Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

"Engeho jsem neodstřelil!"

"Engeho jsem neodstřelil!"

Exkluzívní rozhovor s Antonínem Charouzem.

Před nedávnem vydal týdeník Svět motorů komentář, ve kterém šéfredaktor sportovní redakce Michal Štěpanovský vyjádřil názor na to, že se Tomáš Enge, ikona českého motorsportu, vrací do formule 3000, ačkoli jen pár dní před tím podepsal smlouvu na účast v rally.

FIA F3000 je šampionát de facto juniorské formulové série, která má především sloužit jako škola pro budoucí závodníky formule 1. Michal Štěpanovský doslova napsal:

Názor: Charouz odrovnal Engeho
Nejlepší český automobilový jezdec současnosti Tomáš Enge nepojede letos rallye, ve kterých mohl zářit, ale pojede v neznámém týmu v kategorii, která v tomto roce skončí. Ačkoliv dostal Antonín Charouz českého závodníka do formule 1, tentokrát připravil svému svěřenci skutečně skvělou perspektivu! Umístit sedmadvacetiletého jezdce do disciplíny závodníků-dorostenců a doufat, že na sebe upozorní, to je slušně řečeno krátkozraké. Nebo záměrné. Pokud nad ním chtěl zlomit hůl, mohl si vybrat elegantnější způsob řešení. Enge už dávno nepatří k těm, kteří musí o svých jezdeckých kvalitách přesvědčovat. Můžeme se dohadovat, jaké jsou pohnutky Charouzova jednání. Ať již to je třeba Engeho stará aféra s marihuanou, nebo například finanční záležitosti mocného manažera, nebo něco jiného... 

Michal Štěpanovský
zástupce šéfredaktora
Světa motorů

 

Reakce na sebe nenechala dlouho čekat, ani ta od Antonína Charouze, Engeho manažera. Se Štěpanovského komentářem nesouhlasil a tak dostal prostor, aby dokázal opak. Na dvou stránkách Světa motorů s ním Michal Štěpanovský vede rozhovor, který vám s laskavým svolením redakce exkluzívně na českém internetu přinášíme.

Engeho jsem neodstřelil

Tomáš patří do formule
Nesouhlasíte s mým tvrzením, že jste odrovnal Tomáše Engeho, když  jste ho nenechal v rallye a poslal do formule 3000. Jaké máte argumenty?

Co jste napsal, mohl napsat jenom člověk, který nerozumí tomu, co se kolem něj děje. Tomáš je formulový jezdec a jeho kariéra je ve formuli 1. Jako jeho manažer jsem odpovědný za to, aby měl co jezdit, měl úspěch a byl na tom on i naše agentura dobře finančně. Ale dohoda s Tomášem Hrdinkou na rallye, která byla podepsána, nebyla plněna. Víc se k tomu nechci vyjadřovat, protože jsme se tak dohodli. Jsem rád, že s panem Hrdinkou spolupracuji, ale akceptuji, že jsou věci, které jsou mimo nás. Musel jsem řešit problém, kde pojede Tomáš. Když udělá chybu, tak je to i můj problém, všichni budou ukazovat na mě. Vysvětlil jsem mu situaci a nechal na jeho rozhodnutí, zda chce jet rallye za podmínek, které se proti dohodě lehce změnily. Jestli někdo Tomáše odstřelil, tak jsem to rozhodně nebyl já.

Kde berete přesvědčení, že je Tomáš schopen se prosadit do formule 1 jako jezdec?
Když se podívám na jména jezdců dnešní formule 1, se kterými se Tomáš na trati utkal, tak Montoya byl šampionem v sezoně, kdy Tomáš začínal, Heidfeld o rok později. A ti další jsou Webber, Alonso, Bruni, Baumgartner, Pantano a Wirdheim. Většinu z nich dokázal Tomáš porážet, někdy dost suverénně. Tak proč by nemohl jezdit F1? Jde o to, aby si srovnal svoje chování a uvědomil si, že jezdec formule 1 se musí chovat jako špičkový profesionál.

V některých rozhovorech, které vyšly v jiných médiích, jste se o Engem několikrát vyjádřil dost nešetrně. Proč?
Neřekl jsem nic nového, co by veřejnost nevěděla. Schválně jsem všechno kolem Tomáše dal dohromady, aby si on uvědomil, že má poslední možnost. Nemluvil jsem o věcech, o kterých vím jen já a on. Řekl jsem to, abych ho vyprovokoval a on si uvědomil, že když se sebou něco neudělá, tak nemůže být špičkový závodník v rallye ani v okruhových závodech.

Řekl jste také, že Tomáš dozrál pro formuli 1 jezdecky, ale ne psychicky. Jaký je v tomto směru rozdíl mezi ním a Alonsem nebo Heidfeldem?
Nedělali chyby, které dělal Tomáš. Jezdecky jim stačí, ale udělal chyby, kterých se oni dokázali vyvarovat. A proč? To kdybych věděl... Nedá se říci, že Tomáš je pro formuli 3000 starý. Buď na to mám, a pak můžu jít do formule 1, nebo nemám, ale musím si něco takového být schopen říci. Ale já už Tomášovi pomoci nemůžu, musí on sám.

Le Mans je snem
Jakou má ve formulovém světě Tomáš pověst jako jezdec? V roce 2001 zvedl tým Nordic, o rok později Arden a po jeho zádech se Brit Justin Wilson a Švéd Björn Wirdheim vyšplhali do formule 1.
Dá se to tak nazvat. V každém případě umí Tomáš perfektně jezdit, o tom není pochyb. Problém je v tom, že to nestačí, protože řídit umí řada lidí.

Kdyby v roce 2002 existoval tým Prost, jezdil by v něm Tomáš Enge?
Na devětadevadesát procent.

Pokud by měl Tomáš jezdit formuli 1, seriály CART či IRL, musel byste za jeho angažmá platit?
Jeho účast ve formuli 3000 je bez jakékoliv investice, neboť sponzoři, kteří Tomáše podporují, mají zájem se zde prezentovat. Tomáš pojede opět 24 hodin Le Mans. A už jenom tento závod stojí za to, aby nejel rallye. Jednak by ho tým nevzal a navíc mu rallye úplně změní jezdecký styl. A on to vůbec nepozná. Už na testech formule 3000 byly zřetelné návyky z rallye, jako je například prokluzování kol při brzdění, o které je pomalejší. A pokud pojede rallye, tak už se to nedá vrátit. Závod 24 hodin Le Mans je snem každého závodníka a může v něm dát o sobě vědět. A jestli se nechytí, může se příští rok do rallye klidně vrátit, ta mu neuteče.

Věřil jste, že Tomáš Hrdinka zajistí auto, se kterým by Tomáš Enge mohl vyhrát mezinárodní mistrovství republiky v rallye?
A i kdyby to dokazal, co by se stalo? Navíc se to nedá nikdy říci dopředu. Byli jiní, kteří měli dobré auto a nevyhráli. V každém případě mě Tomáš překvapil, jak rychle se dostal do české soutěžácké špičky, ale ještě v ní není. Zatím toho ale moc neodjel. Rallyesprint je krátkodobá záležitost podobná okruhům, kde se dá trať naučit, velkou soutěž ještě nevyhrál. Nedá se spekulovat, zda by v českém mistrovství zvítězil, jsou tady Kresta, Kopecký a především Pech, ti si to jen tak nedají vzít z ruky. A co se týká zajištění auta, to není problém. Zajistit peníze je problém a sezona s autem WRC přijde na třicet až padesát milionů. A kdyby je Tomáš Hrdinka opravdu sehnal, tak by teď se Subaru Impreza WRC jel sám a nepřenechal by auto Krestovi.

Jste schopen nebo ochoten vyčíslit sumu, za jakou byste přenechal Engeho někomu jinému do manažerské péče?
Pokud mě ten člověk přesvědčí, že by to dělal dobře, tak bych to udělal okamžitě. Kdyby měl Tomáš zajištěnou budoucnost v rallye ve fungujícím týmu, tak je ze mě nejšťastnější člověk na světě.

A jednal jste v tomto smyslu i s Tomášem Hrdinkou?
Při našich rozhovorech padaly i takové návrhy. Neměl jsem jistotu, že to bude fungovat. Je snadné si vzít Tomáše a všude říkat: Já jsem jeho manažer. Ale sehnat prostředky na jeho závodění je strašně složité. Je to otázka kontaktů, denních jednání a telefonátů.

Nejde někoho nutit
Má smlouva BPA s Tomášem Engem charakter, že závodník musí bezvýhradně poslouchat přání BPA a vaše a nemá možnost spolurozhodovat o ničem?

Smlouva a její plnění jsou dvě rozdílné věci. Smlouva je ošetřena tak, že Tomáš musí poslouchat to, co my chceme. Ovšem na druhou stranu nelze jen tak někomu něco přikazovat, když má ten člověk podávat výkony. Těžko bych mohl rozhodnout, že Tomáš pojede F3000, kdyby on nechtěl.

Dá se vyčíslit, kolik stála Tomášova kariéra?
Přibližně tři sta milionů a jsou to peníze, které sponzoři investovali do reklamy na autech, se kterými Tomáš jezdil.

Můžete s odstupem času hovořit o částce, kterou stály tři starty Engeho ve formuli 1 v roce 2001? Co jste z toho vytěžil vy osobně finančně a co pro budoucnost případných Engeho nástupců?
Všechna čísla, která se psala, byla nesmyslná. Neznámý Christian Klien přinesl deset milionů dolarů od Red Bullu, u Jordanu se mluví v souvislosti s Pantanem, Baumgartnerem nebo Verstappenem, který tam také jednal, o sponzorských penězích ve výši od dvou do pěti milionů dolarů. A navíc Prost byl v situaci, kdy nikoho jiného neměl a my byli připravení.

Tvrdší na jezdce
Jste také manažerem Jaroslava Janiše. Loni jste tvrdil, že bylo správným krokem mít ve F3000 vlastní tým, abyste Janišovi mohl dát nejlepší podmínky. Máte teď jiný názor, a proč?

To není tak jednoduché. Určitě to byl správný krok, ale udělali jsme chyby, se kterými jsem nepočítal. Byly to lidské chyby, moje rozhodovací, ve vedení týmu, mechaniků i Jarkovy chyby.

Proslýchá se, že za Tomášovým vstupem do F3000 je váš zájem prodat kamiony a materiál, který vám zbyl po loňském účinkování ve F3000.
To je naprostý nesmysl. Celý tým F3000 byl prodaný někdy loni v listopadu a současný tým nepoužívá nic, co jsme měli k dispozici. Všechno si koupil od bývalé stáje Den Bla Avis.

Můžete uvést konkrétní příklady, v čem jste se v případu Jaroslava Janiše poučil z chyb, které se staly v kariéře Tomáše Engeho?
V každém případě musím být na jezdce tvrdší. Také jsem poznal, že jezdec se musí soustředit pouze na závodění, aby něčeho dosáhl. Ale nechci to specifikovat, zadarmo bych někomu radil.

Je opravdu perspektiva, že prosadíte Janiše do týmu formule 1 jako stálého jezdce?
To je ohromně složité, protože sponzory zajímá především trh. Jestliže jezdec není supertalent jako Montoya nebo Alonso a nemá trochu štěstí, tak je to strašně těžké. Budu spokojený, když z Jarka bude stálice v DTM, něco takového se tady ještě nepodařilo. Není všechno jen o formuli 1. Až lidé DTM uvidí v Brně, tak poznají, že jsou to možná zajímavější závody než F1.

Když jsme u těch srovnání, troufnete si tvrdit, zda je jezdecky lepší Jaroslav Janiš nebo Tomáš Enge?
Janiš dokázal jako jediný loni předjíždět ve formuli 3000 a každý ví, že se v ní téměř nepředjíždí. Když Tomáš začínal, míval časté havárie a je pravda, že má agresivnější jezdecký styl než Janiš. Otázkou je, co je dobře.

To je na facku!
V souvislosti s vaší osobou i firmami, které jsou s vámi spojovány, se hovořilo o dluhu 6 miliard korun. Byl to reálný odhad?

To číslo je nesmysl. Dluhy byly podstatně menší a formou půjček. Navíc přes firmu, která sice nesla moje jméno, ale neměl jsem s ní nic společného. Vznikly tak, že banka nám půjčila na dlouhé období peníze a později nás požádala, aby se financování změnilo na roční. Uzavřela se smlouva s tím, že financování se bude každým rokem obnovovat, ale když přišla ČSOB do IPB, tak prohlásila, že nic obnovovat nebude. To je ten problém. Představte si, že si půjčíte peníze na pět let, postavíte si firmu, která vám bude vydělávat, a vy víte, že ten dluh splatíte. A najednou za vámi věřitel přijde a řekne, že ho smlouva nezajímá a vrať mi peníze za rok. Dnes je to u soudu a věřím, že pravdu máme my.

Mluví se o vás jako špičkovém byznysmenovi, schopném manažerovi, tuneláři, všehoschopném  podvodníkovi a člověku, který ovlivnil životy mnoha lidí. Co na to řeknete?
Zajímalo by mě, zda by mi toho tuneláře někdo dokázal, protože to není pravda. Ať si každý uvědomí, že mám 2 300 zaměstnanců, kteří každý měsíc dostanou výplatu, platíme za ně sociální a zdravotní pojištění. Prodáváme desetitisíce automobilů a přežili jsme něco, co by někdo nepřežil. Všechny kontroly, které u nás byly, dokázaly, že jsme měli pravdu. U ČSOB, která nás označila za špatné, nám zůstala všechna konta i účty. Proč nám je nezablokovaly, kdyby bylo něco špatně? Těžko se mi brání, protože mám uzavřené smlouvy a o některých věcech nemůžu mluvit.

Jste stále aktivním závodníkem. Baví vás jezdit mistrovství republiky s vozem, který je jednoznačně nejsilnějším ve startovním poli?
Nezlobte se, ale to je na facku. Vždyť je to nesmysl! Proti mně jedou čtyři sportovní auta „placky“, které váží šest set kilo, s mnohem větším výkonem, měly by mě dávat vteřinu na kole. Když s ním přijel takový borec jako Pedrazza, tak mi dal pět vteřin na kolo, ale záleží na tom, kdo auto řídí. Samozřejmě že v padesáti nemůžu jezdit jako dvacetiletý kluk. Až mi bude Jarek Janiš dávat deset vteřin na kolo, tak toho nechám. Zatím mi dává vteřinu až dvě.