Magnussen dostává distanc pro Baku
Dán nasbíral 12 trestných bodů
Radost ze zisku jednoho bodu vystřídalo zklamání. Kevin Magnussen bude nucen vynechat Velkou cenu Ázerbájdžánu. Pilot Haasu si totiž za kolizi s Pierrem Gaslym při Velké ceně Itálie vysloužil nejenom desetisekundovou penalizaci, ale také dva trestné body. To znamená, že v tuto chvíli jich má celkem 12, což pro něj automaticky znamená zákaz startu v jednom závodě.
"V nájezdu do čtvrté zatáčky se Magnussen pokoušel po vnitřní straně předjet Gaslyho. Magnussenova přední náprava se sice nacházela před zrcátkem Gaslyho vozu, směrnice jezdeckých standardů ale říkají, že auto, které předjíždí, musí být během tohoto manévru řízeno bezpečným a kontrolovaným způsobem. Sportovní komisaři rozhodli, že toto nebyl Magnussenův případ. Proto jezdec nese za tento incident plnou odpovědnost a je mu udělena standardní penalizace i standardní trestné body," stojí v odůvodnění.
Magnussen se stává vůbec prvním pilotem v historii, který nasbíral 12 trestných bodů a vysloužil si na základě tohoto systému zákaz startu. Trestné body se ve formuli 1 udělují od roku 2014. Přesto Dán není ani zdaleka prvním pilotem, kterému byla v minulosti vystavena stopka. Naposledy potkalo něco takového Romaina Grosjeana při Velké ceně Belgie 2012. Francouz tehdy po startu zapříčinil hromadný incident, za který kromě něj zaplatili odstoupením i Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Sergio Pérez. Při dalším závodě ho musel Lotus nahradit Jeromem d´Ambrosiem.
Po skončení závodu Magnussen pochopitelně nebyl spokojen. Pilot Haasu, kterého dovedla k bodovanému výsledku především jednozastávková strategie, považoval penalizaci za neférovou. "Jsem zmatený, vůbec tomu nerozumím. Já a Gasly jsme sváděli v nájezdu do čtvrté zatáčky tvrdý souboj. Měli jsme lehký kontakt a ani jeden z nás netrefil zatáčku. Poté jsme se vrátili na trať, ani jedno auto nebylo poškozeno a pro ani jednoho z nás to nemělo žádné následky. A za to jsem dostal desetisekundovou penalizaci," kroutil hlavou Dán.
Magnussen rovněž poukazoval na to, že během závodu došlo k situacím, které byly z jeho pohledu mnohem vážnější. "V prvním kole Ricciardo natlačil na trávu Nica (Hülkenberga - pozn. red.) v rychlosti 300 km/h, čímž mu kompletně zničil závod. Mělo to velké následky a Nicovo auto bylo poškozeno. Za to Ricciardo dostal pětisekundovou penalizaci. Kde je tedy nějaká logika? Nechápu to," rozčiloval se.
Dodejme, že Nico Hülkenberg měl později incident také se druhým pilotem stáje VCARB Jukim Cunodou. Na něj Němec zaútočil v první zatáčce. Manévr ale nezvládl a došlo ke kolizi. Po ní musel Hülkenberg do boxů kvůi výměně předního křídla, přičemž Cunoda později na její následky odstoupil. Němec byl v cíli klasifikován jako sedmnáctý. Druhý účastník Magnussenova incidentu Pierre Gasly dojel na 15. pozici.
Haas může k rozhodnutí o Magnussenově zákazu startu podat odvolání. Tisková zpráva americké stáje ale naznačuje, že k něčemu takovému nejspíše nedojde. "Magnussen bohužel posbíral dva trestné body za kolizi s Pierrem Gaslym, což znamená, že nasbíral 12 trestných bodů během 12 měsíců. To automaticky znamená stopku na jeden závod. Odpyká si ji v Ázerbájdžánu," stojí v článku.
Všechny trestné body posbíral Magnussen během letošní sezony. Nejprve získal tři za kolizi s Alexanderem Albonem při Velké ceně Saúdské Arábie, poté další dva za incident s Jukim Cunodou v Číně. Hned pět si jich odvezl z Miami. Tři dostal za to, že hned v několika případech opustil trať a nedovoleně získal výhodu. Zbylé dva mu vynesla kolize s Loganem Sargeantem. Od květnového závodu na Floridě se trestným bodům úspěšně vyhýbal. Až doteď.
Šance pro Bearmana?
Se zákazem startu Kevina Magnussena se jasně nabízí jedna otázka - kdo bude týmovým kolegou Nica Hülkenberga při Velké ceně Ázerbájdžánu v Baku? Ačkoli prozatím nedošlo k žádnému oficiálnímu potvrzení, favorit se zdá být jasný - Oliver Bearman.
Britský pilot letos s týmem absolvoval již čtyři volné tréninky a od roku 2025 se stane jeho stálým jezdcem, když utvoří dvojici s Estebanem Oconem. Navíc by nebyl úplným nováčkem. Při Velké ceně Saúdské Arábie v Džiddě už totiž zaskakoval za Carlose Sainze u Ferrari. Do cíle dojel jako sedmý.
Bearman letos působí jako stálý jezdec ve F2 s týmem Prema. Ta sice v Baku formuli 1 doprovází, tak tomu ale bylo i v Džiddě. Bearmana by navíc případná absence vůbec nemusela trápit. Ačkoli letos dokázal vyhrát sprintové závody na Red Bull Ringu a v Monze, v průběžném pořadí se nachází až na 14. pozici.
Roli rezervního pilota letos u Haasu neplní pouze Oliver Bearman, ale také Pietro Fittipaldi. I Brazilec už má se závoděním ve formuli 1 zkušenost. V posledních dvou závodech sezony 2020 zaskakoval u Haasu za Romaina Grosjeana. Jeho záskok v Baku se ale přesto nejeví pravděpodobně. Když pomineme skutečnost, že vzhledem k budoucím plánům dává nasazení Bearmana mnohem větší smysl než v případě Fittipaldiho, Velká cena Ázerbájdžánu termínově koliduje s finálovým podnikem amerického seriálu IndyCar v Nashvillu. Tam letos Fittipaldi závodí s týmem Rahal Letterman Lanigan Racing.
Zdroj: Motorsport, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Haas