Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhodlo posledních 400 yardů

Rozhodlo posledních 400 yardů

Franchitti šampiónem, Dixonovi došlo palivo

Peak Antifreeze Indy 300 - Chicagoland Speedway
200 kol - 300 mil
26° C, jasno
3 žluté fáze, celkem 27 kol
nejrychlejší kolo: Hideki Mutoh - 25,2578 sec v 173. kole

Závod na Chicagoland Speedway rozhodlo v infarktovém závěru posledních 400 yardů. Zatímco do té doby vedoucímu Scottu Dixonovi došlo palivo, za ním těsně jedoucí Dario Franchitti si dokázal dojet pro vítězství v závodě i pro titul šampióna Indy Car Series pro rok 2007. Na třetím místě dojel ve svém možná posledním závodě série IndyCar Sam Hornish.

Závod, který musel přinést odpověď na otázku, kdo z trojice Franchitti, Dixon a Kanaan se stane letošním mistrem, začal poměrně poklidně. Během několika prvních kol se z druhé řady na startu propracovaly vpřed oba vozy stáje Penske, zatímco Dario Franchitti a Scott Dixon zvolili opatrnější přístup a hlídali si hlavně svou pozici na trati vůči druhému. Od začátku se nedařilo Kanaanovi, jehož vůz nestačil nejlepším a Brazilec se začal propadat polem vozů vzad. Pořadí v desátém kole, kdy vedl Sam Hornish před Castronevesem, Wheldonem, Franchittim a Dixonem napovídalo, že Dario tentokráte zřejmě na pomoc svých tří stájových kolegů příliš spoléhat nemůže. V 16. kole navíc postihl Kanaana defekt pneumatiky a Tony musel do boxu pro nové obutí. Na trať se vrátil s kolem ztráty. Ve 27. kole se Dixon poprvé dostal na trati před Franchittiho a první pětice se začala pomalu vzdalovat svým pronásledovatelům.

Franchitti bojuje s oběma vozy týmu Penske Racing, za nimi Kanaan, Wheldon, Dixon a Danica Patrick

Marco Andretti znovu předvedl, že mu tento typ oválů skutečně nesedí a ve 34. kole poslal svou Dallaru ve čtvrté zatáčce do zdi. Během následující pomalé jízdy za zaváděcím vozem při žluté fázi pak monopost Tomase Schecktera opustilo ve druhé zatáčce jedno ze zřejmě znuděných kol jeho monopostu a vydalo se na cestu do vnitřního pole oválu. Scheckter mohl v tento okamžik děkovat Andrettimu za žlutou, neboť následky podobného problému v plné rychlosti by mohly být velmi nebezpečné. Po otevření boxů se celé pole kromě Kanaana vydalo pro palivo a nové obutí. Vozy Dixona a Hornishe se při výjezdu ze stání lehce dotkly, ale kontakt se obešel bez následků. Ed Carpenter byl za překročení povolené rychlosti v pit lane potrestán přesunutím na konec pole.

Ryan Hunter-Reay předjíždí kolo Tomase Schecktera

Restart ve 44. kole přinesl krátké míchání pozic na čele závodu, ale brzy opět zavládla na čele červená a bílá barva vozů Penske.  Velké problémy s vozem zažíval Darren Manning a nakonec po několika zastávkách v boxech ze závodu odstoupil. Další zastávky v boxech se odehrávaly pod zelenou vlajkou a příliš vzruchu nepřinesly. V polovině závodu bylo pořadí na prvních pěti místech následující: Castroneves, Hornish, Dixon, Wheldon, Franchitti, přičemž vedoucí pětice byla zjevně rychejší, než zbytek startovního pole. Franchitti byl navíc z této pětice v tento okamžik nejpomalejší a začal na svého soka v boji o titul ztrácet. Do hry ho vrátilo až předjíždění opozdilců, které zvládl lépe než první čtveřice. Za povšimnutí stál kromě boje na špici především super výkon Japonce Hideki Mutoha, který ve svém vůbec prvním závodě série IndyCar zcela zastínil oba své mnohem zkušenější kolegy ze stáje Panther Racing a pohyboval se neustále na konci první desítky startovního pole. Navíc dokázal zajet i vůbec nejrychlejší kolo závodu.

Souboj až do konce: Dario Franchitti a Scott Dixon

Velmi nevýrazná sezóna Vitora Meiry navíc skončila havárií ve 134. kole, když brazilcův monopost skončil ve zdi ve čtvrté zatáčce. Náraz navíc poškodil SAFER bariéru a tak se následná žlutá protáhla na dlouhých 15 kol. Po restartu se rozhořela pěkná bitva na vedoucích místech, do které se v tento okamžik zapojila i Danica Patrick. Šéfinženýrům týmů však již v tento okamžik začalo být jasné, že rozhodujícím faktorem se na konci závodu může stát i spotřeba paliva. Franchitti zajel pro palivo během žluté jako jeden z posledních a protože se rychlostí nemohl rovnat vozům týmů Penske a Ganassi, tým mu doporučil, aby opatrnou jízdou palivem šetřil. Existovala naděje, že s pomocí krátké žluté fáze by mohl získat rozhodující výhodu.

Patnáct kol před cílem zpomalil a na nájezdový pruh do pit lane jako první zamířil Sam Hornish. Bohužel tam potkal P.J.Chessona, za kterým ztratil nejméně čtyři sekundy. Samotný závěr závodu se pak stal především nervydrásající šachovou partií ve které šlo o to, komu vydrží palivo bez tankování až do konce.  Hodně napovědělo 194. kolo, kdy Danica Patrick dostala v nájezdu do boxů smyk a přišla ona vytoužená žlutá. Téměř současně zůstal na trati stát Dan Wheldon, sice s palivem, ale s poškozenou převodovkou a pro palivo musel i Castroneves. Dixon tak přišel o pomoc svého stájového kolegy a o všem měla rozhodnout poslední dvě kola v přímém souboji mezi Dixonem a Franchittim.

Po jedno a tři čtvrtě kola se zdálo, že Franchitti nedokáže na mírně rychlejšího Dixona najít žádnou zbraň. Ale pak skutečně rozhodlo palivo. Snad 200 metrů před cílem motor Dixonova monopostu ztratil výkon a Dario Franchitti se před něj přehnal a získal nejen vítězství v závodě, ale i titul šampióna série. Franchitti se tak stal dalším jezdcem historie, kterému se podařilo zvítězit v jedné sezóně jak v Indianapolis, tak i získat titul šampióna.

p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 D.Franchitti  Andretti Green Racing
1:44:53.7950
2.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
1.8439
3.
 S.Hornish Jr.  Team Penske
1 kolo
4.
 H.Castroneves  Team Penske
1 kolo
5.
 S.Sharp  Rahal Letterman Racing
1 kolo
6.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
1 kolo
7.
 R.Hunter-Reay  Rahal Letterman Racing
2 kola
8.
 H.Mutoh  Panther Racing
2 kola
9.
 B.Rice  Dreyer & Reinbold Racing
2 kola
10.
 A.J.Foyt IV  Vision Racing
2 kola
11.
 D.Patrick  Andretti Green Racing
2 kola
12.
 S.Fisher  Dreyer & Reinbold Racing
4 kola
13.
 D.Wheldon  Target Chip Ganassi Racing
7 kol
14.
 M.Roth  Roth Racing
10 kol
15.
 M.Duno  SAMAX Motorsports
16 kol
16.
 E.Carpenter  Vision Racing
36 kol
17.
 K.Matsuura  Super Aguri Panther Racing
porucha
18.
 V.Meira  Panther Racing
havárie
19.
 P.J.Chesson  Roth Racing
porucha
20.
 T.Scheckter  Vision Racing
porucha
21.
 D.Manning  A.J. Foyt Enterprises
ovládání
22.
 M.Andretti  Andretti Green Racing
havárie

Všechny časy neoficiální