Co dělá Tomáš Enge? Testuje. A hodně
Prototypy Le Mans i vozy Grand Turismo.
Když koncem září dojel brněnský závod FIA Grand Turismo, věděl, že jej čeká vydatný odpočinek. Tomáš Enge se na něj opravdu těšil a také si jej náležitě užil. Zkrátka zapomněl na svou milovanou profesi a kromě oddychu si dával dohromady zraněnou ruku. Ovšem jakmile uběhly dva měsíce klidu, zazvonil mu telefon: „Tome, potřebujeme tě k důležitým testům,“ zaznělo v mobilu od šéfa továrního týmu Aston Martin Racing. Tomáš si připravil závodnické věci a zamířil do Jerezu de la Frontera. Balil se s radostí.
George Howard-Chappell se svému jezdci ozval ze dvou hlavních důvodů. Potřeboval poznatky Tomáše Engeho k novým pneumatikám Michelin, které tovární stáj Aston Martin Racing používá a pak měl český pilot odkroužit co nejvíce kol se zcela novým modelem britské značky, vozem V8 Vantage.
„Jak já se do Jerezu těšil,“ líčí Tomáš. Řízení závodních speciálů mu po dvou měsících klidu chybělo. Už zase potřeboval sešlápnout pedál plynu k samotné podlaze, v pravou chvíli dupnout na brzdu a pořádně si „zakatovat“ přes obrubníky zatáček. Na druhý konec Evropy se tedy vydal s velkou radostí.
„Původně jsme měli jezdit čtyři dny, ale v Jerezu jsme nakonec všechno nestihli,“ vypráví. „Proto jsme se přesunuli k okruhu Guadix, kde jsme po dvou dnech testy dokončili. Zatímco Jerez je slavná, velká trať, Guadix je vyloženě provinční okruh. Pro naše účely to ale bylo naprosto vyhovující.“
Do Jerezu, kde se dříve jezdily Velké ceny F1, se sjela smetánka scény sportovních vozů. Vedle kamionu Aston Martin Racing zařícím typickou britskou zelení za boxy parkovaly přepravníky továrních týmů Audi Sport (ALMS), Peugeot (LMS), Porsche (ALMS, FIA GT), Pescarolo (LMS), Ferrari (ALMS, FIA GT) a řada dalších. „Pěkně jsme se tam sešli. Důvod byl ovšem prostý – všichni jsme továrními partnery značky Michelin,“ vysvětluje Tomáš.
Z pilotů Aston Martin Racing byl na jihu Evropy sám. Sesterské stáje britské legendy zastoupili Rakušan Karl Wendlinger (JetAlliance/FIA GT) a domácí Antonio Garcia (Team Modena/LMS). Tomáš byl od rána do noci v jednom kole. Odjel hodinový „stint“ s velkým astonem GT1, v boxech se jen napil nebo si odskočil a už seděl v novém modelu Vantage. A pak zase vše dokola.
„Užíval jsem si to opravdu pořádně. Ani nevím, kolik jsem za těch šest dní najezdil, ale byl jsem za volantem téměř pořád,“ říká závodník. Myšlenka na případnou nudu z takové práce mizí rychleji než auto odjíždějící z pit lane. „Tovární stáj, tovární dodavatel pneumatik, co víc si může závodník přát, než se podílet na takovém vývoji?,“ ptá se nahlas a odpovídat si nemusí. „Vytrvalostní závody napříč světem jsou pro Michelin po odchodu z formule 1 a WRC jednou z vlajkových lodí, je skvělé být u toho.“
Jízdy měly dvojí ráz. S Astonem Martin DBR9 třídy LMGT1 Tomáš zkoušel „obutí“, přičemž každý, sebemenší poznatek, se pak zapisoval a rozebíral na četných a dlouhých mítincích. Zkoušelo se na 40 různých směsí a konstrukcí! S Astonem Martin V8 Vantage měl za úkol odjezdit co nejvíce kilometrů. Hlavní plán, zvládnout s krátkými pauzami čtyřiadvacet hodin, se v Jerezu nepodařil, což byl hlavní důvod k přesunu do Guadixu.
S Tomášem se v menším z astonů střídal mladý Angličan Jonny Cocker známý z britského mistrovství vozů GT. Vantage by měl prostřednictvím týmu Barwell Motosport v příští sezoně bojovat v šampionátech American Le Mans Series a Le Mans Series. Po bezmála týdenním pobytu v kokpitech „gétečkových“ astonů čekal na Tomáše ještě jeden testovací den. Pro změnu na opačném konci Evropy.
„Na britské dráze Silverstone jsem zkoušel sportovní prototyp Pescarolo Judd týmu Rollcentre Racing Martin Shorta a pak americké uzavřené monstrum Mosler. V něm jsem se vystřídal s Adamem Lackem,“ vypráví Tomáš. Jak říká, obojí se mu líbilo. Ve sportovním prototypu nejel od roku 2001 (Panoz při ELMS v Mostě) a Mosler MT900R je vůz, který k jeho gustu sedí ze své podstaty – motor Chevrolet 5,7 litru, 500 koní, zkrátka pořádná závodnická hračka.
„Trošku nepříjemné bylo, že na trati testovala i o hodně pomalejší cestovní auta, nicméně beru to jako další příjemné zkušenosti. U pescarola jsem si vychutnával jízdní vlastnosti otevřeného speciálu, v mosleru mě bavilo hlavně řazení pod volantem. To je možné jen ve třídě G2, v níž moslery především závodí. V kategoriích GT1, GT2 jsou tyhle věci zakázané. Kromě spousty zážitků ze čtyř různých aut mě těší, že zraněná ruka je už v daleko lepší kondici. Už se těším na nějaké závody,“ dodává Tomáš Enge.