Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Castroneves zvítězil v závodě, Dixon v šampionátu

Castroneves zvítězil v závodě, Dixon v šampionátu

Peak Antifreeze Indy 300 - výsledky závodu

IndyCar Series nadělila svým fanoušků fantastické finále, ve kterém se stejně jako v loňské sezóně bojovalo až do poslední zatáčky. Tentokráte ale byl tím šťastným Scott Dixon. Ve strhujícím fotofiniši, po kterém nebylo dlouho jasné, kdo vlastně zvítězil, sice podlehl o 0,0033 sekundy Castronevesovi, druhé místo mu všal bohatě stačilo pro zisk šampionátu. Třetí dojel Ryan Briscoe, čtvrtý Tony Kanaan a pětici nejlepších doplnil Will Power.

Peak Antifreeze Indy 300 - Chicagoland Speedway
200 kol
25C - oblačno
7 žlutých fází - celkem 53 kol
nejrychlejší kolo - Justin Wilson: 25,0618 sekundy ve 3. kole

 Do závodu, který měl rozhodnout o titulu šampióna odstartovali oba jeho hlavní protagonisté Dixon a Castroneves z naprosto protipólných pozic. Scott Dixon z řady první, Helio Castroneves z řady poslední. A tak zatímco se Dixon po startu celkem moudře vyhnul boji o vedení, Castronevese čekal dlouhý boj přo postupu startovním polem vpřed. Ryan Briscoe si po startu z pole position udržel vedoucí pozici, ale brzy musel odolávat tlaku Tony Kanaana. Za vedoucí dvojicí pak bojovali oba jezdci týmu Chipa Ganassiho s Danicou Patrick. Ve středu pole na sebe poutal pozornost především Ed Carpenter, vpřed postupovali i Justin Wilson, E.J.Viso a samozřejmě i Helio Castroneves, kterému po dvaceti dvou ujetých kolech patřila již desátá pozice. Opačným směrem se podle očekávání vydal Marty Roth, startující z deváté pozice.

První žlutá přišla po havárii Eda Carpentera, jehož skvěle rozjetý závod zastavila techická závada, která ho navíc poslala k tvrdému setkání s ochrannou bariérou.  Žluté fáze využili jezdci k prvním zastávkám v boxech, během kterých posunul tým Michaela Andrettiho do vedení Tony Kanaana. Po restartu se však čelo sjelo opět dohromady a skupina šesti pilotů čítajících mimo jiné i oba soupeře v boji o titul předvedla divákům opět skvělou podívanou. Skvělým manévrem se blýskl Castroneves, když v jediném okamžiku překonal Dana Wheldona i Danicu Patrick.

I druhou žlutou fázi měla na svědomí technická závada, která tentokráte poslala do zdi Vitora Meiru. Úžasný pit stop techniků stáje Rogera Penskeho katapultoval do čela Helia Castronevese, kterého na výjezdu z pit lane následovali Briscoe, Kanaan a Dixon. Po restartu pak přišla nejkrásnější část závodu, kdy se postupně sjela téměř celá první polovina startovního pole a celá skupina vozů, která se vešla do jediné sekundy bojovala o umístění v první desítce. Na čele bojovali oba jezdci Penske Racing s Danem Wheldonem, za nimi pak zuřil o nic menší boj mezi Kanaanem, Foytem, Danicou Patrick, Visem, Wilsonem a dalšími jezdci. Pořadí se neustále měnilo, piloti používali celou šíři dráhy, závodilo se ve třech stopách. V těchto napínavých okamžicích, kdy mohla každou sekundou přijít hromadná havárie, se Scott Dixon celkem moudře stáhnul z boje a kroužil s malým odstupem na desáté až dvanácté pozici.

Ryan Briscoe v těsném souboji s Tony Kanaanem

Tento úžasný segment závodu přerušila další žlutá fáze, tentokráte způsobená upadlým zpětným zrcátkem jednoho z vozů, které zůstalo na trati. Zastávky v boxech znovu vyhrála stáje Penske a Castroneves šel znovu do čela. V pit lane však kolidovali Buddy Rice a Graham Rahal a zatímco pro Riceho skončil závod okamžitě, Rahal se ještě vydal se zdánlivě nepoškozeným vozem na trať. I pro něj však závod brzy skončil, když se ukázalo, že náraz poškodil systémy umístěné v pravé bočnici vozu.

Po restartu se však dlouho nezávodilo, neboť přišla havárie Sarah Fisher a s ní i další žlutá fáze. Po novém restartu se ale začalo znovu bojovat. Dixon se během několika kol vrátil zpět do vedoucí skupiny, zatímco do čela se na několik kol posunul Tony Kanaan. Ten o vedení přišel během zastávek při další žluté fázi, to když ztratil vládu nad vozem E.J.Viso. Nový restart a Castroneves znovu převzal vedení, skvěle chráněný druhým Briscoem. Dvoublok jezdců Penske Racing však působil jako červený šátek na Dana Wheldona, který připravil divákům další lahůdku v podobě svého souboje s oběma červenobílými vozy. Nejprve překonal Ryana Briscoe, pak si vyšlápl i na vedoucího Castronevese a divákům se opět tajil dech. Boji na čele však udělal konec Mario Moraes, který složil svůj monopost ke zdi a způsobil další žlutou fázi.

Will Power, Mario Moraes a Justin Wilson "threewide"

Blížilo se strhující finále a tentokráte to byli mechanici Scotta Dixona, kteří posunuli svého pilota do vedení. Ale ještě než se mohl po restartu závod pořádně rozjet, otřel se o zeď Graham Rahal a závod musel být znovu zpomalen.

Nervózní restart v samém závěru závodu se podařil až na třetí pokus a pak už to byl jen souboj dvou mužů, Dixona a Castronevese o vítězství v tomto závodě. Oba se mohli zapsat do historických tabulek, Dixon sedmým vítězstvím v závodě, Castroneves by byl prvním pilotem od roku 1946, který by dokázal zvítězit po startu z poslední pozice. Strhující finiš, kdy se oba piloti přetahovali o první pozici metr za metrem, zatáčku za zatáčkou vyvrcholil v posledním kole, kdy oba monoposty prolétly současně cílovou čarou. V prvním okamžiku byl za vítěze vyhlášen na základě údajů časomíry Dixon, cílová fotografie však jasně ukázala, že pomyslnou cílovou pásku jako první překonal Castroneves, a to o pouhých 0,0033 sekundy před Dixonem.

Scott Dixon tedy získal svůj druhý titul šampióna série IndyCar, ale Helio se dokázal radovat i z vítězství v závodě, které se bezpochyby stejně jako celý závod zapíše zlatým písmem do historie Indycar Series, ale i celého amerického formulového motorsportu.

Sezóna IndyCar však ještě úplně nekončí, protože týmy čeká ještě exhibiční závod v australském Surfers Paradise.

p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 H.Castroneves  Team Penske
2:01:04.5907
2.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
0.0033
3.
 R.Briscoe  Team Penske
0.0811
4.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
0.6128
5.
 W.Power  KVR Technology
1.3613
6.
 D.Wheldon  Target Chip Ganassi Racing
1.8762
7.
 D.Manning  A.J. Foyt Enterprises
2.3257
8.
 M.Andretti  Andretti Green Racing
2.4660
9.
 R.Hunter-Reay  Rahal Letterman Racing
2.8026
10.
 D.Patrick  Andretti Green Racing
2.9309
11.
 J.Wilson  Newman/Haas/Lanigan Racing
3.0251
12.
 A.Tagliani  Conquest Racing
4.2105
13.
 A.J.Foyt IV  Vision Racing
1 kolo
14.
 M.Duno  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
15.
 F.Perera  A.J. Foyt Enterprises
2 kola
16.
 M.Roth  Roth Racing
3 kola
17.
 O.Servia  KVR Technology
4 kola
18.
 J.Camara  Conquest Racing
13 kol
19.
 G.Rahal  Newman/Haas/Lanigan Racing
havárie
20.
 B.Junqueira  Dale Coyne Racing
16 kol
21.
 M.Moraes  Dale Coyne Racing
havárie
22.
 H.Mutoh  Andretti Green Racing
23 kol
23.
 E.Viso  HVM Racing
havárie
24.
 S.Fisher  Sarah Fisher Racing
havárie
25.
 B.Rice  Dreyer & Reinbold Racing
havárie
26.
 T.Scheckter  Luczo Dragon Racing
porucha
27.
 V.Meira  Panther Racing
havárie
28.
 E.Carpenter  Vision Racing
havárie

Všechny časy neoficiální