Hornish ve strhujícím závěru vítězem 90. ročníku Indy 500
Indy 500 - výsledky závodu
Indianapolis 500
200 kol, 500 mil
28° C
5 žlutých fází, celkem 44 kol
nejrychlejší kolo: S.Dixon: 40.6777 sekundy ve 41. kole
Strhujícím finišem, ve kterém porazil doslova na cílové čáře Marco Andrettiho, si Sam Hornish zajistil místo mezi velikány závodu v Indianapolis. Po problémech při tankování při posledním pit stopu se zázračně vrátil do závodu a v posledních kolech porazil otce i syna Andrettiovy.
Když zaváděcí vůz řízený Lance Armstrongem zabočil do boxů, přes Hornishe se na první pozici protáhl Helio Castroneves. Hned v prvním kole ale došlo ke kolizi mezi Chessonem a Bucknumem a závod byl poprvé zpomalen. Po restartu v 7. kole se o útok pokusil poprvé Wheldon, ale ještě neuspěl. Podařil se mu až o dvě kola později, kdy se před stájového kolegu dostal i Hornish. Ve 20. kole tak vedl Wheldon před Hornishem a Kanaanem. Vpřed polem jezdců se posunoval i Marco Andretti a Danica Patrick. První zastávky v boxech proběhly víceméně bez problémů, ještě před nimi však musel ze závodu odstoupit Medeiros. Ze závodu odstoupili brzy také Larry Foyt, Stephan Gregoire a Luyendyk, všichni pro potíže s ovládáním vozu.
Pozornost všech však byla bezpochyby soustředěna na vedoucí skupinu, ve které bojovali Wheldon s Hornishem a Kanaanem a do které se po zastávkách dotáhli i Dixon a Scheckter. Takové bylo i pořadí po prvních padesáti kolech. V 66. kole skončil divokou havárií závod pro Schecktera, který se ve 4. zatáčce dostal příliš nízko mimo ideální stopu, dostal smyk a havaroval před vjezdem do boxů. Rozsvítila se žlutá světla, ale boxy musely zůstat ještě tři kola zavřeny, neboť je blokovaly trosky Scheckterova vozu.
Po otevření boxů se na další zastávky vydalo prakticky celé pole jezdců. Závod byl znovu rozjet v 76. kole a o vedení se znovu rozpoutal boj mezi Wheldonem, Dixonem, Hornishem, Kanaanem a Franchittim, který se do vedoucí skupiny dotáhl ze středu pole. Tato pětice zůstala na čele až do poloviny závodu, i když pořadí se měnilo a nenápadně jedoucí Danica Patrick se dostala na čas až na páté místo před Franchittiho.
Ve 110. kole musely naskočit další vrásky na čele Rogera Penskeho. Helio Castroneves bojující ve středu pole si špatně připravil útok na Riceho a svým „Banzai“ manévrem ve 4. zatáčce způsobil kolizi, která oba jezdce vyřadila ze závodu.
Závodit se znova začalo až ve 122. kole a bylo se znova na co dívat. Dixon, Wheldon a Hornish si to znovu rozdali pěkně zostra. Jejich souboj trval až do 148. kola, kdy havaroval Al Unser Jr. a závod byl znovu zpomalen. Ve 150. kole stále za žluté fáze vjelo celé pole do boxů pro palivo. Drama se rozpoutalo v boxech týmu Penske. Hlavici tankovacího zařízení se nepodařilo vysunout včas, Hornish se rozjel a došlo k přetržení hadice a k následnému požáru, který se naštěstí podařilo okamžitě uhasit. I tak však Hornish ztratil mnoho času a navíc byl potrestán průjezdem boxy, podobně jako Bell. Zdálo se, že všechny Hornishovy naděje na vítězství jsou ztraceny.
Závod byl restartován až ve 162. kole, neboť mezitím pod žlutou vlajkou ještě havaroval Simmons. Zatímco Hornish a Bell okamžitě zamířili do boxů, aby splnili svou penalizaci, na čele se rozjížděl opět boj o vedoucí pozici. Čelo teď tvořili Dixon, Wheldon, Kanaan a Marco Andretti, následováni Franchittim. Hornish se udržel ve vedoucím kole, ale měl na špičku téměř celé kolo ztráty.
První z čela odpadl Dixon, který byl ve 171. kole potrestán průjezdem boxy za blokování. Velmi dobře teď jel i Kanaan, který bojoval a vedení s Wheldonem, ale další drama se už blížilo. Vedoucím vozům začalo docházet palivo a první do boxů zamířil Wheldon. Ve 190. kole tak vedl Kanaan před Marco Andrettim, ale vzápětí přišel rozhodující okamžik závodu, když havaroval Giaffone a způsobil další žlutou fázi, která umožnila Hornishovi dotáhnout se do vedoucí skupiny.
Závod byl odstartován ve 196. kole a do vedení šel Michael Andretti, kterého ale o kolo později překonal jeho syn Marco. Během dvou kol se za ně dokázal prodrat i Hornish a do předposledního kola již vjížděl na druhé pozici, přičemž byl viditelně rychlejší než Marco Andretti. První útok si však špatně připravil, málem došlo ke kolizi obou vozů a Hornish musel zvolnit. Do posledního kola vjížděl Marco Andretti s náskokem, který se zdál být již dostatečný.
Hornish se však nevzdal a zajel fantastické poslední kolo, své nejrychlejší v celém závodě. Zatáčku za zatáčkou se nezadržitelně přibližoval a nakonec předjel Andrettiho snad sto metrů před cílem.
Sam Hornish tak nakonec zvítězil ve druhém nejtěsnějším finiši historie Indy 500, v závodě, který jistě vejde do dějin oválu v Indianapolis stejně jako vítězství Danny Sullivana po „hodinách“ nebo vítězství Ricka Mearse, který rovněž nakonec zvítězil z takřka beznadějné pozice v závodě. Na druhém místě dojel Marco Andretti, třetí místo obsadil jeho otec Michael Andretti.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas |
1. |
S.Hornish Jr. | Marlboro Team Penske |
3:14:29.3743 |
2. |
Marco Andretti | Andretti Green Racing |
0.0635 |
3. |
Michael Andretti | Andretti Green Racing |
1.0087 |
4. |
D.Wheldon | Chip Ganassi Racing |
1.2692 |
5. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
1.6456 |
6. |
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
3.0566 |
7. |
D.Franchitti | Andretti Green Racing |
5.6249 |
8. |
D.Patrick | Rahal Letterman Racing |
5.7263 |
9. |
S.Sharp | Delphi Fernandez Racing |
11.1252 |
10. |
V.Meira | Panther Racing |
17.9554 |
11. |
E.Carpenter | Vision Racing |
1 kolo |
12. |
B.Lazier | Dreyer & Reinbold Racing |
1 kolo |
13. |
E.Cheever Jr. | Cheever Racing |
2 kola |
14. |
M.Papis | Cheever Racing |
3 kola |
15. |
K.Matsuura | Super Aguri Fernandez |
4 kola |
16. |
R.Yasukawa | Playa del Racing |
6 kol |
17. |
J.Lazier | Playa del Racing |
7 kol |
18. |
A.Dare | Sam Schmidt Motorsports |
7 kol |
19. |
P.J.Jones | Team Leader Racing |
11 kol |
20. |
B.Herta | Andretti Green Racing |
12 kol |
21. |
F.Giaffone | A.J. Foyt Enterprises |
23 kol |
22. |
T.Bell | Vision Racing |
porucha |
23. |
J.Simmons | Rahal Letterman Racing |
havárie |
24. |
A.Unser Jr. | Dreyer & Reinbold Racing |
havárie |
25. |
H.Castroneves | Marlboro Team Penske |
havárie |
26. |
B.Rice | Rahal Letterman Racing |
havárie |
27. |
T.Scheckter | Vision Racing |
havárie |
28. |
A.Luyendyk Jr. | Luyendyk Racing |
ovládání |
29. |
S.Gregoire | Team Leader Racing |
ovládání |
30. |
L.Foyt | A.J. Foyt Enterprises |
ovládání |
31. |
T.Medeiros | PDM Racing |
porucha |
32. |
J.Bucknum | Hemelgarn Racing |
havárie |
33. |
P.J.Chesson | Hemelgarn Racing |
havárie |
Všechny časy neoficiální
Fotografie: Indycarmedia / USA LAT Photographic