Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Příští rok budou nejspíš zrušeny páteční tréninky

Příští rok budou nejspíš zrušeny páteční tréninky

Ze třetí kvalifikace se ukrojí pět minut možná již nyní.

Program závodních víkendů se pro příští rok s největší pravděpodobností radikálně změní. Komise formule 1 odhlasovala, že příští rok nebude možné nasazovat do pátečních tréninků třetí vozy. Tento svůj návrh pak předala Světové radě motorsportu, která jej bude muset schválit, aby vešel v platnost.

Týmy měly údajně chtít pátky zajímavější pro fanoušky a samotný program závodního víkendu vtěsnat do dvou dnů. Jejich návrhy by pravděpodobně umožnily jezdcům větší kontakt s fanoušky, to ovšem znamená, že by se pátky změnily na oficiální testování. To by bylo spojeno s významným omezením testování v průběhu sezony, což by mohlo snížit finanční náklady.

Prvním krokem k zavedení návrhu týmů a přeměně pátečních tréninků na testování je právě zákaz nasazování třetích vozů v pátečních trénincích. Tuto výhodu mají nyní týmy, které v předešlém ročníku neskončily mezi prvními čtyřmi.

Nejmenované zdroje měly potvrdit, že zavedení testování o pátcích jsou předzvěstí dalších změn programu o závodních víkendech. Tréninky by se z pátku přesunuly na sobotu, kdy by se jela i kvalifikace, závod pak tradičně v neděli.

Další jednání ohledně této problematiky by měla proběhnout v několika příštích týdnech. Flavio Briatore magazínu Autosport prozradil, že pro fanoušky vstřícnější pátky by mohly formuli 1 zatraktivnit jak pro diváky, tak i pro týmy.

„Často zapomínáme na diváky. Tyto změny by pomohly jim i nám, tak kde je problém?" řekl Briatore.

Světové radě motorsportu byla také podána žádost o zkrácení třetí části kvalifikace o pět minut. Právě ta byla často kritizována pro její malou diváckou atraktivnost. Taktika jezdců dosud byla odkroužit prvních deset minut na starých pneumatikách a spotřebovávat palivo, což kromě nudných chvil neprospívalo ani snaze pozvolna budované image série se zaměřením na životní prostředí.

Týmy projevovaly snahy o změnu ve třetí části kvalifikace už od začátku sezony. Cílem je změnu zavést už do Grand Prix Francie. První a druhá část kvalifikace je podle nich výrazně atraktivnější než třetí. Technický ředitel Renaultu Pat Symonds po sledování kvalifikace v televizi prohlásil, že prvních deset minut třetí části skutečně moc zábavy nepřináší. Auta podle něj jen nudně krouží dokola a spalují benzín.

O zkrácení poslední části kvalifikace z dvaceti na patnáct minut ve čtvrtek jednala Komise formule 1. Aby se návrh mohl zavést už do závodu v Magny-Cours, musí ho Světová rada motorsportu do začátku příštího týdne nechat stvrdit hlasováním prostřednictvím faxu.

Komise formule 1 také potvrdila, že provede změny v regulích ohledně pneumatik od příštího roku, aby měly všechny týmy stejné podmínky. Bridgestone, který bude příští rok jediným dodavatelem pneumatik, bude moci na každý závod dovézt dvě různé směsi. Doteď to bylo tak, že si každý tým mohl zvolit dvě různé směsi pro každý víkend nezávisle na jiných. Mělo by se tak zamezit dodávce technologicky vyspělejších pneumatik pouze některým týmům.