Poprvé na oválu, s 31 vozy a s Earnhardem Jr.
Chevrolet 275 – před závodem
Třetí virtuální závod IndyCar Series přivede jezdce poprvé na ovál. A to hned na jeden z nejtradičnějších – Michigan International Speedway. Ať už závody pořádal USAC, CART nebo IRL, dohromady formule v Michiganu startovaly 56krát. Od posledního startu už ale uplynulo 13 let. Teď se na oblíbenou superspeedway vrátí IndyCar alespoň virtuálně.
Třetí z šesti virtuálních závodů IndyCar, které mají nahradit fanouškům alespoň částečně ty reálné, zrušené kvůli pandemii koronaviru, se jede na trati, kterou si vybrali sami jezdci. A u nich zvítězil dvoumílový ovál Michigan International Speedway.
Není to náhodou. Michigan byl dlouhá léta druhý nejdůležitější oválový závod hned po Indy500. USAC sem poprvé zavítal v roce 1968, jediného vítězství v kariéře se tehdy dočkal Ronnie Bucknum. Další rok se nejelo, pak už ale Michigan patřil do kalendáře až do roku 2007.
USAC zde od roku 1973 pořádal dva závody. To byla praxe, kterou zachoval i CART, když jej v roce 1979 v Michiganu nahradil. K jednomu závodu se série vrátila až v roce 1987, s výjimkou sezony 1996. Tehdy přibyl k tradičnímu závodu na přelomu července a srpna ještě druhý 26. května. Podnik pojmenovaný U.S. 500 měl konkurovat Indy500, ale po roce CART soupeření na Den obětí války s IRL vzdal. Byl to také jediný rok, kdy se v Michiganu jely dva závody na 500 mil.
První pětistovku uspořádal na MIS CART v roce 1981. Delší závod byl ten první v kalendáři na přelomu července a srpna, při druhé zastávce se v Michiganu závodilo většinou na 200 mil. Tradice pětisetmílových závodů na MIS vydržela do konce závodu v kalendáři CART. Když se v roce 2002 přesunul do IRL, byl zkrácen na 400 mil.
Přestože mají závody na MIS úžasnou historii, na přelomu 90. let a nového milénia zaznamenaly velký propad zájmu, který nakonec vedl k tomu, že formule michiganský ovál opustily. Předně jako jiným podnikům ani tomu v Michiganu neprospěla válka mezi CART a IRL, navíc také doplatil na zákaz tabákové reklamy. Dlouholetý titulární sponzor Marlboro totiž nakupoval tisíce lístků, které rozdával zaměstnancům a partnerům.
Návštěvnost šla prudce dolů a to i přesto, že závody patřily k těm nejhezčím. Noví majitelé, kteří okruh koupili od Rogera Penskeho, výrazně rozšířili tribuny, aby pojaly nové fanoušky mající zájem o závody NASCAR. To ale vedlo k tomu, že s 50 tisíci diváky při závodech CART vypadaly, a vlastně byly, tribuny poloprázdné. Propad nezastavil ani přechod do kalendáře IRL.
Ta navíc v roce 2007 oživila závody na Mid-Ohio Sports Car Course a v ulicích Detroitu – tedy na dvou tratích ležících nedaleko MIS a to ještě i v podobných termínech. V Michiganu se to snažili zachránit dvojnásobnou porcí závodění, tedy rozdělením 400mílového závodu na dva s poloviční distancí. Dva krátké závody v jeden den pořádaly v Michiganu i USAC (1973) a CART (1979), IRL s tím ale nebyla srozuměna a promotér se s formulemi rozloučil. Bohužel, zatím nadrobro.
Tony Kanaan se jako poslední radoval v Michiganu z vítězství. Foto: IndyCar
Rekordní soupiska
Že je ale o Michigan mezi jezdci stále zájem, dokazuje soupiska. Na té je 31 jezdců. Před dvěma týdny startovalo ve Watkins Glen 25 pilotů, minulý týden v Alabamě 29. A opět přibyla zvučná jména.
Piloti týmu Andretti Autosport Marco Andretti a Ryan Hunter-Reay si odbudou virtuální debut. V kokpitech střídají Scotta Speeda a Kylea Kirkwooda, kteří je v prvních dvou závodech nahradili. Max Chilton se představí ve druhém vozu Carlinu. Startovní pole také rozšíří James Davison a hlavně dvojnásobný vítěz Daytony 500 Dale Earnhardt Jr. Oproti prvním dvěma závodům bohužel chybí další legenda NASCAR – Jimmie Johnson.
Nechybíějí ani úspěšní jezdci z minulých závodů: vítězové z Watkins Glen a Alabamy Sage Karam a Scott McLaughlin či Will Power, který v obou závodech skončil na stupních vítězů. Do virtuálního kokpitu podruhé usedne i Kanaďan Robert Wickens. Uvidíme i Tonyho Kanaana, který je z jezdců na virtuálním roštu jediným, kdo se v reálu v Michiganu radoval z vítězství. Povedlo se mu to v závodě CART na 500 mil v roce 1999 a v roce 2007 v posledním závodě IndyCar na MIS.
Z jezdců, kteří v sobotu nastartují doma simulátory, se jej zúčastnili také Andretti (dojel 2.), Hunter-Reay (6.), Dixon (10.) a Carpenter (14.).
Franchitti, Wheldon a Kanaan v Michiganu v roce 2007. Foto: IndyCar
V Michiganu se v sobotu v půl deváté večer našeho času pojede na 85 kol, tedy 170 mil. Číslo „275“ v názvu závodu (Chevrolet 275) pak udává distanci v kilometrech, byť ta je ve skutečnosti o 1,4 kilometru kratší. Závod by měl trvat zhruba 75 minut. Závod přenáší americká stanice NBC a, ačkoliv to IndyCar původně neoznámila, dostupný je i na youtubovém kanálu série.
Během nich piloti dvakrát zavítají k mechanikům. Na jednu nádrž by měli totiž ujet zhruba 37 kol. V minulých závodech si mohli nechat poškozený vůz opravit dvakrát, tentokrát mají jen jednu příležitost. Na oválech pak IndyCar nevyužívá systém push-to-pass k dočasnému navýšení výkonu motoru.
st. č. | jezdec | tým | motor |
---|---|---|---|
1 | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet |
2 | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet |
3 | Dale Earnhardt Jr. | IndyCar Provisional | Chevrolet |
4 | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet |
5 | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet |
6 | Robert Wickens | Arrow McLaren SP | Chevrolet |
7 | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet |
8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda |
9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda |
10 | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda |
11 | Kyle Kaiser | Juncos Racing | Chevrolet |
12 | Will Power | Team Penske | Chevrolet |
14 | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet |
15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | Honda |
18 | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda |
20 | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet |
21 | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet |
22 | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet |
24 | Sage Karam | Dreyer & Reinbold Racing | Chevrolet |
26 | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda |
27 | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda |
28 | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda |
29 | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda |
31 | Felipe Nasr | Carlin Racing | Chevrolet |
33 | James Davison | IndyCar Provisional | Chevrolet |
41 | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet |
55 | Álex Palou | Dale Coyne Racing | Chevrolet |
59 | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet |
60 | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda |
88 | Colton Herta | Andretti Harding Steinbrenner Racing | Honda |
98 | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda |
Zdroj: FORMULE.cz