Továrna Renaultu hledá práci
Alpine má u Mercedesu plně nahradit Aston.
Už i vrabci na střechách cvrlikají o tom, že Alpine přestane být továrním týmem Renaultu. Nadále bude reprezentovat sportovně laděnou značku, ale už jako zákazník Mercedesu, tedy stejný vzorec, jaký nyní využívá Aston Martin.
Stále nic není oficiální, ale už ani dobře skrývané. Vyššímu managementu továren Alpinu v Enstonu a Renaultu ve Viry-Châtillon bylo oznámeno, že se hledají nápady pro nové využití Viry. Předpokládá se, že zůstane centrem motorsportovních aktivit a výzkumu Renaultu, ačkoli nic není jisté. Zde je třeba zmínit, že spalovací motory Renaultu nejsou pouze dítětem Viry, ale již desetiletí jsou vyráběny a montovány převážně v továrně společnosti Mecachrome, která se podílí i na výrobě komponentů hybridních systémů motoru, ve Viry je výzkum, vývoj, testování, analyzování pohonných jednotek, ale vyrábějí se tam jen některé specifické komponenty.
Má se za to, že strůjcem změn u Alpinu je nový výkonný poradce, Flavio Briatore. Ten býval šéfem týmu z Enstonu, když závodil pod jménem Benetton a používal motory od Renaultu, i později, když nesl jméno Renault, ale anglická továrna pod ním beztak fungovala značně samostatně, odděleně od Viry. Teď nejspíše vidí Viry, dlouho se trápící s komplikovanými hybridními pohonnými jednotkami, jako přítěž a nevěří ve zlepšení její konkurenceschopnosti vůči Hondě, Mercedesu a Ferrari, přičemž ještě přibudou nový konkurenti Audi a Red Bull – Ford.
Briatore přitom musí vidět úspěch Aston Martinu, týmu finančně efektivně reprezentujícího automobilku, který je po technické stránce silně navázaný na Mercedes. Jenže Aston si vybral směřování k továrnímu statusu, zajistil si partnerství s Hondou a pouští se do výroby vlastního zadního zavěšení, převodovek a dalších dílů, které dosud nevyráběl. Takže Alpine u Mercedesu může, a prý i přebere vše po Astonu, tedy nejen pohonné jednotky s trojcípou hvězdou, ale i převodovky a zavěšení. Asi z tohoto důvodu byl informován také management v Enstonu, část zaměstnanců si bude hledat novou práci.
Prvním náznakem, že to je s odchodem Renaultu vážné, bylo oznámení Audi, že jeho palivovým partnerem bude BP, současný partner Renaultu. Po odstartování nové generace hybridních pohonných jednotek na začátku roku 2026 bude zajisté následovat jejich rychlý vývoj, což dá výhodu týmům s tovární podporou minimálně na první dva roky. Ale stáj Alpine se beztak nezdá být připravený postavit mistrovský vůz, takže i vynikající motor Renault by nejspíše vyšel marketingově vniveč.
McLaren letos vítězí s motorem Mercedes, tak proč by v budoucnu nemohl Alpine? Foto: Alpine
Dalším Briatoreho cílem má údajně být vystrnadění Bruna Famina z křesla šéfa týmu, kam se sám posadil po vyhození Otmara Szafnauera v létě loňského roku. Famin přišel z Viry, ředitel automobilky Alpine ho jmenoval viceprezidentem Alpinu pro motorsport, měl zprostředkovat lepší komunikaci mezi Viry a Enstonem, po odstranění Szafnauera mluvil o rychlých úspěších, letošní vůz postaven pod jeho dohledem je pomalý a problémový a nyní může být Famin v nové štíhlejší struktuře označen za zcela nadbytečného. Po roce šéfování. Briatore údajně místo šéfa netovárního týmu Alpine nabízí Oliverovi Oakesovi, šéfovi Hitechu, který má týmy ve F2 a F3 a spolu s Andrettim se nedávno ucházel o místenku ve F1.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Alpine