Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hornish ve strhujícím závěru vítězem 90. ročníku Indy 500

Hornish ve strhujícím závěru vítězem 90. ročníku Indy 500

Indy 500 - výsledky závodu

Indianapolis 500
200 kol, 500 mil
28° C
5 žlutých fází, celkem 44 kol
nejrychlejší kolo: S.Dixon: 40.6777 sekundy ve 41. kole

Strhujícím finišem, ve kterém porazil doslova na cílové čáře Marco Andrettiho, si Sam Hornish zajistil místo mezi velikány závodu v Indianapolis. Po problémech při tankování při posledním pit stopu se zázračně vrátil do závodu a v posledních kolech porazil otce i syna Andrettiovy.

Když zaváděcí vůz řízený Lance Armstrongem zabočil do boxů, přes Hornishe se na první pozici protáhl Helio Castroneves. Hned v prvním kole ale došlo ke kolizi mezi Chessonem a Bucknumem a závod byl poprvé zpomalen. Po restartu v 7. kole se o útok pokusil poprvé Wheldon, ale ještě neuspěl. Podařil se mu až o dvě kola později, kdy se před stájového kolegu dostal i Hornish. Ve 20. kole tak vedl Wheldon před Hornishem a Kanaanem. Vpřed polem jezdců se posunoval i Marco Andretti a Danica Patrick. První zastávky v boxech proběhly víceméně bez problémů, ještě před nimi však musel ze závodu odstoupit Medeiros. Ze závodu odstoupili brzy také Larry Foyt, Stephan Gregoire a Luyendyk, všichni pro potíže s ovládáním vozu.
 
Pozornost všech však byla bezpochyby soustředěna na vedoucí skupinu, ve které bojovali Wheldon s Hornishem a Kanaanem a do které se po zastávkách dotáhli i Dixon a Scheckter. Takové bylo i pořadí po prvních padesáti kolech. V 66. kole skončil divokou havárií závod pro Schecktera, který se ve 4. zatáčce dostal příliš nízko mimo ideální stopu, dostal smyk a havaroval před vjezdem do boxů. Rozsvítila se žlutá světla, ale boxy musely zůstat ještě tři kola zavřeny, neboť je blokovaly trosky Scheckterova vozu.
 
Po otevření boxů se na další zastávky vydalo prakticky celé pole jezdců. Závod byl znovu rozjet v 76. kole a o vedení se znovu rozpoutal boj mezi Wheldonem, Dixonem, Hornishem, Kanaanem a Franchittim, který se do vedoucí skupiny dotáhl ze středu pole. Tato pětice zůstala na čele až do poloviny závodu, i když pořadí se měnilo a nenápadně jedoucí Danica Patrick se dostala na čas až na páté místo před Franchittiho.
 
Ve 110. kole musely naskočit další vrásky na čele Rogera Penskeho. Helio Castroneves bojující ve středu pole si špatně připravil útok na Riceho a svým „Banzai“ manévrem ve 4. zatáčce způsobil kolizi, která oba jezdce vyřadila ze závodu.
 
Závodit se znova začalo až ve 122. kole a bylo se znova na co dívat. Dixon, Wheldon a Hornish si to znovu rozdali pěkně zostra. Jejich souboj trval až do 148. kola, kdy havaroval Al Unser Jr. a závod byl znovu zpomalen. Ve 150. kole stále za žluté fáze vjelo celé pole do boxů pro palivo. Drama se rozpoutalo v boxech týmu Penske. Hlavici tankovacího zařízení se nepodařilo vysunout včas, Hornish se rozjel a došlo k přetržení hadice a k následnému požáru, který se naštěstí podařilo okamžitě uhasit. I tak však Hornish ztratil mnoho času a navíc byl potrestán průjezdem boxy, podobně jako Bell. Zdálo se, že všechny Hornishovy naděje na vítězství jsou ztraceny.
 
Závod byl restartován až ve 162. kole, neboť mezitím pod žlutou vlajkou ještě havaroval Simmons. Zatímco Hornish a Bell okamžitě zamířili do boxů, aby splnili svou penalizaci, na čele se rozjížděl opět boj o vedoucí pozici. Čelo teď tvořili Dixon, Wheldon, Kanaan a Marco Andretti, následováni Franchittim. Hornish se udržel ve vedoucím kole, ale měl na špičku téměř celé kolo ztráty.
 
První z čela odpadl Dixon, který byl ve 171. kole potrestán průjezdem boxy za blokování. Velmi dobře teď  jel i Kanaan, který bojoval a vedení s Wheldonem, ale další drama se už blížilo. Vedoucím vozům začalo docházet palivo a první do boxů zamířil Wheldon. Ve 190. kole tak vedl Kanaan před Marco Andrettim, ale vzápětí přišel rozhodující okamžik závodu, když havaroval Giaffone a způsobil další žlutou fázi, která umožnila Hornishovi dotáhnout se do vedoucí skupiny.
 
Závod byl odstartován ve 196. kole a do vedení šel Michael Andretti, kterého ale o kolo později překonal jeho syn Marco. Během dvou kol se za ně dokázal prodrat i Hornish a do předposledního kola již vjížděl na druhé pozici, přičemž byl viditelně rychlejší než Marco Andretti. První útok si však špatně připravil, málem došlo ke kolizi obou vozů a Hornish musel zvolnit. Do posledního kola vjížděl Marco Andretti s náskokem, který se zdál být již dostatečný.
 
 
Hornish se však nevzdal a zajel fantastické poslední kolo, své nejrychlejší v celém závodě. Zatáčku za zatáčkou se nezadržitelně přibližoval a nakonec předjel Andrettiho snad sto metrů před cílem.
 
Sam Hornish tak nakonec zvítězil ve druhém nejtěsnějším finiši historie Indy 500, v závodě, který jistě vejde do dějin oválu v Indianapolis stejně jako vítězství Danny Sullivana po „hodinách“ nebo vítězství Ricka Mearse, který rovněž nakonec zvítězil z takřka beznadějné pozice v závodě. Na druhém místě dojel Marco Andretti, třetí místo obsadil jeho otec Michael Andretti.
 
 
p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 S.Hornish Jr.  Marlboro Team Penske
3:14:29.3743
2.
 Marco Andretti  Andretti Green Racing
0.0635
3.
 Michael Andretti  Andretti Green Racing
1.0087
4.
 D.Wheldon  Chip Ganassi Racing
1.2692
5.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
1.6456
6.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
3.0566
7.
 D.Franchitti  Andretti Green Racing
5.6249
8.
 D.Patrick  Rahal Letterman Racing
5.7263
9.
 S.Sharp  Delphi Fernandez Racing
11.1252
10.
 V.Meira  Panther Racing
17.9554
11.
 E.Carpenter  Vision Racing
1 kolo
12.
 B.Lazier  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
13.
 E.Cheever Jr.  Cheever Racing
2 kola
14.
 M.Papis  Cheever Racing
3 kola
15.
 K.Matsuura  Super Aguri Fernandez
4 kola
16.
 R.Yasukawa  Playa del Racing
6 kol
17.
 J.Lazier  Playa del Racing
7 kol
18.
 A.Dare  Sam Schmidt Motorsports
7 kol
19.
 P.J.Jones  Team Leader Racing
11 kol
20.
 B.Herta  Andretti Green Racing
12 kol
21.
 F.Giaffone  A.J. Foyt Enterprises
23 kol
22.
 T.Bell  Vision Racing
porucha
23.
 J.Simmons  Rahal Letterman Racing
havárie
24.
 A.Unser Jr.  Dreyer & Reinbold Racing
havárie
25.
 H.Castroneves  Marlboro Team Penske
havárie
26.
 B.Rice  Rahal Letterman Racing
havárie
27.
 T.Scheckter  Vision Racing
havárie
28.
 A.Luyendyk Jr.  Luyendyk Racing
ovládání
29.
 S.Gregoire  Team Leader Racing
ovládání
30.
 L.Foyt  A.J. Foyt Enterprises
ovládání
31.
 T.Medeiros  PDM Racing
porucha
32.
 J.Bucknum  Hemelgarn Racing
havárie
33.
 P.J.Chesson  Hemelgarn Racing
havárie

Všechny časy neoficiální

Fotografie: Indycarmedia / USA LAT Photographic