaně získal a ponechal si neférovou výhodu v souboji s Lewisem Hamiltonem (3 body) a ve Velké ceně Miami kolidoval s Loganem Sargeantem (2 body). Přijít o šanci získat body v jedné velké ceně není pro jezdce jednoho ze zadních týmů tak strašné, ale zákaz startu by pro něj byla hodně velká ostuda.
Pět trestných bodů za jeden víkend, do konce sezony má v rezervě jeden. Foto: Haas
Ostuda bude i to, když FIA zpřísní tresty speciálně kvůli němu. Nikdo mu nemůže dokázat úmysl, ale padok je jednotný v přesvědčení, že Magnussen v sobotu v Miami úmyslně vícekrát přejel rovnou přes šikanu, aby se na chvíli dostal zpod tlaku mercedesu za ním. Na tohle jsou pravidla samozřejmě připravena a komisaři Magnussenovi udělili pětisekundovou penalizaci a desetisekundovou penalizaci a uviděl i černobílou vlajku, jako oznámení, že mu už hrozí diskvalifikace ze závodu. Na co pravidla a seznamy udělitelných trestů dosud nemyslely je, že Magnussen neměl naději uhájit svou osmou příčku až do cíle a časové tresty ho nemrzely. Jeho týmový kolega, Nico Hülkenberg, byl za safety carem na sedmém místě a díky Magnussenově pomalejší jízdě, neférové obraně a udržování DRS vláčku, Haas i získal body za sedmé místo v cíli.
Že po skončení sprintu zuřil Mercedes, Hamilton a další, kteří zůstali zaseklí, není překvapením, ale tvrdě se na Magnussenovu adresu vyjádřil i šéf týmu McLaren, který měl Norrise od první zatáčky mimo hru a Piastriho před haasy, takže mu Magnussen vlastně ještě pomáhal.
„Byli jsme svědky případu úmyslného poškození soupeře, a to opakovaně v jednom závodě i v jedné sezoně,“ řekl Andrea Stella. „Jak se mohou v takovém případě tresty pouze sčítat? Měly by být exponenciální! Ne pět sekund plus pět plus pět rovná se patnáct. Pět plus pět plus pět by mělo znamenat, že dostane možnost strávit následující víkend s rodinou a popřemýšlet nad sebou.“
Šéf týmu RB, Laurent Mekies, podotkl, že věc by se měla vyřešit před Monakem. Je-li v Monte Carlu vůbec nějaké místo k předjíždění, tak za tunelem při brzdění před šikanou. Porada na tohle téma se uskuteční v pátek před VC Emilie-Romagni. FIA je prý nakloněna řešení v podobě udělování trestného průjezdu boxovou uličkou, což by problém s nezávodícím ale zdržujícím jezdcem poměrně rychle vyřešilo, kdyby byl jezdec povinen odpykat si ho do dvou kol od udělení.
Zdroj: motorsport, úvodní foto: Haas