Verstappenův inženýr se dočkal povýšení
Odchody Horner přisuzuje rozpočtovému stropu.
Red Bull si musí projít personálními změnami, jelikož za uplynulý rok přišel o několik významných osobností v čele s Adrianem Neweym. Povýšení se dočkal i závodní inženýr Maxe Verstappena, GianPiero "GP" Lambiase. Tohle povýšení ani tak nesouvisí s Neweyho odchodem, jako spíše s odchodem Jonathana Wheatleyho na místo šéfa týmu Sauber. Nebude přímo nahrazen, Red Bull raději rozdělí dosavadní úkoly sportovního ředitele mezi jiné zaměstnance.
Lambiase tak dostal nově vytvořenou pracovní pozici šéfa závodění. Kromě toho, že bude nadále Verstappenovým závodním inženýrem, takže bude komunikovat s jezdcem i ostatními inženýry pracujícími na jeho voze, bude tedy i dělat šéfa všem cestujícím zaměstnancům podílejícím se na sportovních výkonech. Stephen Knowles dostal roli šéfa sportovních pravidel, Richard Wolverson bude šéfem závodních operací, Gerrard O’Reilly převzal plnou kontrolu nad záležitostmi logistiky.
Jedním z lidí, které bude třeba nahradit, je hlavní stratég, Will Courtenay, jelikož přijal nabídku stát se sportovním ředitelem McLarenu. Courtenay přitom do týmu přišel v roce 2003, tedy dříve, než jej od Fordu koupil Red Bull. Jeho odchod má háček, s Red Bullem má smlouvu platnou až do poloviny roku 2026. Tým z Milton Keynes nejspíše bude chtít počkat, až se trochu usadí prach po jiných personálních změnách, až poté bude ochoten s Cortenaym a McLarenem vyjednávat o předčasném odchodu. Nezapomínejme, že od letošního roku je technickým ředitelem McLarenu Rob Marshall, také získán z Red Bullu
„Tohle je to, před čím jsem varoval,“ nechal se slyšet Jos Verstappen, jenž letos vydatně přilil olej do ohně kauzy obtěžování zaměstnankyně týmu Red Bull, když prohlásil, že pokud tým neopustí Christian Horner, opustí ho mnohé jiné osobnosti. „Tým zareagoval v tom smyslu, že to nevadí, že má náhradníky čekající na příležitost. Ale co je moc, to je moc. A Max po každém takovém oznámení dostává otázky a tak dále... Co se děje, prostě není zdravé.“
Vysvětlením ze strany Red Bullu je rozpočtový strop. Kromě jezdců mají z něj výjimku pouze tři zaměstnanci týmu. Peníze na královské platy ostatních by chyběly v rozpočtu na každou sezonu. Mohli bychom předpokládat, že u Red Bullu měly doteď výjimky Horner, Newey a technický ředitel Pierre Waché, i když u Neweyho si nemůžeme být jisti, protože FIA jen relativně nedávno uzavírala mezery v pravidlech rozpočtového stropu a Newey mohl jeho královský plat hypoteticky dostávat od některé z firem Red Bullu za práci mimo F1 a u Red Bull Racingu pak být pod rozpočtovým stropem. To však nebylo potvrzeno, jen už víme, že to přestalo být možné a Newey odchází do Aston Martinu, kde bude mít i vlastnický podíl.
Nikdo si neudrží člověka, který jinde dostane výjimku z rozpočtového stropu. Foto: Red Bull
„Je to těžké. Jonathan byl skvělým sportovním ředitelem, ale také drahým. Vždy si to je třeba spočítat, plusy a minusy,“ řekl Horner o Wheatleym. „Když dostal dobrou nabídku od Audi, bylo to jako: „Víš ty co? Já si myslím, že bys ji měl přijmout, protože pravidla jsou tak postavená, že tu už pro tebe víc udělat nemůžeme. Takže pokud jsi dostal nabídku s kariérním růstem a podstatně lepší výplatou, měl bys jít.
My jsme mu takovou nabídku nemohli dát a neměl se už ani kam posunout, některé oblasti byly pro něj uzamčeny, jelikož byl pořád s týmem na cestách a nikdy v továrně. Nyní se jeho odchodem vytvořil prostor pro růst jiných členů týmu. A s Willem a oblastí strategie je to stejné. Byl s námi 20 let. Jediná další možnost pro něj byla přijmout místo jinde v našem koncernu, ale bylo mu nabídnuto lepší místo a velmi vysoký plat, bylo to od McLarenu a nám nezbylo nic jiného než mu popřát hodně štěstí. Díky tomu se otevřela příležitost pro Hannah Schmitzovou, která by jinak zajisté dostala spoustu nabídek na kariérní růst od konkurence.
S Adrianem jsme měli dohodu, že na konci roku 2025 přestane pracovat na projektech F1 a bude už opravdu pouze mentorem. V opačném případě by mi jiní lidé odešli ke konkurenci. Ale zřejmě měl pocit, že ve F1 ještě neřekl poslední slovo, učinil pochopitelné rozhodnutí a Aston mu nabídl akcie a tak dále, což u nás mít nemohl. Formule 1 je teď úplně jiná než před nějakými pěti lety. Možná 90 procent času přemýšlíme nad tím, jak to udělat, abychom každý cent ze 140 milionů dolarů utratili co nejrozumněji.“
V souvislosti s rozpočtovým stropem přišla dobrá zpráva pro Sauber/Audi. Formule 1 uznala, že není fér mít jeden rozpočtový strop pro týmy sídlící v různých státech, hlavně to není fér vůči švýcarskému týmu, když průměrná roční mzda byla v roce 2022 ve Švýcarsku 80 tisíc dolarů, zatímco ve Spojeném království 54 tisíc dolarů. Způsob výpočtu navýšení zatím nebyl oznámen. Audi se kromě Wheatleyho povedlo získat i Ignacia Ruedu, bývalého hlavního stratéga a sportovního ředitele Ferrari. Dlouholetý sportovní ředitel Sauberu, Beat Zehnder, se tak může přesunout na novou pozici, ze které bude dohlížet na efektivní nábor nových zaměstnanců a přerod malé stáje na tovární tým Audi. Vrací se také bývalý zaměstnanec Giampaolo Dall'Ara, aby dohlížel na spolupráci továrny s cestujícím týmem na inženýrské úrovni.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull