Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dočkáme se letos změny pravidel ze strany FIA?

Dočkáme se letos změny pravidel ze strany FIA?

"Analyzujeme možnosti, které nám dává Concordská dohoda."

Prezident FIA Max Mosley uvedl pro tiskovou agenturu Reuters, že federace má obavy ze současné rychlosti monopostů formule 1 a že by měla učinit kroky vedoucí k jejich zpomalení. Podle Mosleyho by k takovému kroku mohlo být na základě Concordské dohody přistoupeno ještě v průběhu letošní sezóny. Důvodem, který by takový zásah opodstatňoval, by měl být právě požadavek na zachování bezpečnosti.
 
"Velmi pečlivě analyzujeme možnost použití nástrojů, které nám dává Concordská dohoda s ohledem na snížení rychlosti vozů," uvedl Mosley.
 
"Pokud usoudíme, že jsou monoposty příliš rychlé, pak to podle Concordské dohody můžeme týmům oznámit. Technická pracovní skupina by v takovém případě měla přijít s podklady vedoucími ke zpomalení vozů a týmy jsou povinny schválené návrhy v určitém omezeném čase realizovat. Pokud nepřijde Technická skupina s ničím, máme právo přijít s vlastním opatřením."
 
Concordská dohoda je tajný dokument. Má se však za to, že týmy mají dva měsíce na to, aby přišly s konkrétními návrhy. Teprve poté může FIA jednat. Pravděpodobnost toho, že by se týmy samy dohodly na konkrétní podobě změn, je velmi malá.
 
Nejrychlejším a nejjednodušším opatřením ke snížení rychlosti v zatáčkách je zvýšení tloušťky desky, která se nachází pod monopostem. Rolí této desky je regulovat vzdálenost mezi dráhou a spodní části monopostu. To má samozřejmě velké dopady na celkovou aerodynamiku vozu. Z pohledu pravidel by se jednalo pouze o modifikaci jednoho čísla v příslušných nařízeních FIA. Praktickým důsledkem této změny by bylo, že by se týmy musely znovu podívat na aerodynamický výkon svých monopostů. Lze očekávat, že by následovaly velké změny v oblasti geometrie zavěšení.
 
Další možností je trvat na změnách týkajících se pneumatik a zvýšit počet drážek. To by zcela jistě nebylo příliš populární opatření pro Michelin a Bridgestone, protože by znamenalo potřebu výroby nových forem.
 
Snad nejradikálnější změnou, která by však nebyla realizovatelná letos, by bylo snížení objemu motoru. Že by se tak nakonec mohlo skutečně stát není zas tak nereálné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Již dříve totiž byla diskutována možnost přejít od roku 2006 na nový motor V8 o objemu 2,4 litru. V roce 1994, po tragické smrti Ayrtona Senny v Imole, trvala FIA na snížení objemu motorů z 3,5 litru na tři litry. Změna však tenkrát byla implementována až následujícím roce.
 
Pokud Technická skupina nepřijde s řešením, které by současnou situaci řešilo, může FIA navrhnout tři vlastní opatření. Jedno z nich musí být následně vybráno.
 
Ať bude FIA argumentovat jakkoliv, stěží se vyhne obviněním některých kritiků, že skutečným důvodem toho všeho není bezpečnost formule 1, ale spíše snaha přibrzdit jeden tým.