Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Michiganské drama až do konce

Michiganské drama až do konce

Firestone Indy 400 - výsledky a průběh závodu

Dramatické rozloučení IndyCar Series se superoválem v Michiganu přineslo drama až do konce dlouhého, často přerušovaného závodu a byli jsme svědky i jedné hromadné nervydrásající havárie, která naštěstí dopadla bez zranění. Ukončila však  jízdu do té doby suverénního Daria Franchittiho a vyřadila dalších šest jezdců. V závěrečném souboji dvou vozů stáje AGR převládla zkušenost Tony Kanaana, který zvítězil před Marcem Andrettim. Třetí dojel Scott Sharp.

Firestone Indy 400 - MIS
200 kol - 400 mil
22°C - zataženo,mlhavo
6 žlutých fází - celkem 63 kol
nejrychlejší kolo: Danica Patrick - 32,9067 sekundy ve 4. kole

Se zpožděním 4 hodiny a 37 minut byl závod konečně odstartován, ale stalo se tak pod žlutou vlajkou. Od průjezdu do druhého kola se ale už jelo skutečně naostro a Dario Franchitti dal okamžitě svým soupeřům najevo, kdo bude v Michiganu tentokráte vládnout. Za Franchittim se seřadili  Hornish a Castroneves. První ze startovního pole zabočil do boxů Jon Herb kvůli přehřávání motoru, ale ještě se vrátil zpět na trať. Byl však natolik pomalý, že špička pole se k němu přiřítila rychlostí expresu již ve  23. kole. O šest kol později pak Herb skončil po smyku ve zdi a na trati se rozsvítila opět žlutá světla. Ve 31. kole přišly první zastávky pod žlutou, závod o pozice při výjezdu zpět vyhrál Franchitti a udržel tak vedení.

Bojovalo se na dráze, ale i v boxech

Neděle byla důkazem, že nádherné souboje na MIS stále existují. Budou chybět.

Po restartu v 35. kole dokázal Franchitti vedení udržet ale za ním se rozpoutal první z divokých soubojů o pozice, během kterého jezdci využívali často i všech čtyř použitelných stop na trati. Nejlépe si tentokráte vedl Tony Kanaan a zavěsil se za svého stájového kolegu.  46. kolo přineslo další žlutou fázi, když pro poruchu na trati zastavila Milka Duno. Tím byly ze závodu vyřazeny obě "pohyblivé šikany", a mnoho lidí si bezesporu oddychlo. Při následných zastávkách v boxech zhasl Franchittimu motor a Skot rázem vyjížděl z pit lane až na poslední pozici.

Dario si za svůj výkon výkon v Michiganu zasloužil odměnu. Možná je jí skutečnost, že je stále naživu.

Po restartu se ujal vedení Dixon, ale pokud doufal, že smůla Franchittiho mu umožní získat v závodě náskok, krutě se mýlil. Následujících sedm kol se totiž stalo ojedinělým jezdeckým koncertem v podání Maestra Franchitiho a jeho Dallary. Naprosto neskutečným způsobem se dokázal probojovat celým polem a v 57. kole byl již druhý. Nemohl si však pocit nadřazenosti vychutnat dokonale, protože dříve než stačil převálcovat i svého soupěře v boji o titul, na startovní rovince se v plné rychlosti srazili při vzájemném souboji Vitor Meira a Helio Castroneves. Rána do zdi to byla pořádná a  naštěstí se obešla bez zranění. Dlouhá cesta Castronevese do boxů infieldem, při které si za zuřivých gestikulací vyřizoval samomluvou své účty s nešťasným Brazilcem, jenž raději šel jinou cestou, pak působila spíše jako komická vložka, při které si mohli všichni oddychnout.

Helio a Vitor ve zdi. Tentokrát se letecký den nekonal.

Žlutá fáze přinesla další zastávky v boxech , při kterých už ale Franchitti nezaváhal a znovu se ujal vedení, tentokráte následován Scheckterem. Na čele se vytvořila pětičlenná skupina, která se dokázala vzdálit zbytku pole. Od toho se brzy oddělili i Marco Andretti a Danica Patrick a vzornou spoluprací při draftování dokázali ztrátu téměř dohnat.  Jejich úsilí přerušila další žlutá, kterou tentokráte způsobila havárie Sarah Fisher. Po restartu v 91. kole šel tentokráte do čela Dan Wheldon a vzápětí se rozpoutala nádherná bitva o vedení s ukázkou dokonalé týmové spolupráce mezi Franchittim a Kanaanem, během které Tony dokázal se svou Dallarou zaparkovanou pod zadním křídlem Franchittiho vozu pomoci svému kolegovi Wheldona překonat.

Franchitti v souboji s Wheldonem a Kanaanem

Ve 113. kole skončil na bariéře Darren Manning a následovala další žlutá. Po restartu ve 121. kole se na čele rozpoutalo další kolo bitvy o vedení, ve kterém se ocitli Franchitti, Wheldon a Scheckter. Franchittimu se tentokráte nedařilo se odpoutat a celých 27 kol se pořadí na čele stále měnilo, přičemž v některých okamžicích dělily vozy od sebe snad jen centimetry. Ve 140. kole pak došlo skutečně ke kontaktu mezi vozy Wheldona a Franchittiho. Následovala hromadná havárie, při které všem přihlížejícím musela tuhnout krev hrůzou, neboť Franchittiho Dallara se vznesla do vzduchu a po divokém saltu přistála kokpitem dolů v klubku projíždějících vozů. Celkem sedm vozů bylo vyřazeno a všichni s napětím sledovali trosky převrácené Dallary týmu AGR. Když z pod vozu vylétl po chvíli volant, bylo to první dobré znamení. Když pak záchranný tým za pomoci Sama Hornishe, který ze svého rozbitého vozu přispěchal pomoci, vůz otočil, Dario dokázal k nesmírné úlevě všech z kokpitu vraku svého vozu dokonce sám vystoupit.

Restart ve 171. kole pak na trati zastihl jen sedm posledních vozů, včetně tří vozů stáje AGR řízených Kanaanem, Andrettim a Danicou. S velkou pravděpodobností bylo jasné, že zvítězit musí někdo z nich. Ale  Danicu zastavil defekt pravé zadní pneumatiky a tak o vítězství si to rozdali jen Kanaan s Andrettim. Kanaanovy mnohem větší zkušenosti se prosadily i tentokrát a Brazilec dokázal odrazit všechny útoky svého kolegy a proťal cílovou pásku jako první.  

p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
2:49:38.0509
2.
 M.Andretti  Andretti Green Racing
0.0595
3.
 S.Sharp  Rahal Letterman Racing
0.3867
4.
 K.Matsuura  Super Aguri Panther Racing
0.4703
5.
 B.Rice  Dreyer & Reinbold Racing
4.9097
6.
 R.Hunter-Reay  Rahal Letterman Racing
10.0114
7.
 D.Patrick  Andretti Green Racing
1 kolo
8.
 A.J.Foyt IV  Vision Racing
porucha
9.
 S.Hornish Jr.  Team Penske
porucha
10.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
havárie
11.
 T.Scheckter  Vision Racing
havárie
12.
 D.Wheldon  Target Chip Ganassi Racing
havárie
13.
 D.Franchitti  Andretti Green Racing
havárie
14.
 E.Carpenter  Vision Racing
havárie
15.
 D.Manning  A.J. Foyt Enterprises
havárie
16.
 S.Fisher  Dreyer & Reinbold Racing
havárie
17.
 H.Castroneves  Team Penske
havárie
18.
 V.Meira  Panther Racing
havárie
19.
 M.Duno  SAMAX Motorsports
porucha
20.
 J.Herb  Racing Professionals
havárie

Všechny časy neoficiální