Automobilky vedou s FIA urputný, ale marný boj
Hlasování o motorech bylo zablokováno.
Jak jsme informovali zde, FIA již nepřipouští žádnou debatu ohledně koncepce pravidel v oblasti motorů po roce 2007.
Přesto se automobilky na včerejším zasedání Sportovní pracovní skupiny formule 1 pokusily dostat toto téma na program jednání v Montrealu s úmyslem dosáhnout hlasování o tzv. Monacké dohodě, které bylo dosaženo mezi pěti automobilkami vyjma Ferrari a Renaultu v Monte Carlu.
Ferrari ovšem nesouhlasilo, protože hlasuje pro nižší omezení otáček v této dohodě (19 000 ot./min. proti 19 500 ot./min.), zatímco Renault je pro plné zmražení vývoje na celé tři roky.
Nesouhlas dvou týmů by ale nebyl takový problém, protože stačí dosáhnout prosté většiny hlasů. Návrh by prošel dokonce i bez týmu Red Bull (motory Ferrari) a jeho sesterské stáje Toro Rosso. Schválenými výstupy ze Sportovní pracovní skupiny by se musela zabývat Komise formule 1, která by pak návrh předložila k finálnímu schválení Světové radě motorsportu.
Technický delegát FIA Charlie Whiting, který jednání vedl, však hlasování o bodě mimo program jednání zablokoval. Hlavním důvodem je skutečnost, že toto je téma pro Technickou pracovní skupinu, nikoli Sportovní - obě skupiny jsou ve schvalovací struktuře na stejné úrovni, jedna však řeší sportovní aspekty, druhá technické.
Podle Whitinga je na jednání tohoto tématu již příliš pozdě. Konečným termínem je 30. červen.
Automobilky si situaci zkomplikovaly tím, že dlouho otálely přistoupit na novou Concordskou dohodu a učinily tak až poté, kdy byla pravidla na rok 2008 již na světě. FIA jasně řekla, že přípustné budou změny, na kterých se shodnou všechny týmy, což se ovšem nestalo, protože doteď se týmy neshodly na jediném protinávrhu.
Stále je velkou neznámou, co se stane příští rok, protože homologace vejde v platnost až v roce 2008. Peníze na vývoj motorů pro příští rok by přišly zcela vniveč o rok později, protože se týmy musí vrátit ke specifikacím z letošního roku.
Automobilky se ale ani tak nevzdávají a snaží se uspořádat setkání s FIA před Velkou cenou USA.
"FIA má návrh z Monaka už od Monaka, stejně jako týmy a automobilky," praví jeden ze zdrojů Autosportu. "Zajímavé je, že v Barceloně při setkání Sportovní pracovní skupiny se hlasovalo o Maranellském návrhu, ačkoli ten nebyl před tím předložen ani projednáván."