Poklidný závod zpestřil náznak dramatu v samém závěru
VC Emilie-Romagni – závod
Obhájce titulu Max Verstappen z týmu Red Bull vybojoval 59. vítězství kariéry a konečně se při tom pořádně zapotil. Zdánlivě jednoznačný průběh se alespoň mírně zdramatizoval v závěru, kdy se mu Norris přiblížil na rozdíl méně než vteřiny. Víc už jezdec McLarenu nezvládl.
V roce 30. výročí tragické smrti Ayrtona Senny se jel v Imole zcela poklidný závod. Jako by jezdci z piety nechtěli vyvolávat ostřejší souboje. Ale spíš to bylo dané tím, že rozdíly mezi jednotlivými monoposty byly dané a stíhači Verstappena neměli dostatečnou rychlost. Diváci se tedy museli spokojit s pohledem na kroužící vozy bez potřebného napětí.
Z první řady startovali Verstappen a Norris, ze druhé Leclerc a Sainz, do třetí řady se propadl Piastri potrestaný ztrátou tří míst za prohřešek v kvalifikaci (blokování Magnussena). Sobota se vůbec nevydařila Alonsovi, ve třetím tréninku vlastní vinou havaroval, v kvalifikace zajel se špatně fungujícím vozem nejhorší čas a do závodu vyrazil z uličky před boxy. Počasí bylo velmi podobné jako při sobotní kvalifikaci, teplota vzduchu byla 25 °C, asfaltu 44 °C, vlhkost se pohybovala kolem 50 % a déšť se neočekával.
Pouze Gasly obul měkkou směs pneumatik, Pérez, Kuan-jü a Sargeant tvrdou, ostatní vyrazili na střední. Po startu kupodivu nedošlo k žádné kolizi (kromě lehkého ťuknutí Ocona se Strollem) a Verstappen uhájil vedení. Prvních šest jezdců se seřadilo v pořadí z roštu, kupředu se posunul Hamilton a o dvě místa postoupil Hülkenberg.
Tifosi připravili jezdcům, nejen domácího týmu, tradičně bouřlivou a fascinující atmosféru. Foto: Red Bull
Sainz měl v zádech Piastriho a zdálo se, že je mclaren o něco rychlejší. K opravdovému útoku však ani s pomocí DRS nedocházelo. Již v 10. kole se první jezdci rozhodli pro výměnu pneumatik – Gasly, Bottas a Albon, který však vyjel na trať se špatně upevněným pravým předním kolem. Pomaličku kroužil po trati, aby se dostal zpět do boxů. Druhý pokus se mechanikům Williamsu podařil. Později byl Albon potrestán penalizací 10 vteřin. Kola vyměnil i Ricciardo, všichni přešli podle očekávání na tvrdou směs. Příklad následovali i další.
Jakmile se uvolnil prostor, výrazně zrychlil Pérez. V té chvíli měl na sedmého Hamiltona ztrátu již přes deset vteřin! Nejrychlejší na trati však byl po zastávce Cunoda. Verstappen zvýšil náskok na pět vteřin, za jeho zády se rozestupy ustálily. V 17. kole vyjel do kačírku Pérez a vymlouval se na přehřáté brzdy.
Po 20 kolech bylo pořadí Verstappen, +5,7 Norris, +7,6 Leclerc, +11,5 Sainz, +12,3 Piastri, +15,3 Russell, +16,8 Hamilton, +32,2 Pérez, +34,6 Stroll, +39,6 Ocon, dále Magnussen, Kuan-jü, Sargeant, Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo, Gasly, Bottas, Alonso, Albon.
Ze špičky se k zastávce první rozhodl Russell ze šestého místa. Verstappen dráždil komisaře překračováním traťových limitů a přišel za to o časy ze dvou kol. Do boxů zamířil Norris, ale na trať se vrátil za Pérezem. Ve 24. kole se však Brit před Mexičana celkem pohodlně dostal. Ve 25. kole vyměnil kola vedoucí Verstappen a na vedoucí pozici se k radosti tifosi objevil Leclerc za volantem Ferrari. Užil si jen jedno kolo, zajel si pro nové pneumatiky a po návratu měl před sebou Péreze. Nebyl to však tvrdý oříšek.
Cunoda měl na startu asi vyšší ambice, nakonec ale musí být rád za chvost bodované desítky. Foto: Red Bull
Delší série zastávek špičku ve 30. kole seřadila v pořadí Verstappen, Norris, Leclerc, Piastri, Pérez (bez zastávky), Sainz, Russell, Stroll (bez zastávky), Hamilton… Nejlepší časy jezdil v této fázi závodu Piastri a přilepil se na Leclerka. Jakékoli drama však bylo v nedohlednu.
Po 40 kolech jezdci kroužili po trati v pořadí Verstappen, +6,4 Norris, +8,7 Leclerc, +11,0 Piastri, +15,8 Sainz, +22,6 Russell, +31,6 Hamilton, +57,1 Cunoda, +59,5 Hülkenberg, +60,9 Pérez, dále Ricciardo, Bottas, Stroll, Ocon, Alonso, Kuan-jü, Magnussen, Gasly, Sargeant a Albon.
První další předjetí předvedl Pérez na úkor Cunody. Leclerc se zatím přiblížil druhému Norrisovi na dosah DRS. Probral se i Hamilton a po několik kol řídil nejrychlejší vůz na trati. V bitvě o jeden bod předjel Stroll (8 kol staré pneumatiky) bezmocného Hülkenberga (32 kol staré pneumatiky).
Pérez pokračoval v nepřesvědčivých výkonech z tréninků a kvalifikace i v nedělním závodě. Foto: Red Bull
Ve 48. kole si Leclerc skočil přes obrubník a záď Norrisova mclarenu se mu zase vzdálila. S blížícím se koncem se Norris jen nepatrně přibližoval vedoucímu Verstappenovi, ale stále se nemohl dostat pod čtyři vteřiny. Podařilo se mu to až v 54. kole. Pro čerstvé střední pneumatiky si dojel Russell a ve stejné chvíli zajel nejrychlejší kolo v závodě Pérez. Náskok Verstappen se kvapem snižoval. Začala přetahovaná o nejrychlejší kola. Po bonusu sáhl Russell.
V 57. kole se rozdíl smrskl pod dvě vteřiny! Přitom Norris měl ještě o dvě kola starší pneumatiky. Oba závodníci jeli na hranici možností, ale až v předposledním kole rozdíl klesl pod vteřinu. Obhájce titulu však s těsným náskokem 725 tisícin vteřiny vítězství uhájil.
Fanoušci Ferrari vzali zavděk alespoň třetím místem Leclerka a dál čekají na vítězství rudých vozů z Maranella. Neviditelné mercedesy mohlo povzbudit alespoň nejrychlejší kolo Russella.
Uznání zaslouží jezdci na posledních bodovaných pozicích – Stroll a Cunoda. Naopak haasy po slibných výkonech během víkendu odešly s prázdnou. Závod nedokončil jediný Albon a to byl další důkaz absence ostřejších soubojů.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | - | 63 | 25 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 0,725 | 63 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 7,916 | 63 | 15 |
4. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 14,132 | 63 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 22,325 | 63 | 10 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 35,104 | 63 | 8 |
7. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 47,154 | 63 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 54,776 | 63 | 4 |
9. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:19,556 | 63 | 2 |
10. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 62 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1 kolo | 62 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 62 | 0 |
13. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 1 kolo | 62 | 0 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 62 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 62 | 0 |
16. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1 kolo | 62 | 0 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1 kolo | 62 | 0 |
18. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 62 | 0 |
19. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 62 | 0 |
20. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 51 | 0 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull