Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Finále IRL pro sebe rozhodl Franchitti, Enge dojel osmý

Finále IRL pro sebe rozhodl Franchitti, Enge dojel osmý

Toyota Indy 400 - výsledky závodu

Toyota Indy 400
200 kol, 400 mil
21° C
4 žluté fáze, celkem 29 kol
nejrychlejší kolo: Dan Wheldon - 32,8041 sec ve 46.kole

Finálový závod letošního ročníku IRL v kalifornské Fontaně dokázal dotáhnou do vítězného konce Dario Franchitti. Po celý závod se držel ve vedoucí skupině a ve finiši po posledním restartu dokázal odolat tlaku loňského šampiona Kanaana a Vitora Meiry.

Po startu závodu šel do vedení Franchitti, ale už ve třetím kole neodolal útoku Schecktera. Dopředu se začal startovním polem prodírat i Enge, který v 5. kole pokořil Briana Hertu a posunul se na devátou pozici. Za vedoucím Scheckterem bojovali Franchitti a Hornish, další klubko jezdců se vytvořilo kolem sedmého místa, o které v úvodní fázi bojovali Meira a Danica Patrick. Ve 14. kole se do jejich souboje zapojil i Enge. Pořadí této trojice se několikrát promíchalo, ale ve dvacátém kole už byl Enge před oběma jezdci na páté pozici. Vedl stále Scheckter před Hornishem, Kanaanem a Franchittim.

Ve 23. kole se Foyt otřel o zeď v zatáčce č. 2, ale prozatím situaci ustál a pokračoval. To se mu však nezdařilo o osm kol později, kdy ve stejné zatáčce narazil do zdi a způsobil první žlutou fázi. Ve 36. kole zajelo celé pole vozů poprvé do boxů. Odsud jako první vyrazil Kanaan, Scheckter měl problémy s výměnou pravé přední pneumatiky  a klesl na pátou příčku, o dvě pozice zpět klesl i Enge. Po restartu ve 44. kole se do vedení dostal Franchitti, zatímco Enge klesl postupně až na desátou pozici. Zelená fáze však netrvala dlouho a již v 50. kole se na dráze opět rozsvítila žlutá světla, tentokrát z důvodu nečistot na trati. Tentokráte zajela do boxů jen část vozů a pole se rozdělilo podle odlišných palivových strategií.

Závod byl znovu restartován v 54. kole a Enge se brzy dostal do krásného souboje s Wheldonem, Sharpem a Hornishem. V 68. kole se dokázal Enge na chvíli protlačit až na čtvrtou pozici, ale vzápětí ji opět ztratil ve prospěch Wheldona. V 80. kole pak bylo pořadí Scheckter, Kanaan, Franchitti, Wheldon a Sharp.

K další zastávce v boxech zamířili z vedoucí skupiny jako první Scheckter a Sharp, vzápětí následováni Engem, Kanaanem a Franchittim. Do vedení se tak posunula skupina jezdců, která tankovala při předchozí žluté. V 89. kole přišla sprcha pro všechny fanoušky Tomáše Engeho, který byl potrestán průjezdem boxy za překročení rychlostního limitu v boxové uličce. Tato penalizace Tomáše v podstatě vyřadila z boje ve vedoucí skupině. Stejnou penalizací byli vzápětí potrestáni i Hornish a Buddy Rice. Enge, který se na trať vrátil na 14. pozici se navíc ocitl v nebezpečí, že bude předjet vedoucí skupinou jezdců o jedno kolo. Zachoval se však jako velký bojovník a dokázal v následujících desítkách kol udržet místo těsně před vedoucími jezdci závodu. Dokázal zajíždět stejně rychlá kola jako oni a moc by mu v tuto chvíli pomohla žlutá fáze. Ta však stále nepřicházela.

V polovině závodu pak bylo pořadí  Scheckter, Franchitti, Wheldon, Kanaan a Meira. Při zastávkách v boxech se pořadí několikrát zamíchalo, když se dostala vpřed skupina vedená Lazierem, která měla odlišnou palivovou strategii. Tomáš Enge se stále pohyboval těsně před vedoucí skupinou a bojoval jako lev, aby nebyl předjet o jedno kolo. Jeho odměna přišla až ve 169. kole, kdy přišla žlutá po smyku Matsuury v boxech a Enge si mohl konečně trochu oddechnout.

Z čela se tou dobou už vytratil Scheckter, který už v této fázi závodu nestačil držet tempo s piloty týmu Andretti-Green. Závod byl znovu rozjet ve 176. kole a Enge se dokázal vzápětí dostat před Dixona. Na čele byl Franchitti, následován Kanaanem, Sharpem a Meirou.  Ve 184. kole se ještě střetli ve čtvrté zatáčce Jacques Lazier a Danica Patrick a samozřejmě následovala opět žlutá. Havárie naštěstí dopadla pro oba dobře.

192. kolo pak přineslo restart k závěrečnému boji o pozice. V posledních osmi kolech však už Franchitti před sebe nikoho nepustil a zvítězil před týmovým kolegou Kanaanem, Vitorem Meirou a Scottem Sharpem. Tomáš Enge nakonec dojel osmý za svým stájovým kolegou Scheckterem.

p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 D.Franchitti  Andretti Green Racing
2:22:22.6114
2.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
0.1117
3.
 V.Meira  Rahal Letterman Racing
0.9880
4.
 S.Sharp  Delphi Fernandez Racing
1.0874
5.
 S.Hornish Jr.  Marlboro Team Penske
1.3711
6.
 D.Wheldon  Andretti Green Racing
1.7402
7.
 T.Scheckter  Panther Racing
2.3260
8.
 T.Enge  Panther Racing
4.4645
9.
 H.Castroneves  Marlboro Team Penske
4.4718
10.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
6.6636
11.
 B.Herta  Andretti Green Racing
8.1629
12.
 B.Rice  Rahal Letterman Racing
1 kolo
13.
 J.Kite  Hemelgarn Racing
1 kolo
14.
 A.Barron  Red Bull Cheever Racing
1 kolo
15.
 P.Carpentier  Red Bull Cheever Racing
1 kolo
16.
 R.Yasukawa  Dreyer & Reinbold Racing
2 kola
17.
 J.Lazier  Chip Ganassi Racing
havárie
18.
 D.Patrick  Rahal Letterman Racing
havárie
19.
 K.Matsuura  Super Aguri Fernandez
havárie
20.
 E.Carpenter  Vision Racing
ovládání
21.
 A.J.Foyt IV  A.J. Foyt Enterprises
havárie

Všechny časy neoficiální

Fotografie s laskavým svolením Indyracingmedia / LAT