Scuderia Ferrari Marlboro představuje nový vůz
26.ledna 2004 v Maranellu.
Nové Ferrari bylo slavnostně představeno 26.ledna 2004 v Maranellu. F2004 vypadá na první pohled velmi podobně, jako loňský vůz F2003-GA.
Michael Schumacher říká, že letošní sezóna by mohla být jeho vůbec nejobtížnějším ročníkem ve formuli 1. Šestinásobný mistr světa bude totiž letos usilovat o další rekordní záznam v podobě zisku sedmého titulu mistra světa formule 1.
Němec u příležitosti představení nového vozu uvedl: "Myslím si, že ta příští je vždy ta nejtěžší. Tvrzení, že to může být ještě obtížnější než minulý rok, by se mohlo ukázat jako pravdivé, ačkoliv to není příliš pravděpodobné. Budeme to muset zjistit.“
Schumacher musel minulý rok čelit tlaku Fina Kimiho Räikkönena s McLarenem a Kolumbijce Juana Pabla Montoyi s Williamsem. O mistrovském titulu se nakonec rozhodlo až v posledním podniku sezóny. Na cestě ze rekordním šestým titulem získal Němec šest vítězství v Grand Prix, ztrácel však v kvalifikacích a v Maďarsku byl dokonce předjet o kolo. Až do srpna se vše vyvíjelo ve prospěch Williamsu. Spory okolo pneumatik Michelin a návrat formy v Monze znamenaly pro Ferrari impulz, na jehož vlně získalo nakonec obě mistrovské trofeje. Michael považuje za jeden z důvodů, které učinily sezónu 2003 tak zajímavou, změnu pravidel a bodového systému.
„Vím, že Kimi byl velmi dobrý, měl dobré auto a jezdil velmi vyrovnaně. Přesto se ptám, jestli by s tolika druhými místy měl na konci sezóny být tak blízko. Je to dobře nebo ne? Mám na to vlastní názor a myslím si že odpověď je ne. Nemá to nic co do činění s Kimim. Co se týče Kimiho, myslím si že letos odvede opět velmi dobrou práci.“
Michael si je jist tím, že nový monopost bude konkurenceschopný a spolehlivý od prvního závodu sezóny a rovněž hájí japonského dodavatele pneumatik Bridgestone, který podle některých prohrává svůj souboj s Michelinem.
„Bylo vedeno množství diskusí o pneumatikách. Pokud se nemýlím, tak jsme s těmito pneumatikami vyhráli oba šampionáty. Takže to nemůže být zas tak špatné. Během posledního testování v Barceloně jsme vypadali velmi konkurenceschopně, takže si myslím že jsme připraveni dobře.“
Základní rysy nového monopostu F2004 jsou shodné s loňským modelem F2003-GA. Williams přitom letos přišel s radikální koncepcí dvoukýlové přední části vozu, která zatím neměla ve formuli 1 obdobu. Němec souhlasí s tím, že se jedná o zajímavý koncept.
"Pokud se bavíte s návrháři, tvrdí že je to řešení kteří předtím již někteří vyzkoušeli, takže pro ně není zcela neznámé. Bude zajímavé sledovat, kam se bude vývoj v tomto směru ubírat a zda-li i ostatní týmy nakonec najdou řešení a vydají se tímto směrem. Je to inovace, ale i ta musí být nakonec dostatečně rychlá.“
Ferrari slovy svých předních představitelů popírá spekulace, že by nový vůz nemusel být připraven do začátku letošní sezóny. U příležitosti představení F2004 bylo oznámeno, že by se nový vůz měl objevit na startu prvního závodu sezóny, kterou je GP Austrálie. Šéfkonstruktér Rory Byrne však dodal, že některé díly se teprve připravují, takže nový vůz může nakonec v Melbourne vypadat jinak.
Rory Byrne k tomu uvedl: "Dojde k podstatným změnám, které se budou týkat aerodynamických dílů. Komponenty, u kterých to bude zřejmé, jsou přední křídlo, deflektory a aerodynamika na zadní části vozu. Ty budou připraveny během února, jakmile to jen bude možné. Důvodem, proč tu dnes nejsou, je obrovský důraz kladený na vývoj. Tyto díly se ještě připravují.“
Ferrari od roku 2001 nevstoupilo do sezóny s novým vozem. První závody se totiž jedou mimo území Evropy. Letos však vstupují v platnost nová pravidla týkající se motoru, které kladou značný důraz na spolehlivost.
Technický ředitel Ross Brawn uvedl, že rozhodnutí nenasazovat loňský model F2003-GA a startovat hned od začátku s novým vozem, padlo ještě před koncem roku a od té doby od té doby mu bylo podřízeno doslova vše.
„Samozřejmě, že by bylo skvělé mít před prvním závodem k dispozici více času. Nebudu to popírat, ale souvisí to s výkonem vozu. Podařilo se nám dodržet datum, ke kterému jsme chtěli mít nový vůz připraven. V tomto ohledu tedy vývoj auta rozhodně opožděný není.“
Brawn uvedl, že několik komponentů již bylo testováno na loňském modelu F2003-GA a to dokonce ve větší míře, než tomu bylo v minulosti.
„Starý vůz jezdil se systémem ochlazování navrženým pro nové auto, s mnoha součástkami převodovky a motoru. V důsledku změn pravidel a rovněž protože se první tři závody jedou v zemích, kde je poměrně horko, jsme se rozhodli že chceme mít nový vůz k dispozici na začátku sezóny. Pokud nás ode dneška do prvního závodu potká nějaká katastrofa, můžeme naše rozhodnutí ještě zvážit. Byla by to však čertovská práce upravit starý vůz tak, aby odpovídal pravidlům. Takže je to pro nás i velký závazek.“
Brawn však považuje nasazení Ferrari F2003-GA s hybridním motorem a částmi ze starého i nového vozu za skutečně poslední možnost, ke které by Ferrari sáhlo.
"Dát dohromady dostatek takových motorů by vyžadovalo značné úsilí.“
Rubens Barrichello je před sezónou sebejistý, když doufá že by letos mohl bojovat o Pohár konstruktérů.
Brazilec, který skončil minulý rok na čtvrtém místě v hodnocení jezdců, zahájí letos již pátou sezónu v barvách Ferrari. Právě po boku Barrichella dokázal Michael Schumacher získat čtyři tituly mistra světa v řadě.
Sám Rubens svoje šance hodnotí slovy: „Myslím si, že jsem pro Michaela vždy představoval výzvu. Letos bude mistrovství velmi vyrovnané a já ze sebe vydám maximum. Jako jezdec musím neustále věřit, že to mohu dokázat. Veškerá práce, která byla odvedena na F2004, mne před nadcházející sezónou činí optimistickým. Samozřejmě že to bude těžké, ale já bych rád vstoupil do této sezóny tak, jak jsem ukončil tu minulou. Cítím se teď mnohem více jako vítěz.“
Barrichello, který nedávno prodloužil smlouvu s Ferrari až do roku 2006, rovněž zlehčuje spekulace, podle kterých by si nemusel do začátku sezóny na nový monopost zvyknout.
"Zatímco Michael bude první, kdo usedne do F2004, já budu pracovat šest dní na vývoji pneumatik se starým vozem. Pak však již budeme mít k dispozici dvě F2004, takže budu mít dostatek času abych si na něj zvykl. V případě nového auta záleží nejvíce na seřízení posezu. Pak si již člověk velmi rychle zvykne na to, jak se vůz ovládá a chová na trati.“
Konstrukce F2004 vychází ze stejné koncepce jako v případě jeho předchůdců, tedy alespoň ve smyslu optimalizace celkové aerodynamiky vozu, snížení těžiště a maximalizaci výkonu generovaného motorem 053 a přenášeného na trať pneumatikami Bridgestone. Vůz prošel celkovou revizí s cílem najít další prostor pro zlepšení. V praxi tak byla většina prvků vozu přepracována.
F2004 podstoupilo spíše více menších změn, než několik zásadních. Mezi ty nejdůležitější patří zejména:
1.Převodovka
Použití nových materiálů při konstrukci převodovky se projevilo snížením její hmotnosti. Vnitřní uspořádání převodovky vychází z koncepce použité v F2003 GA. Mnoho detailů však bylo přepracováno, zejména pak optimalizace profilů řazení a systém mazání.
2. Aerodynamika
Kryt motoru a upevnění zadního křídla musely být zcela přepracovány, tak aby byly v souladu s nařízeními platnými od sezóny 2004. Aby se mohla i nadále zlepšovat celková aerodynamika vozu, došlo k přepracování a vylepšení mnoha komponent. V průběhu testování by měly být postupně představovány nové komponenty.
3. Šasi
Ačkoliv konstrukce šasi nedoznala výrazné změny, je nová alespoň ve smyslu tvaru, který musí reflektovat vývoj v oblasti aerodynamiky.
4. Zavěšení a řízení
V této oblasti řazení byly provedeny změny, které by měly zlepšit ovládání. Další rok spojenectví s Bridgestone by se měl projevit lepším nastavením vozu a jeho reakcemi na profil a povrch trati. Mělo by být rovněž možné provádět ještě detailnější nastavování a přizpůsobit tak auto tomu kterému okruhu. Většina komponent byla kompletně přepracována a vyrobena s použitím nových materiálů v důsledku čehož bylo možno snížit jejich hmotnost a zlepšit strukturální integritu.
5. Palubní systémy
Nová nařízení vyžadují manuální startovací proceduru a ruční řazení, stejně jako povinnost poskytnout FIA informace potřebná data. Došlo tak k velkým zásahům do elektroniky vozu a software. Chladící systém, stejně jako motor, převodovka a hydraulický systém prošly podstatnou revizí, tak aby odpovídaly novému nařízení, které povoluje nasazení pouze jednoho motoru na auto po celý závodní víkend.